Vitamine K-prik voor baby's?

Hier beide keren in hetzelfde zkh bevallen. Veertien maanden verschil, de oudste kreeg een prik. (kinderarts prikte in eerste instantie zichzelf). Fleur kreeg druppels. Maar dacht dat ze dit alleen bij bv kregen.

@juudje wrote:

Hier beide keren in hetzelfde zkh bevallen. Veertien maanden verschil, de oudste kreeg een prik. (kinderarts prikte in eerste instantie zichzelf). Fleur kreeg druppels. Maar dacht dat ze dit alleen bij bv kregen.

hetzelfde zkh als ons??

wel dezelfde regio… ben blij te horen dat wij dus niet de enige waren… :wink:

Hier bij beide een vit. K-injectie na de geboorte. Dacht dat dat standaard was in Nederland.

hier bij de oudste niet,

maar de jongste kreeg ook de prik.

Ik dacht ook dat het alleen bij bv hoorde

Hier hebben beide kids geen prik gehad, maar druppels 3 mnd lang.

:? ik weet 't écht niet meer he… weet wel 100% zeker dát ze na de geboorte direct een dosis gekregen hebben die dan voor 2wkn voldoende was, daarna hebben we nog tot aan de 3 maanden druppels gegeven.

Maar of die eerste dosis nou druppels of een prik was… :think:

@Jiska wrote:

:? ik weet 't écht niet meer he… weet wel 100% zeker dát ze na de geboorte direct een dosis gekregen hebben die dan voor 2wkn voldoende was, daarna hebben we nog tot aan de 3 maanden druppels gegeven.

Maar of die eerste dosis nou druppels of een prik was… :think:

Ik denk dat het allebei kan, ik heb het nog aan mijn moeder gevraagd of zij het nog wist van Ryan mijn oudste en zij vertelde dat de gyn inderdaad tussen neus en lippen door een spuit erin jaste bij Ryan.

Bij Nina dus een pipetje van de vk (thuis geboren) dus wellicht maakt dat het verschil.

brrr ‘tussen neus en lippen een spuit erin jaste…’

precies de reden dat ik van dit topic een beetje zo zit :shock:

Echt no way dat mn straks netgeboren hummel een injectie krijgt met vit k. Ik geef wel druppels hoor, maar onnodig een injectie…Dat vind ikecht wel heeeel erg zielig.

Door een moeder wiens kind elke maand geprikt wordt voor bloed:

Het went…

En als het voor het kind zijn/haar gezondheid is en het kan geen kwaad, waarom niet. Dat is nou net het leven… Je doet toch ook de hielprik? Die is ook niet leuk…

Punt van de druppels is, dat het te weinig is om de eerste heftige symptomen als hersenbloedingen (en bijbehorend hersenletsel) bij enge ziekten zoals Galgangatresie en Alagille goed tegen te gaan.

@hoe eng? lees zelf maar… wrote:

Galgangatresie is een zeldzame afwijking, die in Nederland en West-Europa voorkomt bij ongeveer 1 op de 20.000 babies. In Nederland worden gemiddeld 10 kinderen per jaar met galgangatresie geboren, net iets meer meisjes dan jongens. De aandoening is niet erfelijk.

Galgangatresie betekent dat de galafvoerbuis en of de galgangen in de lever zijn afgesloten.

Gal wordt geproduceerd door de levercellen en zorgt ervoor dat vetten verteerd kunnen worden. Wanneer sprake is van galgangatresie is door een nog onverklaard ontstekingsproces geen uitscheiding van gal via de lever naar de darmen mogelijk. Het kanaaltje dat daar normaal gesproken voor zorgt, de galafvoerbuis, bestaat niet, of is door de ontsteking verstopt.

Men kan de oorzaak niet zien op een scan of een echo, omdat een baby daarvoor te klein is. Een operatie, de zgn. Kasai-operatie (genoemd naar de Japanse arts M. Kasai die de operatie eind jaren '60 bedacht), biedt de enige, helaas vaak tijdelijke, oplossing voor dit probleem: men haalt de galafvoerbuis, waar ook de galblaas aan vast zit, eerst weg. Dan wordt een stukje dunne darm weggehaald om die als provisorische afvoerbuis te laten fungeren. Dat stukje darm wordt direct op darmen en lever aangesloten. Zo kan de gal weer weglopen. Als tenminste de minuscule galgangetjes in de lever zelf nog voldoende aangelegd en open zijn. Want omdat het gaat om een ontstekingsproces, kan het best zijn dat die galweggetjes ook al verstopt zijn.

Het is zaak om zo snel mogelijk, liefst voor de 40e, maar in elk geval voor de 60e levensdag, te opereren zodat de kans groter is dat de ontsteking nog niet al te ver gevorderd is.

Toch zijn er kinderen die in heel vroeg stadium de Kasai operatie ondergaan, bij wie desondanks de situatie niet verbetert. Daarentegen bestaan ook genoeg verhalen van kinderen die na hun 60e levensdag geopereerd werden, die toch in de succesgroep terecht kwamen!

Jammergenoeg wordt deze aandoening vaak niet op tijd onderkend, want zo veel babies zien een paar dagen na de geboorte wat geel…

Door die late onderkenning wordt de kans op een vroege levertransplantatie groter. Want als de lever niet meer functioneert, biedt een transplantatie

de enige oplossing.

Echt ik dank de mensen uit de grond van mijn hart dat ze Arielle direct een stoot vitamine hebben toegediend!!! Volgens mij was dat trouwens oraal (via de mond) en niet via een prikspuit in de bil.[/quote]

@Lune wrote:

brrr ‘tussen neus en lippen een spuit erin jaste…’

precies de reden dat ik van dit topic een beetje zo zit :shock:

Echt no way dat mn straks netgeboren hummel een injectie krijgt met vit k. Ik geef wel druppels hoor, maar onnodig een injectie…Dat vind ikecht wel heeeel erg zielig.

ik heb dit ook niet gezien… maar ja papieren uit het zkh meegekregen… enne na de bevalling ramde ze ook evne tussen neus en lippen door een spuit in mijn been…

druppels hebben ze van ons ook gehad hoor… maar dan wat pas naar 1 wk omdat ze een prik hadden gehad…

en wat bf zegt… liever dat ze “onnodig” prikken dan dat je kind ernstige dingen er aan over houdt omdat ze het niet heeft gehad…

zo ver ik weet gaat het via druppels atans hier wel als het wel een prik had geweest hadden ze mij dat zeker vertelt want wij enten anders en had ik hier tegen in gegaan.

@mamadidi wrote:

zo ver ik weet gaat het via druppels atans hier wel als het wel een prik had geweest hadden ze mij dat zeker vertelt want wij enten anders en had ik hier tegen in gegaan.

:think: maar dit heeft toch niks met het vaccinatieschema te maken?? Het is een vitamine die ze toegediend krijgen ivm bloedstolling…

@Jiska wrote:

@mamadidi wrote:

:think: maar dit heeft toch niks met het vaccinatieschema te maken?? Het is een vitamine die ze toegediend krijgen ivm bloedstolling…

Een noodzakelijke vitamine zoals hierboven vermeld, dat mensen anders wilde enten prima. Maar neem aan dat je geen enkel risico wilt nemen met anders enten :think:

@mamadidi wrote:

Wat heeft een noodzakelijk vitamine met vaccinaties te maken?

bij Sarah weet hub zeker dat ze in het zh een injectie heeft gehad. Bij Eva Lynn weet ik het niet zeker maar volgens mij toch ook… alleen dan thuis door de vk.

niet nieuw dus.

en ik zie het verband met een vit k injectie en enten ook niet, behalve als je het enten uit wil stellen ivm de prik die ze krijgen en niet de inhoud van de prik…

Hail heeft ook een prik gehad vlak na d’r geboorte en dan na 12 dagen druppels met vit D & K

edit: dit waren dus gewoon druppels via d’r mond :slight_smile:

Even wat leesvoer opgesnord :wink:

De toelichting van de NVK: Nederlandse Vereniging Voor Kindergeneeskunde-Verhoog dosering vitamine K

En de KNOV over het vitamine K beleid: Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen-Vitamine K beleid

Edit: hier hebben beide kinderen overigens vlak na de geboorte de druppels toegediend gekregen (bij de jongste wel alerter op geweest dat dit in ieder geval ná de eerste voeding gebeurde :)).

Beide heren hebben gewoon 3 maanden lang druppels gehad.

Nouja, Lucas 10 dagen, toen ben ik op andere voeding overgestapt. :wink:

Ken dat helemaal niet, in een injectie.

Of het zielig is, tja, als je met 1 injectie voor 3 maanden klaar bent en je niet hoeft te druppelen, en de inhoud en het effect ervan zijn hetzelfde, dan vind ik dat niet per defintie zielig.

Ik weet alleen niet hoe dat gaat als je net als ik binnen die 3 maanden overstapt op kv, want dat zou betekenen dat je een overdosering krijgt.

hier elise via druppels ( thuis vk ) en jesse in zkh een prik…