vliegen met baby en online inchecken; up to date ervaring?

ik heb natuurlijk best wel ervaring met vliegen met klein grut (zonder stoel) maar de laatste keer dat ik dat deed, was het digitaal inchecken nog niet zo ingeburgerd als nu.

Toen was het zo dat je gewoon heel erg op tijd naar het vliegveld ging om in te checken en dat je dan omdat je met kind zonder stoel reisde, de stoel midden voor het tussenschot kreeg. En als het vliegtuig niet helemaal vol was, werd er zo geschoven dat de lege stoel naast mij was. Fijn!

Maar nu kan iedereen van te voren online inchecken. Kun je dan ook gewoon die middenvoor-stoelen pakken? Ook als je zonder kinderen reist? Heb het idee dat het eerst allemaal beetje door de vliegmaatschappij werd geregeld, maar dat dat door het online inchecken veranderd is? en er is ook nog zoiets als toeslag betalen voor de voorste stoelen omdat je dan meer beenruimte hebt. Dus dat zou betekenen dat ik ook extra zou moeten betalen voor die plaatsen bij het tussenschot?

:think:

*voelt zich weer even een leek

Naar mijn weten kan je iedere stoel kiezen die je wilt bij online inchecken :slight_smile:

Er zijn idd wel stoelen waar je iets meer voor moet betalen (zoals bijv nooduitgang, dat is pas sinds een jaar ofzo geloof ik?) maar of dat bij die voorste stoelen geldt weet ik niet.

3jaar geleden moesten we het zelf via Internet stoelen aanwijzen. Ik vraag me ook af hoe wij onze stoelen kunnen aanwijzen omdat ik een peuter meeneem naar Turkije eind September en ik ook niet weet of ze bij mij op schoot moet gaan zitten of dat ze naast me mag gaan zitten :think:

3 jaar geleden ging het allemaal anders denk ik.

@Mariiyelle wrote:

3jaar geleden moesten we het zelf via Internet stoelen aanwijzen. Ik vraag me ook af hoe wij onze stoelen kunnen aanwijzen omdat ik een peuter meeneem naar Turkije eind September en ik ook niet weet of ze bij mij op schoot moet gaan zitten of dat ze naast me mag gaan zitten :think:

3 jaar geleden ging het allemaal anders denk ik.

Als je voor haar moet betalen heeft ze een eigen stoel.

Betaal je alleen de reservering etc dan moet ze op schoot.

Verder geen verstand van online inchecken met dreumes zonder stoel ed…

het ligt denk ik aan de luchtvaartmaatschappij.

toen wij drie weken geleden op vakantie gingen, konden we ook online inchecken, maar er stond bij dat er voor gezinnen met kinderen al vaste stoelen waren gereserveerd, zodat die gewoon met het gezin bij elkaar zaten.

misschien kun je anders de luchtvaartmaatschappij bellen?

De voorstoelen en die met extra beenruimte moet je tegenwoordig bijna altijd voor bijbetalen.

Je kan als je gaat inchecken de tussenstoel vrijlaten. Zo wordt het onaantrekkelijker voor iemand om die te reserveren.

Dus jij bij het raam en je man bij het gangpad.

klm is het.

@Elka wrote:

Je kan als je gaat inchecken de tussenstoel vrijlaten. Zo wordt het onaantrekkelijker voor iemand om die te reserveren.

Dus jij bij het raam en je man bij het gangpad.

ik vlieg niet met man, wel met zoon. maar daar wil ik het risico dan weer niet van nemen dat daar iemand tussen gaat zitten.

Volgens mij laat indeling van vliegtuig dit ook niet toe (in mijn geheugen 2 stoelen naast elkaar bij raam, 3 in midden).

Komt vast allemaal wel goed :angel: tot nu toe elke vlucht met kroost 100% meegevallen, en van de 4 vluchten die ik zonder stoel heb gevlogen, volgens mij alle 4 toch nog een stoel gekregen. maar als die extra stoel er niet in zit, dan is die extra ruimte voorin toch wel fijn om dreumes te stallen.

in het pre zelf inchek stadium ooit zwanger van nummer 2 en dus de oudste als dreumes gevlogen… en daar werd ik niet blij van.

Want hoewel we slechts met 2 gezinnen waren… kon ik met mijn zwangere pokkel en dreumes kiezen voor stoel bij het raam of die in het midden… van beide werd ik niet heel gelukkig.

Dus een stoel langs het gangpad zou sowieso al mijn voorkeur genieten… en vooraan met extra beenruimte zou natuurlijk heerlijk zijn.

Slechts 1x daar gezeten… toen moest ik wel een extra uitleg aanhoren over de werking van de nooddeur. In geval van nood zou ik dan de stewardess mogen helpen die deur open te rossen… gelukkig geen nood aan de man geweest wel mijn lengtemaat 34/36 benen languit vooruit kunnen leggen :angel: .

ik ga trouwens ook even erachteraan bellen naar de reisorganisatie. Want tegen die tijd dat ik ga vliegen, ben ik 26 weken zwanger en ongetwijfeld een buik + peuter die op schoot moet zitten.

Edit: Ik heb even gebeld. Katie heeft eigen zitplaats in de vliegtuig. En 3 weken voor het vetrek krijgen we een mail met daarin dat we de zitplaatsen kunnen aangeven.

Vanaf 2 jaar hebben ze een eigen stoel.

Hier 1x extra stoel gehad daarvoor nooit… Kon ook nooit de voorstoelen inchecken vanwege de nooduitgang, daar mocht je niet zitten met dreumes/baby

even klein beetje off topic: mensen die met kleine kinderen reizen mogen (naar mijn weten) niet op een voorste rij of bij de nooduitgangen zitten.

Dit omdat er in geval van nood snel gehandeld moet worden en dat met kleine kinderen altijd lastig is.

Ik zou geloof ik even de KLM bellen. Kunnen zij eventueel gelijk voor je kijken waar nog plek is en gelijk reserveren.

Vorig jaar kon je bij KLM met baby niet online inchecken.

Maar goed nieuws is dan wel weer, dat je met baby altijd op de voorste rij zit (die met veel beenruimte dus), omdat daar de bedjes aan de wand geklikt worden.

Je zit dus automatisch op de eerste rij na de business class. Ik zou nog wel even checken dat N. ook zeker daar kan zitten, want dat lijkt me dan weer minder vanzelfsprekend.

Bijna gaan we wisselen van plekje :lol:

Mijn laatste keer reizen met baby is ook alweer heel wat jaren geleden. Maar wat ik nog wel weet is dat ik toen al meteen bij het boeken had aangegeven dat we met een baby reisden en dat we zo’n plek met wiegje/bedje wilden (ik heb er toen zelfs de reisdatum nog voor verzet, omdat op de dag dat we eigenlijk wilden gaan al die plaatsen met wiegjes al bezet waren). Dat kon alleen telefonisch overigens, via internet kon je alleen de normale boekingen doen (je kan dan wel boeken voor een baby, maar niet laten vastleggen dat je een wiegje wil). De plaatsen werden toen meteen vastgelegd in het systeem en stonden ook op mijn bevestiging, meer dan 3 maanden voor de reis al - dus geen last van online incheckers. Dit was bij Iberia, ik weet niet of elke maatschappij zo werkt en of het nog steeds zo is.

Anders zou ik toch voor de optie gaan om de middelste stoel vrij te laten, zodat je kans hebt dat niemand die stoel wil. Mocht er toch iemand komen te zitten, dan moet het wel heel gek lopen als die niet van plek wil ruilen, want niemand gaat toch vrijwillig in het midden zitten en dan al helemaal niet tussen een moeder en een kind in.

@GhanaGirl wrote:

Vorig jaar kon je bij KLM met baby niet online inchecken.

Maar goed nieuws is dan wel weer, dat je met baby altijd op de voorste rij zit (die met veel beenruimte dus), omdat daar de bedjes aan de wand geklikt worden.

Je zit dus automatisch op de eerste rij na de business class. Ik zou nog wel even checken dat N. ook zeker daar kan zitten, want dat lijkt me dan weer minder vanzelfsprekend.

Bijna gaan we wisselen van plekje :lol:

ja idd aan die babybaskets was ik ook aan het denken. Z is er te oud voor, maar daardoor denk ik wel dat die plekken waar dat basketje kan hangen niet zomaar te reserveren zijn voor jan en alleman.

even klein beetje off topic: mensen die met kleine kinderen reizen mogen (naar mijn weten) niet op een voorste rij of bij de nooduitgangen zitten.
Dit omdat er in geval van nood snel gehandeld moet worden en dat met kleine kinderen altijd lastig is
. volgens mij hebben we het dan over verschillende plekken. ik heb het over een vliegtuig met een 2-3-2 opstelling. Die 4 buitenste stoelen mag je allicht idd niet vooraan zitten met kinderen, maar die middelste, recht voor het schot, dat zijn juist de plekken waar die babybedjes aan bevestigd kunnen worden, en waar ze mij voorgaande trips ook zonder babybedje dus altijd plaatsten omdat je dan wat ruimte hebt voor je om bv even je kind neer te zetten of zo.

Anders zou ik toch voor de optie gaan om de middelste stoel vrij te laten, zodat je kans hebt dat niemand die stoel wil. Mocht er toch iemand komen te zitten, dan moet het wel heel gek lopen als die niet van plek wil ruilen, want niemand gaat toch vrijwillig in het midden zitten en dan al helemaal niet tussen een moeder en een kind in.
klintk toch nog wel als een goede optie, behalve dan als je idd niet online kunt inchecken met baby. *checkt even of ze dar iets over op z's ticket ziet....(haha om dat ticket heb ik nog aardig gezweet vandaag, kon het in mijn hele inbox helemaal niet meer vinden :roll: :shifty: )--- nee ook op z's ticket staat expliciet dat online inchekcen beschikbaar is. Slordig als dat niet zo is.

Wij hebben al heul vaak met KLM gevlogen. Je kunt inderdaad niet een nooduitgangstoel kiezen, maar wel een voorste rij. Soms moet je hier extra voor betalen, maar dat ligt er aan of ze die plek als extra beenruimte bestempeld hebben. Online inchecken hebben we altijd gedaan.

Onze ervaring is dat ze aan boord heel behulpzaam zijn met het regelen van goede plekken voor mensen met kinderen.

In september gaan we weer met dan 2 kinderen, maar ik zie er totaal niet tegenop. :thumbup:

De plekken met babybaskets worden automatisch gereserveerd voor mensen met kleine babys. Als die dus aan boord zijn heb je pech.

Maar voor ons geen andere maatschappij dan KLM hoor :thumbup:

miijn ervaringen met klm met betreking tot reizen met kleine kinderen zijn ook heel goed, trouwens. wdb ga ik er ook wel vanuit dat het wel weer goed komt.

en morgen idd gewoon even bellen om te vragen of het uberhaubt mogelijk is online in te checken met een baby, en of dat dan ook op die voorste plaatsen kan.

(toen ik dit topic opende vond ik mijn vraag nogal vaag om telefonisch te stellen, maar dit klinkt eigenlijk als een heel normale vraag :mrgreen: )

Online inchecken is niet mogelijk voor:

* Luchthavens waar online inchecken niet is toegestaan. In dat geval kunt u inchecken bij een selfservice incheckautomaat of bij de incheckbalie op de luchthaven.
Bekijk de incheckmogelijkheden per luchthaven
* Kinderen van 5 tot 14 jaar wanneer zij reizen zonder begeleider van tenminste 18 jaar die in dezelfde reservering is opgenomen;
* Passagiers die assistentie hebben aangevraagd en reizen zonder reisgenoot van tenminste 15 jaar oud die in dezelfde reservering is opgenomen;
* Passagiers die vertrekken van een luchthaven waar online inchecken niet wordt aangeboden;
* Passagiers die per trein vanuit treinstation Brussel-Zuid of Antwerpen Centraal naar Amsterdam Airport Schiphol reizen.
* Vluchten, waarbij het eerste vluchtsegment wordt uitgevoerd door Alitalia (tenzij uw eindbestemming Amsterdam of Parijs is).

In bovenstaande gevallen vragen wij u op de luchthaven in te checken.

dat ziet er toch uit als een uitgebreid lijstje (waarom in hemelsnaam die treinreizigers niet??) en baby niet genoemd... :think:

sinds wanneer is Z. trouwens nog een baby? :angel:

sinds de klm die grens bij 2 legt 8)

Ik vind het ook een hele normale vraag :). Bulkhead stoelen hebben extra beenruimte en dat is inderdaad iets waar je tegenwoordig een toeslag voor betaalt bij o.a. KLM. Aangezien je geen reservering hebt voor een bassinet zullen ze je in eerste instantie niet anders behandelen dan een andere passagier.

Middenstoel open laten zou als het aan mij lag zeker een optie zijn. De kans dat die stoel aan iemand wordt toegewezen is bij drukke bezetting zeker een optie, maar diegene die die stoel krijgt zal ongetwijfeld ruilen voor een raam/gangplaats verkiezen boven gezellig tussen Fiepgezin op intercontinentale vlucht in :shifty:, schat ik zo :wink:. Als er geen andere mogelijkheid is dus.

Iets anders, heb je baby/kindermaaltijden voor ze aangevraagd? Dat vonden wij nou erg makkelijk. Dan krijgen ze hun maaltijd een half uurtje eerder dan jij en kun je ze helpen zonder dat je eigen eten koud wordt en/of in de weg staat (en ook fijn omdat ze anders soms al in slaap gevallen waren voor ze wat kregen).

Ben jaloers op je… Heerlijk weer die tas inpakken en gaan!

(overigens was KLM de enige maatschappij die steken heeft laten vallen mbt de kinderen tijdens onze wereldreis - niks heftigs hoor, maar ze waren op dat gebied wel de minste)