Verhuizen: in de buurt of.....in the middle (gaat niet door)

Hoihoi,



Ik zit persoonlijk een beetje te dubben.

Mijn partner en ik willen eigenlijk graag verhuizen. Nu hebben we een rijhuis met kleine tuin en 1 garage. De huizen zijn hier duur en straks gaan we kijken naar een 2 onder 1 kapwoning in de buurt met wat meer grond een iets grotere woonkamer, maar badkamer en slaapkamers zijn door de indeling kleiner dan waar we nu wonen. Er kan gebouwd worden, maar het huis kost 330.000euro en dan blijft er voor ons niet veel geld over om te verbouwen.



Nu is er een tweede huis…ligt hier verder vandaan. Wij wonen in de buurt van Eindhoven en dit huis staat in Kelpen-Oler buiten gebied in Limburg. Het huis is groter dan we nu hebben, er zitten meerdere garages bij (hobby van mijn partner), prachtig uitzicht, grond van meer dan 2000m2. Geen buren (ja een honderd meter verderop), dus alle rust.

Dit huis kost hetzelfde als het huis in de buurt met krap 400m2 grond.



Wij hebben alleen Anne, een kans op een tweede kind is er niet. Anne heeft hier alle sportgelegenheden kort in de buurt en vriendjes en vriendinnetjes wonen om de hoek (bijwijze van). Voor onszelf zou ik dolgraag naar Kelpen verhuizen, puur voor de rust. Maar hoe zal het Anne daar vergaan? Geen kinderen in de buurt, geen kinderen in haar familie, hobby s zijn ver te zoeken.



Zijn er mensen hier die buitenaf wonen en 1 kind hebben…Hoe bevalt het jullie, hoe doen jullie dat met school en hobby s enzo, en denken jullie er al over na hoe jullie kind naar het voortgezetonderwijs moet gaan?



Waar wij nu wonen zit echt alles, maar als ik zie dat ik voor het geld waar ik hier een goedkope 2 onder 1 kap van kan kopen, daar een ruim vrijstaandhuis heb met zat grond…pffff dan weet ik het echt niet meer.



Van de ene kant blijf ik liever hier, voor Anne…maar zelf…je raad het wel.



Ik ben gewoon benieuwd naar waar jullie prioriteiten zouden liggen en naar ervaringen van mensen die zelf buiten af wonen.



Vast bedankt

je hebt een rijbewijs…



je meot ook de afweging maken van wil ik anne steeds brengen en halen enzo of wil ik dat ze zelfstandig overal heen kan.



kijk ik kelpen heb je wel de ruimte om de kinderen die komen lekker te laten ravotten in je eigen tuin.



ik zou (maar dat is persoonlijk) voor rust gaan… maar ik woon in een dorp aan de rand van het buitengebied, wij hebben ook een aardige tuin (wonen ook aan een drukke weg) en hebben dus alle speelgelegenheid in de buurt.



mijn broer heeft 3 kinderen (9,7 en bijna 4) wonen ook aan de rand van het buitengebied en die brengen en halen de kinderen ook zelf (behalve die van 9)



maar ik zou voor rust gaan ook als ze op de middelbare school zit dan lijkt me rust ook heel belangrijk.



maar buitengebied hoe moet ik dan denken… hier is bv buitengebied, maar bv huizen liggen soms nog redelijk bij elkaar…



dus kort samen gevat ik zou voor rust gaan… (oja denk dat het trouwens niet uit maakt of je 1 of meerdere kinderen hebt.)



maar zou kristalkindje eens mailen… die woont ook in het buitengebied, heeft wel 3 kinderen 16,8 en 6 mnd… misschien kan zij je beter helpen…




zoals rijstkorrel het omschrijft… zo bedoel ik het ook… :wink:

Wij wonen buitenaf. In onze straat wonen nog 2 mensen en voor de rest is het akkerbouw. Bewuste keuze en onze zoon geniet volop van het buitenleven. Wij zijn er gesteld op rust en ruimte.



Toch zou ik in jullie geval goed nadenken waar jullie prioriteiten liggen. Een kind past zich aan, maar als je iedere dag 1,5 uur langere reistijd hebt om naar huis te komen, gaat dat gauw vervelen denk ik. Plus de kosten (extra benzine, ondehoud auto). Vindt je het zelf leuk om verder bij familie en of vrienden vandaan te wonen.

En vinden jullie tuinieren leuk. Wekelijks gras maaien (1 uur per week) schoffelen (1 uur per week) Afgelopen week ben ik 1,5 dag aan het snoeien geweest. Als je al dat soort dingen leuk vindt kun je prima buitenaf wonen, denk ik. :mrgreen:



Er zijn hier dorpsschooltjes, die zijn prima aan te fietsen en sportclubs zijn wat verder weg. Voortgezet onderwijs is ook zo’n 12 tot 15 km verderop.

wij zijn hier komen te wonen toen wij 1 kind hadden ,we wonen ook in buitengebied. …acht boerderijen in een grte kring om een kerk, dus geen dorpje te noemen …en geen andere kinderen



het enige dat ik er over kan zeggen is dat het ons reuze meeviel, maar dat het wel ook er van afhangt hoe je kind is, en wat JIJ er voor over hebt, inmiddels heb ik drie kids, maar wel met steeds acht jaar ertussen. dus in feite hebben die weer niet zo erg veel aan elkaar wat spelen betreft

een tweede auto is dan wel onontbeerlijk, . ik rijd vriendjes en vriendinnetjes …veel ouders hebben geen auto bij huis en dus moet ik ALS ze willen spelen bij ons kindere meenemen en weer terugbrengen, we wonen geweldig en kinderen spelen hier erg graag, dus er is altijd wel iemand die mee wil,…en ook kan ze bij anderen spelen als ik haar breng en haal

daarnaast rijden we ook naar clubs etc…en dat voor twee kinderen ( de jongste NOG niet maar dat gaat ook weer komen natuurlijk)

dus ik ben veel onderweg als “taximama” maar dat is wel te overzien hoor.

het is dus een overweging die je moet maken denk ik…ben je bereid je kind veel te halen en brengen. is het voortgezet onderwijs in de buurt? kunnen ze eventueel met een groep fietsen tegen die tijd?

een eindje fietsen ach dat moest ik vroeger ook , heb ik nooit erg gevonden, we fietsten met een groep en dat was gezellig…



voor mij weegt het woongenot zo zwaar, en ook voor mijn partner en de kinderen, dat wij het geen bezwaar vonden veel te taxie-en :slight_smile:

@Pitje27 wrote:

je hebt een rijbewijs…



je meot ook de afweging maken van wil ik anne steeds brengen en halen enzo of wil ik dat ze zelfstandig overal heen kan.



kijk ik kelpen heb je wel de ruimte om de kinderen die komen lekker te laten ravotten in je eigen tuin.



ik zou (maar dat is persoonlijk) voor rust gaan… maar ik woon in een dorp aan de rand van het buitengebied, wij hebben ook een aardige tuin (wonen ook aan een drukke weg) en hebben dus alle speelgelegenheid in de buurt.



mijn broer heeft 3 kinderen (9,7 en bijna 4) wonen ook aan de rand van het buitengebied en die brengen en halen de kinderen ook zelf (behalve die van 9)



maar ik zou voor rust gaan ook als ze op de middelbare school zit dan lijkt me rust ook heel belangrijk.



maar buitengebied hoe moet ik dan denken… hier is bv buitengebied, maar bv huizen liggen soms nog redelijk bij elkaar…



dus kort samen gevat ik zou voor rust gaan… (oja denk dat het trouwens niet uit maakt of je 1 of meerdere kinderen hebt.)



maar zou kristalkindje eens mailen… die woont ook in het buitengebied, heeft wel 3 kinderen 16,8 en 6 mnd… misschien kan zij je beter helpen…






zoals rijstkorrel het omschrijft… zo bedoel ik het ook… :wink:
haha hier was ik al :lol:

Bedankt dat jullie zo snel reageren.



Ik heb ene rijbewijs ja, maar een tweede auto is er (nog) niet en daar wel noodzakelijk. Met buitengebied bedoel ik idd 1 boerderij in de straat en thats it. Verder is het allemaal akkerbouwgrond en weilanden.

Ikzelf werk niet, dus als ik een auto zou hebben kan ik op en neer. Het dorpje ligt een 2 km verderop en dat is nog te fietsen (daar zal een basisschool zijn en een buurtsuper), sport enzo moet ik veel verder voor. Voortgezet onderwijs is ook een 15km er vandaan. Anne zit nu op zwemles en op turnen. Ze doet dit met veel plezier. Daarnaast hebben wij dus in heel de familie verder geen kinderen, dus ze is afhankelijk van vriendjes en vriendinnetjes, anders zit ze altijd tussen de volwassenen. Ik vind het heeeeel moeilijk.

Maar wel fijn om te lezen dat er meer kinderen zo zijn en juist genieten van het spelen op hun grote tuin.

Het onderhoudt van de tuin komt wel goed, familie ga ik juist dichterbij wonen (nu ist een uur rijden dan misschien 45 minuten :wink: ), die wonen nml in zuid limburg.

Het is raar om in je hoofd te moeten bedenken hoeveel er gaat veranderen als we dat zouden doen, en hoe veilig het is gewoon in de buurt te blijven wonen met winkels en alles om de hoek…zucht

O, dat lijkt me heerlijk, die rust , veel grond lekker ravotten taxiën zou ik als ouder niet erg vinden.



Dat deed mijn moeder ook altijd voor me . :inlove: :thumbup:

Wij wonen een kilometer of 6 van Kelpen-Oler, Anne mag altijd hier komen spelen :slight_smile: !

Maar wij wonen dus ook redelijk in het buitengebied, maar dan in Belgie. De kinderen gaan gewoon lekker naar zwemmen, ballet, turnen en scouting. Ik breng en haal ze met de auto (turnen is trouwens erg leuk in Swartbroek, vlakbij Kelpen!)

Vriendjes en vriendinnetjes worden gebracht en gehaald. Dat is hier vrij normaal, want heel veel kinderen wonen in het buitengebied. Ook in Kelpen-Oler zal Anne niet de enige zijn. Ik vind het heeeeeeerlijk, alle ruimte om me heen. Ik kan echt genieten als Nina met stro in haar haar binnen komt, omdat ze bij de boer in de hooischuur heeft gespeeld. De kids zelf vinden de ruimte ook heerlijk.

Pffff. moeilijke keuze hoor!



En ik ga het nog moeilijker maken :wink:

Ben zelf enig kind en heb eigenlijk als kind nauwelijks een broertje of zusje gemist, omdat ik altijd mijn vriendinnen in de straat (ook) had.

Het was zo makkelijk om bij mijn vriendin te zijn of zij bij mij.

Maar je kan natuurlijk nooit van te voren weten of ze een vriendin zo dichtbij krijgt.

@Suuus wrote:

Wij wonen een kilometer of 6 van Kelpen-Oler, Anne mag altijd hier komen spelen :slight_smile: !

Maar wij wonen dus ook redelijk in het buitengebied, maar dan in Belgie. De kinderen gaan gewoon lekker naar zwemmen, ballet, turnen en scouting. Ik breng en haal ze met de auto (turnen is trouwens erg leuk in Swartbroek, vlakbij Kelpen!)

Vriendjes en vriendinnetjes worden gebracht en gehaald. Dat is hier vrij normaal, want heel veel kinderen wonen in het buitengebied. Ook in Kelpen-Oler zal Anne niet de enige zijn. Ik vind het heeeeeeerlijk, alle ruimte om me heen. Ik kan echt genieten als Nina met stro in haar haar binnen komt, omdat ze bij de boer in de hooischuur heeft gespeeld. De kids zelf vinden de ruimte ook heerlijk.




Kan je in Swartbroek turnen???



Daar hadden we ook al huizen gezien die ons aanstonden, maar ook daar vinden (vonden) we zo weinig te doen…en zwemmen dan? Zijn er daar ook ergens zwemlessen te volgen??? O nu word ik in 1 keer heel enthousiast :? :lol:



Ooo en spelen, super, 6 km kan ik nog wel doen op mn elo bike :wink:

Ik heb een broer en wij zijn opgegroeid in een buiten gebied. En wij vonden dat, als schoolgaande kinderen, NIET leuk. De kinderen uit onze klas wilden nooit komen spelen (moesten ze steeds een end fietsen), en dus moesten wij altijd fietsen. Alles moest altijd afgesproken worden en het was nooit eens zomaar zoete inval. Voor álles moest je op de fiets of in de auto. Mijn moeder vond het zo irritant dat ze voor elk vergeten boodschapje met de auto moest. Pas toen ik 16 was, na 13 jaar buitenweg, gingen we naar Emmeloord. Wat een vrijheid. Heerlijk vond (en vind) ik het.

Natuurlijk vonden we het buitenleven zo nu en dan ook best wel lekker, maar het woog geenzins op tegen de nadelen)



Mijn meiden worden om de haverklap opgehaald door hordes vriendjes en vriendinnetjes om te spelen. Ze zijn eigenlijk nooit alleen. Ik zou nooit meer anders willen…



Dus nee, wij zouden zeker niet verhuizen naar een buitengebied als de kinderen nog bij ons wonen…



sorry… :oops:

@~Marion~ wrote:

Ik heb een broer en wij zijn opgegroeid in een buiten gebied. En wij vonden dat, als schoolgaande kinderen, NIET leuk. De kinderen uit onze klas wilden nooit komen spelen (moesten ze steeds een end fietsen), en dus moesten wij altijd fietsen. Alles moest altijd afgesproken worden en het was nooit eens zomaar zoete inval. Voor álles moest je op de fiets of in de auto. Mijn moeder vond het zo irritant dat ze voor elk vergeten boodschapje met de auto moest. Pas toen ik 16 was, na 13 jaar buitenweg, gingen we naar Emmeloord. Wat een vrijheid. Heerlijk vond (en vind) ik het.

Natuurlijk vonden we het buitenleven zo nu en dan ook best wel lekker, maar het woog geenzins op tegen de nadelen)



Mijn meiden worden om de haverklap opgehaald door hordes vriendjes en vriendinnetjes om te spelen. Ze zijn eigenlijk nooit alleen. Ik zou nooit meer anders willen…



Dus nee, wij zouden zeker niet verhuizen naar een buitengebied als de kinderen nog bij ons wonen…



sorry… :oops:




:wink: geeft niks, iedere inbreng is er 1 en voor zulk soort dingen ben ik dus ‘bang’…maar door andere dingen die ik hoor word ik enthousiast…we zijn er zeker nog niet uit

Ik zou gaan voor buiten!



De gezelligheid voor je kind kun je zelf maken. Als ze genoeg ruimte heeft voor wat beestjes, hartstikke leuk. Denk er ook graag kindjes komen spelen bij een kindje met zo’n ruime tuin!



Wij wonen op een industrieterrein, maar wel in een klein dorp. Hebben qua winkels wel het hoognodige in de buurt, maar nu B’Elanna op zwemles zit, moeten we daar elke week dik 30 minuten voor fietsen, enkele reis!



Maar de rust (ja, die heb je hier op het industrieterrein) en de ruimte om het huis doen een hele hoop.



En als je Anne met de auto naar school brengt, kun je zo een kindje meenemen en kan de mama het weer ophalen. Dat regelt zich allemaal best.

En ook vast de sporten en andere lessen, daar regelt zich vaak wel een soort carpooldienst. Zodat niet alles op jou alleen komt.



Ik zou zeggen: GA ERVOOR… ruimte en rust, heerlijk!!!

Ik zou gaan voor wat meer in de bewoonde wereld. Vooral in de tiener- en middelbare schoolleeftijd willen ze niet altijd gebracht en gehaald worden. En elke dag een eind naar school fietsen door weer en wind is ook niet alles. En vriendjes en vriendinnetjes in de buurt is natuurlijk veel leuker. Maar niet ieder kind is hetzelfde. Ik zou zelf ook niet in de middle of nowwhere kunnen aarden. Ik zou gek worden denk ik. Goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn, dan werd het nog rustiger op het platte land.

Lijkt me heerlijk hoor, de rust en de ruimte. Als je geen baan buitenshuis hebt en dus de tijd hebt om taximama te zijn, waarom niet. Veel kinderen in die omgeving zitten waarschijnlijk in hetzelfde schuitje, dus er zal best, ook als ze ouder wordt, wel begrip voor zijn.

@mama van anne wrote:

@Suuus wrote:
Wij wonen een kilometer of 6 van Kelpen-Oler, Anne mag altijd hier komen spelen :slight_smile: !

Maar wij wonen dus ook redelijk in het buitengebied, maar dan in Belgie. De kinderen gaan gewoon lekker naar zwemmen, ballet, turnen en scouting. Ik breng en haal ze met de auto (turnen is trouwens erg leuk in Swartbroek, vlakbij Kelpen!)

Vriendjes en vriendinnetjes worden gebracht en gehaald. Dat is hier vrij normaal, want heel veel kinderen wonen in het buitengebied. Ook in Kelpen-Oler zal Anne niet de enige zijn. Ik vind het heeeeeeerlijk, alle ruimte om me heen. Ik kan echt genieten als Nina met stro in haar haar binnen komt, omdat ze bij de boer in de hooischuur heeft gespeeld. De kids zelf vinden de ruimte ook heerlijk.




Kan je in Swartbroek turnen???





Daar hadden we ook al huizen gezien die ons aanstonden, maar ook daar vinden (vonden) we zo weinig te doen…en zwemmen dan? Zijn er daar ook ergens zwemlessen te volgen??? O nu word ik in 1 keer heel enthousiast :? :lol:



Ooo en spelen, super, 6 km kan ik nog wel doen op mn elo bike :wink:




In Heythuysen kun je zwemlessen volgen, dat is ook niet zo ver, 10 km van Swartbroek en 8 km van Kelpen :mrgreen:

En het id idd een mooie omgeving om te wonen :inlove:

'Tuurlijk klinkt zo veel ruimte heerlijk, maar onafhankelijk van Anne, wat vind je er zelf van om zo ver van ‘de bewoonde wereld’ te wonen? Zonder baan en zonder eigen auto(vooralsnog), lijkt het mij niet al te makkelijk om in zo’n klein gehucht (positief bedoeld :wink: ) sociale contacten te onderhouden :think: :shifty:

Als je in Swartbroek of Kelpen-Oler zou wonen of een van de andere kerkdorpen, dan woon je helemaal niet zo ver van de “bewoonde wereld” :wink:

Je hebt in alle richtingen wel een ander kerkdorp of groter dorp op een paar kilometer afstand liggen en het is niet zo dat je kilometers moet reizen om andere mensen tegen te komen.



Verder zit je niet heel ver van de A2 dus is het vrij gemakkelijk om de grotere steden te bereiken.

Haha, nu klink ik natuurlijk net als zo’n gek stadsmens dat niet weet waar ze het over heeft en doet of je buiten de stad geen leven hebt. Mijn excuus daarvoor :mrgreen: was echt niet zo bedoeld.



Ik snap best dat er ook andere mensen zijn, maar niet haar vrienden en familie en uit haar omschrijving maakte ik op dat er in het dorpje niet zo heel veel andere mensen wonen… :wink:



Ik ben zelf overigen in een dorp opgegroeid en heb altijd geroepen als ik kinderen heb dan wil ik terug naar het platteland, maar nu het puntje bij paaltje komt, weet ik het niet meer zo zeker :shifty:

Hoi dames, bedankt voor jullie reacties.

Helaas is er vandaag even iets onverwachts tussen gekomen, ik bericht hierover nog wel een keer. Voor nu staat een huis even on hold :frowning: