verplichte afname BSO na kdv/peuterplus

Onze oudste dochter gaat nu sinds 3,5 naar hetzelfde kinderdagverblijf. Sinds afgelopen mei gaat ook onze jongste dochter daar naartoe.

Enige tijd geleden hebben we een brief ontvangen of onze oudste dochter naar de peuterplus zou willen; een andere groep op een andere lokatie. Verdere informatie over de peuterplus stond niet in deze brief vermeld, alleen een antwoordstrook.

We hebben toen besloten om dat niet te doen, omdat het voor ons onpraktisch is om twee kinderen 's morgens naar twee verschillende lokaties te brengen.

Waar we niet bij stil hebben gestaan, is het feit dat de meeste vriendjes en vriendinnetjes wel naar de peuterplus gingen.



Drie weken geleden ben ik daarom toch eens gaan informeren. Ik heb eerst het hoofdkantoor gebeld om te vragen of er geen wachtlijst was. Daarbij had ik al aangegeven dat het om een maandagochtend en dinsdag de hele dag gaat. Voor die dagen was er geen wachtlijst. Daarom ben ik diezelfde week gaan kijken op de lokatie van de peuterplus. Ik heb daar een rondleiding gekregen en dat beviel erg goed. Wel werd toen ineens genoemd dat er een verplichting was van afname BSO als de kinderen ook deelname aan de peuterplusgroep van het kinderdagverblijf. Dit vond ik een vreemde regeling en dus ben ik bij thuiskomst nog maar eens gaan bellen met het hoofdkantoor. Ik heb daar gezegd dat ik interesse had in de peuterplus en gevraagd of er nog voorwaarden aan verbonden waren. Er is toen gezegd dat deze er niet waren, ze zei zelfs expliciet dat deze hetzelfde waren als het kinderdagverblijf. Daarbij geldt dat er geen verplichte deelname is aan de buitenschoolse opvang. Direct na dat telefoongesprek heb ik op hun verzoek een mail gestuurd met daarin dat ik mijn oudste dochter wilde overplaatsen naar de peuterplus per 26 oktober, welke dagdelen en dat ik graag een bevestiging wilde. De vraag om een bevestiging kwam overigens vanuit mezelf, er is niet gesproken over dat er een apart contract getekend moest worden, dus ging ik ervan uit dat de mail voldoende was.



Tot dinsdag…toen kreeg ik een verontrustend telefoontje van het hoofdkantoor. Ze hadden toen pas mijn mail gelezen en kwamen ineens even melden dat dat helemaal niet kon. Bij de peuterplus is een minimale afname van twee dagen verplicht en toen werd ineens wel gezegd dat er een verplichte afname van de BSO is. Ik had ondertussen alles al in gang gezet, omdat ik dacht dat de overplaatsing met mijn mail geregeld was. Mijn dochter was gisteren tijdens het telefoontje wat ik van het hoofdkantoor kreeg, afscheid aan het nemen met traktaties en alles. Ik kon het daarom onmogelijk terugdraaien; mijn dochter had al helemaal in haar hoofd dat ze naar de peuterplus gaat. Maar ik werd nu dus ineens voor het blok gezet; we zouden ineens twee hele dagen moeten afemen en dus meer moeten gaan betalen (dat kunnen we dus niet) en daarnaast hebben we ook ineens geen keuze meer waar we haar willen plaatsen voor de bso.

Na veel heen en weer gebel, zijn ze ons uiteindelijk tegemoet gekomen. We hoeven namelijk niet twee hele dagen te betalen, maar wel onder voorwaarde dat we daar de bso afnemen. Doen we dat niet, dan mag onze dochter dus niet deelnemen aan de peuterplusgroep. Nergens kunnen we informatie lezen over het beleid op de peuterplus en dat er een minimale afname is van twee hele dagen en dat er ook een verplichte afname van de bso aan vast zit. Dit is pas terug te lezen in het contract, waarvan ze dus ook niet vooraf hebben gemeld dat er een apart contract moet worden ondertekend. Ik ben er vanuit gegaan dat het contract wat wij voor het kinderdagverblijf hebben getekend bleef gelden. De peuterplus is namelijk ook gewoon onderdeel van het kinderdagverblijf.



Mijn vraag is nu: mag er zomaar een nieuw contract worden gegeven voor de peuterplusgroep en mogen ze daar de voorwaarde in opnemen dat er een verplichte afname van de bso aan gekoppeld is?

pfffff. ik kan je helaas niet helpen meid… Maar ben heeel bang dat jij straks aan het kortste eind trekt…

:hug:

lijkt mij dat als jij straks voor andere oplossing zorgt ipv bso opvang,dus zegt dan contract gewoon netjes op tijd op.

kunnen ze je volgens mij niks maken,als mensen verhuizen gaan ze ook weg.

weet niet of jij van bso opvang gebruik wilt maken,daarbij kun je voor andere school kiezen als waar deze bso voor is.



daarom kunnen ze dit volgens mij niet hard maken,is toch jullie keus.

Ze hebben bij het kdv een opzegtermijn van twee maanden. Dit staat overigens ook nergens in de stukken die op hun website staan. Ik probeer nu de algemene voorwaarden van ze te krijgen en zelfs daar doen ze al heel moeilijk over. Ik heb nu een mail terug van ze gekregen dat we een afspraak met ze kunnen maken om de voorwaarden op kantoor te komen bespreken.



Ik heb net een mail terug gestuurd waarin ik zeg dat ik geen behoefte heb aan een persoonlijk gesprek en mezelf en mijn man capabel genoeg vind om de voorwaarden zelf te lezen en te begrijpen. En mochten we dan toch nog vragen hebben, dat we dan wel contact met ze opnemen.



Maar ik ga ervan uit dat de opzegtermijn van de bso gelijk is (al durf ik nergens meer vanuit te gaan). We zitten nu allerlei opties door te nemen. Afhankelijk van wat er in het contract staat, wat we dus nog steeds niet hebben gekregen. Of we zeggen de BSO op twee maanden voordat het in gaat, of we melden Nikkie telkens ziek de eerste twee maanden en regelen dat dan maar met ons eigen verlof en oma of we laten haar toch al naar een andere BSO gaan, waar we haar ook al op de wachtlijst hadden laten zetten, en betalen dan desnoods maar twee maanden dubbel. :?

Maar we weten dus nog niet wat de voorwaarden voor opzeggen zijn…

Deze regel staat trouwens in de huisregels van de BSO zie ik:

Maakt u kind gebruik van het kinderdagverblijf, dan staat hij/zij niet automatisch ingeschreven voor de

buitenschoolse opvang.




Wat moet ik daar nu weer mee. Volgens mij komt dit dus niet overeen met wat ze nu beweren en waar ze ons mee opzadelen.



Schrijven kunnen ze trouwens ook niet, het staat vol met spelfouten (zoals u ipv uw in alleen al deze zin).

maar wat ik me afvraag, als je ze toch naar een bso wil doen, waarom niet daar dit bso?



los daarvan vind ik het een hele rare actie… :think:

@knipoogje1983 wrote:

maar wat ik me afvraag, als je ze toch naar een bso wil doen, waarom niet daar dit bso?



los daarvan vind ik het een hele rare actie… :think:




Ik heb wel BSO nodig, maar wil van dit bedrijf af. Dit is niet het eerste waar we met de administratie en vooral de directie tegenaan lopen.



Alleen zijn we niet eerder naar een ander kdv gegaan, omdat Nikkie het daar zo naar haar zin heeft. Over naar school en tegelijkertijd de BSO is wel een mooi moment om eindelijk van ze af te zijn. Ook Mara gaat dan over, maar die is dan net een jaar en heeft dus minder last van die overgang.

ah dan snap ik het nou!

ik volgde het al niet helemaal…

:oops:



maar blijft een rare situatie en hopelijk komen jullie in je gelijk te staan!

Voor zover ik weet krijg je bij een verandering een nieuw contract en dus ook nieuwe voorwaarden. Ik denk ook dat je het niet kan terugdraaien.

Je hebt voor de PLUS gekozen ivm vriendinnetjes. Die gaan straks ook naar die BSO dus is het wel leuk voor je dochter als ze straks ook met die vriendinnen zit.

Bij ons geldt er bij het KDV en BSO ook een opzegtermijn van 2 maanden.



Hebben ze geen site waarop eea is terug te lezen??

Wij hebben destijds bij het contract ook de voorwaarden mee gekregen en is ook op de site terug te lezen.



Hier is het zo dat een BSO gekoppeld is aan een bepaalde school.

Wil je ze toch naar een andere school doen, dan kunnen ze ook niet naar die BSO. Ik begrijp dat dit bij jullie niet zo is ??



Vind het wel een rare actie dat als je nu de peuterplusgroep af gaat nemen, dan straks ook BSO dient af te nemen.

Rare verplichting. Wie weet heb je straks geen BSO nodig omdat oma na school kind op zou pikken, dan kan dat toch niet verplicht gesteld worden? Niet alleen vreemd maar ook niet helemaal eerlijk om jouw dochter zo uit een plusklas te weren.

Ben benieuwd wat voor uitleg in de voorwaarden staat…

Ben een week op vakantie geweest en toen we gisteren terugkwamen had ik toch wel een contract verwacht. Maar bij de post zat dus niks en ik had ze voor de vakantie nog een mail gestuurd, maar daar ook helemaal geen reactie op gekregen :twisted:.



Ze hebben wel een site, maar daar staan de algemene voorwaarden niet op. Wel de huisregels, maar daar staat niks in over de peuterplus genoemd. Wel aparte huisregels van het kdv en de bso. De groep voor de peuterplus is ook een onderdeel van het kdv, dus ik begrijp het nog steeds niet. In de huisregels staat ook niks opgenomen over opzeggen.



De BSO is hier wel gekoppeld aan een basisschool, maar er zijn voor de basisschool waar Nikkie straks naartoe gaat, verschillende BSO’s. En bij de BSO van dit bedrijf zitten ook weer kinderen die naar verschillende basisscholen gaan. Dus hier is het niet 1 school, 1 BSO…



Ik heb voordat we op vakntie gingen ook nog de BSO gebeld waar ik Nikkie en Mara bij heb ingeschreven en waar ze op de wachtlijst stonden. Ik heb het ‘probleem’ daar voorgelegd om te vragen of het daar tot problemen zou leiden als we die inschrijving twee maanden op zouden moeten schuiven ivm de eventuele opzegtermijn. Ik moest echt drie keer uitleggen wat ik nou bedoelde met dat de peuterplus gekoppeld is aan de BSO. Ze vond het een belachelijke regel. Ze had er ook nog nooit van hegoord. Kinderopvang is een heel ander soort opvang als de BSO en dus snapte ze er niks van. Zij zei ook dat ze ons niks kunnen maken als wij de opzegtermijn gewoon in acht zouden nemen.



Maar goed…ik heb nog steeds niks officieels gezien op papier, nog geen contract, nog geen voorwaarden…ik heb dus ook nog niks getekend. Nikkie gaat morgen gewoon naar de peuterplus en voor mij is er dus officieel niks veranderd.



Ik zit me er nog steeds kwaad over te maken.

Inmiddels nog wat vernomen en is de kwaadheid wat afgenomen??

Kwaadheid is er nog steeds. Vraag me ook af of die ooit weggaat wat het hoofdkantoor daar aangaat.



En nee, nog steeds niks vernomen :wall:. Ik begin er zelf in ieder geval niet meer over. Zolang ik niks heb gekregen, kunnen ze ook niks verplichten.



Ik heb ondertussen ook Boink eens gebeld (belangenvereniging voor ouders in de kinderopvang) om de regel eens daar voor te leggen. Zij zeiden dat ze het ook een erg merkwaardige regel vinden en snapten het nut er ook niet van. Maar helaas is zo’n soort van koppelcontract bij de wet niet verboden. Maar ze vertelde me ook dat we er sowieso vanaf kunnen komen. Opzeggen kan altijd. Dus, mochten we ooit dat contract en de voorwaarden nog krijgen, dan is het eerste wat ik ga lezen, de opzegtermijn :mrgreen:.

Kan mij wel voorstellen hoor dat je nog steeds kwaad bent.



Zou er zelf ook niet achterheen gaan voor het andere contract.



Zit jouw dochter nu wel in de peuterplusklas?

Mijn dochter zit ook in een peuterplus groep maar dat is hier een gedeelte van de dag (namelijk tijdens de schooltijden) in de BSO-ruimte.

Daarna gaat ze als de BSOkinderen komen terug naar haar ‘oude’ groep.

Wij halen en brengen dus ook altijd gewoon op de oude groep.



En hier is het wel ooit ingesteld om de stap naar daar BSO afnemen kleiner te maken omdat ze er al bekend zijn. En omdat ze iets moesten met al die peuters die wat meer uitdaging nodig hadden :wink: .

Maar er zit absoluut geen verplichting aan vast.

Ik zou er graag blijven maar zij vervoeren helemaal niet naar Maaike haar toekomstige school…



Ik vind het een absurd verhaal!

@Mir71 wrote:

Zit jouw dochter nu wel in de peuterplusklas?




Ja, daar heb ik haar gewoon naartoe gebracht en haar komst was bekend. Dus dat ging goed. Ze heeft het daar echt onwijs naar haar zin en het is ook echt leuk daar. Aan de leidsters ligt dit ook echt niet. Ben heel blij met hen. En ook zij lopen tegen dingen aan wat betreft het hoofdkantoor. En ook meerdere leidsters hebben al tussen neus en lippen genoemd dat ik echt niet 1 van de weinige ben met problemen met het hoofdkantoor. Er zijn dus veel meer ouders die klagen. En ik weet ook dat er meerdere kinderen zijn weggehaald bij het kdv vanwege problemen. Maar dat wil ik Nikkie dus niet aandoen. Dus maken we iig het kdv daar gewoon af.



@Mamalien wrote:
Ik vind het een absurd verhaal!




Ik ook :mrgreen:! En we zijn dus niet de enige.

Nou, heb net de plaatsingsovereenkomsten binnen gekregen met de post. Ik heb direct een mail eraan gewijd aan het kinderdagverblijf. Ik heb hem even geknipt en geplakt:



Ik zend deze mail naar alle adressen die ik van naam kinderdagverblijf ken, in de hoop dat ik nu een eerdere reactie krijg (of uberhaubt een reactie, want ik krijg op lang niet al mijn mail een reactie, een zeer slechte gang van zaken!).



Net heb ik eindelijk de plaatsingsovereenkomsten in de bus gekregen wat betreft de plaatsing van Nikkie op de peuterplusgroep en de BSO aan de ***weg. Deze moet ik volgens jullie uiterlijk 2 november aan jullie terug sturen. Dat is binnen twee dagen, een beetje kort dag, te meer aangezien ik hier al sinds 2 oktober (eerder zelfs al, maar dat is alleen telefonisch gedaan, dus ga ik maar uit van de datum die ik op schrift heb) al mee bezig ben.



Ik heb nog wat opmerkingen en vragen voordat ik de plaatsingsovereenkomsten ga tekenen. Er wordt bij beide overeenkomsten verwezen naar de voorwaarden en bepalingen in de mantelovereenkomst. Volgens de plaatsingsovereenkomst hebben wij daarvan een exemplaar ontvangen. Dit is niet waar. De enige mantelovereenkomt die ik heb gekregen, is er 1 van 19 januari 2006. Als dit de overeenkomst is, die jullie bedoelen, wil ik het graag weten. Hierin staat overigens niks apart genoemd over de peuterplus. Dus mochten er vernieuwde voorwaarden en bepalingen gelden, dan wil ik die ook graag hebben. Zolang ik geen andere mantelovereenkomst heb ontvangen, ga ik er ook van uit dat alle voorwaarden die ik mondeling van jullie te horen heb gekregen, ook niet gelden. Deze staan hier namelijk niet in opgenomen.



Ten tweede; de plaatsingsovereenkomsten beginnen met de ondergetekenden. De ondergetekende onder 1, zijn jullie. Alleen naar mijn weten zijn jullie niet aan de ***straat gevestigd, maar aan de ***weg. Graag een correctie hierop.



Ten derde snap ik de uren niet. We hebben afgesproken dat er voor Nikkie anderhalve dag in rekening zou worden gebracht. Nu zie ik dat het aantal af te nemen uren per januari 2010 omhoog gaan. Dit is niet conform de afspraak. Graag hier ook een correctie op. We nemen alle maanden 67:15 uur per maand af voor het kinderdagverblijf voor Nikkie.



Ten vierde snap ik niet waarom de prijzen zijn gebaseerd op de tarieven van 2009, terwijl de tarieven voor 2010 al bekend zijn. Graag hier ook een correctie op.



Ten slotte staat er in de plaatsingsovereenkomst voor de BSO dat het zal gaan om naschoolse opvang. Als we bij jullie de BSO afnemen gaat het om voorschoolse en naschoolse opvang. Graag dit ook corrigeren.



In afwachting van de antwoorden en gecorrigeerde plaatsingsovereenkomsten. Tot die tijd ga ik ervan uit dat alles blijft zoals we mondeling hebben besproken.




Ik word er werkelijk niet goed van!!! Qua administratieve dingen, gaat het dus altijd zo, alleen nu ga ik ook zeiken over ieder punt. Het kost me verdorie een hoop geld!!!



Ik ben ook bang dat we per januari meer uren moeten betalen (zoals ik in punt 3 verwoord), omdat ze nu ineens zonder overleg vanaf 6 uur 's morgens open zijn. En ik vermoed dat we er niks tegen kunnen doen en dat we dat extra uur per opvangdag dus gewoon meer moeten betalen :twisted: :twisted: :twisted:.



Overigens stond er weer een spelfout in, maar ik vond het te kinderachtig om ook daar wat van te zeggen. Al jeukten mijn vingers wel!!

Wat een hoop gedoe zeg! Ongelooflijk! Ik werk zelf ook binnen een jeugdzorg instelling, maar dit is echt van de gekke! Dat is ouders iets opdringen zonder medeweten! Benieuwd naar je reactie!



p.s. ik had die spelfouten er ook bij gezet hoor! Als hun zo zielig kunnen doen, zou ik het ook doen! (of is dat te vrouwelijk :wink: )

Jemig wat een enorm gedoe. Kan me voorstellen dat je helemaal klaar bent met die stichting… Maarja, als je kindje het zo naar haar zin heeft is het ook lastig om dan te switchen…



Ik denk dat je er idd vanuit mag gaan dat de afname uren omhoog gaan per 1-1. Hoe vervelend dat ook is, de dag is langer als ze vanaf 6uur open zijn en zal je dus ook voor die langere dag moeten betalen :-S