Vermoeide kleuter.

Aan de ene kant denk ik; het is vast normaal. Maar soms vraag ik me af hoe het kan dat ‘mijn’ kleuter het zo lastig vind die halve dagen kleuterschool. Hij is al gewend aan ‘school’ omdat hij altijd 3 dagdelen naar de PSZ ging. Dat ging top, hij was niet extra moe en best nog gezellig na schooltijd.

De laatste tijd is het pet. Hij is natuurlijk nog aan het wennen aan de nieuwe situatie en ik merk wel dat hij steeds meer op zijn gemak raakt. De juffen vind hij lief en de kids (mix groep 1 en 2) zijn super en willen hem allemaal wel helpen. Spelen buiten vind hij fantastisch en er zijn ook geen problemen met de kinderen in de klas want hij draait keurig mee. Gisteren was het laatste stukje school echter een drama. De routine was er even uit want ze gingen voor de eerste keer gymmen in de kleutergymzaal. Hij had netjes zijn schoenen uitgedaan en gymschoenen aan, maar daarna pffff meneer wilde niet meedoen, had geen zin, was aan het huilen en wilde aan de kant zitten. :shifty: Kwam ook na het weer omkleden (schoenen wisselen) in tranen naar buiten. Het inslapen is lastig voor hem met alles wat hij te verwerken heeft want alles is natuurlijk behoorlijk nieuw voor hem. En daar komt nog bij dat hij natuurlijk ook nog 4 wordt komende zaterdag dus hij is het nog niet.

Vraag me dan ook wel af wat de beste zet zal zijn. Tot nu toe dacht ik dat het genoeg was om het regime min of meer aan te houden van de vroegere aanvangsgroep dus enkel de ochtenden naar school. Dat geeft de meeste routine. Maar de vrijdagen is hij soms zo uitgeput dat echt niets meer leuk is. Als ik hem zijn gang zou laten gaan dan hing hij de hele middag voor de televisie. :silenced:

Wat zouden jullie doen? Nog een ochtend minder zodat hij bv de woensdag de hele dag heeft om bij te tanken? Of volhouden aan de ochtenden zodat de routine erin blijft? An sich is er natuurlijk nog niets verplicht, het lastigste eraan is ook wel dat hij school prachtig vind! Er is ook geen drama mbt het brengen en weggaan in de ochtend. Hij gaat lekker zitten in de kring, pakt een boekje en leest wat en doet daarna prima mee.

Gisteren vertelde hij wel ineens toen hij zo huilend uit school kwam dat hij mama miste, en het naar bed gaan was niet top. Uiteindelijk Is hij bij Floris gaan liggen op het grote bed om even tot rust te komen (terwijl we toch echt een vast bedritueel hebben en ons daar aan houden). Al kletsend is Floris al heel snel in slaap gevallen en tijdens het ‘afluisteren’ via de babyfoon hoorde ik hem vertellen dat hij Floris toch ook wel miste wanneer hij op school is. Misschien is dit jaar wat heftig voor hem, een kersvers klein broertje (waar het wonderwel super mee gaat samen want hij is heel erg lief voor hem, geen greintje jaloers gedrag) dus wie weet is dat wel mede een reden dat hij zo moe is. Of hij lijkt op mij en heeft ook wat moeite met de omslag in het weer en de donkere dagen die komen.

Het blijft gegok en gegis omdat hij het zelf niet kan vertellen nog. En bij vlagen zit ik na school met de handen in het haar omdat hij dan zo verdrietig en dwars is. Een middagdut krijg ik er echt niet meer in bij hem zelfs niet als hij samen met Floris mag gaan slapen. Dat leek me eerst de beste optie zodat hij een uurtje zou slapen en daarna weer fitter zou zijn. Anders neig ik ernaar evt hem eerder naar bed te doen in de avond. Al zal dat ook niet makkelijk zijn want hij slaapt nu al moeilijk in terwijl hij stipt om 19.00 naar boven gaat en uiterlijk een kwartiertje later ook echt in bed ligt. Eigenlijk valt die optie dus ook al af. Als iemand een tip heeft…graag! Ook enkel herkenning en de wetenschap dat het over gaat is welkom. :lol:

Herkenning was voldoende toch?

Mijn oudste ‘kleuter’ heeft alle absentie records gebroken in zijn kleuterjaren (nu groep 4). Waar andere kinderen vrij snel hele dagen konden draaien, heeft hij tot de herfstvakantie (vanaf de zomer) alleen de ochtenden gedaan en dan nog viel de woensdag of vrijdag wel eens af. Helemaal afgedraaid.

Nu is daar achteraf wel een reden voor,maar de lol was er in onze vrije tijd gewoon helemaal af.

Na de herfstvakantie wilde hij spontaan uit zichzelf vaker naar school. Vanaf dat moment zo goed als full-time,maar het aantal weken dat hij ECHT full-time ging was op 1 hand te tellen. Er viel altijd wel een middag (tukje op de bank) of ochtend af.

Gelukkig deed school er niet moeilijk over, zijn juffen vonden het soms zelfs erg wennen dat zoveel kindjes van net 4 jaar, meteen zo vaak kwamen. Ieder kind zijn eigen tempo.



Jongste kleuter hier ging zowat vanaf dag 1 full-time naar school en doet dat nog steeds. Is zelden thuis en wil dat ook niet. Hij is evengoed moe (nu groep 2), maar dat is meer rond etenstijd en gaat die avonden inderdaad een enkel keertje wat vroeger naar bed. Hij valt ook letterlijk om.

Is een opstartritme (per week aankijken) van eerst 3 ochtenden, dan een keertje 4 ochtenden mogelijk? Per week bekijken wat er bij komt?

Hier mocht dat. Uiteindelijk gaf de juf van Eli aan dat ze het vaak beter vond, dat ze er vaker in de ochtend waren,dan perse de middagen ook nog eens.

De ochtenden werken ze meer in groepjes en zijn ze bezig met de week taken e.d. Als een kind dan moe is, dan liever kiezen voor een middag thuis (slapen hoeft dan niet perse, al ervaren ze gewoon maar even geen prikkels) dan de ochtend.

Geen herkenning…wel een :hug:



Ik zou wel proberen er een bepaald ritme in te houden…maar mss die vrijdagen nog even parkeren? Middagslaapje wil hij mss niet, maar waarom hem niet lekker met een DVD-tje op de bank installeren voor een uurtje, zodat ie bij kan komen, dus niet slapen maar rusten?



Misschien als hij eenmaal 4 is komende zaterdag, en die ‘drukte’ voorbij is, en je hem rustig aan het nieuwe ritme laat wennen (naar school mag, maar niets moet) dat het over een paar weken al heel anders gaat.



Lastig dit soort dingen…

Het klintk alsof het echt veel te veel is voor hem…wat sneu!

Ik zou hem zeker op woensdag en misschien ook wel vrijdag thuishouden, iig ren paar weken tot hij wat bijgetankt is. Zulk gedrag was foor mij zowiezo wel reden om ze een dag of meer thuis te houden…



Hier is het standaard dat ze tot ze vijf zijn woensdag thuisblijven. Super vind ik! Mijn jongens bleven ook nog lang op vrijdag thuis, de oudste de eerste 4/5 maanden, de tweede zelfs tot hij vijf was, toen ging hij pas vier dagen en met 5,5 pas vijf…

Het klinkt alsof het inderdaad nog een beetje te veel is. Ik zou persoonlijk terug gaan naar 3 ochtenden (ma, di, do) en zodra dat zonder problemen lukt, pas naar 4 en uiteindelijk 5 ochtenden gaan. Daarna de middagen erbij. Kan best een half jaar duren, maar ach, de leerplicht gaat pas in bij 5 jaar, en een oververmoeid kind neemt toch geen informatie meer op op school.

Oh begrijp me niet verkeerd de middagen doen we echt nog niets mee (vorige week wilde hij zelf heeeeel graag meedoen met de spelletjesmiddag maar dat is dus uitzondering)

De ochtenden is nu dus zelfs teveel. Met het oog op zijn komende verjaardag ook besloten om morgen over te slaan. Even time out, rust, wel even naar de kapper maar dat is dan ook alles. Verder bekijk ik hemzelf ook erg goed hoor, wallen = time out.

Ik kijk het deze week idd aan. Hij is nu niet extreem moe vandaag, morgen dus dagje thuis en dan 2 ochtenden weer. Als dat lekker loopt dan kijken we weer verder. Kan ik evt maandag melden dat hij de woensdag nog even niet komt, zeker tot de herfstvakantie. Bedankt! :thumbup: Maf eigenlijk he hoe groot toch het verschil is tussen de PSZ en de kleuterschool. Voor ons lijkt het klein maar het is echt groot voor de kleuters zelf.

@Rhiannon wrote:

Oh begrijp me niet verkeerd de middagen doen we echt nog niets mee (vorige week wilde hij zelf heeeeel graag meedoen met de spelletjesmiddag maar dat is dus uitzondering)

De ochtenden is nu dus zelfs teveel. Met het oog op zijn komende verjaardag ook besloten om morgen over te slaan. Even time out, rust, wel even naar de kapper maar dat is dan ook alles. Verder bekijk ik hemzelf ook erg goed hoor, wallen = time out.


Ik kijk het deze week idd aan. Hij is nu niet extreem moe vandaag, morgen dus dagje thuis en dan 2 ochtenden weer. Als dat lekker loopt dan kijken we weer verder. Kan ik evt maandag melden dat hij de woensdag nog even niet komt, zeker tot de herfstvakantie. Bedankt! :thumbup: Maf eigenlijk he hoe groot toch het verschil is tussen de PSZ en de kleuterschool. Voor ons lijkt het klein maar het is echt groot voor de kleuters zelf.




:thumbup: :thumbup:



Had het gelezen hoor,dat het alleen om de ochtenden ging. Hoewel dat straks wel een logische stap is.

Zou het inderdaad nog even aankijken, 4, misschien zelfs een keertje 3 ochtenden (en als hij zelf wil incidenteel een middagje,maar dan i.p.v. de ochtend er op).

Zou het gewoon per dag/per week bekijken.

Zo’n verjaardag geeft al genoeg spanning, goede beslissing hem even rust te geven.



Het werkt inderdaad heel grappig, Eli ging het laatste half jaar 3 ochtenden PSZ,omdat hij elke ochtend verdrietig was,dat hij niet mocht. Om die reden hebben we er een 3e ochtend bijgenomen. Eenmaal op school zagen we ook wel dat zo’n ochtend veel intenser is dan een PSZ.

Wat je zegt Mandy het is echt zoveel intensiever. Eigenlijk zouden we net als bij de PSZ een ochtendje moeten kunnen meedraaien. Maar wat je zegt is iets waar ik nog helemaal niet aan heb gedacht! Ipv een ochtend tzt erbij eerst een middag erbij. :think: Zeker iets waar ik wat meer over ga nadenken. :thumbup: Weet je wat ik wel jammer vind. Sinds dit jaar is er geen aanvangsgroep meer. Logisch ivm de bezuinigingen waar iedere school tegenaan loopt. Maar nu zijn alle groepen 1/2 geworden. Nog niet zo erg hoor want echt het is best heel top dat ze zo elkaar ook helpen leren ed. Maar ik vind het wel jammer voor de juffen dat ze de ‘onrust’ van groep 1 dus ook in groep 2 hebben nu. Moet ik me maar niet te druk om maken als het echt de spuigaten uitloopt moet er maar een andere oplossing bedacht worden.

En nu ga ik even een enorme pan boerenkool maken. :mrgreen: Thnx!

@Rhiannon wrote:

Wat je zegt Mandy het is echt zoveel intensiever. Eigenlijk zouden we net als bij de PSZ een ochtendje moeten kunnen meedraaien. Maar wat je zegt is iets waar ik nog helemaal niet aan heb gedacht! Ipv een ochtend tzt erbij eerst een middag erbij. :think: Zeker iets waar ik wat meer over ga nadenken. :thumbup: Weet je wat ik wel jammer vind. Sinds dit jaar is er geen aanvangsgroep meer. Logisch ivm de bezuinigingen waar iedere school tegenaan loopt. Maar nu zijn alle groepen 1/2 geworden. Nog niet zo erg hoor want echt het is best heel top dat ze zo elkaar ook helpen leren ed. Maar ik vind het wel jammer voor de juffen dat ze de ‘onrust’ van groep 1 dus ook in groep 2 hebben nu. Moet ik me maar niet te druk om maken als het echt de spuigaten uitloopt moet er maar een andere oplossing bedacht worden.

En nu ga ik even een enorme pan boerenkool maken. :mrgreen: Thnx!




Geloof dat ik het vaker heb gehoord, zo’n groep 0 of startgroep. Hier (althans deze school en scholen uit de omgeving) kennen dat niet. Je start gewoon in 1/2. Gevolg is inderdaad dat sommige kids er zo nu en dan onregelmatig zijn. So be it…nu scheel het wel dat deze kids niet met hordes tegelijk beginnen. In de loop van het jaar stroomt het binnen. Vorig jaar zat groep 1/2 (van Eli) tussen de 18 tot max. 22 kids geloof ik. Nu waren ze begonnen met pakweg 16 kids en eindigen misschien hooguit op half 20 leerlingen. Dan is die onrust al wat minder erg.



Bij Eli hebben we wel zo nu en dan een hele dag gecompenseerd door een ochtend erna vrij,maar aangezien we toch elke keer voor Jo op school stonden, vloog meneer vanzelf naar zijn eigen klas en lieten de keuze aan hem of hij zou blijven of toch mee zou lopen naar huis. 9 van de 10 keer bleef hij liever.



Zou het inderdaad lekker tot na de herfstvakantie aankijken. Periode daarna (aanloop naar de Sint) gaat al druk zat worden.

Joh, Bij oudste duurde het een half jaar voordat ze alle middagen ging. En in haar 1e jaar heeft ze, denk ik, hooguit 4 vrijdagmiddagen gedaan. (Ja, hier gaan de kleuters ook op vrij-mi naar school) Die ochtenden waren zo intensief voor haar. Ik vond het alleen maar prima, ze zijn toch nog niet leerplichtig? Na een week of 6 zijn we er langzaam elke keer een middag aan toe gaan voegen en hebben we goed gekeken naar wat zij aan kon.



En tuurlijk was je zoon psz gewend, maar hij kende daar alles hè? De kindjes, juffen, routine, regels…alles bekend. Hier is alles nieuw. En dat is best veel voor zo’n kleutertje. Nieu we juffen, nieuwe kindjes, nieuw lokaal, groter gebouw, nieuw schoolplein, luizenzak etc etc. Heck, zelfs de plasketting kan al een hele indruk zijn!



Succes met je mannetje en gewoon lekker in zijn tempo opbouwen.



En over een ochtenden meedraaien…gewoon eens aankaarten bij de juf als je dat echt wilt. Hier op school doen ze daar echt niet moeilijk over.

@mandy_d. wrote:

[ Eenmaal op school zagen we ook wel dat zo’n ochtend veel intenser is dan een PSZ.




Als ik me met lasse ergens in vergist heb, dan was het wel denken van ze zijn dit of dat toch immers al gewend.



Met Nena was ik daar veel meer op voorbereid. Het is zo onvertrouwd en de rituelen zijn anders, nog geen aansluiting bij andere kindjes.



Als ik nieuw werk heb, ben ik ook kapot en versleten van alle nieuwe indrukken.



En ik zie dat hij 29-09 jarig is, dus hij zit echt pas net op school.



Het is gewoon enorm intensief en spannend voor die kids.

Ik zou het denk ik per dag bekijken. Als Casper overduidelijk te moe is, lekker thuislaten, heeft hij energie voor 10 en heeft hij zin om 's middags ook te gaan, zou ik hem laten gaan.

Er ritme in houden is vast belangrijk, maar niet zo belangrijk als wat je kind aankan toch?



Ik heb het met tot nu toe al mijn kids zo gedaan en dat is hier geloof ik best goed uitgepakt :wink:

Oef wat je zegt Bella! Iets nieuws is voor ons al vermoeiend. Tja kids het zijn net mensen. :lol: Gisteren ging best aardig, al had hij wel tegen de juf gezegd dat hij mama miste. Eind van de ochtend is hij moe en dat merkte ik thuis ook wel. Weinig doen beetje hangen en uiteindelijk samen met kleine broer op het grote bed gelegd. Tekenfilmpje kijken en tjillen. Morgen zijn verjaardag, gelukkig boeit hem dat weinig in de zin dat hij er niet slechter door slaapt oid. En Deb ik ga idd met de juffen afspreken dat wanneer ik in de ochtend zie dat meneer nog uitgeput is dat hij OF in de middag komt OF niet. :thumbup:

Het brengen vanmorgen ging eigenlijk helemaal top! Hij zag een vriendinnetje van hem naar binnen gaan dus daar moest ie achteraan (nu al whahaha). Toen de klas in en hij pakte al snel een boekje en ging lekker zitten, kreeg zomaar een kus en eigenlijk kon mama wel gaan. Maar gauw gedaan treuzelen is niet goed en nu kan ik bezig met de vulling voor de taart voor morgen. :dance:

Moet je opletten hoe snel het dadelijk ineens steeds beter gaat en over een maand denk je van waar maakte ik me toen druk over.



Lasse ging van drie dagen Gastouder naar school. Ik dacht appeltje, eitje. Nou niet dus. En Nena was enorm gehecht aan juffies van KDV en vond haar nieuwe juf doodeng. Nu is het juf Suzan voor en juf Suzan na.



En ineens zo’n heel blik met nieuwe kinderen ipv de kindjes die je kent. Velen zijn ook een stuk groter (hier groepen 1/2 bij elkaar).



Geef hem een maand of wat de tijd en hij zal gewend zijn.



Wij deden de eerste week alleen halve dagen. Daarna dinsdag een hele dag en de week erna donderdag heel erbij. En in het voorjaar waren er allemaal van die feestdagen dus die braken ook de nodige weken.

En de eerste weken nog geen bso. Nena was wel drie hele dagen KDV gewend. Ik denk dat het ons twee maanden geduurd heeft en toen zat ze volledig op de rit. Ging goed gewend de zomer in en na de zomer kon ze prima de draad weer helemaal oppakken.

Maaruh is hij voor zijn verjaardag dan al naar school?? hier mogen ze dan vier ochtend oefenen en na verjaardag dan helemaal komen.



Tenminste als ik je onderschrift mag geloven is hij morgen pas jarig, toch??



Gefeliciteerd alvast iig.

@Bella wrote:

Maaruh is hij voor zijn verjaardag dan al naar school?? hier mogen ze dan vier ochtend oefenen en na verjaardag dan helemaal komen.



Tenminste als ik je onderschrift mag geloven is hij morgen pas jarig, toch??



Gefeliciteerd alvast iig.




Bij sommige scholen mogen ze, als ze kort na de zomervakantie jarig zijn, wel vast ‘meedraaien’ met de rest van de groep. Meen dat soms kids tot okt. gewoon mogen starten. Vaak wel wat minder dan de rest van de klas.

Klopt Bella, morgen pas 4 of al 4 net hoe je het bekijkt ik vind het al hahaha. Heb het vooraf overlegt met de directeur bij het inschrijven. Kindjes die vooraf geen PSZ of opvang hebben gehad raden ze idd heel sterk aan om echt rustig te komen wennen. Vanuit de opvang of PSZ komt ook een overgangsrapportje mee en daaruit kunnen ze ook al een beetje inschatten of ze het trekken. Wel overigens met dien verstande dat ik ook altijd kan aangeven dat het even niet gaat en hij een dagje lekker thuis is. Maar dat kan natuurlijk iedere kleuter. :thumbup: Mijzelf leek het onrustiger wanneer ik af en toe eens zou zeggen kom laten we nu eens een ochtendje of middagje naar school gaan. (en dat bekijk ik deels ook vanuit mezelf in de zin ik kan ook zelf niet heel goed tegen dat onderbreken van het ritme en Casper voelt zich ook het lekkerst bij een ritme, hij lijkt op me :lol: )

We gaan eerst morgen even lekker vieren, en taart eten (ga ik zo de laatste hand aan leggen). :inlove:

Vind het fijn om jullie ervaringen te lezen maar vooral ook fijn dat ik wel ook vooruitgang zie bij Casper. Het gaat met de week een beetje makkelijker en hij houdt het een beetje beter vol. Het communiceren gaat ook met sprongen vooruit. :shock: Laatst lag hij dus met zijn broertje te kletsen, maar afgelopen dinsdag had hij zowaar tegen de juf gezegd dat hij mama miste. Dat maakt het mss voor de juffen ook makkelijker om in te spelen op evt onrust die heerst bij hem. En wie weet idd hoe het volgende maand gaat.

Zoek ik naar dingen die we tegen zijn gekomen in de ontwikkeling van Casper en vind ik mijn eigen topic terug. Ondertussen zijn we al ruimschoots in groep 2 aanbeland. Meneer doet het cognitief echt super maar de juffen merkten toch wel wat motorische dingen op. Op aanraden contact gezocht met de fysio. Waar hij dus ook al eerder was geweest ivm zijn voorkeurshouding. En bingo want hij is net als mama zelf behoorlijk hypermobiel. Zijn eerste 10 dus gescoord helaas. Gelukkig geeft het wel wat duidelijkheid en handvatten want waar je soms als ouder denkt dat het mss een wilskrachtmeting is of regelrecht gebrek in de opvoeding zijn een aantal dingen dus lichamelijk te verklaren. Voor mijzelf en Casper als belangrijkste is daarbij de zindelijkheid. Hij wilde kort voor zijn 4e verjaardag van de ene op de andere dag geen luier meer aan in bed. Prima, mezelf ingesteld op bedden verschonen maar vooral zijn (zelf)vertrouwen niet ondermijnen dus die luier uitgelaten. En echt nog geen enkele keer zijn bed hoeven verschonen! Supertrots maar overdag is het nog steeds regelmatig een drama! Plassen gaat ong 7 vd 10 keer goed. Maar poepen lukt hem niet. Dit schijnt heel erg samen te hangen met de hypermobiliteit. Dus als er ouders zijn die met de handen in het haar zitten is het mss iets om naar te kijken? Ikzelf merk niet veel meer van mijn hypermobiliteit. Heb me eraan aangepast en heb het ook nog nooit als diagnose gehad. Wel weet ik nog vanuit mijn eigen jeugd dat ik vaak mijn enkels en polsen kneusde enneuh niet de handigste was in de klas mbt de gymles. En zo heeft Casper dus al een aantal keren zijn elleboogje uit de kom gehad. En het verklaard ook waarom hij vaker dan gemiddeld moe is omdat hij al moeite moet doen om goed te lopen en spierkracht inzet om zijn banden die dit anders opvangen te compenseren. Hij heeft dus vaker rustmomenten nodig om bij te tanken. Hij klaagt ook wel eens over zere benen. Meestal door huisartsen ed afgedaan als groeipijn maar via dde fysio geleerd dat dit dus komt door het compenseren dat hij moet doen. Hij heeft mede hierom nooit goed gekropen maar getijgert op zijn billen. Opgelucht dat Floris wel heeft gekropen want hij is naw niet hypermobiel. Verder zijn we dus nu bezig zijn motoriek te stimuleren gericht op straks groep 3 mbt het schrijven. Hij gaat zich ws stierlijk vervelen als hij enkel daarom in groep 2 zou moeten blijven omdat hij al vanaf de eerste groep meer aandacht had voor de werkjes van groep twee dan zijn eigen werkjes. En zwemles tja ook dat is afwachten. Eerst kracht opbouwen en uithoudingsvermogen. Ik gun hem van harte zwemles maar om er nu geld tegenaan te smijten enkel voor plezier en te weten dat hij er nog niets kan leren is ook zowat. Dus dat gaat in overleg met de fysio en de zwemlerares. Fietsen met zijwieltjes kan hij maar zonder lukt echt niet. Hij heeft al zijn concentratie nodig om de kracht te vinden om te trappen stabiliteit en evenwicht passen er nog niet bij. Allemaal dingen die dus pas later komen. In de tussentijd vieren we elke dag die hij wel helemaal met een droge broek doorkomt en iedere keer ontlasting op het toilet betekend dat hij mag overblijven op school. Ja ja dat vind ie geweldig en dat vind mama ook geweldig hem een plezier doen en zelf bonustijd om of een klus te klaren in of buitenshuis of iets leuks te doen met Floris. :lol:

Lianne is ook hypermobiel… Ik herken veel in jouw tekst :-*