Voedingschema Borstvoeding en Bijvoeding 6maanden

Ik weet het niet zeker maar volgens mij geef ik te veel borstvoeding,

Maar dat komt omdat Jasly vaak wel 2 keer snachts komt,

Ze spuugt niks uit omdat ze teveel voeding krijgt en groeit gewoon heel goed,Ze is niet te dik en ze zeggen dat ik niet kan overvoeden met borstvoeding, Ze eet wel netjes dr hapje op de laatste dagen omdat ik het meng met Liga, Ik zou weleens een papje willen geven en wanneer op een dag kan ik Dixap geven?

Mijn dag schema ziet er zo uit,

06.00 uur borstvoeding

08.30 uur borstvoeding

11.00 uur borstvoeding

14.00 uur borstvoeding

17.00 uur borsvoeding

19.30 uur fruithapje

20.30 uur borstvoeding

23.00 uur borstvoeding

03.30 uur borstvoeding

Is dit wel goed,

Of moet ik vaker een fruithapje geven?

En wanneer kan ik het papje geven?

iig bedankt!

Groetjes Jeanette

Aan je schema te zien krijgt Jasly genoeg bv binnen.

Doe je aan voeden op verzoek?

Zo ja dan zou ik haar lekker zelf laten komen voor een voeding.

Als dat dan 8 keer per 24 uur is, dan zij het zo…

Zoals je zegt ze groeit goed en eet ook gewoon dus ik zou me daar niet druk om maken.

Neem aan dat je met papje fruit of groente bedoelt?

Dat kun je geven op een tijdstip dat het jou uitkomt.

Zie dat Jasly om half 8 's avonds fruithapje krijgt.

Op zich prima, maar half 8 word straks een tijd dat ze echt op bed ligt.

Mischien kun je het verschuiven naar een tijd dat jullie zelf bijna aan tafel gaan.

Maar kan me voorstellen dat je dat tijdstip wilt benutten voor als ze straks groente krijgt en dus langzaamaan ook aan tafel zit bij jullie.

Ik gaf Thijmen altijd rond een uur of 10 fruithapje.

Nu krijgt hij rond 10 uur nog steeds fruit, vond dat zelf handig omdat 10 uur straks op school ook de fruitpauze zal zijn.

Over de rest van je schema kan ik niks zeggen, ik ga Thijmen kv en dan zit je al aan vastere tijdens omdat je daar wel teveel van kan geven.

Trouwens als je met papje, dikkere melk bedoelt.

Dit gaf ik altijd voor het slapen en als eerste fles.

Maar ja met bv is dat lastig.

MIschien dat een bv-mama tips voor je heeft :-*

Dank je wel! :-*

Ja ik bedoelde met papje bijvoorbeeld pyamapapje

want dat had ik gekocht en ik heb ook opvolgmelk en daarmee dacht ik dat ik bambix doorheen te doen ofzo,

Maar moet ik dan 1 keer minder borstvoeding geven?

Maar ik wil niks afbouwen,

In ieder geval bedankt!

Groetjes Jeanette

Meis, Jasly heeft helemaal geen pyamapapje nodig :slight_smile:

Als je persé pap wil geven dan kun je bij een reformwinkel biobim kopen, dat is een papsoort die goed bind met moedermelk.

Pyamapapje is commerciele bagger, leuk om de kas van Nutricia mee te spekken.

Opvolgmelk heb je dus helemaal niet nodig (waar opvolgmelk en pyamapapje zit kan geen bv zitten)

Dixap heeft Jasly ook niet nodig omdat je bv geeft en bovendien zitten er toch veel fruitsuikers in (bijna net zo schadelijk als gewone suikers voor de tandjes)

Als je nou gewoon s’ochtends pap doet, een hapje fruit als 11 uurtje geeft en tegen 17 uur een groentehapje en voor de rest bv op verzoek dan ben je al heel goed op weg.

José heeft groot gelijk, half 8 is slaaptijd, geen tijd voor fruit of avond eten :-*

Ik snap best je onzekerheid hoor… eerst doe je gewoon alleen maar BV geven op verzoek en dat gaat zo makkelijk, je hoeft verder nergens aan te denken en nu moet je dan opeens ook andere dingen aan gaan bieden.

Wat ik gewoon doe is BV op verzoek blijven geven, en dat is nooit teveel hoor, je meisje kan dat zelf prima aangeven. Verder geef ik haar gewoon als ik zelf wat eet ook wat (nog niet met ontbijt trouwens). Dus rond 10 uur wat fruit, dan laat ik haar gewoon wat mee-knabbelen. En dan als ik wat brood eet tussen de middag kreeg ze eerst altijd een korstje en nu ook wat stukjes brood en s avonds mag ze dan wat groente mee-eten. Gewoon zoveel als zijzelf aangeeft te willen.

Aan het begin gaat het nog erg langzaam, Emma eet nog steeds niet heel veel, maar dat geeft niet, want de melk is het belangrijkst hoor.

Ik zou zeker geen andere zuivel aanbieden dan jouw eigen melk, omdat je niet af wil bouwen. Ik geef ook geen ander drinken, echt alleen borstvoeding. Wel krijgt ze af en toe wat moedermelk uit een bekertje, zodat ze kan oefenen met uit een beker drinken, maar dit alleen op het kdv.

Als je graag pap wil geven zou ik inderdaad biobim doen en die mengen met afgekolfde melk. Ik heb het 1 keer geprobeerd, maar Emma vond het niet lekker en ik heb een hekel aan kolven, dus dan maar niet he.

@Baby2008Diablow wrote:

Dank je wel! :-

Ja ik bedoelde met papje bijvoorbeeld pyamapapje

want dat had ik gekocht en ik heb ook opvolgmelk en daarmee dacht ik dat ik bambix doorheen te doen ofzo,

Maar moet ik dan 1 keer minder borstvoeding geven?

Maar ik wil niks afbouwen,

In ieder geval bedankt!

Groetjes Jeanette

Ik zou gewoon BV op verzoek geven. Hoe meer bijvoeding ze gaat eten hoe minder ze gaat verzoeken om de borst :wink: En dan gewoon bijvoeding geven op een vast moment maar natuurlijk direct na de borst (dan even uurtje wachten)

Pyjamapapje, bambix of welke andere pap dan ook…voegt niet zo heel veel toe. Er zitten veel meer vitamines in groente of fruit dan in pap-granen.

Ik deed het zo:

6 maanden:

BV op verzoek en

14.00 groente of fruit

6.5 maanden

BV op verzoek en

11.00 fruit

17.00 groente

7 maanden

BV op verzoek (dit werd vanzelf een voeding minder)

10.00 fruit

14.00 rijstewafel,broodkorst,soepstengel

18.00 groente + aardappel/rijst

(misschien kun jij hier om 7.00 pyjamapapje gaan geven als je dat persé wil?)

7.5 maanden

BV op verzoek (weer vanzelf een voeding minder)

9.00 fruit

12.00 boterham

15.30 rijstewafel,broodkorst,soepstengel

8 maanden

BV op verzoek (meestal 5-6x, soms 's nachts)

9.00 fruit en stukje brood

12.00 boterham met thee

15.30 rijstewafel,broodkorst,soepstengel

8.5 maanden

BV op verzoek (4-5x, soms 's nachts)

12.00 boterham met thee

15.30 rijstewafel,broodkorst,soepstengel met thee

9 maanden - heden

4 x BV, mits ze het haar mee eens is (niet het geval de laatste tijd, dus vaker een keertje extra op hà à r verzoek)

12.00 boterham met thee

15.30 rijstewafel,broodkorst,soepstengel met thee

18.00 groente + aardappel/rijst + eiwitbron

@Rijntje wrote:
Ik snap best je onzekerheid hoor… eerst doe je gewoon alleen maar BV geven op verzoek en dat gaat zo makkelijk, je hoeft verder nergens aan te denken en nu moet je dan opeens ook andere dingen aan gaan bieden.

Dit vond ik dus ook! Moeilijk om uit te vogelen, ik heb me er echt in moeten verdiepen. Had het wel fijn gevonden als ik ergens precies had kunnen lezen “Hoe Het Moet” :shifty: Maar ieder kindje is verschillend.

En die tip om haar wat te geven als ze zelf wat eet is ook een goede, zo doe ik het meestal!

Zij aan haar rijstwafel ik aan de chocospritsen :oops:

SUCCES :-

Hey bedankt voor jullie antwoorden meiden,

Dus nu hoeft ze nog geen 2 hapjes per dag?

Pas als ze zes en een halve maand is?

De laatste dagen eet ze echt heel erg goed en die 2 eetlepels potje met liga eet ze bijna helemaal op!!!Wanneer mag ik meer geven of blijft het 2 eetlepels? Zij haalt daar maximaal 15 hapjes uit,

Ik heb nu vandaag toch 2 potjes groente gekocht met alleen bruine bonen smaak en eentje met alleen sperzie bonen smaak,

Ik heb nu een stuk of 15 potjes van alleen groente, natuurlijk wel een paar dezelfde maar wel verschillende smaken,

Ook ben ik vandaag naar de markt geweest en heb ik meloen gehaald die ik rapley kan geven, en appel gehaald die ik kan raspen door een potje heen ofzo? Ok heb ik Courgette, Brocolli en sperziebonen gekocht,

Ik bak meestal mn groente of maak het gekruid, zou toch iets aan mn kookstijl moeten veranderen als ik Jasly mee laat eten met de pot mee,

Verder laat ik dat pyamapapje maar lekker Mellie, Ik wil niks afbouwen en wil gewoon volledig borstvoeding blijven geven op verzoek,

Ik heb vandaag wel een beetje Dixap gegeven, maar het was meer water dan dat het proefde naar sap ofzo,

Maar omdat ik nu bijvoeding geef zou de nachtvoeding toch moeten minderen ofzo?Maar vannacht kwam ze weer 2 keer!! En ze wou drinken want ik dacht ik laat haar even liggen maar ze begon echt te huilen en wou echt drinken want toen ik haar aanlegde dronk ze even en viel ze in slaap,

Jasly heeft wel al heel lang niet gepoept,De laatste keer was zaterdag ofzo en dat was ook heel weinig, sinds ze bijvoeding krijgt poept ze bijna niet of heel erg weinig,Ze had vandaag wel een beetje buikkramp… :?

Claire bedankt voor die schema van elke maand, hier heb ik wat aan!

:thumbup:

Rijntje, ik laat dat papje maar en kolven kan ik niet, door kolven kreeg is laatst een borstontsteking :frowning: en Jasly houdt niet van moedermelk uit een flesje,

Meiden bedankt voor jullie antwoorden! Groetjes Jeanette

Je hoeft niets aan jouw eigen kookstijl te veranderen hoor Janaette.

Als je nou wat groente achter houdt van wat jullie gaan eten en die kookt in een steelpannetje (met zo min mogelijk water ivm vitamine behoudt)

evt aardappeltje erbij doen, dan heb je zonder veel moeite een lekker hapje voor haar en hebben jullie ook gewoon lekker gekruid eten.

Dit doe ik tenminste en het is niet veel moeite en je hebt maar 1 klein pannetje exta aftewassen.

En nog eventjes geen zout erin doen he!

Jasley mag binnenkort ook rijst eten he, ik weet niet of jullie vaak rijst eten, wij wel Yari heeft vandaag voor het eerst rijst op (potje hoor) maar hij vond er niets aan of hij had geen honger. In ieder geval heeft hij het niet opgegeten

@Baby2008Diablow wrote:

Maar omdat ik nu bijvoeding geef zou de nachtvoeding toch moeten minderen ofzo?Maar vannacht kwam ze weer 2 keer!! En ze wou drinken want ik dacht ik laat haar even liggen maar ze begon echt te huilen en wou echt drinken want toen ik haar aanlegde dronk ze even en viel ze in slaap,

Jasly heeft wel al heel lang niet gepoept,De laatste keer was zaterdag ofzo en dat was ook heel weinig, sinds ze bijvoeding krijgt poept ze bijna niet of heel erg weinig,Ze had vandaag wel een beetje buikkramp… :?

Was dat maar waar :( hier ook nog vaak een nachtvoeding. Ik betwijfel of het echt honger is als ze maar kort drinkt. Als ze leert staan enzo, is natuurlijk een hele grote verandering die ze 's nachts moet verwerken in haar slaap. Kan best zijn dat ze daarom behoefte heeft om bij mama te zijn!
Overigens, wordt wel vaak beweerd dat kindjes beter slapen als ze voor het slapen gaan een pyjamapapje/goede nachtpap/gewone pap hebben gehad omdat wat zwaarder op de maag ligt. Hier maakte het geen verschil

Bij verstoping: geen banaan maar juist pruimen, geen rijst(wafel) en scheutje olijfolie of zonnebloemolie door eten!
succes!

@mamma van sharondenise wrote:

Je hoeft niets aan jouw eigen kookstijl te veranderen hoor Janaette.

Als je nou wat groente achter houdt van wat jullie gaan eten en die kookt in een steelpannetje (met zo min mogelijk water ivm vitamine behoudt)

evt aardappeltje erbij doen, dan heb je zonder veel moeite een lekker hapje voor haar en hebben jullie ook gewoon lekker gekruid eten.

Dit doe ik tenminste en het is niet veel moeite en je hebt maar 1 klein pannetje exta aftewassen.

En nog eventjes geen zout erin doen he!

Jasley mag binnenkort ook rijst eten he, ik weet niet of jullie vaak rijst eten, wij wel Yari heeft vandaag voor het eerst rijst op (potje hoor) maar hij vond er niets aan of hij had geen honger. In ieder geval heeft hij het niet opgegeten

zo doe ik het ook! :thumbup:

cebe, ik ben echt benieuwd hoe jij al die schema’s nog weet :shock: of heb je dat toendertjd ergens bijgehouden? ik vergeet al dat soort dingen zooo snel…

over de dixap:

ik heb zelf spijt dat ik met sapjes begonnen ben. het is zo waardevol je kindje aan te leren water te drinken. ik heb het ook altijd extra aangelengd, en doe het nog steeds, maar hij is geen water-drinker geworden (alleen 's nachts als ie dorst heeft), en dat wijd ik aan mezelf…dus als ik jou was, zou ik het de komende tijd lekker bij water houden, veeeel gezonder. en voor extra lekkere sapjes kan ze bij jou terecht :wink:

en pyamapapje en zo is idd onzin.

ik heb voor nano altijd een vereenvoudigde maaltijd gegeven van wat ik zelf at. dus wel dezelfde ingredienten maar dan zonder zout en sausjes en poespas, gewoon puur. ging prima.

met 1 jaar at ie met de pot mee, en hoewel ik soms best pittig en gekruid eet en zo, heeft ie pas 1 keer iets laten staan (terecht… :oops: ). nog geen zorgen over maken dus :thumbup:

en volgens mij ben je verder prima bezig :thumbup:

@Baby2008Diablow wrote:

Dus nu hoeft ze nog geen 2 hapjes per dag?

Pas als ze zes en een halve maand is?

De laatste dagen eet ze echt heel erg goed en die 2 eetlepels potje met liga eet ze bijna helemaal op!!!Wanneer mag ik meer geven of blijft het 2 eetlepels? Zij haalt daar maximaal 15 hapjes uit,

Het is in het begin echt nog even oefenen, ontdekken en leren eten. Ik ben pas met meer meerdere eetmomenten begonnen toen ze het een beetje onder de knie had (na een week of 2)

Hoeveel je mag geven moet je ff op het cb vragen, ik weet niet of er een maximum is? lijkt mij dat die potjes niet voor niets in deze maat gemaakt worden? :oops: Ik denk dat als het niet uren geleden is dat ze voor het laatst bv gehad heeft je mag geven totdat ze vol zit? :think:

ken je deze?

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/faqs-bijvoedingsforum/

@fiep klophout wrote:

cebe, ik ben echt benieuwd hoe jij al die schema’s nog weet :shock: of heb je dat toendertjd ergens bijgehouden? ik vergeet al dat soort dingen zooo snel…

over de dixap:

ik heb zelf spijt dat ik met sapjes begonnen ben. het is zo waardevol je kindje aan te leren water te drinken. ik heb het ook altijd extra aangelengd, en doe het nog steeds, maar hij is geen water-drinker geworden (alleen 's nachts als ie dorst heeft), en dat wijd ik aan mezelf…dus als ik jou was, zou ik het de komende tijd lekker bij water houden, veeeel gezonder. en voor extra lekkere sapjes kan ze bij jou terecht :wink:

en pyamapapje en zo is idd onzin.

ik heb voor nano altijd een vereenvoudigde maaltijd gegeven van wat ik zelf at. dus wel dezelfde ingredienten maar dan zonder zout en sausjes en poespas, gewoon puur. ging prima.

met 1 jaar at ie met de pot mee, en hoewel ik soms best pittig en gekruid eet en zo, heeft ie pas 1 keer iets laten staan (terecht… :oops: ). nog geen zorgen over maken dus :thumbup:

en volgens mij ben je verder prima bezig :thumbup:

haha, fiep bij mij is het nog maar 3 maanden geleden he. Ligt nog vers in het geheugen (en ik was ook wel een beetje flexibel met de tijden hoor) :wink:

Ik denk dat je theorie ook wel klopt want ik ben ook water/thee-drinkster en kan me niet herinneren vroeger sap gedronken te hebben :think: ?

Bedankt voor jullie antwoorden,

Maar denk je dat dit een ontstopping is?Ik masseer haar buikje wel elke keer heel goed omdat ze niet poept,

Het is nu sinds zaterdag dat ze geen ontlasting heeft gehad en daarvoor had ze maar 3 keer ontlasting gehad en dat was heel erg weinig, dr ontlasting was ook anders en dikker,

Ik heb geen pruimen zijn er nog andere dingen die ik mag geven? zoals afgekoeld gekookt water ofzo?

Jasly was vandaag wel 1 keer gekomen om te drinken maar het leek wel alsof ze s’ochtends meer honger had…

ik denk dat ik zaterdag ofzo begin met 2 hapjes per dag,

vandaag sluit ik de fruit af en morgen begin ik met groentehapjes

en zaterdag als wij eten krijgt ze die potjes met die gerechtjes erin,

smorgens dan fruit,

ik ga nu even de link doorlezen

en het cb bellen laat ik even want die dwingen me te stoppen met de nachtvoedingen,en het klinkt misschien wel makkelijk om de nachtvoeding af te bouwen maar hier werkt het niet,

ik zit overal schema’s te zoeken hoe de meeste moeders het doen als hun kindje 6 maanden is met borstvoeding enzo, maar het verbaast me dat heel erg veel moeders over zijn gegaan na 6 maanden op de fles enzo

iig bedankt voor jullie antwoorden! :-*

Ik wil je wel ons schema vertellen, maar is niet echt een schema te noemen hoor, is namelijk bijna elke dag anders…

Als je op verzoek BV blijft geven, bouwt dat vanzelf heeeel langzaam af, bij de een betekent dat dat er op een gegeven moment minder vaak om voeding gevraagd wordt, een ander kindje gaat gewoon minder drinken per voeding.

Sowieso is elk kindje anders en je kunt gewoon niet meten hoeveel erin gaat. Daarom is het voeden op schema enzo gewoon niet goed om te doen. Voor veel kindjes zal dat best werken, maar voeden op verzoek is voor alle kindjes gewoon het beste.

Daarom kun je het beste die nachtvoedingen gewoon geven hoor. Als je er zelf ook graag af wilt (het is immers jouw kindje, jouw beslissing en niet van je CB!), zou je kunnen proberen dat zodra ze slaapt haar weer terug te leggen, steeds iets minder lang voeden s nachts. Maar dat werkt echt niet bij elk kindje hoor. Als jij het geen probleem vindt, gewoon lekker mee doorgaan! Mijn ervaring is dat ze van de nachtvoeding weer heerlijk verder slaapt en als je ze dan op een andere manier moet troosten, lijkt mij erg moeililjk en veel meer tijd kosten en dus minder slaap voor jullie allemaal!

Mijn schema van BV is ongeveer: Overdag 5 voedingen en s nachts nog 2 a 3.

Overdag is rond 8.00, 11.00, 14.00, 17.00, 20.00, maar dit kan zo een uur verschillen hoor. En soms kom ik ook uit op wel 7 voedingen en af en toe maar op 4 (overdag dan).

Hier was er wel een makkelijk schema met BV, maar dat komt gewoon omdat Tara al heel snel echt op vaste tijden kwam… en toen ik weer ging werken maakte ik haar dus ook wel wakker om te eten in de ochtend (maar ja… ze slaapt ook al door sinds 4 weken…)

Vanaf vier maanden wilde ze nog maar 4 keer BV per dag (is wel zo;n 240 cc) die ze keurig verdeeld dronk

Met 6 maanden ben ik begonnen met bijvoeden, eerst rond 11 wat lepeltjes en steeds meer aanbieden. Na anderhalve week kreeg ze ook groente savonds.

Na 3 weken at mevrouw echt de hoeveelheid van een potje voor vier maanden leeg, zowel voor fruit als groente(ik zeg hoeveelheid, want het is altijd vers)

maar zoals al eerder gezegd, volg je eigen gevoel, bied Jasly op vaste tijden haar bijvoeding aan en kijk wat er gebeurt. Tara liet pas een voeding vallen toen ze een boterham kreeg met 7 maanden (ze krijgt wel 4 keer BV, maar nu 2 keer een “halve” hihi)

Je doet het toch prima zo!!

Bedankt Rijntje dat je toch nog je schema hebt neergezet,

Want ik had het idee dat ik Jasly te veel borstvoeding gaf,

Want ik hoorde naarmate ze ouder werd dat ik in totaal 4-5 voedingen per dag moest geven en ik zit ruim op de 8 soms geef ik haar ook als ze verdriet heeft ff een paar minuten de borst maar dan zijn het die dagen dat ze sprongetjes heeft of niet lekker is of als het warm weer is,

Ik geef ook borstvoeding op verzoek en de tijden die ik in mn rijtje schreef zijn ongeveer de tijden,

Gelukkig heeft ze gister een beetje gepoept, niet erg veel maar wel dikker dan anders en toen het eruit was was ze gelijk wat vrolijker,

Ik had haar gister middag een beetje afgekoeld gekookt water gegeven, ze dronk het met moeite maar het resultaat was dat ze gister avond toch heeft gepoept,

Verder heb ik haar vandaag verse meloen gegeven, ze heeft er niet veel van gegeten maar toch wat en wat sap ervan gedronken, dat mag toch wel?ik had het helemaal fijn gesneden en toen met staafmixer fijn gemaakt, En hoe zit het met appels, moet ik appels eerst koken zonder schil en dan fijn prakken ofzo?

Druiven mag ze nog niet toch niet?

Ik denk als Jasly de nachtvoedingen niet meer nodig heeft zelf wel aangeeft het snacht over te slaan.

Bedankt voor je antwoord!

Groetjes JEANETTE :-*

Ik begin ook zaterdag met om ongeveer 1300uur een fruit hapje en dan als wij eten rond half 5 een groente hapje,

is dat wel goed verdeeld? of moet er meer tijd tussen zitten,

ik las trouwens ergens dat een baby van 6 maanden 4 tussendoortjes per dag mag hebben, is dat dagelijks?en dat kan dus ook nog een hapje zijn of een sapje of water?