Vloerbedekking schoonhouden tijdens thuisbevalling

Ik wil gaan voor een thuisbevalling. Wij hebben vloerbedekking (tapijt) in de slaapkamer en de hal. Ik wil zoveel mogelijk vrijheid om weeën op te vangen, bijv. staand, zitten op een stoel/baarkruk, onder de douche (waar je bij ons via de hal komt) etc – niet alleen op bed. In het kraampakket zitten matrasbeschermers en kraammatrasjes, maar niets om de vloer te beschermen. Dat brengt me tot de volgende vragen:

Hoe voorkóm je in de praktijk dat alles onder het vruchtwater (of erger) komt te zitten? Of loopt het allemaal zo’n vaart niet (letterlijk en figuurlijk ;))? Tijdens de ontsluitingsfase kun je een slipje met maandverband aanhouden, maar ik weet niet of dat heel praktisch is. En is het bijv. nuttig om een lapje bouwplastic met daarovereen lakens neer te leggen op de slaapkamervloer, of is dat echt ‘overkill’?

Graag hoor ik van ervaren thuisbevalmama’s hoe ze dit hebben opgelost :slight_smile: Alvast bedankt!

eh zelf was ik blij met ons laminaat in elk geval :wink: .

Ben alleen bij de jongste thuis bevallen, maar bij de 3e braken de vliezen staand aan het bed in het zhuis… het lag serieus een meter of 2 verderop :shifty: .

Zelf ben ik nogal een spuger tijdens bevallingen en bij de thuisbevalling was ik 1x te laat bij de emmer. Dat had anders dus fijn in de vloerbedekking gezeten.

Deze keer braken mijn vliezen toen ik op bed lag en is het (net) binnen de matjes gebleven, maar zelfs als dat niet zo was geweest had ik een waterafstotende molton gehad.

Vruchtwater kan je natuurlijk op elk moment breken en hoeveel dat in 1x is en of je het aan voelt komen is natuurlijk moeilijk te voorspellen.

Bij nummer 3 in het zhuis voelde ik het duidelijk aankomen. Was net op het bed en wou er direct weer af omdat ik het voelde ‘bollen’ en toen ik stond was het dus echt splatsjjj (gevalletje… fijn dat ik nu niet in de supermarkt in mijn sokken sta te soppen 8) ). Maar ik was thuis echt niet op tijd van die vloerbedekking afgeweest ben ik bang.

Zit te denken… misschien is zo’n 'droogloop’mat die vaak door stucers gebruikt niet iets?

Plastic op de vloer lijkt me niet echt fijn als jij je bewegingsvrijheid wilt houden om over zeil te moeten lopen steeds bijv… maar die lopers zijn een soort stevig papier.

Mmm, dit spreekt in ieder geval wel vóór het aanbrengen van zekere bescherming :twisted:

Waar had jij die waterafstotende molton vandaan? En zo’n droogloopmat, kun je dat ook gewoon bij de bouwmarkt kopen?

Ik ben 2x thuis bevallen en de 2de keer was een stortbevalling. Ik was net op bed toen er een vloedgolf vruchtwater kwam :o :mrgreen: En ja, ook op de vloerbedekking. Maar daar zien we, en ruiken we niks meer van :wink:

die moltons verkopen ze zowel bij de HEMA als bij de Action… het mag duidelijk zijn dat ze bij die laatste goedkoper zijn :wink: .

Had er al eentje gekocht hoogzwanger van de 2e… bij de oudste namelijk het zeil uit kraampakket over het matras gehad en dat nooit weer zeg, wat een gekraak… en dat vanaf 37 weken :roll: .

En nu dienen ze als ongelukjes beschermers in het bed van diezelfde 2e en straks zullen ze ook nog bij de 3e en 4e op het bed komen te liggen, dus geld is er wel uit (bij de Action staat er geloof ik zelfs op ideaal voor zwangere vrouwen en voor kinderen of zoiets dan).

En die stuclopers kan je vast bij de bouwmarkt verkrijgen…

Maar ja voor hetzelfde geld is het bij jou helemaal niet nodig?

Anders volgende controle eens aan de VK vragen?

Die komt vast vaker bij thuisbevallingen in combi met vloerbedekking.

Oh tis wel erg dat ik direct zin in een thuisbevalling krijg na het lezen van mm’s verhaal :mrgreen:

Ja, ik zou zeker in de slaapkamer zorgen dat het bedekt is. De gang lijkt me niet heel erg nodig, de kans dat dan opeens je vliezen breken… tja, is er natuurlijk wel, maar lijkt mij niet zo groot (maar moet zeggen dat ze bij mij nooit vanzelf gebroken zijn, altijd geprikt).

@Lune wrote:

Oh tis wel erg dat ik direct zin in een thuisbevalling krijg na het lezen van mm’s verhaal :mrgreen:

Leuk Lune een 5e :lol: .

mn man ziet me aankomen… :shifty:

nee tis mooi hier,rationeel enzo, maar ik zou nog best willen :wink:

Geen stucloper doen! Dat is nl verpakkingsmateriaal voor bv pakken sap op rol. Dat gaat giga glijden. :silenced: Een dikke deken naast je bed met een laken erover evt als je de deken later wilt wassen, of een deken/oud dekbed(overtrek) nemen die toch al op de nominatie container stond. :wink:

Hmmm, dit topic heeft me aan het denken gezet :mrgreen:

• zoeft weg naar HEMA site en bestelt snel een waterdichte molton *

Heb namelijk nog steeds niks op ons matras liggen :oops: Wat MM al

schrijft, na 3 seconden zo’n stom stuk plastic onder me gehad te hebben met 37 weken was ik het gekraak al beu. Maar het risico dat m’n vliezen breken en ons matras finaal doorweekt is (denkend aan de vloedgolf die bij nr 1 vrijkwam op het ziekenhuisbed) wordt me toch een beetje te groot. 8)

Ik ben dan wel in het ziekenhuis bevallen, maar heb ook enorm veel gewiebeld en gelopen. In het ziekenhuis legden ze die vierkante matjes onder mij neer. Want ook na het breken van mijn vliezen bleef het komen… Misschien een idee om die bij de hand te houden en als je op een plaats blijft die eronder te leggen?

LOL, best hilarische anekdotes, dames! :smiley: In ieder geval 'ns naar de HEMA voor die molton (in m’n huidige woonplaats is er geen Action :frowning: ). Dat van die deken met daarover laken vind ik ook een supertip! Maar over enkele weken vraag ik het ook wel ff na bij de vk.

Trouwens, als je vliezen al gebroken zijn en het gestaag (maar langzamer) door blijft lopen, is het dan nuttig om een slipje met maandverband in te doen, of is dat na een minuut doordrenkt?

Tijdens de persfase, waarbij natuurlijk nog wel wat meer dan alleen vruchtwater vrij kan komen (bloed, poep, baby enzo ;)), blijf je denk ik toch meer op één plaats en kan de inhoud van het kraampakket voldoende bescherming bieden, lijkt me?

het is gewoon niet te voorzien.

bij de 1e had ik voor de hele bevalling welgeteld een klein matje en een gaasje nodig (VK en ik hebbengeen idee waar het vruchtwater was gebleven, want de vliezen werden met 9 cm doorgeprikt)

bij de tweede barken de vliezen op bed, verdween en veel vruchtwater in de douche, maar stond het ook blank onder mijn kraambed (tafel met matras) en stond in tot mijn enkels in het vruchtwater…

bij de derde bleef het matras schoon (maakte op zich niet uit, voor alledrie de bevallingen een oud matras op de kop getikt) en waren de matjes uit het kraampakket net afdoende…

ik denk dat het belanmgrijk is dat jij afdenk wat voor jou echt belangrijk is, zodat je je daar tijden de bevalling niet teveel zorgen over hoeft te maken.

Succes!

@cathgirl wrote:

Trouwens, als je vliezen al gebroken zijn en het gestaag (maar langzamer) door blijft lopen, is het dan nuttig om een slipje met maandverband in te doen, of is dat na een minuut doordrenkt?

vriendin van mij moest nog met de auto naar het zhuis en het liep door… kreeg als tip van de VK om een babyluier in te doen, die absorberen ook goed :mrgreen: .

Maar maandverbandje is denk ik snel vol, maar in je kraampakket zit van dat gezellige kraamverband (maatje olifant :angel: ) dat kan heel wat hebben hoor :thumbup: .

@mamaMarije wrote:

vriendin van mij moest nog met de auto naar het zhuis en het liep door… kreeg als tip van de VK om een babyluier in te doen, die absorberen ook goed :mrgreen: .

Weet je wat Claudia de Brei daarover in haar boek “Krijg nou tieten” zei? “Met je k*t op een komo-zak” :smiley: (voor de Vlamingen: Komo is in NL een bekend merk vuilniszak, wat jullie wellicht niet hebben)

Voor je bevalling nog even wat giga kraamverband bijhalen. Kan bij de meeste drogisten nl goedkoper dan wanneer je het bij de apotheek moet halen. Het komt echt de eerste tijd van pas en voor mij was de hoeveelheid in het kraampakket net te weinig. Daarbij heeft kraamverband als kenmerk dat er amper plastic in zit. Ook de allergoedkoopste maandverband (europrofit in blauwe verpakking bij Kruidvat) heeft geen plastic onderlaag. Voor een tijdje doorlopen met gebroken vliezen werken de grote luiers zeg maatje 4+ en 5 best aardig maar ja als je die niet al in huis hebt is een grote verpakking daarvan aanschaffen ook wat onnodig. :wink:

De kraamzorg legde mij uit tijdens mijn eerste kraamweek dat het heel goed werkt om 2 kraamverbanden ‘overlappend’ in je ondergoed te leggen. Zo heb je bijna dubbel de opname capaciteit. :thumbup: En nee je kunt amper zitten daarmee… 8)

En dat doe ik toch liever niet over :lol: vreselijk dat verband.

Ik heb staan persen bij de jongste en dat werd idd wel een beetje rommelig, maar in mn pakket zat zo’n cellstofmat, maar dan een maatje groter, en die ving alles mooi op. Laatste stukje deed ik toc op bed.

en dan blijkt dat je toch in het ziekenhuis moet bevallen…

mij al twee keer overkomen. Je kunt het niet voorspellen.

Hier het zeil onder molton gehad, ook waterdichte molton van de HEMA aangeschaft en tja, als mijn vruchtwater had gesijpeld, had ik gewoon zo’n matje tussen mijn benen gestopt denk ik :mrgreen:

@Pé wrote:

en dan blijkt dat je toch in het ziekenhuis moet

Kan inderdaad ook, maar voor 't zelfde geldt stroomt het vruchtwater je thuis ineens om de oren … better safe than sorry! :mrgreen: (overigens schijnt het wel mee te vallen met ‘plenzen’ als het hoofdje van je kindje is ingedaald; dat kan de vk je natuurljk vantevoren vertellen).

Inmiddels een waterdichte molton en wat extra kraamverband aangeschaft. Ik denk dat ik ook een handdoek bij m’n bed leg - als het dan ineens gebeurt, kan ik die ook nog tussen m’n benen proppen op dat moment :wink: Bij m’n moeder ga ik ff wat oude dekens lenen en die komen dan - indien van toepassing - afgedekt met lakens op de slaapkamervloer te liggen. Daarmee zou het te doen moeten zijn!

@ allen: superbedankt voor alle tips! :thumbup:

Tja bij mij liep het zo’n vaart niet; mijn vliezen braken in bed maar geen hele vloedgolf, gewoon een klein golfje. Wij hebben ook vloerbedekking op de slaapkamer maar het heeft de vloer nooit bereikt hoor :wink:

Ik droeg tijdens de bevalling een helemaal uitgevouwen luier in mijn (grote!) onderbroek om vruchtwater op te vangen, ging perfect.

Ik verzeker je dat mijn huis helemaal schoon is gebleven, al kan je dat waarschijnlijk niet zeggen als die kleine straks een keer een beker sap over je vloerbedekking gooit :wink:

Dus; relax! Je kunt moeilijk door je hele huis plastic gaan leggen, dat beetje vruchtwater zie of ruik je echt niks meer van, mocht dat in de vloerbedekking komen. En als het goed is (!!!) komen er geen liters bloed mee, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :slight_smile: