Verjaardagspartijtje: wat geef je de jarige?

Mijn zoontje zit sinds een paar maanden op school en hij is nu uitgenodigd voor een verjaardagspartijtje van een jongetje uit zijn klas. Het feestje is woensdagmiddag 21 oktober. Wat is nu gebruikelijk om te geven aan de jarige? Geef ik op de gok wat speelgoed, vraag ik zijn moeder wat hij wil hebben of geef ik geld? En wat is een gangbaar bedrag om te geven aan een 5-jarige?



Ik heb hier nog niet eerder mee te maken gehad, dus ik vind het best lastig.

En is het zo dat als jouw kind wordt uitgenodigd voor een feestje, je het jongetje of meisje in kwestie zelf ook weer hoort uit te nodigen?



Wat zijn jullie ervaringen?

Ik vraag meestal aan de moeder (of vader) wat de jarige graag wil hebben. En dan koop ik meestal iets tussen de 5 en 10 euro

Ja inderdaad even aan de ouders vragen. Bedrag hier tussen de 5 en de7,50

Eigenlijk besloten het voor de kinderfeestjes op max. 5 euro te houden…we hebben er zoveel… Dus vanmiddag een mooi autootje aan de jarige gegeven. Hij was er erg blij mee! Het moet naar onze mening een aardigheidje blijven. 10 euro vindt ik dan best veel!

Ik vraag meestal bij de ouders na wat de wensen zijn voor de jarige en het bedrag wat ik uitgeef is meestal zo rond de 5 euro.



Wat betreft de verplichting van gaan naar feestjes en die persoon uitnodigen, die is er bij ons niet. Femke mag van ons een bepaald aantal kids uitnodigen en that’s it; Nu kwam het toevallig ook zo uit dat ze precies de personen wilde uitnodigen waar wij al aan dachten



Er zijn hier wel kinderen die de hele klas uitnodigen, maar daar begin ik echt niet aan.

Als Aniek diegene uit had moeten nodigen, die haar ook gevraagd hebben, dan zouden we 13 kinderen moet uitnodigen en dat vind ik te gortig. Ze mocht er 5 vragen omdat ze 5 werd.

1 kind per leeftijdsjaar dus.



We geven dan een kleinigheid, ik vind 10 euro al aardig veel. Het moet leuk blijven.

Ze heeft wat stickers, knutselpapier, glitterlijm en een aanbiedingsnep barbiepopje gekregen van de action a 3,50 (mama in kwestie had de sticker er niet afgehaald :mrgreen: ) maar Aniek was er heel blij mee en vond alles even leuk.



Tot 5 euro dus…

@Cell wrote:

Als Aniek diegene uit had moeten nodigen, die haar ook gevraagd hebben, dan zouden we 13 kinderen moet uitnodigen en dat vind ik te gortig. Ze mocht er 5 vragen omdat ze 5 werd.

1 kind per leeftijdsjaar dus.



We geven dan een kleinigheid, ik vind 10 euro al aardig veel. Het moet leuk blijven.

Ze heeft wat stickers, knutselpapier, glitterlijm en een aanbiedingsnep barbiepopje gekregen van de action a 3,50 (mama in kwestie had de sticker er niet afgehaald :mrgreen: ) maar Aniek was er heel blij mee en vond alles even leuk.



Tot 5 euro dus…




Hier precies hetzelfde, Indy is op 13 feestjes geweest afgelopen jaar. Ze wordt nu 7 dus mag ze 7 kindjes uitnodigen.



Cadeautjes doen we tussen de 5 en 7,50, net wat er voor leuks is.

Als ik de ouders toevallig (ik breng de kids eigenlijk nooit zelf), dan vraag ik wel op kadotips, anders een kadootje van maximaal 8 euro en ik bewaar het bonnetje.



Bij mijn gezin wordt het eerste partijtje overigens pas met 6 jaar gegeven, maar ik heb bij van (uitgenodigde) vriendjes ontdekt dat sommige zelfs met 7-8 jaar pas hun eerste partijtje geven. Die kinderen denken alleen maar het hele jaar door dat hun partijtje nog moet komen…

Y.uri zit ook net 2 maanden op school en heeft vandaag zijn eerste partijtje al achter de rug van een meisje dat 6 werd.

Heb nu 6 euro uitgegeven, want ik wilde nog een stickervel erbij van 1 euro was zo leuk.

Maar mijn streven is ook rond de 5 euro dus. Vind ik mooi zat.



Ik begin pas volgend jaar met een partijtje als hij 5 wordt.

Hier doen ze trouwens allemaal ongeveer 3 tot 5 euro.

Maar bij sommigen meiden leggen we ook het geld samen en koopt 1 mamma een "groter"cadeau namens hen allemaal.

Bij het samen leggen van het geld is het altijd 3 euro.

Meestal rond de 5 euro. maar als ik iets heel leuks zie wat goedkoper is doe ik het ook en ga ik er niet nog iets bijzoeken om het tot 5 euro te brengen. En als ik iets zie wat echt iets voor dat kind is, maar iets duurder is, koop ik het ook.

Bij Allan in de klas doen we het gezamenlijk 1 moeder zamelt geld van alle uitgenodigde kinderen en koopt daar 1 groot cadeau van.



Elk kindje geeft 5 euro, hier bevalt dat erg goed en de kinderen vinden het zelf ook erg leuk, wij gaan altijd in overleg met moeder wat het kind graag zou willen hebben.



HIer dus al verschillende kinderen in de klas blij gemaakt met playmobile politiestation, ark van noah, boerderij enz.



Mischien idee voor anderen.



Renee

jip is vandaag naar zijn eerste kinderfeestje geweest. Kwam bekaf terug 8) :mrgreen: . De jarige heeft een lego-cadeautje van 5 euro gekregen. Dat vind ik ook het maximum voor deze leeftijd hoor, en lego is volgens mij altijd goed…dit was een containertje met lego erin waar je drie verschillende vliegtuigen mee kan maken. Stoer toch? 8)

Probeer het hele jaar door wat goedkope cadeautjes te verzamelen. Heeft er een van de kinderen een feestje dan kijk of er tussen die cadeautjes iets geschikts zit. Hoger dan 5 euro ga ik zeker niet maar meestal zit het er nog onder.

Het moet gewoon een aardigheidje blijven. Vraag ook nooit wat ze willen hebben want meestal past dat toch niet bij het buget wat ik er aan wil besteden.

Gezamelijk een cadeau lijkt me persoonlijk niet zo leuk. Niet om te geven ,maar ook niet om te krijgen denk ik. En als het een gewoonte wordt dan wordt het ook gelijk opgedrongen.

bij ons op school doen we 3,50 per kind en dan leggen we alles bijelkaar en kopen 1 groot kado.

het is hier geen vast bedrag en er zal dan ongetwijfeld ook wel een verschil zitten tussen het cadeau van de 1 en het cadeau van de ander, maar de oudste is nu op een stuk of 10 feestjes geweest en meestal zit het ergens tussen de 3 en 6 euro en dat is voor mij ook de max.



Vraag altijd wel een beetje welke richting op.

Vriendje van hem die had van zijn ouders playmobil gekregen en wou graag extra poppetjes. Toen heb ik gewoon goed om me een gekeken en heb je soms voor 1,50-4 euro voor 1 tot 3 poppetjes. Wat was hij blij met zijn extra poppetjes :thumbup:

Maar als de wensen mij te duur zijn… dan gaat het niet door hoor, dan verzin ik zelf wel wat (wat ik voor jongens makkelijker vind dan voor meisjes :lol: )



En aantal kindjes is hier ook de leeftijd van de jarige. Wij nodigen ook niet iedereen terug uit. Onze oudste is een keer op een feestje geweest waar de hele klas was… was wel een feestje van 2 kids tegelijk, maar dan nog… dat waren dus 24 kinderen (incl. de jarigen).

Ik vind zelf rond de 5 euro wel een goed bedrag. Geld bij elkaar liggen vind ik niet leuk. Het is zo leuk om zelf met je kind een cadeautje voor z’n vriendje uit te zoeken en het zelf te geven.

En ook voor een jarige is het leuk om meerder pakjes te hebben. Maar dat is mijn idee. Iedereen zal een ander idee hebben.

Wij doen ook rond de vijf euro.

Ik kijk wel een beetje naar wie ze vragen, dat hoeft niet perse degene te zijn bij wie zij ook op een feestje zijn geweest, maar bijvoorbeeld wel dat ene verlegen jochie die ze best leuk en aardig vinden allemaal, maar die nooit uitgenodigd wordt omdat hij niet de leukste is zeg maar. Die krijgt dan dus wel een uitnodiging met een beetje stimulans van mij :wink:



Wij maken ook vaak zelf een kadootje. Kralen van vilt in een beschilderd doosje, een schattendoosje (houten doosje versieren, mooie steen of schelp erin), een broche van vilt.

Ik up hem even…



Er is wat inflatie geweest zeg maar :wink:



Wat geven jullie nu uit voor feestjes? En dan doel ik op feestjes uit de klas, maar evt. ook kinderen van vrienden in de kleuterleeftijd.



Volgende week feestje en 2 kids vieren het samen. Kids van kennissen.Ben ik dan krenterig als ik 2 cadeautjes koop die 7,50 hebben gekost? (per cadeautje) bij 1 vd 2 kids komt dochterlief ook nog op partijtje en dan krijgt ze nog een klein cadeautje van 4-5 euro.



De cadeautjes zijn trouwens wel afgeprijsd, dus nieuw hadden ze meer gekost, had ze al uit de afprijsbak gevist.

nee, vind dat niet krenterig, 7,50 is toch een mooie prijs?



Ik zou zelf ook iets voor max een tientje doen…