vinden jullie dit pesten?

Ik zit met mijn meisje in mijn maag.

ze zit nu in groep 1 maar gaat tegenwoordig regelmatig emt tegenzin naar school. zegt s avonds dat ze de volgende dag niet naar school wil omdat ze buikpijn heeft. of hoofdpijn.



het blijkt dat een aantal jongens mijn dame softijs noemen. Ze vinden haar een baby als ze een maillot met winnie de poeh aan heeft, zeggen dat ze rood haar heeft en als mijn dame zegt dat het goud is beginnen ze te lachen en zeggen ze dat dat niet waar is.

Van de week haal ik mijn dame op, zie ik dat ze tuf in haar haar heeft: had een andere jongen in haar haren getuft. De juf had die andere jongen wel aangesproken, maar niet even de moeite genomen om het tuf weg te vegen…



Ik vind dit pesten op kleuterniveau, maar goed, het gaat natuurlijk om mijn meisje en dus zie ik het misschien niet helemaal objectief.

Onze dame zit niet lekker in haar vel. is op bepaalde momenten (thuis) brutaal, heeft een grote mond en begint om werkelijk alles te huilen.

Op school krijgt ze met regelmaat straf zegt ze zelf. ook had ze van de week iemand geduwd en geslagen omdat die op haar plaats ging zitten.

En duwen en slaan tolereer ik ook niet, en wil ik ook absoluut niet hebben maar ze werd ook al uit de barbiehoek gehaald omdat ze “niet speelde”. en dus moest ze in haar eentje in de kring een boekje lezen.



En zo ken ik ons meisje niet. het is er absoluut eentje met pit, altijd al geweest, maar wel lief en niet brutaal. Het is gewoon niet mijn eigen meisje.



Nu hebben we dinsdag ouderavond en ik ben erg benieuwd wat de juf te vertellen heeft. Ik wil mijn eigen meisje weer terug of vinden jullie dat ik me aanstel en “hoort het er gewoon bij?”

Ja. Ik vind dit pesten. Maar getuft is spugen? Als iemand dat biij mijn kind zou doen, zou ik die persoon zelf persoonlijk gespuugd hebben maar dan recht in het gezicht. Wat een rotjong :silenced: En dat die juf dan hem alleen erop heeft aangesproken zonder straf te geven terwijl jouw meid straf kreeg na iemand geduwt en geslagen te hebben. :think:





Hoe jouw meisje zich gedraagd is uit onmacht.

Ik zal hierover wel met de juf bespreken en zeggen dat er wat aan de pesterijen gedaan moet worden :naughty:

getuft is inderdaad spugen.

En “fijn” dat ik me niet aanstel en dat ik vind dat dit gewoon niet kan.

Ik heb de moeder van dat spuug kindje erop aangesproken aangezien ik toevallig met haar een sieradenparty had. En weet je wat ik mis nog wel het ergste vind? die moeder wist van niets… Ook mij was door de juf niets gezegt dus als s. ophie het zelf niet zei wist ik ook van niets…

ik vermoed ook dat ze zelf zo reageert uit onmacht.

En als ik zie hoe lekker rustig ze hier nu aan het spelen is (zoals eigenlijk elk weekend) weet ik dat ik er goed aan doe om dit dinsdag uitgebreid besproken te hebben. Ook al is het een rapport gesprek, dit kan en wil ik zo niet langer.

Nee je stelt je echt niet aan. Dit kan gewoon niet!En jij weet als geen ander hoe je kind zich nu daardoor ‘‘anders’’ gedraagt.



Lekkere juf dan. Die niet met ouders communiceren als een van de kinderen zich heeft misdragen. Dat hoort toch gewoon te gebeuren? :think:



Steun je meisje. Het praat niet goed met wat zij heeft gedaan oa slaan en duwen maar wellicht heeft dat ook mee te maken uit onmacht.



Bespreek gewoon wat je kwijt wilt Dinsdag.

Dikke :hug: :-*

dat er eens wat gezegd wordt wat grotendeels niet over nagedacht wordt is nog tot daar aan toe (al vind ik dat ook niet nodig, maar helaas het gebeurt)… maar spugen etc gaat echt veels te ver!



En vind het echt schandalig dat juf het haar van je meisje niet even schoon heeft gemaakt… doet me direct vragen hoeveel aandacht ze uberhaupt voor je meisje heeft gehad in dit geval :frowning: .

mm: ik besef inderdaad ook dat het kleuters zijn. En kleuters zijn hard. Dus dat ze winnie de poeh voor babys vinden oke. heb mijn meisje ook uitgelegd dat dat smaken verschillen is en dat, als zij het mooi vind, ze hem gewoon aan moet doen.

En dat ze haar softijs noemen, ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden/denken. Als het een grapje is, oke, dan is dat zo. Maar het is structureel en echt al geruime tijd. En meisje zegt nu dat ze dat helemaal niet leuk vind en ook gezegt heeft.

Pfff ik vind het lastig. Ik ga het in elk geval bespreekbaar maken.

Wuif dit alsjeblieft niet weg met ‘het zijn nog maar kleuters.’

Ook bij kleuters wordt gepest en kan het uiteindelijk flink uit de hand lopen.

Zorg dat de leerkracht dit echt serieus op gaat pakken.

Spugen kan natuurlijk echt niet, jouw meisje kan ook niet duwen of slaan. (tenzij het om een kindje gaat dat haar vaak pest, dan zal het mij persoonlijk niets kunnen schelen).



En dat jouw dochtertje een bijnaam heeft in de klas is natuurlijk helemaal niet leuk. Dit zou de leerkracht klassikaal op moeten pakken.



Succes, en laat je weten hoe de leerkracht dit verder oppakt?

Ik ben benieuwd.

@Misty wrote:

En dat jouw dochtertje een bijnaam heeft in de klas is natuurlijk helemaal niet leuk. Dit zou de leerkracht klassikaal op moeten pakken.




Pesten hoort zeker aan de kaak gesteld te worden in de klas.

Het gebeurt helaas overal, maar dat betekent niet dat er niks aan gedaan hoeft te worden.



En dan niet een specifiek iets eruit halen, maar in het algemeen. Dus algemeen stellen dat het niet leuk is om iemand iets te noemen.

Ook niet als grapje, want wat jij grappig kan vinden kan het kindje waar je het tegen zegt helemaal niet leuk vinden! En woorden kunnen echt wel pijn doen.



En dat iedereen anders is en andere dingen mooi vindt… en dat bijv. een jongetje ook best roze kan dragen, daar is niks raars aan en dat een meisje ook met cars op een trui mag lopen.

Als JIJ het mooi vindt en er blij van wordt, dan IS het voor jou ook mooi en daar hoeft een ander niet van alles over te roepen/ zeggen.



We leven al in een maatschappij waarin iedereen van alles meent te moeten roepen over anderen… laten we vooral proberen (oké ik weet het, hoogstwaarschijnlijk ijdele hoop) onze kinderen wat verdraagzamer groot te krijgen.



En ja opvoeding is thuis, maar zeker het groepsgebeuren is toch echt vooral school… want thuis ben je nou eenmaal niet met 20/25/30 kinderen.

jullie reacties sterken mijn gevoel wel.

Ik zit er ook gewoon mee, en wil dat er iets aan gedaan wordt.

Ik hoorde vanmorgen van een andere moeder dat een andere kleuterjuf pesten heel goed aanpakt door ze samen een hand te laten knutselen.

Maar die juf zit er ook altijd bovenop en dat doet de onze niet.

En nu is het een nieuwe juf op deze school, en heeft ze meteen de druktste kleuterklas maar dan nog vind ik pesten not done.

En ik ben van mening dat als ze er nu niets mee doen, deze kindjes echt pesters gaan worden/blijven…



ik hou jullie op de hoogte van het gesprek met de juf en haar reactie. bedankt in elk geval! :-*

ik heb de andere reacties niet gelezen, maar ik vind dit dus echt pesten.



en dan met name het spugen, dit vind ik echt zorgelijk, ook dat de juf het niet harder heeft aan gepakt.

Ik zou terug gespuugd hebben, :oops:

Jemig zeg wat een kinderachtige reacties met ik zou dat kind bespuugd hebben :eh:

Ik vind het overigens wel echt pestgedrag dit hoor, heel sneu voor je meisje!

Ik vraag me net als mamamarije af of er wel echt aandacht voor haar is geweest, asl die juf de moeite niet eens neemt haar haar even schoon te maken.

“het hoort er niet gewoon bij” hoor! Ik sluit me aan bij Misty.



Geeft Sophie het wel aan bij de juf als ze gepest wordt?



Hier op school werden een aantal weken geleden een paar kindjes gepest. Toen is er in alle klassen aandacht geweest (en nog) voor pesten. In de kleuterklas hebben ze geleerd om “stop hou op, ik vind het niet meer leuk” te zeggen en daarbij boos te kijken en de armen te kruisen. Als dat niet helpt, dan lopen ze naar de juf. Die treedt dan op.



Ik zou het zeker aankaarten bij de juf tijdens het oudergesprek.

Ik vind het geen pesten op kleuterniveau, ik vind het gewoon echt pesten. Dat de juf nieuw is of de klas druk of lastig vind ik ook geen excuus. Ik vind het belachelijk dat de juf het niet zwaarder opneemt en nog belachelijker dat ze haar haar niet schoon heeft gemaakt… :thumbdown: Ik zou zeker een gesprek bij haar aanvragen (of inderdaad gebruik maken van de ouderavond, als je dan voldoende tijd hebt…want bv. tien minuten vind ik voor zo iets wel erg weinig), eventueel ook met de intern begeleider of teamleider/directeur erbij.

Dit is absoluut pesten! Ik zou het direct maandag aankaarten. Niet wachten tot raportbespreking want dan heb je kans dat de juf het gesprek in de kiem smoort omdat ze maar 10 minuten heeft. Daarnaast vind ik het ook te belangrijk om nog een dag te wachten.



Kinderen verzinnen soms bijnamen. Mama de pama, Max pax enzv… Op zich is dat goed voor de taalbeleving. Rijmen enzo. Maar als het niet leuk gevonden word of als het te lang door gaat dan is het taak van iedereen om in te grijpen.



Veel succes met de gesprekken maar vooral een heel fijn weekend met je meisje!

ariel daar zat ik ook een beetje mee inderdaad. sophie verzint namelijk ook gekke namen. Maar softijs heeft natuurlijk niets met rijmen te maken…

ik wilde het vandaag met de vrijdagjuf aankaarten, maar die had geen tijd. En maandag beginnen om half 4 te ouderavonden al, dus dan zal ze ook geen tijd hebben. Dus er zit weinig anders op dan wachten tot dinsdag.

En dan hopen dat ze genoeg tijd heeft.

mocht ik het idee hebben dat de juf eht niet goed aanpakt ga ik in gesprek met de directeur heb ik besloten.

Dit moet gewoon stoppen en mijn meisje moet weer met enorm veel plezier naar school willen gaan :cry:

Ik vraag me eerlijk gezegd wel af, of je meisje misschien zelf ook aan het pesten is :oops: Aangezien je aangeeft dat ze brutaal is, grote mond, kindje in de klas van stoel geduwd, ‘niet willen spelen in de poppenhoek’ kan ook betekenen dat ze het de andere kindjes onmogelijk maakt om te spelen…



Natuurlijk is het van beide kanten niet goed en moet er ingegrepen worden. Maar ik zou er een beetje rekening mee houden dat je dochter misschien niet alleen het slachtoffer is, maar misschien ook een beetje dader. En dat de juf daar ook tegen op zal treden.



Succes maar zeker wel aankaarten en serieus nemen!

marloes: zoals wellicht elke ouder zal zeggen zeg ik dat mijn meisje geen dader is.

Ze is de laatste week thuis brutaal met een grote mond, maar op een ander laat ze dat gedrag absoluut niet zien. Niet bij vriendjes thuis, niet bij familie, niet bij oma en opa en ook niet op school.

volgens eigen zeggen was ze inderdaad niet aan het spelen in de poppenhoek. Haar poppenkarakter sliep namelijk en dus “kon ik toch niets doen mama?”

En tja, ik geloof mijn kind. Ik geloof het zoals zij verteld hoe iets gebeurd. Mijn meisje is gewoon erg eerlijk (gelukkig!) en dat ij een kindje duwde was omdat dat kindje op haar stoel ging zitten. En zoals ik al zei: dit praat ik absoluut niet goed want duwen is niet oke, maar dit vind ik nog geen pesten.

Tegen Victor zeggen ze : Tor die in de fik staat. Hij vind het niet leuk en moest er van huilen in groep 1 2 en 3. Het gebeurt bij hem af en toe en dan door een bepaald jongetje. Hij heet Jort. Van mij mag Victor zeggen Jort Snort of Jort heeft een snor. Dat laatste heeft Victor zelf bedacht. Jort vind dit niet leuk. Snap ik, het is ook niet leuk. Moeder en ik zijn in gesprek gekomen ( wonen ook vlak bij elkaar dus zien elkaar dagelijks) en dit ook besproken. Dat Jort het niet leuk vind… Nee, Victor vind het ook niet leuk. Nu gaat het beter.



Sophie en Softijs is niet rijmen maar er zitten wel gelijke klanken in. Op zich past het dus wel bij de ontwikkeling. Maar dan nog moet het stoppen zodra iemand het niet leuk meer vind.



Wel maandag al aankaarten bij juf hoor. Laat ze maar tijd maken. En laat het rapportgesprek vooral over het rapport gaan. Want ook dat is belangrijk.

ik vind het rapport ook zeker erg belangrijk want ook daar heb ik een aantal opmerkingen over waar ik het niet mee eens ben.

En wat misschien ook wel voor haar gedrag kan zorgen (sophie zit nog in groep 1. nu moest groep 1 een paddestoel verven, en groep 2 moest hen knippen/plakken. Sophie wilde heeeeeeel graag knippen en plakken maar dit mocht ze niet want ze is groep 1… ik heb daar mijn vraagtekens bij en wil daar graag duidelijkheid over. dit is namelijk maar 1 voorbeeldje over deze dingen)



nu je het zo zegt over haar naam en softijs kan ik me er inderdaad wel iets bij indenken. of tenminste, dat die jongens dat wel grappig vinden. en als ze het zelf niet erg vond had ik er ook niets over gezegt waarschijnlijk. maar ze vind het gewoon niet leuk. en ik vind het dus niet leuk dat ze haar iets aandoen wat zij niet leuk vind. nap je het nog?

Zelf vind ik het altijd lastig om bij kleuters iets pesten te noemen. Maar zulke dingen mogen gewoon nooit gezegd worden tegen klasgenoten en bespugen vind ik dusdanig erg dat ik wel ouders bel om te zeggen dat dit si voorgevallen.



Iemand bespugen, hoe minderwaardig komt dit over! de leerkracht had echt jullie Fietje mee moeten nemen, schoon moeten maken ed! En voor haar op komen!!



K vind dit echt rot zo te lezen! jullie meisej is gewoon ongelukkig op school! :frowning: Het gedrag wat ze thuis heeft is heeeel logisch!



En je klasgenoot softijs noemen, neeh, je hebt een naam gekregen. Ik tolereer geen bijnamen! pertinent niet! een grappige naam hoeft een kind ook niet leuk te vinden! Ik wil ook niet dat kinderen afkortingen gebruiken van medeklasgenoten!! ook bij meerdere kinderen met dezelfde naam gebruik ik niet de achternaam erbij, maar voornaam en je kijkt toch de leerling aan die je wil aanspreken, dus is het altijd duidelijk wie je bedoelt.



kortom…



Zeker aan de bel trekken!!