Ik was van de week bij mijn stiefbroertje die net vader is geworden en die vertelden dat tegenwoordig alle baby’s een vitamine K prik krijgen. Ik vroeg waarom dat was maar op de een of andere manier kwamen we op een ander onderwerp… En nou weet ik het dus nog steeds niet!
Is dat iets nieuws of zo? Mijn kids hebben het iig niet gehad…
5 weken geleden nog niet hoor :mrgreen:
Wel druppeltjes vit.K, na de bevalling voor de eerste week, misschien is hij daarmee in de war?
:think: ik weet nog wel dat beide kids een dosis Vit.K kregen voor 2 weken… volgens mij kreeg Deanne dat gewoon via druppels, van Arbër kan ik me dat niet meer herinneren :oops: , was te druk met andere onderzoeken van de kinderarts toen.
Kan best dat dat via een injectie is gegaan, maar hoe dan ook: ze krijgen bij geboorte wel een dosis Vit.K hoor!
Vitamine K anders toedienen aan baby’s
Ernstige bloedingen bij zuigelingen met de leverziekte galgangsatresie zouden zijn te voorkomen als in Nederland op een andere manier vitamine K wordt toegediend als baby’s borstvoeding krijgen. In Denemarken, waar dit nu al op een ander manier gebeurt, komen de bloedingen tien keer zo weinig voor. Dit blijkt uit onderzoek van kinderartsen Henkjan Verkade van het UMCG en Peter van Hasselt van het UMCU. De uitkomsten van zijn onderzoek worden vandaag gepubliceerd in het gerenommeerde vakblad Pediatrics. Op dit moment wordt bekeken of in Nederland ook een ander systeem ingevoerd moet worden.
Vitamine K is essentieel voor de aanmaak van stollingsstoffen. Een tekort aan vitamine K leidt vaak tot bloedingen, variërend van relatief onschuldige huidbloedingen tot ernstige hersenbloedingen. In flesvoeding zit voldoende vitamine K, borstvoeding bevat relatief weinig vitamine K. Bij kinderen die borstvoeding krijgen is daarom een extra toediening van vitamine K noodzakelijk. De manier waarop vitamine K aan borstgevoede zuigelingen wordt gegeven, is van land tot land anders. In Nederland is gekozen voor dagelijkse toediening van een kleine hoeveelheid vitamine K druppels (1 dd 25 ?g) aan het borstgevoede kind. Vrouwen die borstvoeding geven, krijgen vitamine K gratis. Andere landen kozen bijvoorbeeld voor een eenmalige hoge dosis kort na de geboorte, of voor een keer per week een hoge dosis vitamine K druppels tijdens de periode van borstvoeding.
Onderzoek
Verkade en Van Hasselt deden onderzoek naar een groep zuigelingen bij wie een specifieke leverziekte, galgangatresie, is gediagnosticeerd. Bij zuigelingen met deze leverziekte is de galvorming verstoord, waardoor vitamine K niet of onvolledig uit de darm wordt opgenomen. Voor de opname van vitamine K uit de darm is namelijk gal nodig. Verkade en Van Hasselt onderzochten of de Nederlandse manier waarop vitamine K is toegediend, een effectief preventiemiddel voor de bloedingen is. Zij keken daarom hoe vaak bij de borstgevoede kinderen met galgangatresie in Nederland en in Denemarken een bloeding door vitamine K tekort de eerste uiting was van deze ziekte. Het onderzoek was mogelijk door nationale samenwerking van de verschillende Nederlandse universitaire medische centra op het gebied van kinderen met galgangatresie. Binnen deze samenwerking is een nationale database (NESBAR) ontwikkeld. Deze database bevat de anonieme gegevens van alle Nederlandse kinderen met galgangatresie.
Uitkomsten
Uit de studie blijkt dat bij 25 van de 30 Nederlandse kinderen met borstvoeding, waarbij later galgangatresie werd vastgesteld, een bloeding ten gevolge van vitamine K-tekort het eerste symptoom was. Bij een groot deel van de kinderen was dit zelfs een hersenbloeding. Verkade en Van Hasselt deden onderzoek bij kinderen uit de periode 1991-2003. De resultaten waren veel slechter dan die van vergelijkbare kinderen in Denemarken. Daar werd tot 2000 wekelijks 1 mg vitamine K druppels tijdens de borstvoedingsperiode gegeven; vanaf 2000 gaat dit via een eenmalige toediening van 2 mg vitamine K per injectie bij de geboorte. Het bleek dat beide Deense groepen kinderen circa tien keer zo goed beschermd waren tegen het ontwikkelen van een bloeding dan de Nederlandse strategie. Deze resultaten ondersteunen de gedachte dat de relatief hoge frequentie van ernstige bloedingen in Nederland bij zuigelingen met galgangsatresie grotendeels te voorkomen is door een andere manier van toedienen van vitamine K. Op grond van deze resultaten wordt momenteel gewerkt aan een aanpassing van de vitamine K-dosering aan alle borstgevoede zuigelingen in Nederland.
Bron:UMCU
hmm ik kan me vaag ook zoiets herinneren dat ze dat kregen, zo’n prik :think: maar of het echt waar is… weet het niet eens meer zeker :oops:
bij ons beide gehad… in het zkh… dus niet iets van de afgelopen tijd…
Geen idee eigenlijk :oops:
Dean heeft alleen druppeltjes van de vk gekregen
Ik heb 3 maanden lang vit. K. druppeltjes gegeven
die k prik hebben hun gehad na de geboorte… die was goed voor 1 wk meen ik… daarna gewoon druppels…
wat ik hoorde van een collega is dat het nieuw is. omdat alle kindjes tekort aan vit K hebben, hebben ze nu de prik zodat ze zeker weten dat alle kindjes genoeg vit K binnen krijgen.
Zoiets was het :oops:
@kaya wrote:
wat ik hoorde van een collega is dat het nieuw is. omdat alle kindjes tekort aan vit K hebben, hebben ze nu de prik zodat ze zeker weten dat alle kindjes genoeg vit K binnen krijgen.
hoezo nieuw… onze jongste is bijna 1.5… :think:
hmm
onze kids van 7,3,1,5 hebben het niet via een prik gehad
gewoon druppels
De oudste is in Duitsland geboren en kreeg gelijk na de geboorte een prik met vitamine K. Dat was daar standaard. Ik gaf gelijk fv en dan is het klaar na die ene prik, maar bij bv had hij anders ook nog twee keer vaker een prik gekregen.
De jongste is in Nederland gekregen en kreeg eenmalig druppels (en hierna ook fv).
hier 5 weken geleden ook gewoon druppels en nu nog steeds dagelijks tot 3 maanden…
las laatst wel in de krant dat wij hier in nederland te weinig geven, zou veel meer moeten zijn (het aantal druppels dan)…
grts patricia
niet alleen bij galgangatresie, maar ook bij het Syndroom van Alagille (wat Arielle dus heeft) en andere leverziekten/-falen kan een vitamine K shot helpen. Maar dan wel nog een paar keer meer dan dat ze nu geven heb ik me laten vertellen.
Verder blijven Alagille en galgangatresie kindjes geel, ook na 1 week na de bevalling en dan begint het op te vallen. Zonder de vitamine K krijgen ze bloedingen en dus blauwe plekken. Heb je een bloeding net verkeerd… in je hoofd bijvoorbeeld dan kan dat hersenschade toebrengen. Erg vervelend…
Overigens krijgt Arielle 0,4 milligram vitamine K per DAG! Om jullie even een beeld te geven.
Die 25 microgram zou dus voor haar veel en veel te weinig zijn geweest… En dus een grotere kans op bloedingen hebben gegeven.
Zolang de vitamine K shot geen kwaad kan bij gewoon gezonde kinderen, ben ik voor. Ik ben er iig dankbaar voor dat Arielle m gehad heeft… 't Zou heel goed de reden kunnen zijn geweest dat ze nu nog leeft…
@Pitje27 wrote:
@kaya wrote:wat ik hoorde van een collega is dat het nieuw is. omdat alle kindjes tekort aan vit K hebben, hebben ze nu de prik zodat ze zeker weten dat alle kindjes genoeg vit K binnen krijgen.
dan is dat bij jullie al, maar in heel veel steden in nederland nog niet. Daar zijn ze nu wel mee bezig om het overal te doen
Zeker weten een prik? Nina kreeg een hoeveelheid in de mond toen ze op mijn buik lag van de vk en dat was goed voor 10 dagen, geen injectie hoor.
Het was wel iets nieuws dat wist de kraamverzorgster weer te vertellen, maar het hoe en waarom daar dwaalden we dus op af. Maar het is dus wel een heel goed iets dat het gebeurt! Sowieso heeft zij in eerste instantie bv gegeven, dus misschien was het wel daarom had ik bedacht, de bv is inmiddels wel al weer gestopt omdat het niet ging lopen en zowel zij en mijn stiefbroertje niet gezond zijn kostte het te veel energie en tja soms moet je ook voor jezelf kiezen, maar dat terzijde.
@kaya wrote:
@Pitje27 wrote:@kaya wrote:wat ik hoorde van een collega is dat het nieuw is. omdat alle kindjes tekort aan vit K hebben, hebben ze nu de prik zodat ze zeker weten dat alle kindjes genoeg vit K binnen krijgen.
dan is dat bij jullie al, maar in heel veel steden in nederland nog niet. Daar zijn ze nu wel mee bezig om het overal te doen
ik snap het ook niet… vooral omdat wij toch niet in een grote stad ofzo wonen…