Vet en calorierijk eten??

Mijn pa is in 2 weken 8 kilo afgevallen. Binnen 3 weken moet hij weer een beetje wat sterker zijn, maar hij gooit veel eten er weer uit. Zijn weerstand is dus best wel laag…



Mijn moeder probeert hem elk uur iets te geven.



We zoeken vet en calorierijk eten wat niet perse ongezond is.



Dingen als:



Avocado

Gerookte zalm

Gerookte paling

slagroom truffels



Wie kan helpen het lijstje aan te vullen.

Roomboter op brood ipv gewone boter.

Lekker sausje met boter over groenten ofzo…

Ik ben vorig jaar erg ziek geweest en heb toen energy drankjes gekregen op te aan te sterken en om te zorgen dat ik niet af zou vallen.

Ik kreeg eerst nutridrink maar die vond ik zo vies dat ik over gegaan ben op ensini (die kun je mengen met vruchtensap). Het is vies maar je krijgt al de goede voedingsstoffen binnen en je blijft op gewicht of komt er zelfs door aan.



Het wordt alleen niet door de verzekering vergoed en het is wel erg prijzig.

Bananen, noten (!) en mayonaise.



Pepernoten en pindakaas.



Slavinken.



En als hij het lekker vindt en het ook mag eten, haal wat van de mcdrive. Geen grapje, hier kun je lekkere calorieeen halen.

Je hebt toch ook van die speciale poeders die je moet aanmaken met melk of water(ik weet niet precies :oops: ).

Anders moet je het eens bij de apotheek vragen of de ha



Mijn vader heeft ook die pakjes nutrilon gehad die hielpen niet bij hem hij heeft nu constant zondevoeding (meteen in z’n maag)Mijn vader heeft trouwens zware longemficeem vandaar dat ie niet kan eten.

Ik zou eerlijk gezegd advies vragen aan deskundigen in het ziekenhuis.



Als ik het goed heb begrepen heeft je vader iets aan zijn darmen toch?? Dan mag je niet zomaar heel vet gaan eten dacht ik :think: (maar weet het niet zeker hoor)

Marlous,



Heb je advies gekregen van de artsen om vet calorierijk voedsel te eten? Of om calorierijk voedsel te eten?

Ik kan me voorstellen dat darmen die van streek zijn, vette voeding minder goed verdragen… :think:

Hij heeft het wel vetten nodig hoor, maar vraag me af of bijv slagroom truffels goed vallen?

@Nicje wrote:

Marlous,



Heb je advies gekregen van de artsen om vet calorierijk voedsel te eten? Of om calorierijk voedsel te eten?

Ik kan me voorstellen dat darmen die van streek zijn, vette voeding minder goed verdragen… :think:

Hij heeft het wel vetten nodig hoor, maar vraag me af of bijv slagroom truffels goed vallen?




Nee daarom heb ik de naam van het topic ook aangepast. Maar avocado of zalm bevat goede vetten en een bonbon mag er wel tussendoor…



Dus het gaat gewoon om voeding waar hij weer wat van aankomt…



De deskundige van het ziekenhuis hebben hem niets aangeraden over verboden overigens.
  • humus
  • pindakaas of andere pasta’s van noten (natuurvoedingswinkel)
  • volle yogurt en kwark
  • van die sesamkoekjes met honing
  • brinta en soortgelijke pap
  • aardappelpuree en bataat
  • makreel



    om aan te komen heeft een ha een familid van mij eens aangeraden om van die maaltijdrepen (sl*mfast enzo) als tussendoortje te eten, dus naast de gewone maaltijden. maar daar zitten ook weer veel E-nummers en zoetstoffen enzo in :think:



    als het om meer dan een paar kilootjes gaat, zou ik een doorverwijzing naar een dietist vragen.

Mascarpone, mango, avocado, pannenkoeken (volkoren), cake …

@elisaatje wrote:

*



als het om meer dan een paar kilootjes gaat, zou ik een doorverwijzing naar een dietist vragen.


Vind ik ook.

Ik heb die ensini en nutridrink op aanraden van een dietiste moeten gaan gebruiken. Raar dat ze dat bij je vader in het ziekenhuis niet aangeraden hebben om hierover met een dietiste te praten, vooral omdat 8 kilo in 14 dagen behoorlijk veel is.

Mijn vader heeft kanker en is 2 weken geleden geopereerd. Gisteren heeft hij te horen gekregen dat hij toch chemo moet, terwijl we dachten dat hij schoon was. Hij moet dus in 3 weken even wat meer eten en weerstand opbouwen want als hij in 3 weken nog eens 8 kilo afvalt heeft hij te weinig weerstand om de chemo goed te weerstaan…



Het is dus vanuit mijn moeder en mij dat we willen dat hij wat aansterkt voordat hij een nieuwe aanslag op zijn lichaam moet verduren…

slagroom door de toetjes mengen deed mijn moeer bij de magere broer en zus.



Petri

Marlous :hug:

Ik zou het proberen met de gezonde variant. D.w.z. zo weinig mogelijk suikers. Hier haal je wel (kortdurende) energie uit maar geen weerstand.



Dus wel zalm, noten, avocado, pasta´s, kazen, slagroom, bananen etc.



Mijn vader en schoonmoeder hebben vanuit het ziekenhuis deze adviezen meegekregen, goed bedacht dus van jullie :thumbup: En de nutridrink is ook goed alleen is dit ook meer een maaltijdvervanger voor als je niet kunt eten. Het is niet bijzonder lekker ofzo, ik zou proberen zo lekker en calorierijk mogelijk te koken.

@pluutje wrote:



Als ik het goed heb begrepen heeft je vader iets aan zijn darmen toch?? Dan mag je niet zomaar heel vet gaan eten dacht ik :think: (maar weet het niet zeker hoor)




Jawel hoor ! Mijn vader had hetzelfde en de artsen zeiden dat hij maar een paar weken lekker moest eten wat hij lekker vond en even niet

op vet en caloriën moest letten :wink:

@Paschal75 wrote:

@pluutje wrote:


Als ik het goed heb begrepen heeft je vader iets aan zijn darmen toch?? Dan mag je niet zomaar heel vet gaan eten dacht ik :think: (maar weet het niet zeker hoor)




Jawel hoor ! Mijn vader had hetzelfde en de artsen zeiden dat hij maar een paar weken lekker moest eten wat hij lekker vond en even niet

op vet en caloriën moest letten :wink:


Ik denk dat ze bedoeld dat je darmen dit niet kunnen verdragen.

Ik heb dan zelf iets heel anders gehad, maar voordat ik geopereerd kon worden moest ik vetarm en lichtverteerbaar eten vandaar dat ik die vieze energy drankjes moest drinken.

@Mama_jeanet wrote:

@Paschal75 wrote:
@pluutje wrote:


Als ik het goed heb begrepen heeft je vader iets aan zijn darmen toch?? Dan mag je niet zomaar heel vet gaan eten dacht ik :think: (maar weet het niet zeker hoor)




Jawel hoor ! Mijn vader had hetzelfde en de artsen zeiden dat hij maar een paar weken lekker moest eten wat hij lekker vond en even niet

op vet en caloriën moest letten :wink:


Ik denk dat ze bedoeld dat je darmen dit niet kunnen verdragen.


dat snap ik wel, maar mijn vader heeft HETZELFDE (ook darmkanker)en die hoefde ook een tijd niet op z'n eten
te letten om aan te sterken (was ook iets van 15-20 kilo afgevallen)

Wat dacht je van lekkere erwtensoep met goed veel rookworst erin?

Marlous, gewoon tussendoor heel veel sterkte gewenst! voor je vader, voor jou en je familie :hug:

het is kl*te

been there, done that



misschien vindt hij tutti frutti en/of appelmoes tussendoor wel lekker.

dat ging hier wel.

een stukje kaas tussendoor, wat toastjes met salades en gerookte zalm, ei. als er maar niet teveel nadruk op komt te liggen want dan gaat het wrs alleen maar tegenstaan.

Op mijn werk hadden we vaak slagroomvanillevla speciaal voor mensen die wel wat aan mochten komen na ziekte.