Bij de oudste braken de vliezen toen ik door mijn hurken ging. Mijn slip was best wel nat maar niet doorweekt. Heb daarna een kraamverband in gedaan en deze dacht ik een keer of twee vervangen omdat ie nat was.
Bij de jongste heeft de vk de vliezen doorgeprikt. Voelde wel nattigheid maar geen idee hoeveel het was :mrgreen: .
ben benieuwed hoe het deze keer gaat.
@Lily2006 wrote:
Ik verzeker je dat mijn huis helemaal schoon is gebleven, al kan je dat waarschijnlijk niet zeggen als die kleine straks een keer een beker sap over je vloerbedekking gooit![]()
Haha, dat is natuurlijk ook weer zo! (al hoop ik dat we tegen die tijd elders wonen en dan liefst ergens met parket/houten vloer; véél praktischer) :mrgreen:
Weet je, je vliezen kunnen ook op de trap breken vóór de bevalling of in de huiskamer of keuken, je kunt moeilijk je hele huis in plastic bekleden.
(óók bij een ziekenhuisbevalling)
Breken ze je vliezen in bed dan kun je nog van je bed af met een kraamverband, die kreeg ik toen ze mijn vliezen gebroken had.
Ik heb totáál geen rommel gehad met mijn thuisbevalling, de matjes op het bed e.d waren zat :thumbup:
Wij willen bij deze kleine graag thuis bevallen. De andere 2 zijn gewoon in het ziekenhuis geboren.
Dus ik zal alle bruikbare tips handig noteren… :thumbup:
Hier heb ik nog nooit echt over nagedacht :think: Alleen bij nr 1 en 2 wel het blauwe plastic wat in het kraampakket zat tijdens de bevalling op de vloerbedekking gelegd geloof ik, en daarop zo’n kraammatje.
Trouwens, ik hoor tips over kraamverband enzo…ik kan me daar dus niets bij voorstellen, als ik beval loop ik van douche naar bed en blijf ik lekker in mijn blootje, ga toch echt niet steeds een broekje aan en uit doen. Maar goed, ik zal er eerlijk bij zeggen dat mijn vliezen nooit vroeg braken, en mijn kids altijd al waren ingedaald, dat scheelt
Nou…
Ik ben van de laatste in het ziekenhuis bevallen, maar was ernstig blij dat ik vanaf een week of 40 zo ongeveer ook steeds een cellstof matje onder mijn kont schoof als ik op de bank ging zitten… want ik zat zondagavond 11 juli net lekker in kleermakerszit op de bank naar de voetbalfinale te kijken toen me daar zo “plok” de vliezen knapte… ik had nog de geest om direct van de bank af te schuiven, dus het meeste lag op de grond voor de bank en de rest was dus opgevangen door het matje…
K had anders toch mooi mijn stoffen bankstel kunnen laten reinigen… of vervangen… :shifty:
Dus kan me voorstellen dat je hierover nadenkt.
Overigens… ik heb me er bij de anderen nooit druk om gemaakt en wonderbaarlijk zijn toen ook de vliezen steeds vlak voor het persen gebroken… bij Niek braken ze wel spontaan, maar toen lag ik al.
Bij Suus heb ik blijkbaar een voorgevoel gehad… :mrgreen:
@WoLa wrote:
en mijn kids altijd al waren ingedaald, dat scheelt![]()
Dat is natuurlijk een belangrijk punt; als dat is gebeurt, verlies je als het goed is niet zo’n enorme plens als “in de film”. Dus voor vrouwen bij wie vantevoren al bekend is dat het kindje is ingedaald, kan het qua voorbereidingen allemaal wat minder, dan komt 't wel goed. Maar anders kun je dus van die dingen meemaken als Cell op haar bankstel … Nu is dát bij ons toevallig van leer, maar een matras of vloerbedekking die helemaal doordrenkt is … Het is natuurlijk nooit 100% te voorkómen, maar het kan m.i. toch geen kwaad om hier wat extra maatregelen tegen te nemen als het kindje nog niet is ingedaald

Dat niet alleen, als je vliezen spontaan breken dan zakt je kind ook nog verder naar beneden en sluit de boel weer af :thumbup:
@Cell wrote:
Nou…
Ik ben van de laatste in het ziekenhuis bevallen, maar was ernstig blij dat ik vanaf een week of 40 zo ongeveer ook steeds een cellstof matje onder mijn kont schoof als ik op de bank ging zitten… want ik zat zondagavond 11 juli net lekker in kleermakerszit op de bank naar de voetbalfinale te kijken toen me daar zo “plok” de vliezen knapte… ik had nog de geest om direct van de bank af te schuiven, dus het meeste lag op de grond voor de bank en de rest was dus opgevangen door het matje…
K had anders toch mooi mijn stoffen bankstel kunnen laten reinigen… of vervangen… :shifty:
haha....moest hier wel erg om lachen! :D :D Maar idd...niet zo'n slecht idee om vanaf nu maar eens een bescherming op de bank te leggen als ik daarop ga zitten!
Bij mij begon de bevalling bij de 1e ook met het breken van de vliezen...maar ik verloor echt heeeel weinig vruchtwater (druppeltjes) en dat terwijl dochtertje niet ingedaald was. Heb de rest van het vruchtwater niet gezien...geen idee waar dat gebleven is! :think:
@Tulpjes wrote:
Bij mij begon de bevalling bij de 1e ook met het breken van de vliezen…maar ik verloor echt heeeel weinig vruchtwater (druppeltjes) en dat terwijl dochtertje niet ingedaald was. Heb de rest van het vruchtwater niet gezien…geen idee waar dat gebleven is! :think:
Ik had gisteren het intakegesprek van de kraamzorg, en die dame vertelde dat je vliezen ook aan de bovenkant kunnen breken. Dan komt het er met kleine beetjes tegelijk uit, niet zo’n hele golf (ook niet als het kindje nog niet ingedaald is). Misschien was dat het wel?
Zij had verder ook niet echt tips; wanneer je vliezen breken weet je toch niet (tenzij de verloskundige ze handmatig breekt, dan worden er natuurlijk voorzorgsmaatregelen genomen). Ik hoop juist dat het wél op de bank gebeurt en niet als ik ernaast sta

Ik ben drie keer thuis bevallen. Had alleen zo’n matrasbeschermer (kraakdingen!) en verder niks… Toen ik het idee van bevallen had, ben ik rond de 8 cm op bed gaan liggen, en daar zijn de vliezen 2 keer gebroken, bij 1 braken ze spontaan… NIks geen troep op de vloer gehad dus…
Bij Isa braken de vliezen thuis in bed, was ook niet echt een hele plens. Uiteindelijk is ze in het ziekenhuis met een KS gehaald.
Bij Cas zijn de vliezen in het ziekenhuis geprikt (premature bevalling, loeiende sirenes naar het WKZ)
Beide keren dus geen troep thuis…
Mijn collega heeft serieus de vloerbedekking in haar slaapkamer moeten vervangen :mrgreen:…
Bij R. braken de vliezen in de gang, maar daarna al het letterlijke geslijm op mijn vloerbedekking. Op dat moment kon dat mij geen reet interesseren, daarna wel weg gekregen.