Voeding loopt terug!!

Vandaag op cb gewogen en ze is…niks, nada noppes, geen gram aangkomen in 2 weken. :evil: :cry: Ik word hier zo moedeloos van. Ga deze week nog m’n best doen zoals gezegd. Nu gauw naar bed. Moet melk maken. Kom hier straks nog even terug met vragen.

hè jak :cry: .

meid, ik zou het deze dagen nog geven, omdat je nu alle tijd hebt voor veel aanleggen. En anders dan moet er gewoon gegroeid worden (althans, dat zou ik vinden als het mijn kindje was :-* ).



laat je er niet gek door maken hoor!

He, maar er is toch ook zoiets als de 4-maandendip bij bv? Ik kan me dat van vorig jaar herinneren bij Timo…of zit ik er volledig naast (ik hoor het graag!!).

Mila komt de laatste tijd echt nog steeds zo’n 6-7 keer per etmaal. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik nog geen werk heb gevonden want ik vind het best een lastige combi. Ik kan me voorstellen hoe lastig het is!



Ik hoop dat je lekker slaapt!

de 4 maanden ‘dip’ is in feite een 4-maanden groeispurt van kv-kindjes die bv-kindjes niet bijhouden. Maar bv-kindjes groeien wel in die tijd, alleen minder hard dan eerst en minder hard dan kv-kindjes. Niet groeien is niet de bedoeling. Nu mag je dat best over een wat langere periode bekijken, maar als ze over een week nog steeds niks gegroeid is, is het toch wel lang. Vind ik dan als leek.

Als je cb pro-bv is, dan zullen zij je ook wel advies geven wat je het beste kunt doen. Als je hun adviezen niet zo vertrouwt wat betreft bv, dan kun je de VBN bellen (sowieso geen slecht idee) of een LK.

Mijn CB denkt op zich goed mee. Alleen vandaag had ik een wijkverpleegkundige (die geloof ik ook lk is) en die ik nog ken uit de tijd dat ik zat te tobben met de bv met m’n oudste dochter. Ik was toen helemaal niet over haar te spreken. Nu gaf ze me beter adviezen vond ik, maar ze nam de tijd niet. Ze had echt haast en werkte me de deur uit had ik het gevoel. Niet fijn!

Zij adviseerde me om 2 uur na het voeden te kolven (of weer te voeden) en zoveel mogelijk te rusten, goed eten en drinken e.d. Het bekende verhaal dus. En dat tot vrijdag de tijd geven. Dan moet ze echt wel aangekomen zijn, al is het maar een ons. Anders bijvoeden. Ze kon m’n vragen redelijk goed beantwoorden en dat was opzich wel prettig. Ze zei alleen al wel heel snel dat als het niet zou lukken dat dat misschien het teken was dat m’n lijf het niet meer wil/kan. Daar heeft ze wel gelijk in, maar daar wil ik nu nog niet aan denken. Als blijkt dat ik het hiermee echt niet opgekrikt krijg, dan kan ik er denk ik wel vrede mee hebben dat ik het blijkbaar niet meer aankan. Maar ik wil eerst gewoon nog een goede poging wagen!!



Ik vind het alleen zo moeilijk om m’n kindje honger te zien hebben. Elke keer na de voeding is ze ontevreden en mopperig. De laatste dagen moet ze er ook echt van huilen…Zo rot!! Maar als ik nu al bijvoed, dan is het einde zoek toch?

Een paar dagen geleden had ik 's morgens weer eens echt volle borsten en heeft ze heel tevreden kunnen drinken. Ze viel aan het einde van de voeding zelfs in slaap, zoals ze in het begin ook altijd deed. Dat wil ik weer! :cry: Voel me er zo rot onder…Ik wil m’n meisje gewoon kunnen voeden…Zit er echt een potje bij te janken



Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Doet me echt goed.

Eisblume, bedankt voor je pb. Ben alleen bang dat dat schema niet gaat werken, aangezien ik in totaal soms maar 50 cc kolf, laat staan dat ik dat vóór een voeding afkolf. Dan heeft ze helemaal niks meer.

Lieverd, ik wil je in ieder geval een knuffel geven :hug: :hug: :-*

Hè meid, ik vind het zo rot voor je. Zo rot als je kindje ongelukkig is aan de borst :cry: :cry: :cry: .

Je doet het hartstikke goed :thumbup: . Je geeft jezelf en je meisje nog één kans op fijn bv geven & krijgen en als het er niet in zit, dan zorg je ervoor dat je meisje op een andere manier blij wordt. Meer kun je niet doen toch?



Dikke knuffel :hug: .

Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik effect kan merken van het meer aanleggen en kolven?

na morgen zou je het moeten merken, lijkt me. Na twee dagen zou je volgens mij verschil moeten merken. Misschien moest je Yvonne eens pb-en, vragen of ze even mee wil lezen. Die weet dit soort dingen vaak preciezer dan wij.



Effe voor de vorm: weet je zeker dat je meisje goed is aangelegd en efficiënt drinkt?

Ja, ik ga ervan uit dat ze goed aangelegd ligt… :think: Ga soms wel eens twijfelen hoor. Maar ze trekt zo vaak haar hoofd naar achteren van frustratie. Dan zie ik daarna vaak niet meer precies hoe ze gehapt heeft. Ik merk wel dat ze haar mond in de loop van de tijd steeds minder ver open ging doen. Maarja, ze is zelf ook groter geworden. Het voeden voelde verder altijd goed, niet pijnlijk ofzo… Dacht at het wel goed zat.



Zal Yvonne eens pb-en ja. Wie weet heeft ze nog een tip.

@mamalena wrote:

Vandaag op cb gewogen en ze is…niks, nada noppes, geen gram aangkomen in 2 weken. :evil: :cry: Ik word hier zo moedeloos van.


Ik kan me voorstellen dat dit een enorme domper voor je is :frowning:

Was je dochtertje in de lengte wel gegroeid? Hoe ziet het totaalplaatje eruit, hoe is haar groei vanaf het begin verlopen, wat laat de groeicurve en dan het liefst de bv-curve zien? Deze kun je online invullen op bv.com: http://www.borstvoeding.com/groeicurve/ .

Hoe lijkt het nu met de plasluiers? En de ontlasting?



@mamalena wrote:
Mijn CB denkt op zich goed mee. Alleen vandaag had ik een wijkverpleegkundige (die geloof ik ook lk is) en die ik nog ken uit de tijd dat ik zat te tobben met de bv met m’n oudste dochter. Ik was toen helemaal niet over haar te spreken. Nu gaf ze me beter adviezen vond ik, maar ze nam de tijd niet. Ze had echt haast en werkte me de deur uit had ik het gevoel. Niet fijn!


Dat vind ik toch wel erg om te lezen :cry: Jij zit duidelijk met je ziel onder de arm en zij heeft daar helemaal geen oog voor…



@mamalena wrote:
Zij adviseerde me om 2 uur na het voeden te kolven (of weer te voeden) en zoveel mogelijk te rusten, goed eten en drinken e.d. Het bekende verhaal dus. En dat tot vrijdag de tijd geven. Dan moet ze echt wel aangekomen zijn, al is het maar een ons. Anders bijvoeden.


Door extra te kolven kun je de melkproductie inderdaad stimuleren. De meest effectieve stimulans blijft echter de baby vaker laten drinken. Een baby die goed is aangelegd, kan de borst namelijk veel effeciënter legen dan een kolf. Als je een uur na het voeden merkt dat je kindje weer aan de borst wil (of misschien wil ze clusteren?), doe dat dan gerust. Voor je gevoel zijn je borsten dan misschien leeg, maar de melkproductie gaat gewoon door; ook tijdens het voeden wordt er steeds weer nieuwe melk aangemaakt. Hoe leger de borst, des te sneller er weer melk wordt aangemaakt, des te meer melk er wordt aangemaakt én des te vetter de melk. En die vette achtermelk heeft je kindje nodig om weer lekker van te gaan groeien en verzadigd te raken. Tijdens het voeden zou je je borst kunnen meemasseren richting de tepel om de melkstroom te bevorderen. Borstcompressie kan ook heel effectief werken: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie.html . Daarnaast zou je kunnen gaan wisselvoeden. Als je merkt dat je kindje klaar is met de ene borst, leg je haar aan de andere aan. Is ze daar klaar mee, dan weer terug naar de ene. Zo kan het zijn dat je misschien wel vier, vijf of zes borsten per voeding geeft, een goede stimulans voor je melkproductie.



@mamalena wrote:
Ze kon m’n vragen redelijk goed beantwoorden en dat was opzich wel prettig. Ze zei alleen al wel heel snel dat als het niet zou lukken dat dat misschien het teken was dat m’n lijf het niet meer wil/kan.


Je geeft zelf al aan dat ze jouw vragen redelijk goed kon beantwoorden. Heb je het gevoel dat ze je begreep, dat ze je wílde begrijpen? Ben je tevreden over de hulp die ze geboden heeft?

Om eerlijk te zijn vind ik namelijk dat ze een beetje een vreemde conclusie trekt :think: Zoals het hier staat, krijg ik het gevoel dat ze zich er eigenlijk gemakkelijk vanaf wilde maken en dat vind ik op z’n zachtst gezegd niet netjes :naughty:



@mamalena wrote:
Ik vind het alleen zo moeilijk om m’n kindje honger te zien hebben. Elke keer na de voeding is ze ontevreden en mopperig. De laatste dagen moet ze er ook echt van huilen…Zo rot!! Maar als ik nu al bijvoed, dan is het einde zoek toch?


Door bij te voeden met kunstmatige zuigelingenvoeding zal de melkproductie inderdaad afnemen, je bent dan eigenlijk aan het afbouwen. Door vaker te voeden, stimuleer je je melkproductie. Als je merkt dat ze na het voeden ontevreden en mopperig blijft, leg haar dan gerust nogmaals aan. Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als ze zelf wil, mits ze goed is aangelegd.



@mamalena wrote:
Een paar dagen geleden had ik 's morgens weer eens echt volle borsten en heeft ze heel tevreden kunnen drinken. Ze viel aan het einde van de voeding zelfs in slaap, zoals ze in het begin ook altijd deed. Dat wil ik weer! :cry: Voel me er zo rot onder…Ik wil m’n meisje gewoon kunnen voeden…Zit er echt een potje bij te janken


:hug:



@mamalena wrote:
Ja, ik ga ervan uit dat ze goed aangelegd ligt… :think: Ga soms wel eens twijfelen hoor. Maar ze trekt zo vaak haar hoofd naar achteren van frustratie. Dan zie ik daarna vaak niet meer precies hoe ze gehapt heeft. Ik merk wel dat ze haar mond in de loop van de tijd steeds minder ver open ging doen. Maarja, ze is zelf ook groter geworden. Het voeden voelde verder altijd goed, niet pijnlijk ofzo… Dacht at het wel goed zat.


Dat trekken aan de borst kan te maken hebben met de toeschietreflex, die ze dan op die manier (opnieuw) probeert op te wekken. Alleen kan ik me indenken dat jij van dat getrek misschien niet zo blij wordt en dat werkt dan weer niet bevorderend voor je tsr :frowning:

Ontspanning en warmte komt je toeschietreflex (en daarmee de hoeveelheid melk die je kindje uit de borst haalt en dus ook de hoeveelheid melk die weer wordt aangemaakt) ten goede. Een aantal van de tips op bv.com om het kolven te vergemakkelijken kun je tevens gebruiken vlak voor/tijdens het voeden: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven-hoe-kolf-ik-genoeg-melk.html . Probeer het jezelf zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk te maken; een fijne stoel of lekker op de bank, wat eten en een kopje lekkere warme thee erbij… Of als je de mogelijkheid hebt, duik dan lekker met je kindje je bed in liefst beiden (zoveel mogelijk) bloot, zodat er zoveel mogelijk huid-op-huidcontact is. Huid-op-huidcontact met je kindje is voor jullie allebei sowieso prettig, maar heeft zeker ook een positieve invloed op de bv. En je hebt goed zicht op de signalen die ze afgeeft, dus als je merkt dat ze graag aan de borst wil kun je daar op inspringen door haar aan te leggen.



De Syntocinon neusspray wordt meestal gebruikt voor het kolven, maar kan ook heel goed bij live voeden worden ingezet.



Verder is het nooit verkeerd om nog eens kritisch naar het aanleggen te kijken:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html

http://www.eurolac.net/index.php?p=8



Ik hoop dat het snel weer beter gaat joh!

@Yvonne Z. wrote:

@mamalena wrote:
Vandaag op cb gewogen en ze is…niks, nada noppes, geen gram aangkomen in 2 weken. :evil: :cry: Ik word hier zo moedeloos van.


Ik kan me voorstellen dat dit een enorme domper voor je is :frowning:

Was je dochtertje in de lengte wel gegroeid? Hoe ziet het totaalplaatje eruit, hoe is haar groei vanaf het begin verlopen, wat laat de groeicurve en dan het liefst de bv-curve zien? Deze kun je online invullen op bv.com: http://www.borstvoeding.com/groeicurve/ .

Hoe lijkt het nu met de plasluiers? En de ontlasting?

Ik heb net de curve ingevuld en die daalt toch flink. Ze zat er bij geboorte boven en vanaf 2 maanden gaat hij afbuigen en nu zit ze op de -2 lijn. De lengtecurve geeft een gemiddelde aan. Ze zat eerst een stukje boven het gemiddelde en nu er iets onder. Plasluiers zijn niet geweldig. Ze zijn veel minder zwaar als voorheen. Ruiken soms sterk, dus da’s niet goed. Begin van deze week zelfs soms helemaal niets/weinig. Ontlasting heeft ze vaak maar 1x per week. Is nu al weer een week geleden.



@mamalena wrote:
Mijn CB denkt op zich goed mee. Alleen vandaag had ik een wijkverpleegkundige (die geloof ik ook lk is) en die ik nog ken uit de tijd dat ik zat te tobben met de bv met m’n oudste dochter. Ik was toen helemaal niet over haar te spreken. Nu gaf ze me beter adviezen vond ik, maar ze nam de tijd niet. Ze had echt haast en werkte me de deur uit had ik het gevoel. Niet fijn!


Dat vind ik toch wel erg om te lezen :cry: Jij zit duidelijk met je ziel onder de arm en zij heeft daar helemaal geen oog voor…

Ja, vind ik ook een slechte zaak



@mamalena wrote:
Zij adviseerde me om 2 uur na het voeden te kolven (of weer te voeden) en zoveel mogelijk te rusten, goed eten en drinken e.d. Het bekende verhaal dus. En dat tot vrijdag de tijd geven. Dan moet ze echt wel aangekomen zijn, al is het maar een ons. Anders bijvoeden.


Door extra te kolven kun je de melkproductie inderdaad stimuleren. De meest effectieve stimulans blijft echter de baby vaker laten drinken. Een baby die goed is aangelegd, kan de borst namelijk veel effeciënter legen dan een kolf. Als je een uur na het voeden merkt dat je kindje weer aan de borst wil (of misschien wil ze clusteren?), doe dat dan gerust. Voor je gevoel zijn je borsten dan misschien leeg, maar de melkproductie gaat gewoon door; ook tijdens het voeden wordt er steeds weer nieuwe melk aangemaakt. Hoe leger de borst, des te sneller er weer melk wordt aangemaakt, des te meer melk er wordt aangemaakt én des te vetter de melk. En die vette achtermelk heeft je kindje nodig om weer lekker van te gaan groeien en verzadigd te raken. Tijdens het voeden zou je je borst kunnen meemasseren richting de tepel om de melkstroom te bevorderen. Borstcompressie kan ook heel effectief werken: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie.html . Daarnaast zou je kunnen gaan wisselvoeden. Als je merkt dat je kindje klaar is met de ene borst, leg je haar aan de andere aan. Is ze daar klaar mee, dan weer terug naar de ene. Zo kan het zijn dat je misschien wel vier, vijf of zes borsten per voeding geeft, een goede stimulans voor je melkproductie.

Gelukkig komt ze ook wel 2 uur na de ene voeding voor weer een voeding, zodat ik niet hoef te kolven. (Dat is echt geen hobby van me…) Ze is daarbij wel een slaapkopje, want ze ligt nu bijv. al sinds 11.45 te slapen en het kan zijn dat dat nog even duurt. Zit er dan niet te lang tussen de voedingen om de produktie op te krikken?? Ook lig ik zelf nogal eens te slapen en kan dus ook niet kolven. Ik slaap wel naast haar dus kan ik voeden wanneer zij het aangeeft. Mij lijkt slaap belangrijker dan die klofbeurt.

Als ik wil wisselen van borst en er is niet veel mee, wordt ze heel boos en hapt niet meer. Daar doe ik toch weinig aan denk ik… En wat als ze na een voeding ècht nog honger heeft en schreeuwt en gilt? Ik krijg haar gewoon niet stil. Aan de borst wil ze dan ook niet meer. Met open mond blijft ze tegen m’n borst aan krijsen. :cry:




@mamalena wrote:
Ze kon m’n vragen redelijk goed beantwoorden en dat was opzich wel prettig. Ze zei alleen al wel heel snel dat als het niet zou lukken dat dat misschien het teken was dat m’n lijf het niet meer wil/kan.


Je geeft zelf al aan dat ze jouw vragen redelijk goed kon beantwoorden. Heb je het gevoel dat ze je begreep, dat ze je wílde begrijpen? Ben je tevreden over de hulp die ze geboden heeft? Nee, niet helemaal. Ze liet me niet goed uitpraten toen ik een aantal dingen wilde verduidelijken. Ik wilde dat toch vermeld hebben, maar ik vraag me af of ze het gehoord heeft. Om eerlijk te zijn vind ik namelijk dat ze een beetje een vreemde conclusie trekt :think: Zoals het hier staat, krijg ik het gevoel dat ze zich er eigenlijk gemakkelijk vanaf wilde maken en dat vind ik op z’n zachtst gezegd niet netjes :naughty:

Nou, dat idee had ik ook een beetje. Toen ik 2 jaar geleden bij haar kwam, deed ze dat ook. Ik had nu niet anders verwacht eigenlijk. Had gehóópt dat het anders was.



@mamalena wrote:
Ik vind het alleen zo moeilijk om m’n kindje honger te zien hebben. Elke keer na de voeding is ze ontevreden en mopperig. De laatste dagen moet ze er ook echt van huilen…Zo rot!! Maar als ik nu al bijvoed, dan is het einde zoek toch?


Door bij te voeden met kunstmatige zuigelingenvoeding zal de melkproductie inderdaad afnemen, je bent dan eigenlijk aan het afbouwen. Door vaker te voeden, stimuleer je je melkproductie. Als je merkt dat ze na het voeden ontevreden en mopperig blijft, leg haar dan gerust nogmaals aan. Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als ze zelf wil, mits ze goed is aangelegd.



@mamalena wrote:
Een paar dagen geleden had ik 's morgens weer eens echt volle borsten en heeft ze heel tevreden kunnen drinken. Ze viel aan het einde van de voeding zelfs in slaap, zoals ze in het begin ook altijd deed. Dat wil ik weer! :cry: Voel me er zo rot onder…Ik wil m’n meisje gewoon kunnen voeden…Zit er echt een potje bij te janken


:hug:



@mamalena wrote:
Ja, ik ga ervan uit dat ze goed aangelegd ligt… :think: Ga soms wel eens twijfelen hoor. Maar ze trekt zo vaak haar hoofd naar achteren van frustratie. Dan zie ik daarna vaak niet meer precies hoe ze gehapt heeft. Ik merk wel dat ze haar mond in de loop van de tijd steeds minder ver open ging doen. Maarja, ze is zelf ook groter geworden. Het voeden voelde verder altijd goed, niet pijnlijk ofzo… Dacht at het wel goed zat.


Dat trekken aan de borst kan te maken hebben met de toeschietreflex, die ze dan op die manier (opnieuw) probeert op te wekken. Alleen kan ik me indenken dat jij van dat getrek misschien niet zo blij wordt en dat werkt dan weer niet bevorderend voor je tsr :frowning:

Ontspanning en warmte komt je toeschietreflex (en daarmee de hoeveelheid melk die je kindje uit de borst haalt en dus ook de hoeveelheid melk die weer wordt aangemaakt) ten goede. Een aantal van de tips op bv.com om het kolven te vergemakkelijken kun je tevens gebruiken vlak voor/tijdens het voeden: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven-hoe-kolf-ik-genoeg-melk.html . Probeer het jezelf zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk te maken; een fijne stoel of lekker op de bank, wat eten en een kopje lekkere warme thee erbij… Of als je de mogelijkheid hebt, duik dan lekker met je kindje je bed in liefst beiden (zoveel mogelijk) bloot, zodat er zoveel mogelijk huid-op-huidcontact is. Huid-op-huidcontact met je kindje is voor jullie allebei sowieso prettig, maar heeft zeker ook een positieve invloed op de bv. En je hebt goed zicht op de signalen die ze afgeeft, dus als je merkt dat ze graag aan de borst wil kun je daar op inspringen door haar aan te leggen.



De Syntocinon neusspray wordt meestal gebruikt voor het kolven, maar kan ook heel goed bij live voeden worden ingezet.

Heb ik.



Verder is het nooit verkeerd om nog eens kritisch naar het aanleggen te kijken:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html

http://www.eurolac.net/index.php?p=8

Denk dat dat een goed idee is. Wellicht een keer een lk langs te laten komen, want ik twijfel er wel aan.

Ik hoop dat het snel weer beter gaat joh!


Superbedankt voor het meedenken!! Wat steek jij daar toch vaak veel tijd en moeite in! :clap:

http://www.borstvoeding.com/groeicurve/growthcurve/view



Kun je de curve nog bekijken als je wilt.

Je moet er effies een printscreen van maken of afbeelding op KOK plaatsen. We kunnen het nu niet zien omdat we de rechten er niet voor hebben :wink:

Ik had al geprobeerd om het als afbeelding neer te zetten, maar het bestandstype wordt niet herkend. Hoe maak ik een printscreen?

@mamalena wrote:

Ik heb net de curve ingevuld en die daalt toch flink. Ze zat er bij geboorte boven en vanaf 2 maanden gaat hij afbuigen en nu zit ze op de -2 lijn. De lengtecurve geeft een gemiddelde aan. Ze zat eerst een stukje boven het gemiddelde en nu er iets onder.


Dus vanaf de leeftijd van twee maanden gebeurde er eigenlijk al iets met de groei. Hoeveel kwam ze destijds aan, zat ze wel tussen de 100-200 gram per week? Is er in die periode nog door het cb gereageerd op het afbuigen van de curve?



@mamalena wrote:
Plasluiers zijn niet geweldig. Ze zijn veel minder zwaar als voorheen. Ruiken soms sterk, dus da’s niet goed. Begin van deze week zelfs soms helemaal niets/weinig. Ontlasting heeft ze vaak maar 1x per week. Is nu al weer een week geleden.


Op zich kan het heel normaal zijn dat een borstgevoede baby van deze leeftijd minder vaak ontlasting heeft, zolang deze maar zacht is en lichtgekleurd. Wat je aangeeft over de plasluiers van je dochtertje is echt een serieus punt van aandacht. Verderop schrijf je dat je m.b.t. het aanleggen wellicht een keer een lk wilt raadplegen. Ik denk dat het verstandig zou zijn om op korte termijn een lk in te schakelen, zeker als je geen verbetering in de plasluiers waarneemt. De afname van de groei is namelijk iets wat eigenlijk al veel langer loopt, het zou goed zijn wanneer de specialistische kennis van een lk daaraan te pas komt. Een vrijgevestigde lk brengt kosten voor een consult in rekening. Gelukkig worden deze kosten door steeds meer zorgverzekeraars (geheel of gedeeltelijk) vergoed. Je kunt de gemaakte kosten dus altijd proberen te declareren. Lukt dat niet, dan is het de moeite waard om deze kosten mee te nemen in je belastingaangifte. Op de site van de VBN vind je de gegevens van lk’s met een VBN-achtergrond: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/page.asp?id=257901&pid=4249&mid=5225 . Zij zijn eerst VBN-contactpersoon geweest en hebben van daaruit de opstap gemaakt naar lk. Meer adressen van vrijgevestigde lk’s zijn te vinden op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen, http://www.nvlborstvoeding.nl .



@mamalena wrote:
Gelukkig komt ze ook wel 2 uur na de ene voeding voor weer een voeding, zodat ik niet hoef te kolven. (Dat is echt geen hobby van me…) Ze is daarbij wel een slaapkopje, want ze ligt nu bijv. al sinds 11.45 te slapen en het kan zijn dat dat nog even duurt. Zit er dan niet te lang tussen de voedingen om de produktie op te krikken??


Dan zit er inderdaad alweer vrij veel tijd tussen twee voedingen; ik denk dat het aan te raden is om haar eerder wakker te maken.



@mamalena wrote:
Als ik wil wisselen van borst en er is niet veel mee, wordt ze heel boos en hapt niet meer. Daar doe ik toch weinig aan denk ik… En wat als ze na een voeding ècht nog honger heeft en schreeuwt en gilt? Ik krijg haar gewoon niet stil. Aan de borst wil ze dan ook niet meer. Met open mond blijft ze tegen m’n borst aan krijsen. :cry:


Ow dat is moeilijk zeg :frowning: Het is misschien ook de leeftijd; ik kan me voorstellen dat een jonge baby zich in deze situatie gemakkelijker weer laat aanleggen dan een ouder kindje.

Soms kan het werken om al lopend/wiegend proberen aan te leggen, of misschien (half) slapend? Samen onder de warme douche (of lekker in bad) werkt vaak ook ontspannend, waardoor een baby dan vaak nog wel aan de borst wil.



@mamalena wrote:
Superbedankt voor het meedenken!! Wat steek jij daar toch vaak veel tijd en moeite in! :clap:


Heel graag gedaan hoor :slight_smile: En vergeet vooral niet de hoeveelheid tijd en moeite die jij in je bv-periode steekt :thumbup: Ik hoop dat het snel vruchten gaat afwerpen!

@mamalena wrote:

Ik had al geprobeerd om het als afbeelding neer te zetten, maar het bestandstype wordt niet herkend. Hoe maak ik een printscreen?




open m in paint. Dan kun je m opslaan als jpeg.

Hier de curve. Wilde 'm eigenlijk als spoiler neerzetten vanwege de naam, maar dat lukt me dan weer net niet. Bedankt voor de tip Lydia. Het is gelukt. :wink:



Ik heb voor morgen een afspraak met een LK. Ik snap er namelijk niet veel meer van wat er nu aan de hand is. Soms twijfel ik er zelfs wel eens aan óf ik wel zo weinig voeding heb. :think: Fijn idee als er iemand met me mee kijkt en denkt.

Zal laten weten wat ze ervan vindt.



N.B: Wawa is zo lief geweest om 'm zonder naam te plaatsen dus: zie hieronder… Dankjewel Wawa :-* .

zonder naam

heel verstandig mamalena, om een lk te vragen. Die kan sommige van je vragen zeker beantwoorden. Dat gepieker en getob over wat er zou kunnen zijn daar word je knettergek van. En er moet nu toch echt iets gebeuren, nietwaar? Heb je het idee dat de afgelopen dagen al zoden aan de dijk hebben gezet?



off the record vraag ik me af: dat wordt zo makkelijk gezegd dat je je kind ‘gewoon’ moet aanleggen, of de andere borst aanbieden. Zijn onze kinderen dan zo ongewoon dat dat bij hun niet werkt? In mijn ervaring drinken kinderen als zíj daar zin in hebben, niet als jij dat een goed idee zou vinden. Ik hoef bij Tessa ook niet aan te komen met een ‘lege’ borst en in de kraamweek dronk ze om de 4 uur (of minder zelfs…). Ik kon op mijn kop gaan staan, maar vaker deed ze het gewoon niet, hoewel dat voor haar gewicht beter was geweest. Jouw meisje denkt er blijkbaar net zo over. Is dat nu zo uitzonderlijk? Drinken de meeste kinderen gewoon wat ze wordt aangeboden?