Verharen die ook zo op dit moment?
Wij zijn sinds vorige week zondag de eigenaars van een lieve, leuke hond. Het is een kruising tussen een chihuahua en een Tibetaanse spaniël, wit en langharig.
Ik wordt momenteel echt gek van de haren die hier in het rond vliegen. Ik zou elke dag moeten stofzuigen, maar dat wordt me even teveel en doen we het vaak om de dag.
Maar wat ik wil vragen, wat doen jullie tegen het verharen?
De hond gaat woensdag naar de kapper, vanwege slechte verzorging, maar ik verwacht dat het verharen daar niet minder van wordt.
Dus alle adviezen zijn welkom.
Groetjes,
Linda
Ja onze hond is ook flink aan het verharen, volgens mij zijn ze helemaal in de war omdat het nog steeds niet koud is geweest.
Ik doe er verder niets aan, ja elke dag twee keer even borstelen en verder goed stofzuigen.
2 keer per dag kammen tijdens het uitlaten ofzo even. .
Sommige honden verliezen het hele jaar door veel haren. Ligt gewoon aan de hond. OUders hebben een bordeaux dog, kort harige. En daar kun je ook blijven stofzuigen, paar uur later vind je toch gewoon nog haren. Onze hond een Boomerhondje en ons overleden hondje een Malteeuws leeuwtje, beide langharig. En ruien beide niet.
@romata wrote:
2 keer per dag kammen tijdens het uitlaten ofzo even. .
.
En dan wel graag je haren opruimen! Vind het zo vies mensen die de honden kammen en over de straat laten waaien.
Heb hier een kort harige hond verhaard niet zo veel. wel wat nu hoor. Ook niet raar met dit weer .
Nee maar wel een kat!
paar x goed uitborstelen.
Onze hond valt wel mee. We hebben een ruwharige jack russell. Hij wordt 2x per jaar geplukt bij de trimster, en tegen de tijd dat het weer bijna zover is word ik wel helemaal gek van de haren.
En stofzuigen moet hier ook wel elke dag. De kinderen liggen op de grond te spelen, en dan vind ik het niet fris als ze opstaan en helemaal onder de haren zitten.
Goede verzorging bij de trimster kan al wel een heleboel schelen hoor.
Ik weet niet of het een hond is die geplukt moet worden? Dan ben je namelijk straks alle lange losse haren kwijt, scheelt een hoop.
Wij kregen na de eerste keer een hele andere hond terug :shock: . Mischa (toen nog een jaar of 2,5) huilen joh, hij dacht dat het onze hond niet was, haha.
Geen verharing maar vind uiteraard elke dag haren, dat is bij elke hond zo, dus dan is de vraag wat vind jij veel aangezien je de hond pas een week heb.
Sommige honden verliezen eenmaal veel haar en dat is zonder rui.
Vaak is de combinatie van warme verwarming aan binnen en buiten is het een stuk kouden.
Tenzij je een pup hebt die raken namelijk hun “nest” haren kwijt
Enuh elke dag stofzuigen te veel? Ik vindt het persoonlijk mee vallen
Ik stofzuig elke dag in de ochtend meteen de woonkamer, kids even op de bank en dan snel de stofzuiger er over heen (1x per week grondig) ik vindt het namelijk vies als mijn kids in de haren op de grond spelen of tijgeren in het geval van de jongste
@Tamma wrote:
Onze hond valt wel mee. We hebben een ruwharige jack russell. Hij wordt 2x per jaar geplukt bij de trimster, en tegen de tijd dat het weer bijna zover is word ik wel helemaal gek van de haren.
En stofzuigen moet hier ook wel elke dag. De kinderen liggen op de grond te spelen, en dan vind ik het niet fris als ze opstaan en helemaal onder de haren zitten.
Goede verzorging bij de trimster kan al wel een heleboel schelen hoor.
Ik weet niet of het een hond is die geplukt moet worden? Dan ben je namelijk straks alle lange losse haren kwijt, scheelt een hoop.
Wij kregen na de eerste keer een hele andere hond terug :shock: . Mischa (toen nog een jaar of 2,5) huilen joh, hij dacht dat het onze hond niet was, haha.
Het is voor ons de eerste hond in ons leven (dat we samen zijn) en ik weet echt niet of de kapper hem gaan plukken of knippen. Ik had ook al gehoord dat plukken soms kan helpen. We zien het woensdag wel.
En hier wordt de hond ook wel iedere dag geborsteld en wij willen zelfs een speciale borstel aanschaffen (furminator of de goedkope variant furbuster). Die halen ook haren in de ondervacht weg en dat schijnt ook wel te helpen. Alleen die borstels zijn niet goedkoop.
Hier een eigenaar van een Tibetaanse Spaniel, en ja ook die verhaard nu enorm… Wel gaat het in ‘plukken’ dus weinig losse haren.
Dit gebeurd eigenlijk 2 keer per jaar, richting het voorjaar en in het najaar.
@dragon wrote:
Geen verharing maar vind uiteraard elke dag haren, dat is bij elke hond zo, dus dan is de vraag wat vind jij veelaangezien je de hond pas een week heb.
Sommige honden verliezen eenmaal veel haar en dat is zonder rui.
Vaak is de combinatie van warme verwarming aan binnen en buiten is het een stuk kouden.
Tenzij je een pup hebt die raken namelijk hun “nest” haren kwijt
Enuh elke dag stofzuigen te veel? Ik vindt het persoonlijk mee vallen
Ik stofzuig elke dag in de ochtend meteen de woonkamer, kids even op de bank en dan snel de stofzuiger er over heen (1x per week grondig) ik vindt het namelijk vies als mijn kids in de haren op de grond spelen of tijgeren in het geval van de jongste![]()
Ik heb elke dag wel een tapijt aan haren liggen in huis en ik weet ook heus wel dat honden nou eenmaal verharen. Heb ook jaren een kat in huis gehad en die kon ook goed verharen. Alleen die waren niet altijd zichtbaar en deze honden haren wel. Als ik de hond op schoot heb gehad, kan ik me buiten dus helemaal uitkloppen want we zitten dan onder de hondenharen.
Aangezien wij fulltime werken en 's avonds blij zijn als we thuis zijn is stofzuigen soms te veel. We halen we elke avond de swiffer door het huis. Dat scheelt ook wel. En dan twee of drie keer per week gaat de stofzuiger door het hele huis, aangezien de hond ook boven komt.
Oh en onze Tibbie word niet geknipt/geplukt, alleen haar pootjes worden (van onderen) geschoren en we zorgen dat haar staart en ‘rok’ niet te lang word en over de grons sleept
Iedere dag borstelen wordt afgeraden je trekt hierdoor de gezonde haren eruit, waardoor de vacht weer nieuwe haren gaat aanmaken en daardoor blijft je hond verharen.
Een andere oorzaak van veel haar verlies kan stress zijn of verkeerde voeding.
Ik zou even afwachten wat de trimmer doet maar als je zelf al aangeeft dat je denkt dat het daar niet mee verholpen is, zal je verder moeten gaan kijken.
Het kan best zijn dat de hond in de rui is, maar dan moet deze wel voorledig in de rui zijn (vacht moet pluk “rijp” zijn) als je hem naar de trimmer brengt het is namelijk erg zonde van je geld als je hond nu word geplukt en volgende week laat pas de rest van de vacht los.
De onze verhaard momenteel vreselijk.
Heb haar gisteren geborsteld met een speciale borstel en ik kon een nieuwe hond breien!
Je hebt de hond een week zeg je, hij is slecht verzorgd, het is jullie eerste hond als gezin en je vind stofzuigen veel werk, je weet niet wat voor een vachtverzoring hij nodig heeft, en je vind een borstel duur ? :think:
Wel top dat je met m naar de trimmer gaat :thumbup:
Ik zal mijn echte mening voor me houden…maar onze hond is ook in de rui.
tja honden en katten verharen eenmaal…
zeker in deze tijd,
ik heb een charpei,
2 katten,
en ook een tibaantaantje logee hond van mijn zus…
ik stofzuig 2x per dag, dweilen 1 maal per dag. met dettol
Hoort er gewoon bij !
elke dag kam ik ze buiten echt goed door,
ze mogen niet op de bank, of naar boven, allemaal een eigen plekje…
honden verharen eenmaal…
wat je wel kan doen is een scheutje maggie door het eten,
of ik geef ze eierenschaal…
goede voeding is ook heel belangrijk !
en geen lif-lafjes… worst koekjes ect…
een borstel kost trouwens helemaal niet zo veel, rond de 10 euro,
als je voor een hond kiest wat eenmaal verhaart,
moet je daar ook de juiste verzorging voor geven !
elke dag even 5 min borstelen en dat scheelt een hoop werk,
en je maakt meer contact zo met de hond, ook erg belangrijk !
@kimmiejj wrote:
@romata wrote:2 keer per dag kammen tijdens het uitlaten ofzo even. .
.
En dan wel graag je haren opruimen! Vind het zo vies mensen die de honden kammen en over de straat laten waaien.
.
Daar kunnen vogeltjes hun nestje weer mooi warm mee maken. Dus ik gooi ze hier achter ook in de tuin.
Nu heb ik maar een jack russeltje dus zoveel haar komt daar niet vanaf, maar ik vind het weer nuttig voor andere beestjes.
@Tamma wrote:
:lol: :lol: :lol:
Geen hond maar wel een paard die er ook mega last van heeft :mrgreen:
@~Claudia28~ wrote:
Geen hond maar wel een paard die er ook mega last van heeft :mrgreen:
Dat wordt flink stofzuigen dan

Hier ook een sharpei die megaveel verhaart, zaterdag gaat hij naar de trimmer ff in bad en zij behandeld hem dan heel goed zodat het verharen weer meevalt.
Maar ik borstel hem zelf maar 1 keer in de week, tip van de trimster zij zei anders stimuleer je de haarwortels ook teveel en laten ze helemaal snel los.