Verstandskiezen

T zit er hier al een tijdje aan te komen dat ik weer naar de tandarts moet, en na Selena dr topic open ik er ook maar even eentje zo :mrgreen:

Een van mn verstandskiezen is helemaal scheef, de kop groeit tegen mn achterste kies aan. Maar de kop is nét door, waardoor er allemaal eten in het gat tussen die twee kiezen blijft zitten. Heerlijk. Daar wil ik dus vanaf.

Maar wanneer moet je nou bij de tandarts en wanneer bij de kaakchirurg zijn als die kies eruit moet? Ik lees er nogal verschillende verhalen over. Ook qua herstel. De een (mn partner) had nergens last van en ging erna gewoon naar school, de ander is er twee weken ziek van geweest.

So… Gezien hoeveel verstandskiezen er getrokken zijn, zal het merendeel hier er vast wel ervaring mee hebben?

Tsja… de ene tandarts trekt een verstandskies wel, hangt ook af van de status van de kies (ontstoken of scheef of…).

Ik heb ze alle vier niet meer. De aller eerste keer was nog in het oude ziekenhuis, door studenten (kaakchirurg). Niks geen last gehad.

De tweede keer moesten er drie uitgetrokken worden ook door de kaakchirurg. Ik had een enorm bijdehante chirurg (waar ik dan wel weer van hou). De 1e 2 gingen goed de 3e zat flink vast aan het bot (wortel zat goed vast dus). Verder daarna ook alles goed gegaan.

Ik zou gewoon eerst naar de tandarts gaan en die bekijkt dan wel hoe of wat.

hier een tandarts die het zelf niet meer doet.

Die hebben ‘gewoon’ besloten dat iedereen door kan richting chirurg.

Wat ik persoonlijk nog al raar vind, want in de meeste gevallen is het niet nodig.

Overigens zou ik zelf dan weer wel voor eventuele volgende verwijderingen richting kaakchirurg moeten.

Er is 1 bij de tandarts getrokken (vorige tandarts, inmiddels jaren geleden).

Hij had ooit mijn broer in de stoel gehad en daarom apart nog foto’s gemaakt om de stand van mijn wortels goed te bekijken… geen moeilijkheden, dus hop dat doe ik zelf.

Ten eerste sloeg de verdoving niet zo goed aan en vloog ik letterlijk omhoog uit die stoel, maar hé… dat was verholpen met een extra shot (waar ik dan later weer heel erg last van kreeg).

Daarna voelde ik idd niks meer, maar de tandarts is heel lang bezig geweest en heeft op het punt gestaan ook mij (net als mijn broer destijds) in die toestand richting zhuis te sturen om er alla minute een chirurg op los te laten.

Zowel ik als mijn broer hebben een soort van weerhaken aan de wortels, waardoor gewoon recht eruit trekken dus niet lukt en teveel wrikken is weer niet zo goed.

Zolang ik er geen last van heb laat ik de andere kiezen gewoon zitten.

Dat hangt heel erg af van de vorm van de wortels van je verstandskiezen. Die kunnen nogal afwijken van je andere kiezen en bv omkrullen. In zo’n geval moet je naar de kaakchirurg, die hem er uit moet snijden. Dan duurt het herstel ook langer.

In mijn geval liepen de wortels juist in een punt naar elkaar toe, waardoor ik 1 grote wortel kreeg. Die is eruit gewrikt door de tandarts. Ik kan me niet herineren dat ik er na de eerste dag nog last van had, dus dan kan het nooit echt pijnlijk geweest zijn. De dag zelf voelde het vooral raar, maar toen was het ook nog verdoofd.

zoals Kwakje zegt, volgens mij hangt het van de tandarts af. die van mij trekt wel verstandskiezen. Ik dacht een keer te hebben gehoord dat het ook afhangt van de opleiding van de tandarts. En daarnaast waarschijnlijk van de kies. Persoonlijk zou ik het navragen bij je eigen tandarts. Als hij/zij het niet doet, is er misschien iemand anders in de praktijk die het wel doet.

Het ligt idd aan hoe de wortel groeit.

mijn verstandskies heeft de tandarts geprobeerd te trekken en is helaas in stukken afgebroken :cry: , dus door naar de kaakchirurg en daar onder algehele narcose verwijderd (ivm extreme angst) Ook hebben ze nog een extra kies uit mijn wang verwijderd. doordat het uiteindelijk een vrij complexe ingreep was heb ik best veel pijn gehad. Nu moet ik weer een verstandskies laten trekken, nu in 1 keer door naar de kaakchirurg waar ik nog steeds moet heen bellen :oops: .

Neeeeeh niet weer een tandartsdraadje, brrrrrr :shifty:

Mijn tandarts vertelde me, dat het trekken van een verstandskies uit de bovenkaak meestal minder lastig is en minder napijn geeft dan het trekken van een verstandskies uit de onderkaak.

Volgens mij was het vorig jaar of dat jaar ervoor alweer dat ik een verstandskies heb laten verwijderen uit de bovenkaak en dat is me echt 100% meegevallen :thumbup:

@Yvonne Z. wrote:

Neeeeeh niet weer een tandartsdraadje, brrrrrr :shifty:

Mijn tandarts vertelde me, dat het trekken van een verstandskies uit de bovenkaak meestal minder lastig is en minder napijn geeft dan het trekken van een verstandskies uit de onderkaak.

Volgens mij was het vorig jaar of dat jaar ervoor alweer dat ik een verstandskies heb laten verwijderen uit de bovenkaak en dat is me echt 100% meegevallen :thumbup:

ieks… de enige die er bij mij dus uit is… is eentje uit de bovenkaak :shifty:

Ik heb alleen van de onderste kies echt last gehad.

wel alle keren bij mijn reguliere tandarts laten trekken.

De laatste verstandskies was bij een nieuwe en serieus 3 kwartier later zat ik aan de stampot, ging prima.

Het is zo verschillend hoe iemand erop reageert.

Bij mij is er in januari eentje getrokken door te tandarts, die plopte er heel makkelijk uit :lol:

de rest zit nog veilig binnen :shifty:

Bij mij dus ook, alleen vindt de TA dat hij iets beter door moet komen omdat hij nu ongunstig ligt ten opzichte van de kies er naast, die kan dan schade oplopen. Het kán wel, maar is beter nog even af te wachten of hij nog iets beter door komt. Mocht hij schade gaan veroorzaken aan de kies er naast dan moet ie er wel uit in die ongustige positie, maar dan wordt het hak en breekwerk begreep ik.

Bij mij heeft de tandarts nav foto’s besloten om me door te sturen. De twee beneden door mijn vorige tandarts, maar die groeiden scheef onder mijn andere kiezen dus die moesten eruit worden gesneden. Deed flink zeer de dagen erna. Die zijn ook in stukken geboord.

Boven waren veel eenvoudiger, maar hiervoor ben ik ook doorgestuurd. De kaakchirurg heeft die toen in een keer beide getrokken (normaal doen ze dat niet omdat je kunt stikken als heel je gehemelte is verdoofd, maar bij mij was het zo eenvoudig dat hij het wel aandurfde). Vrijwel geen last van gehad, behalve enorme meur uit m’n mond :sick:

Mijn hub heeft de afgelopen weken zijn verstandskiezen laten trekken, ook bij de kaakchirurg. De ene kant heeft hij heel veel last van gehad en de andere kant helemaal niet.

Volgens mij kun je er van tevoren niets van zeggen hoeveel pijn je zal hebben. Je mag flink pijnstillers slikken (van die ibuprofen bruis 600) en dat moet je ook gewoon doen bij pijn.

Succes!

Hier net gebeurd bij de kaakchirurg, onder en boven tegelijk. Onderste ging erg moeilijk, veel wrikken en trekken… de bovenste was er zo uit en is ook niet gehecht. 3 dagen nog er veel pijn aan gehad, maar die onderste was dus ook een probleem geval. Is vorige week gebeurt, nu nog wel wat last, bij aanraken en bukken. Ik voelde de bhpehandeling ook gewoon, extra shot verdoving erin en toen was t goed. Je krijgt wel pijnstillers mee gelukkig! In dec moet de andere kant eentje, zie er nu al tegenop, maar ja dan ben je er maar vanaf!

Ik zou een verwijzing vragen voor de kaakchirug, zij hebben veel ervaring en je hebt kans dat je de behandeling vergoed krijgt van het ziekenfonds.

Ik heb 3 verstandkiezen in 1 keer laten trekken, het viel mij alles mee. De kaakchirug had ze netjes gehecht, spoelwater mee en pijnstillers.

Je moet volgens mij altijd eerst langs de tandarts, als hij het niet zelf gaat doen, verwijst hij naar de kaakchirurg. Dus eerst even daar overleggen.

Bij mij deden ze meteen boven en onder van één kant en bij een volgende afspraak boven en onder van de andere kant.

hier heeft de tandarts mij verwezen naar de kaakchirurg. Mijn wortels waren niet handig om te trekken, ze hadden weerhaken!

Bij de foto, zo rondom het hoofd, bleek dat ik twee kiezen bovenin had, en maar 1 verstandskies onderin. Dus, voorstel van de kaakchirurg om alles in 1 keer te doen. Dat gedaan, geen spijt van gehad. Ik heb drie weken gelopen voordat het weer alllemaal normaal was. Mijn kaak ontwricht. Ik moest ook nog ff in een bed liggen voordat ik naar huis mocht. De kaakchirug kwam achteraf nog kijken hoe het ging, tot maanden later had ik nog last dat er botsplinters omhoog kwamen… auwie auwie… en de kaakchirug vertelde dat hij ze maar zelden zoveel moeite had om ze te verwijderen.

Geen fijn verhaal…

Andere kant, Mijn man heeft fijne kiezen, geen weerhaken oid, en onze eigen tandarts heeft ze eruit gehaald, met mondspoel water en wel paracetamol om ontstekingen te voorkomen is hij dezelfde dag aan het werk gegaan, preventief geslikt en niks geen last gehad!

Dus… zoveel mensen, zoveel verhalen. Het ligt echt wel heel erg aan hoe je kies is!

Eerst afspraak bij de tandarts maken, heb je er ook last van? Want dan zou ik zeker vandaag dan morgen een maken, dan zal ie kijken of het lukt. De tandarts heeft er 2 bij mij uitgereokken geen probleem, derde keer was paar weken terug, vanqege zwangerschap durfde ie het niet asn ik blij kaakchirug is me nog beter bevallen. Tandarsptsassistente heeft gebeld kon na 2 dagen terecht thank god want ik sliep er niet van. Ik had er vreselijk last van, ik was strontchaggie van die pijn, helaas was ik zwanger anders had ie die andere ook mee getrokken maar als ik daar last van krijg bel ik meteen, ik blijf er nooit lang mee rond lopen.

Herstel was snel bij 2 van de 3, bij 1 moest ik een hechting, heb ik lang nagebloed en nog wel een paar dagen pijn gehad, de laatste geen pijn van gehad en de eerste nog een dagje of 2

Maarre heb je het gevoel dat het moet omdat het moet? Want dat idee krijg ik wat, als je er namelijk ontzettend last van had had je al gebeld naar de tandarts lijkt me?? Zolang je er geen last van hebt en ze niet ontstoken zijn en ze niks belemmwren kan je ze gwn houden.

Nou… Ik loop al tijden met tandenstokers het eten tussen mn kiezen uit te pulken en zelfs dan lukt het me soms niet om alles weg te krijgen. Ik heb er al voor mn zwangerschap last van, eten wat er in klem zit, geirriteerd tandvlees etc. Maar hoe verder die kies doorkomt, hoe groter het hol tussen de verstandskies en mn gewone kies wordt. Het lijkt me gewoon niet gezond voor mijn andere kies dus lijkt het me beter dat de verstandskies eruit gaat.

Ik ben een half jaar geleden voor t eerst in ehm… 5 jaar. weer naar de tandarts geweest, maar toen was er niks aan de hand en begon hij er zelf niet over. Ik dacht toen van ‘mooi, hij hoeft er blijkbaar niet uit’, maar ondertussen wordt hij gewoon dermate irritant dat ik er zelf vanaf wil. Laatst kregen we een reminder dat het bijna een half jaar geleden is, dus leek het me nu maar eens tijd om bij de komende controle aan te kaarten of ze hem eruit kunnen slopen.

Ik heb er niet zo’n last van dat hij er liever vandaag dan morgen uitmoet, ik kan makkelijk nog een paar maanden zo doorlopen. Ik ben voornamelijk bang dat ik het niet goed genoeg schoon kan houden omdat er de hele dag etensresten zitten en dat ik straks 2 kiezen kwijtraak ipv 1. Ik heb geen zin om altijd tandenstokers opzak te hebben als ik elders eet, om na het eten even voor een spiegel alle restjes eruit te pulken. En Kaya is nu groot genoeg dat ze ook wel even met wat minder BV af kan als ik een tijdje brak zou zijn, dus nu leek het me wel een mooi moment.

Oke duidelijk :wink: , dan zou ik gwn een afspraak maken met de tandarts om te kijken of ie er uit kan worden gehaald en wil hij dat niet doen dat je dan wordt door verwezen naar de kaakchirurg , en dat jij er lichtelijk op staat omdat het irriteert etc… :thumbup:

Alle 4 getrokken door de tandarts.

Onderin moesten ze eruit omdat ik te weinig ruimte had.

Bovenin kon ik er niet goed bij met poetsen, ik ging dan vaak kokhalzen…

Een keer zijn er 2 tegelijk getrokken, de andere apart.

Een kies (weet niet meer welke, boven of onder…) lag dwars, die moest eerst doorgezaagd worden en in 2 stukjes eruit. Vond ik vreselijk eng klinken.

Maar ik heb er niet 1 keer lang last van gehad! Ik ging op de fiets erheen, ook op de fiets weer terug, ik geloof wel dat ik een paracetamol geslikt heb… maar alleen op dezelfde dag!