Versnelde hartslag en gek gevoel op rug/borst

Hoi dames,



Ik wil graag toch even mijn verhaal hier doen, misschien dat meer mensen dit herkennen of mensen die enig idee hebben waar ik last van heb?



Ik ben woensdag bij mijn huisarts geweest, omdat ik de laatste weken zo benauwd ben, met name in de avond. Ze heeft me grondig ‘beluisterd’ en constateerde een piep in mijn longen, waarschijnlijk gewoon een verwaarloosde verkoudheid. Ik kreeg hiervoor een pufje, dat ik woensdagavond 1 x heb gebruikt voor het slapen gaan.



Die nacht heb ik maar 2 uurtjes geslapen, tegen de ochtend, omdat ik de rest van de tijd wakker werd gehouden door een vreselijk snelle hartslag en een heel enge druk op mijn rug/borst. Hiervoor heb ik donderdagochtend weer de huisarts gebeld, ik moest onmiddelijk stoppen met de puf, en 's middags ben ik nog langsgeweest, ze wilden me toch zien. Toen constateerde ze nog steeds die veel te snelle hartslag, zuurstofgehalde in m’n bloed was wel gewoon goed en ze gaf me oxazepam om me rustig te krijgen, ze dacht aan een paniekaanval (wat ik nooit eerder gehad heb :think:) als gevolg van een heftige reactie op de inhalator.



Ik heb vanaf mijn geboorte een hartruis, waardoor mijn hart soms een beetje op hol slaat, zoals nu dus gebeurde. Nu heb ik dagelijks 1 tabletje oxazepam ('s morgens een halve en 's avonds een halve), dat helpt wel iets (lees: ik word er vreselijk duf van), maar op het moment dat het uit gaat werken blijf ik die enge druk op mijn borst/rug (vooral links) en de snelle hartslag houden, met daarnaast een draaierig hoofd.



Nu is de huisarts dinsdag pas weer bereikbaar, en heb nog één tabletje over (ik kreeg er maar 3 mee, dat moest genoeg zijn zei ze).



Wat denken jullie, is dit een ‘zwangerschapskwaal’, zijn er meer mensen die dit hebben gehad? Of zou dit een hele andere oorzaak kunnen hebben en moet ik morgen toch maar even de huisartsenpost van het ziekenhuis bellen?



p.s.: ik snap heus dat hier geen artsen aanwezig zijn, maar ik ben bang dat de HAP me ook ‘afwimpeld’ onder het mom van ‘doe het maar rustig aan’… :shifty:

waarom bel je de vk niet als je bang bent dat het met je zwangerschap te maken heeft?



is een snelle hartslag geen hoge bloeddruk? :think: (als dat hetzelfde is zou ik sowieso je vk bellen)

Ik heb het ook gehad, en zat toen ongeveer in dezelfde termijn als jij nu.

Ik was op vakantie, en ik had het vooral s’ochtends toen. Zaten bijv. lekker te ontbijten buiten en dan kwam het ineens opzetten, dan had ik echt niks gedaan en was ook niet gestrest ofzo.

Was dan soms ook wat misselijk en duizelig erdoor. Meestal ging ik dan een poos in de caravan op bed hangen, en na een tijdje zakte het dan weer weg.



Heb toen weleens geprobeerd mijn hartslag te tellen, maar raakte bij 170/180 slagen p.m. de tel kwijt :shock: Volgens de verloskundige kwam het vaker voor en kon het over het algemeen niet veel kwaad. Het is bij mij op een gegeven moment ook vanzelf weer gestopt.



Maar ik zou ook gewoon eens contact opnemen met je VK of gyn. Sterkte, hoop dat je er snel vanaf bent.

Ik heb 't op het eind van m’n eerste zwangerschap gehad. Moest toen van de gyn toch even hartfilmpje laten maken enzo maar alles was met mij en kleintje helemaal ok.



Als je er een rot gevoel over hebt, bel je vk, daar zijn ze voor ! :-*

Meis, als jij die klachten blijft houden en zeker icm die hartruis én je zwangerschap zou ik zeker even contact opnemen met de HAP. Kan me bijna niet voorstellen dat zij je af zouden schepen, maar mocht dat zo zijn zou je daarna alsnog je VK kunnen bellen toch?

Deze onzekerheid/stress die je nu hebt heeft ook geen gunstige invloed op je bloeddruk :hug:



Hoop dat ze je snel nog even na gaan kijken en dat het allemaal meevalt :-*

ik heb er geen ervaring mee maar wilde je toch sterkte wensen…!

Lijkt me toch heel erg vervelend en eng…



en toch vroeg ik me ook af of het niet gewoon komt doordat je kindje en de bm groter groeien? ik ben nu ook wel benauwd… vooral als ik gegeten heb… maar het komt bij mij gewoon doordat mn buik groter wordt…



en zijn die slaaptabletten niet schadelijk voor je kindje?

thanx voor de reacties meiden. Ik heb net toch maar even de HAP gebeld, alles uitgelegd en de doktersassistente wil toch dat ik langskom, heb een afspraak om 15.30 uur.



Die slaaptabletten zijn idd niet de beste oplossing, maar alleen maar wakker liggen (waardoor je je nog drukker maakt) ook niet… gelukkig kon het niet héél veel kwaad, tenzij je in de laatste 2 weken zit en dat zit ik nog niet.

Hoi Paco,



Ik heb ook een hartruis, maar ik wordt altijd erg goed in de gaten gehouden bij de gyn.

Ben jij niet onder behandeling bij de gyn dan?



Ik heb zelf geen ervaring met hetgene wat jij hebt, maar ik denk dat er inderdaad nog maar eens goed naar gekeken moet worden hoor.



Als je de hap niet vertrouwd en je hebt het weer moet je gewoon naar de ehbo gaan, daar maken ze dan een hartfilmpje dan kan je in ieder geval wat dingen uitsluiten.



Ik ben wel benieuwd naar hoe de ruis bij jouw zit.

Ikzelf heb een gaatje in het tussenschot van mijn hartkamers het zgn Ventrikelseptumdefect, hierdoor moet ik altijd snel aan de antbiotica.

Ook moet ik 4 uur voordat ik ge bevallen (ofdat je dat kunt timen :roll: ) in het zh zijn om via het infuus antibiotica te krijgen.



Hiemee wil ik dus aangeven dat ik best goed in de gaten wordt gehouden, ik weet ook zeker dat als ik met zoiets bij de ha of gyn zou komen ze me meteen doorsturen naar de cardio.

Wat ik hiermee dus wil zeggen dat we misschien met allebei dezelfde aandoening hebben maar er heel anders mee omgegaan wordt.



Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden bij de hap, en dat ze iets voor je hebben kunnen doen.



Groetjes Wendy

Hai,



Ik heb soms ook een snelle pols, had dit tijdens mijn 1e zwangerschap ook, het is dan rond de 120 per minuut. Ik vind het een vervelend gevoel. Meestal is het na een uurtje zeker wel weer verdwenen. De vk zei dat het geen kwaad kon en bij de zwangerschap kan horen zolang het maar geen uren duurt. Ik ben ook wel iets kortademig de laatste weken, dus je verhaal is best herkenbaar.

Hoe is het nu met je en hoe was het bij de hap?

Sterkte hoor!

Wat voor pufje heb je gekregen??? Ik heb van Ventolin/Salbutamol ook altijd dat mijn hart sneller klopt, voelt idd heel vervelend!

Kan het zijn dat het daar van komt???

Suc6 ermee!

Ben ik weer, hele dag in het zkh gezeten :roll: eerst bij de HAP, bloeddruk van 145/90 dus te hoog (normaal is ie ongeveer 121/62 bij mij, zelfs vorige week nog bij de VK). Ze stuurde me meteen door naar verloskunde, álles is nagekeken, ze dachten eerst aan zwangerschapsvergiftiging, maar bloed en urine waren goed. Daar was ook opeens mijn bloeddruk weer redelijk normaal. CTG van de kleine was ook prima, echo gemaakt voor de zekerheid (waarom weet ik niet, maar ik vond het niet erg :wink:) was ook prima. Mijn ECG kreeg ik gelijk daarna, dat was om 17.00 uur. En pas om 22.10 uur kreeg ik de uitslag :wall: verschrikkelijk is dat zeg, zó lang wachten op je weet niet wat. Ze konden niks zien op 'n filmpje van een halve minuut. Nee, dat vind ik niet zo gek. De klachten waren op dat moment ook redelijk weg, doordat ik al zo lang rustig lag te wachten…



Nu moet ik onder controle blijven bij de gyn, omdat ze denken dat deze klachten niet meer zomaar weggaan. Vaag verhaal, als je niet weet waar 't vandaan komt, maar goed. Over 2 weken moet ik op de poli terugkomen. En op het moment dat mijn hart weer op hol slaat, moet ik meteen de SEH bellen en langsgaan voor een acuut hartfilmpje.



Over mijn hartruis: dat wordt eens in de 5 jaar nagekeken, omdat ik er al zo lang geen klachten van heb gehad (sinds mijn pubertijd). Weet ook niet precies wat voor ruis het is, maar je schijnt er overheen te kunnen groeien, zei de cardioloog toen. Heb toen ook meerdere keren een hartkastje gehad, 24 uur, en de kans bestaat dat ik die nu ook weer een keer ga krijgen.



Ik kreeg inderdaad Salbutamol, maar als de klachten alleen daarvan zouden zijn, zou dat maar een paar uur mogen duren, geen 4 dagen… helaas :frowning:



Maar voor nu wordt 't héél rustig aan doen, ik mag niets meer wat erge inspanning vereist. Nu deed ik al niet veel meer, maar nóg minder… pff. En waarschijnlijk een dezer dagen weer in het zkh, want ik kan ze nu al op een blaadje geven dat m’n hartslag weer op hol zal slaan, dat gaat de afgelopen dagen elke keer zo, dus waarom zou dat even plotseling weer ophouden… denk ik dan…



:frowning:



edit: m’n hartslag was bij eerste opname om 15.30 uur 130 bpm, nog geen kwartier later opeens weer 85. Zelfde rare pieken en dalen als mijn bloeddruk dus…

Oh meid wat een narigheid, ik kan niet anders dan zeggen dat ik echt voor je hoop dat het nu rustig blijft.

Maar je weet zelf al tot dat waarschijnlijk niet zal gebeuren.

Hou je in ieder geval rustig, voor zover dat gaat natuurlijk.

En als er wat is moet je meteen gaan, echt doen hoor!!



Veel sterkte en ik houdt je toppic in de gaten.

:hug: Wendy

lin… knuffel voor jou meis… :hug:



goed dat ze je nu zo onder controle houden :thumbup:

Hoe is het nu met je meis?

:hug: :hug:

tja… nog weinig verandering eigenlijk. Wat lief dat jullie zo meeleven zeg :-* :-*



Vandaag is mijn laatste werkdag bij mijn werkgever. Ik heb nu 4 weken vakantie en daarna gaat mijn zwangerschapsverlof in, en daarna blijf ik thuis om voor de kleine te zorgen. Ik ben nu wel even op mijn werk om iedereen gedag te zeggen en mijn werk netjes over te dragen, en dan kan ik ECHT ontspannen, weg van de stress.



Vanmiddag moet ik de poli bellen, om een afspraak te plannen met de gyn, en ik denk dat ik dan ook de VK zelf nog maar even bel (gyn zou contact met haar opnemen maar vaak zit daar nog een poosje tussen…).



Wat een gedoe he… en ik heb ook echt nergens fut voor… m’n huis is een bende, maar nu kan me dat echt even helemaal niks interesseren :oops:



Nou, ik ga even mijn collega’s gedag zeggen…

Fijn dat het je laatse dag is, das in ieder geval weer een stressfactor minder.

Je huis, ach meid gewoon even de boel de boel laten.

Hoogstens even het allerbelangrijkste samen s’avonds met hub even doen.

het huishouden is niet belangrijk op dit moment, zo moet je maar denken.



Sterkte hoor en als er wat is dan horen we het wel.

:-*

Lief, dankjewel!



Het gaat hier met ups en downs. Het ene moment voel ik me wel redelijk goed, d.w.z. ik kan even een booschappie doen of even ergens een uurtje heen. Maar het volgende moment voel ik me zó ellendig, ik kan me nergens op concentreren en nog steeds dat rare gevoel op/in m’n rug/borst.



Heb even de klachten op een rijtje gezet, de huisarts wil me morgen toch zelf ook nog even zien (ze leeft altijd erg mee, de lieverd):


  • nog steeds 's nachts die snelle hartslag en het gevoel dat 'ie soms overslaat
  • rare druk/pijn op mijn rug en borst (bovenkant van m’n rug) dat doortrekt naar m’n schouders en nek
  • soms krampachtige pijn in de bovenkant van mijn buik (komt opeens opzetten en een paar minuten later weer opeens weg, geen harde buiken daarbij)
  • m’n armen en benen tintelen heel snel, ik kan niet meer normaal op een stoel zitten of mijn hand onder mijn hoofd leggen zonder dat er iets gaat tintelen
  • raar dof (beginnend hoofdpijngevoel) in mijn hoofd, alsof ik er niet helemaal bij ben, kan me ook nergens op concentreren en autorijden doe ik uit voorzorg maar even niet
  • opgejaagd gevoel, geen rust in m’n lijf



    Als ik hierop een beetje op internet rondzoek, kom ik in de meeste gevallen uit bij HELLP. Maar aangezien mijn bloed en urine goed waren, zou het dat ook niet moeten zijn, en daar zit ik ook echt niet op te wachten :? maarja, morgen maar even vragen wat de HA ervan vind. En dan zien we wel weer verder…



    Weet wel dat ik op dit moment niet geniet van het zwanger zijn, en dat terwijl ik me juist zo op deze weken had verheugd, lekker vrij zijn van het werk.



    :frowning: ik voel me ook een enorme klaagdoos, maar beter hier dan thuis, hubby wordt er ook niet vrolijker op zo :roll:

:hug:

Hoi Linda, wat rot dat je je niet beter gaat voelen.

Heb je geen eigen cardioloog? misschien anders toch hem even informeren. De klachten die je opnoemt zijn niet niets natuurlijk.



Waar ik ook aan zat te denken, maar weet niet of dat kan want ik heb er geen ervaring mee. Maar zouden de klachten uit een soort angst kunnen voorkomen ofzo? bang voor de bevalling of het aankomende ouderschap.

Ik opper ook maar gewoon iets hoor, ik ben geen dokter. Maar ik leef erg met je mee.



Ben je trouwens nog bij de vk of gyn geweest en wat zeiden zij?



Sterkte in ieder geval meis :hug:

Heb helaas geen eigen cardioloog nee, omdat ik al zo’n tijd geen klachten heb gehad (de cardioloog die ik vroeger had is ook weg bij ons zkh…).



VK heb ik op de hoogte gesteld van de week, ze vond het vervelend voor me maar zei er verder niets over. Ik maak me overigens totaal niet druk over de bevalling straks, ik heb er eigenlijk juist zin in :roll: maar lief van je dat je meedenkt.



Volgende week woensdag moet ik terugkomen bij de gyn, moet nu voorlopig daar onder controle blijven.

Nouja, ik ga straks maar lekker vroeg m’n bed in, en dan zien we morgen wel weer verder. Erg gerust ben ik er niet op, vooral omdat ik zoveel overeenkomsten heb met HELLP :? maar ik probeer er maar gewoon niet aan te denken. We zien het wel…



:-*