Mijn CB vertelde dat we Maaike nu 10mg (ben de eenheid even kwijt) maar dus 4 van die kleine pilletjes moeten geven ipv 2 omdat ze de dosis verhoogd hebben voor kinderen tot 4 jaar.
Ik heb jaja gezegd en zit nu thuis een beetje van huh :think: ; verder nooit wat van gehoord en ik kan googlend er ook niks over vinden.
Wat weten jullie hiervan?
Ik weet ook niet beter dan dat ze er 2 moeten.
De commissie is van mening dat de huidige aanbevolen niveaus voor
extra vitamine
D voor bepaalde groepen te laag zijn.
De commissie vindt het wenselijk dat
• dagelijks 10 microgram vitamine D extra wordt gebruikt door:
• kinderen tot 4 jaar*;
• personen van 4 tot 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een donkere
huidskleur hebben of onvoldoende buitenkomen;
• vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen;
• vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven;
• personen vanaf 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een lichte huidskleur
hebben en voldoende buitenkomen.
• dagelijks 20 microgram vitamine D extra wordt gebruikt door:
• personen die osteoporose hebben of in een verzorgings- of verpleeghuis
naar lang zoeken vind ik dat de gezondheidsraad in sept 2008 een nieuw advies heeft uitgebracht aan het ministerie. Maar echt duidelijk vind ik het allemaal niet…
DAarom ben ik wel benieuwd of meer mensen hier wat over hebben gehoord!?
Ik geef helemaal geen extra vit D. :shifty:
Ben het niet echt van plan ook.
Ben ik nu heel laks???
ik was ook niet zo trouw maar die CB dame zei dus dat het effect pas op latere leeftijd merkbaar is. En dat je dus meer kans hebt op botontkalking als je het niet geeft en je er dan niks meer aan kan doen :shifty:
Dus daarom besloot ik toch maar wat beter mijn best te doen (baat het niet dan schaad het niet?).
Maar de dosis voor blanke kindjes is dus verdubbeld en er wordt nu geen onderscheid meer gemaakt tussen blanke of donkere huid.
Ik vind het alleen zo gek dat hier zo weinig ruchtbaarheid aan is gegeven en ik het alleen in een pdfje kan vinden :eh: .
http://www.voedingscentrum.nl/Voedingscentrum/Nieuws/Nieuw+vitamine+D+advies.htm
in die eerste pdf staat alles uitgelegd.
Wij geven nog steeds 5 microgram( 5 druppels) per dag.
Ik hoor eigenlijk erg vaak om me heen dat mensen die druppels helemaal niet geven, terwijl het toch erg belangrijk is voor de botgroei en stevigheid. Het wordt ook aanbevolen door CB en er werd bij de 3 jaarlijkse controle nog eens expliciet op gewezen dat dit echt noodzakelijk is tot 4 jaar.
Maar heb nog nergens gehoord dat de dosis verdubbeld is.
Nou ja , dan maar wat druppels extra per dag…
@Madre wrote:
Ik geef helemaal geen extra vit D. :shifty:
Ben ik nu heel laks???
Neeu ik ook al lang niet meer. Hij eet gezond, krijgt multi vit. ,komt meeeer dan genoeg buiten en heeft een papa met licht getinte huid.
Hij zal er niet van omvallen.
@samara wrote:
@Madre wrote:Ik geef helemaal geen extra vit D. :shifty:
Ben ik nu heel laks???
Neeu ik ook al lang niet meer. Hij eet gezond, krijgt multi vit. ,komt meeeer dan genoeg buiten en heeft een papa met licht getinte huid.
Toch is het echt nodig tot 4 jaar hoor. Juist kinderen met een licht getinte huid hebben extra vit. D nodig… Uit gezonde voeding kun je nl niet genoeg vit. D halen voor deze leeftijdsfase…
Y. krijgt en T. krijgen allebei 2 druppels voor het slapen gaan
@dena wrote:
@samara wrote:@Madre wrote:Ik geef helemaal geen extra vit D. :shifty:
Ben ik nu heel laks???
Toch is het echt nodig tot 4 jaar hoor. Juist kinderen met een licht getinte huid hebben extra vit. D nodig… Uit gezonde voeding kun je nl niet genoeg vit. D halen voor deze leeftijdsfase…
Ik heb het in huis maar vergeet het ook altijd, laatst op het CB nog over gehad, en ze vonden het toch nog steeds echt nodig, zelfs het dubbelle wat voorheen werd voorgeschreven, maar ik vergeet het altijd.
Wij slikken zelf ook geen vitamines extra ofzo.
Ik merk (nog) niet dat het wel of geen zin heeft, het is toch voor sterke tanden en botten?
Ik merk (nog) niet dat het wel of geen zin heeft, het is toch voor sterke tanden en botten?
nee precies dat is het hem nu net.
Dat merken ze zelf pas als ze 60 zijn...
Ik had hier ook nog niet over nagedacht dus tot het laatste CBgesprek.
ANNEMARIE maar jou hadden ze dus wel ook vertelt van die dubbele dosis! Ben benieuwd of meer mensen dat dus te horen hebben gekregen.
@samara wrote:
@Madre wrote:Ik geef helemaal geen extra vit D. :shifty:
Ben ik nu heel laks???
die getinte huid maakt het dus juist wel noodzakelijker…
ikzelf ben er ook heel laks in, het wil er bij mij gewoon niet echt in dat een kind vier jaar lang extra vitamines nodig heeft. de enige reden waarom ik er af en toe aan denk, is omdat nano een donkerdere huid heeft, en er dan zelfs een extra dosis vit d wordt geadviseerd (en uh zijn hele leven lang…doei…)
Ik geef hem allang geen vit D meer omdat ik hem multi vitamine geef. Daar zit de 100% ADH al in.
Ik ga de dosis niet verhogen. Alles is elk jaar weer anders. Ze moeten maar eens wat gaan doen aan de gif stoffen in fruit en vlees, daar maak ik me meer zorgen om dan om de hoeveelheid vit D.
huh? niks van gehoord hoor, van vitamine d geven, alleen volgens mij het eerste jaar, maar dat kan ik me niet meer precies herinneren.
hier hebben ze het verder niet meer over gehad, dus laat staan een hogere dosis.
Jeetje, wat geven veel mensen geen vitamine D! Ik heb dat bij Indy echt héél braaf tot 4 jaar gedaan en nu met Kes weer hoor! Ik vind dat echt heel belangrijk!
Im schrik er zelfs een beetje van dat er zoveel mensen zijn die geen vitmaninen D meer geven. Er wordt wel hard gevochten voor borstvoeding (dan hebben de kinderen toch ook nog exgra vitaminen naast nodig)…maar het advies dat ze tot 4 jaar de vit. D nodig hebben wordt in de wind geslagen. Je merkt toch ook geen verschil tussen een kind dat met de fles is grootgebracht of met de borst…dat zou er toch ook pas later eventueel uit kunnen komen. Het is maar een vergelijk dat et borst en flesvoeding, maar juist omdat daarbij ook extra s nodig zijn, dan doe je dat toch ook? Wat is de moeite om je kindje tot het 4e jaar vit. D te geven?
Maar goed, even ontopic…ik heb nog niks gehoord dat ze meer nodig hebben. Anne krijgt op het moment nog steeds 2 pilletjes. Ik ben pas bij de apotheek geweest waar ze ons goed kennen voor ene nieuw potje en daar heb ik ook niks gehoord.
@mama van anne wrote:
Im schrik er zelfs een beetje van dat er zoveel mensen zijn die geen vitmaninen D meer geven. Er wordt wel hard gevochten voor borstvoeding (dan hebben de kinderen toch ook nog exgra vitaminen naast nodig)…maar het advies dat ze tot 4 jaar de vit. D nodig hebben wordt in de wind geslagen. Je merkt toch ook geen verschil tussen een kind dat met de fles is grootgebracht of met de borst…dat zou er toch ook pas later eventueel uit kunnen komen. Het is maar een vergelijk dat et borst en flesvoeding, maar juist omdat daarbij ook extra s nodig zijn, dan doe je dat toch ook? Wat is de moeite om je kindje tot het 4e jaar vit. D te geven?
Maar goed, even ontopic…ik heb nog niks gehoord dat ze meer nodig hebben. Anne krijgt op het moment nog steeds 2 pilletjes. Ik ben pas bij de apotheek geweest waar ze ons goed kennen voor ene nieuw potje en daar heb ik ook niks gehoord.
wat een onzin zeg ‘in de wind geslagen’, of ‘teveel moeite’, jij durft nogal zeg!
ik schreef toch dat ze het er hier niet over gehad hebben, alleen in de fles moest het erbij, dus wat nou…
op mijn CB hebben ze nog nooit (nadat ze 1 jaar werden) gevraagd of ik uberhaupt vit. D geef :think: dus over een dubbele dosis weet ik al helemaal niet.
ik weet van dit forum dat het wel goed is voor je kind en daarom krijgen ze allebei 2 tabletjes.
maar als ik van het CB afhankelijk was, dan hadden mijn kinderen dus pech
ik heb het op het forum ook niet gelezen, tot nu, maar ben in ieder geval blij dat jij ook bevestigt dat niet alle cb’s blijkbaar dezelfde info geven.