vers vlees aan je hond geven!

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij links of tips geven.

Ik voer nu gewoon puppy brokken,mijn vorig hond had darm problemen en die hebik in moeten laten slapen,toen kreeg ik van iemand hier de tip om vers vlees t voeren.

Ik doe het niet, omdat ze helemaal gek word… Ik geen gewoon blik voer en brok… Voornamelijk brok… Dus hier geen goeie… Mss andere dames wel!

Vers vlees aan je hond geven heet Barf voeding. Je kan bv kijken op barfplaats.nl en daar inloggen op het forum. Of deze site eens lezen:



http://www.barf-natuurlijk.nl/



Onze hond heeft ook lang rauw vlees gegeten, enkel niet echt gebarft, want ik mengde niet zelf, kocht het kant en klaar. Nu zit ze weer terug op brok

@mama van anne wrote:

Vers vlees aan je hond geven heet Barf voeding. Je kan bv kijken op barfplaats.nl en daar inloggen op het forum.



Onze hond heeft ook lang rauw vlees gegeten, enkel niet echt gebarft, want ik mengde niet zelf, kocht het kant en klaar. Nu zit ze weer terug op brok.




waarom ben je weer naar brok gegaan?

@M@@ike wrote:

@mama van anne wrote:
Vers vlees aan je hond geven heet Barf voeding. Je kan bv kijken op barfplaats.nl en daar inloggen op het forum.



Onze hond heeft ook lang rauw vlees gegeten, enkel niet echt gebarft, want ik mengde niet zelf, kocht het kant en klaar. Nu zit ze weer terug op brok.




waarom ben je weer naar brok gegaan?




Onze hond is vanaf pup af aan een slechte eter. We zijn toen op vers vlees gegaan, dat at ze nog het beste. Maar na een paar jaar ging dat ook weer dr neus uithangen ( ze kon met gemak 7 dagen niet eten, dat is niet goed voor de hond en het wordt nogal duur om telkens een portie versvlees weg te moeten gooien). Op een gegeven moment kwam ze aan de diaree, naar de dierenarts geweest en toen even op hun brok gezet. Dat begon ze te eten (tja, weer iets nieuws). Nu zit ze op eukanuba (niet mn favo merk) lam en rijst met een beetje Renske voeding erdoor en dat gaat redelijk, meestal eet ze nu 1 maal per dag een beetje.

@mama van anne wrote:

@M@@ike wrote:
@mama van anne wrote:
Vers vlees aan je hond geven heet Barf voeding. Je kan bv kijken op barfplaats.nl en daar inloggen op het forum.



Onze hond heeft ook lang rauw vlees gegeten, enkel niet echt gebarft, want ik mengde niet zelf, kocht het kant en klaar. Nu zit ze weer terug op brok.




waarom ben je weer naar brok gegaan?




Onze hond is vanaf pup af aan een slechte eter. We zijn toen op vers vlees gegaan, dat at ze nog het beste. Maar na een paar jaar ging dat ook weer dr neus uithangen ( ze kon met gemak 7 dagen niet eten, dat is niet goed voor de hond en het wordt nogal duur om telkens een portie versvlees weg te moeten gooien). Op een gegeven moment kwam ze aan de diaree, naar de dierenarts geweest en toen even op hun brok gezet. Dat begon ze te eten (tja, weer iets nieuws). Nu zit ze op eukanuba (niet mn favo merk) lam en rijst met een beetje Renske voeding erdoor en dat gaat redelijk, meestal eet ze nu 1 maal per dag een beetje.




Ja weet ook niet of ik het ga doen was gewoon benieuwd wat de ervaringen zijn,heb wel zoiets van ze doet het goed op brok en het is makkelijk.Is vlees duurder dan brok?

Hier een slechte ervaring met vers vlees. De hond van mijn schoonouders krijgt al zolang als ik me kan heugen gekookt hart. Momenteel heeft het arme beest om de haverklap onstoken anaalklieren en z’n ontlasting is altijd zwart en vreselijk dun. Ook z’n gebit is niet om over naar huis te schrijven.



Onze eigen hond, krijgt alleen maar brokken (en dan ook nog eens speciale, omdat hij anders om de haverklap een blaasontsteking heeft).

Kijk bij echt barfen geef je dus komplete stukken vlees met bot en al en vooral ongekookt. Dus kuikentjes, stukken paard, tja noem maar op de meest gekken dingen. Het vlees dat onze hond kreeg was ook echt rauw. Dus als je echt barft dan krijgt je hond een gode gebits reiniging omdat het de stukken vlees van het bot moet scheuren zoals wolven dat deden. Veel honden die echt barfen krijgen hun eten ook buiten, ik heb begrepen dat je wel wat aditieven moet toevoegen zodat ze aan alles komen wat een hond nodig heeft.

Barfen is idd duurder dan brok, en moeilijker aan te komen, niet overal is een winkel waar je producten kunt kopen om goed te barfen.

Rodi Compleet (is te koop bij de supermarkt) is ook rauw vlees met aditieven, dat moet je ontdooien en op kamer temp serveren. Echter de hond hoeft er geen moeite voor te doen, dus je hebt extra s nodig om het gebit zuiver te houden. Daarnaast moet een hond wennen aan rauw vlees, je kan dat niet van de ene op de andere dag gaan geven, vooral als ze aan brok gewend zijn. Onze hond kan ik nu ook niet zomaar weer rauw gaan geven, dan komt ze meteen aan de diaree.

Onze hond kreeg ook vlees. (We hebben de hond niet meer). Ze kreeg vanalles, biogarde kwark met fruit erin, forel met rijst, pens (kun je bij een islamitisch winkeltje kopen), hart, kip, ribjes, kippen vleugeltjes (deze moet je wel een keer ombreken anders heb je kans dat deze blijven steken in de keel), Je kunt ook kant en klaar vlees pakken van smuldier bijvoorbeeld. Deze kun je, zover ik weet, kopen bij de Jumbo, C1000.

Er zijn veel sites hierover…



Succes ermee!!

Wil je vers vlees als bij voeding geven of compleet vers vlees??



Daarnaast het je BARF (menu zelf samen stellen en KVV (kompleet vers vlees) welke je kant en klaar kunt meenemen uit de dierenwinkel waar het in de vriezer te vinden is.



Vers vlees geven aan je hond daar is niets mis mee, kost alleen een hoop tijd en uiteindelijk een hoop geld meer in vergelijking met brokken.

En je moet een zeer grote vriezer hebben om alles te kunnen invriezen :wink:



In brokvoeding zit alles wat je hond aan voedingsstoffen, mineralen,vitamines nodig heeft en in de juiste verhoudingen.



Bij versvoeding dus inderdaad oa Barf moet je een compleet menu voor je hond gaan samenstellen en daarbij zeer goed in de gaten houden dat hij niets te kort komt.

Je moet dus echt gaan werken met voedingsschema’s om zo te voorkomen dat je hond een te kort krijgt aan mineralen, voedingsstoffen en vitamines.



Dus kun je bijvoorbeeld niet alleen je hond lamshart gaan geven.

want dan onstaan er grote te korten.

Maar moet je een menu samen stellen uitverschillende soorten vlees.

Klein voorbeeldje hoe een menu er uit zou kunnen zien.



50 % vleesbotten

5 procent orgaanvlees

10 %groente

30 %spiervlees

5 % tafelrestjes, zoals bv yoghurt, een eitje enz



Dit moet je dus zelf gaan samen stellen per dag. Ook moet je goed kijken naar wat voor hond je hebt en wat zijn gewicht is.

En daar het menu op vast stellen. Zo’n menu moet je dus steeds opnieuw meten en wegen.



Ook moet je goed gaan kijken waar je je vlees vandaan gaat halen.

Niet elke slager heeft dit namelijk even achter in zijn vriezer liggen :wink:

Vaak kun je wel bij je slager b.v een bestelling door geven en deze zorgt dan vaak dat ze het b.v aan het eind van de week in huis hebben.

En ook is het belangrijk dat je van te voren een goede prijs afspreekt.



Ook moet je hond wennen aan vers vlees, ze moeten in eens werken om aan hun voeding te komen en ook kan hun darmstelsel er flink van de leg van raken.

Ook kunnen honden stikken in de stukken bot die ze in eens krijgen, dit omdat ze het niet gewent gezijn.

(verse botten zijn niet te vergelijken met de botten uit de dierenwinkel)



Mijn hond krijgt geen compleet vers voeder puur omdat ik te bang ben dat er te korten ontstaan en omdat er heel veel tijd en bereiding in gaat zitten en ik dus brokken makkelijker vindt.

Wel krijgt mijn hond vers vlees als toevoeging.

1 keer in de week ga ik naar de slager en bestel ik vuile Pens, rund en lamshart en knooken.

Deze krijgt onze herder dus naast haar brokken. En ze geniet er echt van.

Echter krijgt ze dit wel buiten anders zit mijn hele woonkamer onder :wink:



Vooral bij een pup is het eerste jaar heel erg belangrijk dat zij een uitgebalanceerde voeding krijgen, dit is namelijk zeer belangrijk voor de groei en ontwikkeling van het lichaam.

Persoonlijk zou ik mensen die nog helemaal niet bekend zijn met Barf niet aanraden om daar mee te gaan beginnen als de hond nog een pup is.

Puur omdat het voor jullie zeker de eerste maanden een gepuzzel zal zijn hoe een menu er uit moet zien en de pup daardoor een te kort kan krijgen.

Ik zou hem dus nu op pupbrokken laten en de pup af en toe wat vers vlees er bij gaan geven.

In de tussen tijd kunnen jullie je verdiepen in de vers voeding en na een jaar daar bijvoorbeeld mee kunnne beginnen.



Er zijn over vers voeding hele goede boeken te vinden met veel en duidelijk informatie.



Ook zijn er veel sites te vinden via google.



http://www.barfplaats.nl

http://www.vers-diervoeding.nl

http://www.barf-natuurlijk.nl

Toen mn bernersennen nog leefde kreeg hij heel vaak pens naast zijn brokken dat vond hij zo lekker :inlove: de geur is wel :sick:



Heb ook vaak die pakketjes van smuldier gekocht dat vond hij ook heerlijk.



Over barf heb ik ook goede verhalen gehoord. :thumbup:

Ik heb me indertijd wel verdiept in eventueel volledig versvlees gevenb (BARF) maar heb toch besloten dat niet te doen. Te bewerkelijk en echt vond het veel werk. Wij geven in plaats daarvan 5 dagen brok (goede brok, geen bagger uit de supermarkt!) en 2 dagen Rodi compleet (er zijn ook andere merken, maar wij nemen altijd Rodi) hart en pens. Rodi compleet is niet alleen vlees, maar een mengeling van vlees met groenten etc. Een complete voeding dus ipv alleen het vlees. De burgers zitten in een grote zak of in een kartonnen verpakking van 4 stuks.



Op deze manier houdt Cas wel een gezonde darmflora maar is het voor ons te overzien qua kosten en tijd.

Misschien is dat een idee voor jullie?

toen wij nog een hond hadden deden wij het wel

toen kochten wij bibi (google :wink: )dat is ingevroren rauw voer en helemaal zo samengesteld als blik of brokken alleen dan rauw vlees :mrgreen:



ik heb zelfs kippenvleugels enzo gevoerd (met botten mag je niet te snel beginnen en erna moeten ze een tijdje rusten om te zorgen dat het goed verteerd word)

Misschien pens geven ?

Voor info over Barf kun je idd het beste op eerdergenoemde sites kijken.

Daar moet je eerst goed in verdiepen voor je er aan wil beginnen.

Het is wel supergezond voor je hondje als je je aan de richtlijnen houdt.



Maar voor de mensen die graag wél vers (dus geen gekookt :naughty: ) vlees willen geven, maar ook van een beetje gemak houden is er heel veel keus in complete variant kvv (kant-en -klaar vers vlees). Dat zijn pakjes uit de diepvries die je alleen hoeft te ontdooien en dan kunt geven. Heel simpel en makkelijk dus!

Daarvoor heb je geen bovengemiddelde kennis nodig en ook geen enorme vriezer (wij hebben er 1 vriezerlaatje voor ingeleverd).

Er is wel kwaliteitsverschil tussen de merken, maar zelfs de goedkoopste varianten zijn in mijn ogen beter dan brok.



Voordelen zijn;

  • het zorgt voor een goede darmflora (brokken kunnen geen goede darmbacterien laten groeien, dan moet je dan minstens vuile pens voor bijgeven)
  • hierdoor wordt de weerstand groter
  • de groei van de hond is gelijkmatiger, dus minder groeipijnen
  • het vocht in het voer is metabolisch, dus wordt direct in het bloed opgenomen, je hond drinkt vaak ook minder (en plast vaak wat minder)
  • de verteerbaarheid is 80 a 90 procent en dat zorgt voor 50% minder ontlasting dan bij droog voer
  • het is een natuurlijke voeding, het darmstelsel van de hond is gemaakt voor rauw vlees!

    En zo zijn er nog een hoop voordelen, maar dan kun je op internet veel over lezen.



    Kvv is er in goedkopere en duurdere varianten dan brok. Om de prijs hoef je het niet te laten!.

    Barf is goedkoper als je je leuke adresjes hebt.

    Succes met je keuze!

@Karin2 wrote:

Misschien pens geven ?




Pens geven aan je hond is prima, maar dan vuile pens en aangevult met brokken of KVV.

Op alleen pens kan een hond niet leven.



Met KVV moet je overgins wel erg letten op het zout/vetgehalt. Goedkopere merken verwerken vaak meer zouten en vetten in hun voeding.

ik hoorde ook goede dingen over http://www.farmfood.nl, die maken ook hondevoer… ik ken het zelf niet hoor…

Zou je ook een cobi kunnen geven?zie het niet zitten om zelf te rommelen maar 2dagen per week vers vlees dat zou wel kunnen

Carnibest is ook een goed merk van vlees voor je hond…

Er zijn ook pensstaafjes te krijgen, vinden ze ook heeeeeeeerlijk!



Daarnaast is deze voeding zo goed voor de darmflora dat de hond ook veel minder kans heeft op wormen…

@M@@ike wrote:

Zou je ook een cobi kunnen geven?zie het niet zitten om zelf te rommelen maar 2dagen per week vers vlees dat zou wel kunnen




Dat is wat wij hier doen en dat gaat super, al bijna 8 jaar probleemloos, goede vacht en in topconditie. Je moet alleen opletten dat je niet in 1 maaltijd brokken en versvlees (rauw) gaat mengen. De 2 hebben nl. een verschillende manier van verteren en de meeste honden gaan aan de diaree als je het combineert.



Verder, wat ook wordt geadviseerd bij de overstap naar vers vlees (BV naar Rodi burgers, Bibi, Carnibest etc.), is eerst een week of 2 weken volledig versvlees. Op die manier schoont de boel goed op. Het kan zijn dat de hond de eerste dagen wat aan de diaree is na de overschakeling, maar dat gaat als het goed is snel over. Na die 1 a 2 weken kan je weer overschakelen op aantal dagen brok en weer 2 dagen vers.



Wij hebben indertijd de overstap gemaakt naar Farmfoodbrokken in combinatie met versvlees :thumbup: . Op een gegeven moment at hij de brokken niet meer en zijn we overgestapt op een andere, vergelijkbare brok (Prince) en dat gaat al tijden super. Ook nu hij een jaartje ouder wordt.