Fluppie maak je nog wel een afspraak bij je eigen HA? :-*
Ik herken mijn vroegere ik in je verhaal. En ik ben maar heel langzaam veranderd, zag wel al na een maand verbetering toen ik een ander systeem (flylady) ben gaan gebruiken, maar het gaat niet in 1 dag natuurlijk. Jezelf veranderen is sowieso heel erg moeilijk en kleine stapjes kosten ong een maand qua aanwennen van iets nieuws. Gebruik Google maar eens voor het systeem wat ik aanhoud wie weet kun je er iets mee, het lijkt wel een beetje op het goedgenoegmoederen. :thumbup:
Al met al besteed ik nu over de dag genomen ong een uur tot anderhalf uur aan het huishouden. Verdeeld over een ochtendroutine, middag en avond. En heb sinds ongeveer een jaartje geen ‘chaos’ meer in mijn huis en dus ook mijn hoofd.
Weet je 1 van mijn dieptepunten kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren…alle keukenkastjesinhoud stond verspreid over de benedenverdieping…want ik wilde perse alles in 1 dag helemaal schoon en netjes hebben. Het eindigde in grote chaos en ik was totaal opgebrand en zat huilend op een stoel de chaos te bekijken, kon geen stap meer zetten. Tegenwoordig vecht ik tegen de opruimwoede zoals ik het noem en als ik de keuken wil omgooien oid dan doe ik dat kastje voor kastje en raak ik niet opgebrand. Betekend overigens niet dat alle dagen hier supertof verlopen hoor! Het enige verschil is dat ik het nu wat meer durf en kan relativeren; sjips vandaag was bagger maar morgen is er weer een dag.
Je bent hartstikke dapper, erkenen is een eerste stap naar verandering.
dank je :-*
nu is het alleen nog de vraag hoe ik dat het beste kan doen.
ik zeg ook wel eens dat ik moe wordt van het moeten.
ik moet wel zeggen dat jullie tips me wel helpen hoor. ik probeer het huishouden nu een beetje los te laten en wat meer bewust te genieten, maar ik vind het wel heel erg moeilijk.
Ik vind het heel herkenbaar wat je schrijft.
Zoals mijn voorgangers al zeiden zit alles in het “loslaten” van je perfectionisme om alles goed te kunnen doen! Perfectionisme is een groot struikelblok. Als je alles wilt doen wat er ligt aan werk, loop je vast. Het werk is nooit af. Ik moest zelf ook leren omgaan met alle taken die op me afkwamen. Aan mijn nieuwe rol als moeder en vrouw!
Maar hoe doe je dat he? Want denken dat je los moet laten en het daadwerkelijk doen dat zijn 2 verschillende dingen.
Bedenk elke dag iets wat je niet hoeft te doen van jezelf. Probeer je werkzaamheden meer te verdelen in de week en bedenk bij alles… wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik een dag niet was, strijk, stofzuig, mijn kindje in bad doe etc. En bedenk wat echt MOET. Dat zijn natuurlijk eten / drinken, slapen, knuffelen met je kind en je welbevinden.
En als laatste… durf tijd voor jezelf vrij te maken!
:hug: