Vervoer binnen Amsterdam, en meer.....

Wij gaan komende donderdag 3 dagen naar Amsterdam…



Ik zou graag weten hoe e.e.a. werkt met OV, trams, bussen en metro.

Kan je gewoon 1 kaart kopen en dan van alles onbeperkt gebruik maken?



Verder ook graag info over leuke niet voor de hand liggende winkelgelegenheden, mogen ook best wat buiten Amsterdam liggen.



Is Amstelveen bijvoorbeeld leuk, of een mooi winkelcentrum in de buurt?



We logeren in de buurt van het Waterlooplein, vlakbij Carre…is hier in de buurt een bioscoop te vinden?



Verder nog goede aanraders voor ons?

Je kan dagkaarten kopen (tot 96 uur) waarmee je de hele dag met bus/tram/metro kan reizen.



Vlak bij het Carre zit het tuschinski, een heel mooi filmtheater. Daar om de hoek zit het PatheRokin. 2 Bioscopen in de buurt.

Mijn moeder en ik gaan wel eens naar voorstellingen in het carre voor 19 euro. Je zit dan helemaal in de nok en kan de mensen hun gezichgt niet echt zien, maar de sfeer maak je helemaal leuk mee. Wij genieten toch altijd heel erg.



Shoppen is vooral leuk in de 9 straatjes op de grachten.

In Amstelveen is een modern winkelcentrum. Op vrijdag is er ook markt.

Je kan daar lekker lunchen op het stadsplein.

Thanks, die dagkaarten heb ik volgens mij gezien, lastiger vind ik het om de juiste bus/tram te vinden van en naar mijn bestemming.



Vrijdagavond bijvoorbeeld, hebben we kaartjes voor The Crazy Pianos (in Panama) dat ligt te ver weg van ons hotel om te lopen en zowieso is het nacht als we daarvan weg gaan. We zullen dus daarvandaan het OV moeten nemen. Wat zijn dan de mogelijkheden, weet iemand van jullie dat?

Dat is een beetje ingewikkeld, er is niet een tram die van waterlooplein naar de oostelijke handelskade gaat.



Ik kijk vaak op deze site voor ov informatie…



Dus je rijd dan via het CS??



Ik zal eens kijken op de site of ik eruit kom.

ik denk dat het makkelijker is om anonieme ov-chip kaarten te kopen

kan je gewoon overal in gebruiken en als hij leeg is dan kan je hem gewoon weer opladen.

kan je gewoon uit een automaat trekken hoef je niet perse bij een loket te kopen.

wel opletten dat je altijd in en uit checkt :wink:



in metro’s zitten van die kaarten met de haltes zodat je in de gaten kan houden waar je eruit moet

sommige metro’s en trams geven ook via spraak computer aan welke halte naderd.



je kan ook bij een loket een plattegrond halen met alle metro lijnen met de daarbij behorende haltes… die heb ik zelf altijd veel gebruikt

en voor tram;s zal ook wel zoiets zijn denk ik.

voor de rest even op internet kijken … je kan alvast routes uitzoeken en uitprinten… ben je alvast voorbereid.



maar het gaat jullie vast lukken :wink:

Ik zou denk ik sowieso eerst naar het cs gaan als je naar panama wil. Je kan verschillende bussen vanuit daar nemen.



Maar let wel op op de nachttijden.



De laatste bussen/metro’s/trams gaan meestal voor half 1.

Vanaf Weesperplein, ook redelijk dichtbij ons hotel.

Kan je met tram 10 naar Panama, dus dat is makkelijk.

Maar we moeten ook weer terug, dus even kijken tot hoe laat de trams rijden op vrijdag…anders een dure taxi…

Persoonlijk denk ik dat je inderdaad goedkoper uit bent als je een chipkaart neemt. Sommige ritjes zijn wat duurder, naar bv amstelveen ofzo, maar over het algemeen wordt het per halte berekend in de binnenstad.



Ik heb net gekeken en 4 dagen is 23 euro.



Ik denk dat als je 10 euro per kaart opwaardeerd je een heel eind komt.



Wil je heel veel op een dag doen met ov dan is een dagkaart weer goedkoper.

Nee we zullen vooral veel te voet doen. Dus een chipkaart dan?

Zal even uitzetten wat we zoal in de planning hebben, mijn zus en ik.



We komen aan op donderdag op CS, nemen dan tram naar Stadhouderskade, waar we beginnen met een beautybehandeling.

Daarna lunchen we daar ergens in de buurt, en vervolgens lopen we naar ons hotel om in te checken (500-1000 meter), daarna gaan we waarschijnlijk lekker shoppen en s’avonds ergens dineren en naar de film (De Eetclub). Vrijdag gaan we denk ik naar de Albert Cuypmarkt en dan lekker lunchen, vervolgens weer shoppen of iets anders leuks doen.

Dan lekker eten en naar The Crazy Pianos in Panama. Zaterdag beetje uitslapen, uitchecken en weten we verder nog niet…later in de middag van Waterlooplein de metro naar CS.



Zoals ik het nu kan beoordelen zal het OV gebruik niet heel veel zijn…

Ik zou een chipkaart nemen.

Inderdaad een chipkaart nemen, dan ben je veel goedkoper uit dan een dagkaart. Als je goed in- en uitcheckt natuurlijk!



Amstelveen heeft wel een centrum maar is helemaal in het zuiden (best ver van Amsterdam centrum, moet je met tram én bus). En het is wel een mooi centrum maar redelijk klein.



9292ov is inderdaad de beste site om je reis te plannen.



Veel plezier!

Ik was nog even aan het kijken, maar zo’n OV kaart moet je dus eerst aanschaffen voor 7.50 euro? En vervolgens opwaarderen met een bedrag waarvoor je vervoer wil…laten we zeggen 10 euro?



Dan zijn we dus 17.50 pp kwijt.



Een 24-uurs kaart kost 7 euro, en een 72 uurs kaart komt op 15.50 euro.



Zo’n dagkaart is dan toch goedkoper?

kan je daarmee overal in?

bus, metro, trein en tram? dat kan met de ov-chip wel namelijk dat is wat ik handig vind.

ov-chip kan je altijd gebruiken en het tegoed blijft staan

ik gebruik hem omdat ik 2 haltes naar school ga op woensdag en ik bij de van boschhuizen straat gratis kan parkeren en bij de boelelaan moet betalen en dat dus goedkoper is :lol:

@Anne-marie wrote:

Ik was nog even aan het kijken, maar zo’n OV kaart moet je dus eerst aanschaffen voor 7.50 euro? En vervolgens opwaarderen met een bedrag waarvoor je vervoer wil…laten we zeggen 10 euro?



Dan zijn we dus 17.50 pp kwijt.



Een 24-uurs kaart kost 7 euro, en een 72 uurs kaart komt op 15.50 euro.



Zo’n dagkaart is dan toch goedkoper?




lekker he die 7,50 euro opstart kosten!



Van het zomer gingen we een keer met het openbaar vervoer naar Artis in Amsterdam i.p.v. met de auto.



Wij komen aan op CS, ik op zoek naar die ov chip kaarten. Uit de automaten kreeg ik hem niet gehaald ( 4 stuks geprobeerd) Bij de trammaatschappij waren 80!!! wachtenden voor mij. weer terug de centraal station in op zoek naar een loket, ook daar overal rijen van 10 meter lang.



Ik zag mij dagje uit met de kids al in het water vallen.

uiteindelijk aangeschoven in een rij voor een ns automaat waar een ovchipkaart logo op stond en zowaar daar lukt het. Na het betalen van 7,50 euro, kwam ik inderdaad tot de ontdekking dat ik hem ook moest opwaarderen. snel rekensommetje leverde mij al op dat het hele grapje mij dus 3 maal 17,50 ging kosten. ( de jongste is gratis).



Ik heb het dus bij 1 kaart gehouden en in de tram kan je ook gewoon kaartjes kopen voor enkele reis! op de terug weg zijn we van artis naar het station gelopen. Ik had mij ov ervaring van dit jaar al wel weer gehad!



voor jou is het dus goed om te weten dat je ook in de metro kaartjes kan kopen voor de rit zelf!

@Anne-marie wrote:

Ik was nog even aan het kijken, maar zo’n OV kaart moet je dus eerst aanschaffen voor 7.50 euro? En vervolgens opwaarderen met een bedrag waarvoor je vervoer wil…laten we zeggen 10 euro?



Dan zijn we dus 17.50 pp kwijt.



Een 24-uurs kaart kost 7 euro, en een 72 uurs kaart komt op 15.50 euro.



Zo’n dagkaart is dan toch goedkoper?




maar uiteindelijk kun je (en moet je) die ov-chipkaart overal gebruiken, ook buiten amsterdam, ook in n-b, dus die moet je toch ooit aanschaffen. :angel:

@fiep klophout wrote:

@Anne-marie wrote:
Ik was nog even aan het kijken, maar zo’n OV kaart moet je dus eerst aanschaffen voor 7.50 euro? En vervolgens opwaarderen met een bedrag waarvoor je vervoer wil…laten we zeggen 10 euro?



Dan zijn we dus 17.50 pp kwijt.



Een 24-uurs kaart kost 7 euro, en een 72 uurs kaart komt op 15.50 euro.



Zo’n dagkaart is dan toch goedkoper?




maar uiteindelijk kun je (en moet je) die ov-chipkaart overal gebruiken, ook buiten amsterdam, ook in n-b, dus die moet je toch ooit aanschaffen. :angel:




denk je??



volgens mij is het systeem zo goed als geflopt en zitten we over een paar jaar weer met een ander systeem.



zelf reis ik bijna nooit met ov, 1 chipkaart voor ons gezin is nu voldoende.



Ik denk dat als ze die opstartkosten van 7,50 euro niet hadden berekend ik het beter te behappen vindt. Door deze kosten houd je mogelijk de bestaande ov reizigers, maar nieuwe klanten trek je hierdoor niet snel aan.



Ik kan nog wel een uurtje door gaan over de ov chipkaart, maar dat zal niet veel positiefs brengen.



wat ik bijzonder vindt, is dat ik in heel europa binnen 5 minuten een kaartje heb gekocht voor het openbaar vervoer. zonder een talenknobbel te hebben. In Nederland ben je daar toch een stuk langer mee bezig, zeker als buitenlander.

@jorien wrote:





Ik denk dat als ze die opstartkosten van 7,50 euro niet hadden berekend ik het beter te behappen vindt. Door deze kosten houd je mogelijk de bestaande ov reizigers, maar nieuwe klanten trek je hierdoor niet snel aan.


je kan ook een wegwerpchipkaart kopen, voor als je echt maar eenmalig gebruik maakt. Betaal je natuurlijk wel meer per strip, maar dan ben je niet die 7,50 kwijt.


hoewel er best wel wat haken en ogen aan zitten, er nog steeds fouten zitten in het systeem en ze natuurlijk het hebben aangegrepen om het allemaal duurder te maken, moet ik zeggen dat ik over het algemeen best wel heel erg te spreken ben over het systeem. Ik ben dan ook blij dat het hier al een tijd geleden is ingevoerd, dat ik niet meer altijd moet zoeken naar een strippenkaart, ik geen vijf minuten extra reistijd hoef in te plannen om een treinkaartje te kunnen kopen, ik niet meer van te voren precies hoef uit te rekenen hoeveel strippen ik nodig heb, of naar welk station ik toe ga reizen.
Maar ik baal dan bv wel dat ik voor n weer een chipkaart op naam moet gaan kopen (en dat de hele tijd vergeet), dat als je bezoek uit buitenland hebt (of uit n-b :mrgreen: ) dat het dan veel meer gedoe is/lijkt dan vroeger, enz enz.

Ik reis hier in NB nooit met OV, hebben we hier niet eens behalve dan een treinstation. In ons dorp rijden allen buurtbussen.



Wij hebben hier een auto voor de deur, dus ik maak daar geen gebruik van.



Ik begrijp uit de site van GVB dat een 24 uurs kaart dus 7 euro kost, een 48 uurs 11.50 en een 72 uurs 15.50 euro



Best deal in Amsterdam!

Met de GVB dag of meerdagen kaart kunt u onbeperkt reizen door Amsterdam - dag én nacht - met bus, tram en metro, voor het aantal uren dat het beste past bij uw plannen. De dagkaart is bijvoorbeeld vanaf de eerste check in 24 uur lang geldig

Ik kom andere prijzen tegen…



http://www.amsterdam-hotels-travel.com/fares_nl.html#gvbdagkaart