Versneld kleuteren

Er zijn hier trouwens verschillende moeders die het hebben over een perfectionistisch kind. Hoe uit zich dat bij jullie kinderen?
Ik merk dat Lara het vreselijk vindt om iets niet te kunnen. Ze geeft er dan het liefst meteen de brui aan: "ik kan het niet, jij moet het doen!" Ze heeft bijvoorbeeld een gitaar en is gefrustreerd dat ze daar niet de liedjes op kan spelen die ze verzint of die ze op de radio hoort. Ze kan dat liedje wel in haar hoofd hebben, maar haar vingertjes doen natuurlijk iets heel anders .
Is dat wat jullie bedoelen met perfectionisme? En hoe gaan jullie daar dan mee om? Want ik voorzie dat dit een probleem zou kunnen worden als dat sterker wordt. Ik vind het wel iets om op te letten bij haar.

Ik herken dit wel erg in Olivia. Ze smijt met dingen als het niet lukt, of
gaat letterlijk heel hard stampvoeten. Waar ze ook pisnijdig van kan worden:
als ik haar niet begrijp.

Ik vraag mij af of niet dit 'gewoon' gedrag is wat hoort bij een 3-jarige?
Of een temperamentvolle peuter?

Ik let er ook op (gezien ik er zelf best last van heb) en reageer dan heel
rustig (dus een zachte toon en kalmerend) en leg dan uit wat er gebeurd.
Daar wordt ze in ieder geval wat rustiger van. Of het helpt?
Kroes, de school hier in de buurt gebruikt helemaal geen klassensysteem meer. Ze hebben 'speelleerstoflijnen' die de gehele ontwikkeling beslaan, dus naast taal en rekenen ook motorisch, creatief-expressief en sociaal-emotioneel. Kinderen kunnen zich op verschillende punten op die lijnen bevinden, onafhankelijk van hun kalenderleeftijd of schoolleeftijd. Ze werken altijd samen met kinderen die soms verder en soms minder ver op die lijnen zitten. Je hebt dan niet het 'probleem' van kinderen die sneller of langzamer gaan, want die variatie zit in het systeem ingebakken. Je hebt ook niet het probleem van een kind dat cognitief toe is aan groep 5, terwijl haar motorische ontwikkeling meer past bij groep 3.

Goed zeg. Waar is hier (ongeveer)?
Er zijn denk ik maar weinig scholen die het zover al hebben doorgevoerd?
Is het een reguliere basisschool?

Bij ons in de buurt zit er ook een, een zgn TOMschool. Kun je wat info op googelen :wink:

Kroes, ik weet niet of het gewoon is voor 3-jarigen of dat het een eigenaardigheidje van Lara is. Ik weet zelfs niet of je het perfectionisme moet noemen. Maar ik vraag me wel af hoe ik ermee om zal gaan. Ik probeer maar steeds om de nadruk te leggen op het proces, ipv op het resultaat. Gitaarspelen is leuk en voel je hoe de snaren kriebelen tegen je vingers? Zoiets…

Het is een reguliere basisschool inderdaad, maar wel met een bijzondere methode. Sinds kort hebben ze trouwens ook een ‘plus-programma’ voor kinderen voor wie de snelle leerstoflijn nog niet genoeg uitdaging biedt. Maar ik weet het ook niet heel precies allemaal, ik ben alleen maar naar de info-avond geweest :wink: .

@stillewater wrote:

Word je geboren met hb en kun je het ook kwijt raken?

Kun je aan een ontwikkelingsvoorsprong werken, ik bedoel ervoor zorgen dat ze het krijgen?

Net zoals je kunt zorgen dat een kind een ontwikkelingsachterstand hebben en je die met extra hulp en maniertjes weer bij brengt tot het op het juiste nivo zit.

Stillewater, intelligentie is een samenspel van factoren. Je genen en biologie (wat je eet bijv) bepalen hoe slim je zou kunnen worden, maar de omgeving heeft ook invloed.

Het klopt precies wat jij zegt: als je een kind 4 jaar lang traint met educatief speelgoed enzo, dan zal het slimmer worden dan een kind bij wie je dat niet doet. Toch heeft ook ieder kind zijn bovengrens. Net zoals ik never nooit niet naar de Olympische Spelen zal kunnen, hoe hard ik ook train. Maar als Sven Kramer niet zou trainen, zou hij ook zo goed niet zijn.

Ik heb echt met zoveel voorbeelden die hier genoemd zijn dat ik kan zeggen, Oooh, maar dat is ook met mijn kinderen zo, maar toch weet ik zeker dat ze niet hb zijn.
Ook het driftig worden als iets niet lukt. (perfectionisme? Of de driftbuien van een peuter)
Niet eens beginnen aan een wedstrijdje als ze niet 100% zeker weten dat ze zullen winnen. (faalangst? Of leren omgaan met winnen en verliezen )
Het hoort er toch allemaal bij?

Ja dat heb ik ook... Het zal best dat die kenmerken veel voorkomen bij hb, maar dat wil andersom niet niet zeggen dat je hb hebt omdat je die kenmerken hebt. Ik vraag me ook af of je dat weten moet om te weten hoe je ermee om moet gaan.