Anne is dit jaar gestart op de basisschool. 30 September hebben ze al een uitstapje ergens naartoe. Mijn partner werkt niet in de buurt en ik heb dus verder geen auto, dus ik kan niet mee. Nu vroeg ik hoe dat vervoer geregeld werd. Nou ja, ouders die dus wel zin, tijd en ‘veilige’ zitplaatsen voor kinderen hebben rijden de kinderen erheen. Nu vinden ze bij Anne op school een veilige zitplaats: een plaats met een gordel. Dus geen autstoel, geen zitverhoger niks. Officieel mag dit volgens mij nieteens, maar ik heb met de juf kunnen regelen dat Anne bij een jongetje in de groep werd ingedeeld waarvan de moeder rijdt en ik onze autostoel daar in de auto zet. Nu lees ik net op een briefje van school dat ze 4 november naar de bieb gaan en daar dus ook ouders voor zoeken die rijden. Moet ik weer zien te regelen dat Anne in onze ogen fatsoenlijk vervoerd wordt, anders komt ze gewoon met een heup gordeltje om te zitten, zonder iets. Ik vind dit niet kunnen, maar ze zit net pas op school. Hoe zouden jullie hierop reageren? Ik moet mn dure autostoel ook nog maar terug zien te krijgen na zo n uitstapje en ik ben niet van plan speciaal iets te gaan kopen (bv een verhoger) zodat hun met haar weg kunnen. Ik hoorde ook van een andere moeder dat ze dus best vaak weggaan. Is een school niet verplicht die kinderen echt veilig te vervoeren? Ik hoop dat hier mensen zijn die me begrijpen en misschien oplossingen hebben.
ik vind inderdaad ook dat er soms nogal wat haken en ogen zitten aan het vervoer dat op deze manier geregeld wordt. En ik ben dus zo’n ouder die als ze zelf niet rijdt wel met haar eigen zitverhoger aan komt zetten. En dan nog wordt je soms verrast.
Worden ze thuis gebracht na een kinder feestje op een mannier dat je dat niet had kunnen bedenken.
Ik vind inderdaad dat er te gemakkelijk over gedacht wordt. Maar het is inmiidels nu al een jarenlange discussie.
Oei, daar zou ik ook zeker niet blij mee zijn, dus ik vind dat je groot gelijk hebt hoor - lijkt me zeker een goed punt om eens op school te bespreken!
En ik zou dan ook zeker zelf een stoel of zitverhoger meegeven die dag (dat zou toch geen enkel probleem moeten zijn?)
Wij hadden laatst een keer een vriendinnetje van Laura te spelen die we na afloop thuis hebben gebracht. Toen besefte ik ineens dat we maar 1 stoel hebben…
Uiteindelijk hebben we het vriendinnetje in de stoel gezet en Laura gewoon in de gordel, maar ik had er toch geen echt lekker gevoel bij (ook al was het maar 5 minuten rijden). Dus ik wil eigenlijk zsm twee goedkope zitverhogers gaan aanschaffen (voor rond de 10-15 euro moet er toch wel iets te vinden zijn?) om in de auto te hebben voor dit soort korte onverwachte ritjes zeg maar.
En wie weet voor toekomstige schooluitstapjes…
Zo thuis brengen van kinderfeestjes? Dan (en zo ook op school) breng ik haar nog liever zelf op de fiets en haal ik haar weer op dan dat ik haar zo in een auto laat vervoeren. Ik zou mn eigen nooit vergeven als er iets zou gebeuren. En ik vraag me ook af of de school bv nagaat of de ouders die rijden een inzittende verzekering hebben :? . Ik ga dus ook met mn stoel leuren, maar aangezien het maar een kort uitje is de 4e november en ze dan dus waarschijnlijk bij een ouder in de auto komt die ik niet ken moet ik ook nog mn stoel terug zien te krijgen.
Is dit een onderwerp dat ik met de juf kan bespreken? Ik wil niet overkomen als een zeikerd, maar ik wil het wel geregeld hebben. Mijn partner is nml zo 1: als het niet veilig kan, gaat ze maar niet mee…maar goed dat vind ik weer zo sneu voor Anne …pfff ik vind het erg moeilijk.
Zie deze pdf van de ANWB met daarin de regels.
Misschien kan je ook eens navragen bij VVN of de politie. Ik heb zo het idee dat het niet mag zo. Ik zou het zelf ook niet willen. Kan me het standpunt van je partner ook wel voorstellen. Wat nou als er wat gebeurd??
@Sis wrote:
Zie deze pdf van de ANWB met daarin de regels.
Misschien kan je ook eens navragen bij VVN. Ik heb zo het idee dat het niet mag zo. Ik zou het zelf ook niet willen. Kan me het standpunt van je partner ook wel voorstellen. Wat nou als er wat gebeurd??
Even citaat uit de bewuste ANWB pdf:
Uitzondering 2:
kinderen vanaf 3 jaar mogen de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder in incidentele gevallen, waarin redelijkerwijze niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Het dient hierbij om vervoer over beperkte afstand te gaan, zoals bijvoorbeeld vervoer van een sportteam naar een uitwedstrijd. Het begrip incidenteel moet letterlijk worden genomen.
Van incidenteel vervoer is geen sprake meer als bijvoorbeeld oma elke week de kleinkinderen naar school brengt. Een korte afstand is volgens het ministerie een afstand van maximaal 50 km.
Dus, volgens mij mag het wel, om op deze manier kinderen te vervoeren. Maar ik vind dat de school er ook best op mag wijzen dat het niet de meest veilige manier is, en ouders vragen om te zorgen voor zitverhogers. Of eigenlijk zou elke school gewoon standaard een x-aantal zitverhogers in bezit moeten hebben…
Ja het gat in deze niet om de regels. Het gaat om een zo veilig mogelijk vervoer vanje kind.
Op de vorige school hadden de kinderen een uitstapje naar een speeltuin in een naburige stad. hebben ze het vervoer met het streekvervoer geregeld. Buiten de normale dienstregeling om maar wel bij een bushalte opstappen en bij een bushalte uitstappen.
Er waren onvoldoende zitplaatsen maar doordat het opnder streekvervoer viel was het volgens de regels niets fout. Maar naar mijn maatstaven was het totaal onverantwoord.
Ik moet mn dure autostoel ook nog maar terug zien te krijgen na zo n uitstapje en ik ben niet van plan speciaal iets te gaan kopen (bv een verhoger) zodat hun met haar weg kunnen.
hmmm, als je veilig vervoer van je kind zo belangrijk vindt (wat niet gek is hoor), dan is het toch ook niet zo erg om daar zeg 20 euro extra voor uit te geven ???(want die verhogingen kosten geen drol, en zijn wel lekker makkelijk mee te nemen).
Volgens de regels mag vervoer op deze maneir idd wel, zie post van Meijs.
Meijs, vroeg me aan de hand van jouw eerste post nog iets af: hoe hebben jullie (je man) dat gedaan met vervoer in peru?Of hebben we het daar al eens over gehad? :think: Hoewel ik Nedelrand en Oeganda helemaal los koppel wat dat betreft (want andere mogelijkheden, andere regels, andere risicos), merk ik wel dat ik sinds onze reizen naar oeganda iets makkelijker over ben gaan denken als het incidenteel eens zonder stoeltje moet. Daar heeft ie namelijk wel wat meer dan incidenteel zonder stoeltje gereisd...Nog steeds gaat het 99% gewoon op de veilgie manier (zeker nu ik zelf een auto heb, en dus ook altijd een stoeltje bij de hand), maar die ene keer dat het onverhoopt zonder moet, tja...
Meijs, vroeg me aan de hand van jouw eerste post nog iets af: hoe hebben jullie (je man) dat gedaan met vervoer in peru?Of hebben we het daar al eens over gehad? Hoewel ik Nedelrand en Oeganda helemaal los koppel wat dat betreft (want andere mogelijkheden, andere regels, andere risicos), merk ik wel dat ik sinds onze reizen naar oeganda iets makkelijker over ben gaan denken als het incidenteel eens zonder stoeltje moet. Daar heeft ie namelijk wel wat meer dan incidenteel zonder stoeltje gereisd...Nog steeds gaat het 99% gewoon op de veilgie manier (zeker nu ik zelf een auto heb, en dus ook altijd een stoeltje bij de hand).
Ha ha, ja dat is waar....
In Peru is veilig vervoer eerder uitzondering dan regel, stadsbussen zijn sowieso levensgevaarlijk en taxi's met gordels achterin, daar doen ze eigenlijk niet aan.....
Toen Laura nog heel klein was, hadden we wel de maxi-cosi bij ons, en die probeerde ik dan zoveel mogelijk klem te zetten tussen de voorstoel en de achterbank.
Maar sinds ze uit de maxi-cosi is, wordt ze gewoon los op de achterbank vervoerd. En dat in het Peruaanse verkeer....
En dan zit ik me hier druk te maken over een ritje in de gordel, maar zonder zitverhoger - niet echt logisch eigenlijk he :think:
Ik geloof dat ik weer aan vakantie toe ben :wink:
Tja, zoals ik lees mag het volgens de regels wel als er al 2 kinderstoelen zijn, het is dus opgelost dat het wettelijk wel mag. Blijft ‘alleen’ over dat wij het niet fijn vinden. Voor de 30e is er dus al een oplossing en nu moet ik maar eerst eens met mn partner gaan overleggen wat we met de andere uitjes doen. Of we dan toch een zitverhoger kopen of onze eigen stoel meegeven. Jammer blijf ik het wel vinden dat scholen hier zelf geen oplossing voor hebben. Kijk vroeger zta ik zelf ook niet in een autostoel. Zelfs gewoon los op de achterbank. Veiligheid is met de jaren gekomen in nederland en in andere landen kan het best anders zijn. Het gaat nu puur om het gevoel dat wij erbij hebben en waar we uit moeten zien te komen…de school zal echt niet speciaal voor mij een 10 tal zitverhogers kopen.
@mama van anne wrote:
Tja, zoals ik lees mag het volgens de regels wel als er al 2 kinderstoelen zijn, het is dus opgelost dat het wettelijk wel mag. Blijft ‘alleen’ over dat wij het niet fijn vinden. Voor de 30e is er dus al een oplossing en nu moet ik maar eerst eens met mn partner gaan overleggen wat we met de andere uitjes doen. Of we dan toch een zitverhoger kopen of onze eigen stoel meegeven. Jammer blijf ik het wel vinden dat scholen hier zelf geen oplossing voor hebben. Kijk vroeger zta ik zelf ook niet in een autostoel. Zelfs gewoon los op de achterbank. Veiligheid is met de jaren gekomen in nederland en in andere landen kan het best anders zijn. Het gaat nu puur om het gevoel dat wij erbij hebben en waar we uit moeten zien te komen…de school zal echt niet speciaal voor mij een 10 tal zitverhogers kopen.
Onze school heeft voor 2 klassen zitverhogers staan.
Als er iets is gaan die dingen allemaal mee.
Overigens zou ik als ik jou was gewoon een verhoger kopen.
@mama van anne wrote:
Ik vind niet dat je van school kan verwachten dat ze allemaal zitverhogers hebben. Ze moeten voor het vervoer alleen al een beroep op ouders doen. En dat doen ze niet omdat ze zoveel geld over hebben. Ik vind dat de ouder hierin zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Hier ook altijd een extra zitverhoger, en ik bracht hem zelf naar school en die zitverhoger ging mee. Voor die 10 a 15 euro ga ik geen risico nemen en daarbij vind ik dat school mag vragen van ouders dat ze hier zelf om denken.
@Soleil wrote:
@mama van anne wrote:Tja, zoals ik lees mag het volgens de regels wel als er al 2 kinderstoelen zijn, het is dus opgelost dat het wettelijk wel mag. Blijft ‘alleen’ over dat wij het niet fijn vinden. Voor de 30e is er dus al een oplossing en nu moet ik maar eerst eens met mn partner gaan overleggen wat we met de andere uitjes doen. Of we dan toch een zitverhoger kopen of onze eigen stoel meegeven. Jammer blijf ik het wel vinden dat scholen hier zelf geen oplossing voor hebben. Kijk vroeger zta ik zelf ook niet in een autostoel. Zelfs gewoon los op de achterbank. Veiligheid is met de jaren gekomen in nederland en in andere landen kan het best anders zijn. Het gaat nu puur om het gevoel dat wij erbij hebben en waar we uit moeten zien te komen…de school zal echt niet speciaal voor mij een 10 tal zitverhogers kopen.
Ik vind niet dat je van school kan verwachten dat ze allemaal zitverhogers hebben. Ze moeten voor het vervoer alleen al een beroep op ouders doen. En dat doen ze niet omdat ze zoveel geld over hebben. Ik vind dat de ouder hierin zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Hier ook altijd een extra zitverhoger, en ik bracht hem zelf naar school en die zitverhoger ging mee. Voor die 10 a 15 euro ga ik geen risico nemen en daarbij vind ik dat school mag vragen van ouders dat ze hier zelf om denken.
ik vind het dus ook een beetje raar om dat soort dingen van school te verwachten. De oplossing is zo simpel, je koop voor een paar euro een zitverhoging. Ik snap niet zo goed wat dus eigenlijk uberhaubt het probleem nu is :oops: Misschien zou het goed zijn als school het een keertje aanstipt ‘ouders, als we de kidneren vervoeren, zorgen wij niet voor zitjes, dus als je je kind veilig wil vervoeren, neem dan een zitverhoger mee.’, maar meer vind ik niet dat een school hoeft te doen. Hoeven ze ook niet volgens de wet, dus als jij de wet niet veilig genoeg vindt, dan vind ik het niet meer dan logisch dat jij als ouder daar iets aan doet… :think:
@fiep klophout wrote:
@Soleil wrote:@mama van anne wrote:Tja, zoals ik lees mag het volgens de regels wel als er al 2 kinderstoelen zijn, het is dus opgelost dat het wettelijk wel mag. Blijft ‘alleen’ over dat wij het niet fijn vinden. Voor de 30e is er dus al een oplossing en nu moet ik maar eerst eens met mn partner gaan overleggen wat we met de andere uitjes doen. Of we dan toch een zitverhoger kopen of onze eigen stoel meegeven. Jammer blijf ik het wel vinden dat scholen hier zelf geen oplossing voor hebben. Kijk vroeger zta ik zelf ook niet in een autostoel. Zelfs gewoon los op de achterbank. Veiligheid is met de jaren gekomen in nederland en in andere landen kan het best anders zijn. Het gaat nu puur om het gevoel dat wij erbij hebben en waar we uit moeten zien te komen…de school zal echt niet speciaal voor mij een 10 tal zitverhogers kopen.
ik vind het dus ook een beetje raar om dat soort dingen van school te verwachten. De oplossing is zo simpel, je koop voor een paar euro een zitverhoging. Ik snap niet zo goed wat dus eigenlijk uberhaubt het probleem nu is :oops: Misschien zou het goed zijn als school het een keertje aanstipt ‘ouders, als we de kidneren vervoeren, zorgen wij niet voor zitjes, dus als je je kind veilig wil vervoeren, neem dan een zitverhoger mee.’, maar meer vind ik niet dat een school hoeft te doen. Hoeven ze ook niet volgens de wet, dus als jij de wet niet veilig genoeg vindt, dan vind ik het niet meer dan logisch dat jij als ouder daar iets aan doet… :think:
Ik ook…Als ik bedenk dat ze dan ehm…(hier zijn 6 kleuterklassen met gemiddeld 27 leerlingen is) 162 verhogers moeten hebben vind ik dat een beetje bizar. Want ja, de meeste uitstapjes gaan met alle klassen tergelijk…
Dus nee, ik vind dat je als ouder moet begrijpen dat dat dan maar bij de schoolspullen moet horen…
Ik zeg toch ook juist dat de school geen 10tallen zitverhogers zou kopen…ik denk dat jullie daar overheen lezen. Voor mij is nu alleen de vraag, ga ik mijn eigen stoel meegeven of koop ik een zitverhoger. Daar kunnen jullie niet voor ons in beslissen, daar moeten we zelf even over nadenken…en dan niet omdat het toch geen knoop kost, maar meer omdat ook die zitverhogers niet echt veilig zijn (zie een test van de anwb, incl foto s). Maar goed dat tot daaraantoe. De school verteld helemaal niks aan de ouders die zelf niet rijden. Ze vraagt om ouders die rijden en de kinderen gaan mee in de normale gordel, dat ben ik te weten gekomen omdat ik dat dus gevraagd had aan de juf en er toen nog sprake was van dat 1e uitje. De school vond het zelfs een beetje raar dat ik wilde dat mijn kind in een stoel (zitverhoger) kwam te zitten en doordat ik het zelf heb kunnen regelen komt ze daar nu dus ook in. Voor de volgende rit moet ik dat weer zien te regelen. Ik was erg benieuwd of zulk soort dingen vaker voorkomen op andere scholen. Er is hier nml een school in de buurt waar ik weleens een briefje zie hangen: Denkt u aan de zitverhogers! …op Anne s school denkt de school daar niet aan. En moet je als ouder zijnde maar zien hoe je het regelt als je niet wilt dat je kind alleen in een gordel komt.
Komt er uiteindelijk gewoon op neer dat ik dus met een verhoger of onze stoel op en neer blijf gaan als ze ergens heengaan totdat ze er niet meer inhoeft.
ik ben een moeder die vast op de lijst staat voor dit soort uitstapjs, bij ons op school is het gewoonte dat er van te voren duidelijk is hoeveel kinderen er VEILIG dus MET stoel of verhoger, vervoerd kunnen worden.
ik kan er vier veilig meenemen, het is dan aan de ouders om wel even zelf een stoel of verhoger mee te geven.
die komen ook ALTIJD netjes weer bij de ouders terug
ik zie het probleem daarin dus niet, het kan best goed geregeld worden.
en die stoel, tjsa ,…die moet je in vertrouwen meegeven maar ik heb het nog niet zien gebeuren dat hij kapot ging of niet terug kwam
zelf zorg ik overigens , als we bijv paddestoeltjes gaan kijken in t bos, ook voor een lading vuilniszakken…dat ter bescherming van mn eigen auto
kun je namelijk de kids met de beentjes insteken hoeven ze niet eerst allemaal de laarsjes uit
Volgende week ga ik een stoelverhoger kopen voor Anne. Dat sleept wat makkelijker dan haar eigen stoel. Dit is het minste dat we willen om haar te vervoeren, dus neem ik voortaan dat ding mee als ze weggaan. En dan ga ik ervanuit dat ze er ook in komt te zitten. Probleem opgelost.
Wat lastig zeg…
Ik moet zeggen dat het hier dan goed (lees makkelijk) is geregeld. Er zijn hier weinig uitjes. De meesten zijn op loopafstand en 1 x per jaar gaan ze op schoolreisje in een touringcar met gordels. In ieder geval dus niet met auto’s van vaders of moeders.
Nu ik dit zo schrijf weet ik niet of die gordels (in de bus) zijn aangepast aan kindjes, want het is zonder kinderstoelen of zitverhogers of dergelijke :oops:
Zelf vervoer ik heel incidenteel 4 kinderen in onze auto, maar er is maar plaats voor 3 kinderstoeltjes. In dat geval zet ik onze oudste in de (volledige) gordel. Past al goed (6 jaar). Tja ik ben denk ik zo’n moeder die er vrij makkelijk over doet als ik tenminste zelf rijd. Anders hangt het heel erg van de route af (woonwijk of drukke weg)
Hier wordt op school veilig vervoerd; met uitstapjes moeten autostoeltjes /zitverhogers mee. Verder heb ik standaard in de auto een extra zitverhoger liggen voor het vervoer van een extra kind, bijv. naar zwemles of met lunchen of na schooltijd spelen. Als Femke of Aniek met een ander meerijden, wordt deze zitverhoger meegegeven.
Mijn zoontje had afgelopen week ook al direct een uitje!! Ik heb me opgegeven om te rijden, maar heb maar 1 stoel en die is voor mijn kind.
De juf zei me dat in dit soort gevallen je de kinderen mag vervoeren op de achterbank in de gordel.
1 jongetje had zijn eigen verhoger mee, het andere jongetje niet. Die heb ik tussen de andere 2 in de heupgordel gezet. Was prima volgens de juf.
Ik ga een stoelverhoger aanschaffen voor als mijn zoontje ene uitje heeft en ik zelf niet mee kan. Dan kan hij zijn verhoger mee in de auto waar hij ingedeeld zit.
Ik vind het de verantwoording van de ouders zelf.
Stoeltje meegeven, zelf rijden, zorgen dat je kind daar komt op welke andere manier dan ook of je kind desnoods thuis houden als je het echt niet wil en anders niet moeilijk doen en meegaan met de manier van school .