verhoogd prolactine

Hallo

Ik heb in augustus 2005 een miskraam en curetage gehad.

Twee maanden later was ik nog niet ongesteld geworden en schreef de gynecoloog Duphaston voor.

Drie cyclus heb ik dat gebruikt en werd ik elke 28 dagen weer ongesteld.

Bij de laatste cyclus, nu in januari, heb ik op de derde dag bloed laten prikken om het gehalte van verschillende hormonen te weten.

De FSH en LH enzo is goed maar het gehalte aan Prolactine is te hoog.

Nu heb ik het een en ander opgezocht over verhoogd Prolactine en dat maakt me wel ongerust.

Kan het misschien niet ook gewoon van de Duphaston komen?

Anderen met hetzelfde?

Voor zover ik bekend ben met verhoogd prolactine (via internetbronnen) wordt het aangemaakt in je hersenen. Er is niet iets wat het triggert maar meer een soort verstoring in de cyclus die ik geloof ook weer met hormonen recht gezet kan worden.

Heb er dus geen ervaring mee en weet alleen dat het bepaalde klachten kan veroorzaken waaronder acne en melkproductie.

Dit is wat ik via Google heb gevonden;

fertimagazine

Als je daarna zoekt op de pagina op prolactine zie je ook wat de behandeling inhoudt en dat 80% daarmee afdoende geholpen wordt :mrgreen:

Het farmaceutisch kompas meldt niets over verhoogd prolactinegehalte als bijwerking tijdens het gebruik van Duphaston…

Misschien dat iemand wel die ervaring heeft…??

De stichting samenwerkende apothekers nederland heeft alleen iets staan over oestrogene anticonceptie (de pil meestal) die het kan verstoren, of epilepsie medicatie.

medicamenten met oestrogene werking (bv. oestrogene anti-conceptie) of antidopaminerge werking (neuroleptica, tricyclische antidepressiva, antihypertensiva, anti-epileptica). Duphaston dus niet of je moet ergens op de verpakking zien staan dat er grotere hoeveelheden oestrogenen inzitten?

Wat natuurlijk het meest belangrijke is…je cyclus was wel weer keurig op orde…gezien de andere hormonen had je dus ook een eisprong en hoeveel hoger dan ‘normaal’ was het gehalte?

Als je in oktober die kuur hebt gehad is het natuurlijk nog niet zo lang geleden en Google heeft me uitgelegt dat Duphaston een oestrogeen bevat. Dus al met al is het het meest verstandige dat je gyn je gaat uitleggen in hoeverre dat de oorzaak kan zijn, hoelang die oestrogenen in je huishouding blijven ‘hangen’ (van de pil moet je lichaam bv ook ‘afkicken’) en alle andere mogelijke oorzaken uitsluiten.

Mocht de gyn denken dat het door de Duphaston komt denk ik dat het sowieso belangrijk is om over een maand of 2 maand nog een keer te laten prikken op dezelfde cyclusdag en rond hetzelfde tijdstip. (dan zou je een lagere waarde moeten hebben)

Maar wat er ook is, als jij bezorgt bent moet je gyn je telefonisch ook al uitleg kunnen geven. Zeker wanneer hij wel het lef heeft je de uitslagen door te geven maar er niet het fatsoen bij heeft om je gedegen uitleg te geven.

Bedankt voor je uitleggen…

Je hebt er werk van gemaakt…

Ja het stomme in Frankrijk is, waar ik dus woon, dat je een voorschrift krijgt en dan zelf de afspraken moet regelen om zo’n onderzoek te doen en je ook zelf de uitslag krijgt en dan weer daarmee contact met je gynecoloog op moet nemen. Ik weet het zelf dus eerder dan zij en heb dus de tijd om me weer druk te maken…misschien wel voor niets…Ze zouden het zoals in NL moeten doen en zulke uitslagen gewoon direct naar de gynecoloog of arts moeten sturen en dat die dan contact met je opneemt, indien nodig…Maar ja

Ik zal kijken of ik haar kan berijken…Het is alleen dat ik ook nog op de rest van de uitslagen moet wachten en dan met alles in een keer naar de gynecoloog zou moeten…dus tot dan…stressen…want die uitslagen komen pas over een week…

Pfff

Klopt helemaal Nienke, in Nederland mogen bepaalde uitslagen niet eens over de telefoon. Bv van ons zaadonderzoek ondanks dat alles goed was werd het pas verteld en uitgelegt tijdens een bezoek.

Maar met alles wat ik heb weten te vinden via internet denk ik niet dat je je veel zorgen moet maken hoor. Alles wijst erop dat het van de Duphaston kan komen en dan zou het ook vanzelf weer gaan zakken. Als je toch zelf die onderzoeken kunt regelen is het dan misschien mogelijk om weer eenzelfde onderzoek over bv 2 maanden te krijgen?

Succes en hopelijk is het zelfs niet meer nodig tegen die tijd :wink:

Hoi Nienke

Ik heb ook last van een verhoogd prolactine. Ben 2 jaar geleden met de pil gestopt en sindsdien geen ongi gehad. Omdat ik ook ernstig ziek ben geworden, stond mijn hoofd even ergens anders naar. Nu ik beter ben, en we met onze kinderwens aan de slag willen heb ik mijn hormoonspiegel laten prikken. Bij de internist kreeg ik er een uitdraai van, en zag dat mijn prolactine 1,2 is (IU/L) en na wat rondzoeken op t internet ben ik er inmiddels achter dat dit hoger is dan normaal. (mijn LH en FSH zijn ook te laag) Heb ook al heel lang afscheiding uit mijn tepels, en mijn huisarts zei altijd dat dit heel onschuldig was. Nu weet ik wel beter. Ben een week of 5 nu monnikspeper aan t slikken en sinds 1,5 week ook teunisbloemolie. Dit heeft een gunstig effect op je hormonen en hopelijk dus ook op het prolactine. Ik weet dat er medicijnen zijn om het omlaag te brengen, misschien kun je hier om vragen bij je arts?

Of het een bijwerking van Duphaston dat weet ik niet, ben zelf nog niet zover om aan de medicijnen te gaan probeer het eerst met homeopatische en fytomiddelen.

Nou succes, ik hoop dat je snel de andere uitslagen hebt zodat ze er iets aan kunnen doen

groetjes Anne

Hoi Anne

Ik heb Dostinex gekregen en daarmee is het Prolactine weer helemaal normaal geworden en heb ik weer een ovulatie en cyclus !

Nu weet ik alleen niet wat er gebeurt als ik ermee stop :slight_smile:

Hoi Anne

Ik heb Dostinex gekregen en daarmee is het Prolactine weer helemaal normaal geworden en heb ik weer een ovulatie en cyclus !

Nu weet ik alleen niet wat er gebeurt als ik ermee stop :slight_smile:

zo Nienke dat is fijn hey! Hoe lang heb je dat moeten slikken en heb je nog last van bijwerkingen gehad??

Ik moet 10 juli weer naar de gyn ga er zeker naar vragen!!!

Inmiddels weer eens bij internist hormoonspiegel na laten kijken, prolactine was nu 1,0 dus 0,2 gezakt. Hoe hoog was-ie bij jou?

nou ik hoop dat je nu snel een positieve test hebt!

liefs Anne

Hoi Anne

Nou ik slik het nu acht weken, elke week een, maar na de eerste pil sloeg het al gelijk aan en had ik twee weken later al een ovulatie.

Mijn Prolactine stond op 65 daar waar 25 normaal is…dus wel hoger maar nog niet superhoog want bij sommigen kan het wel in de 200 zitten schijnt…

Dostinex kan bijwerkingen geven van slaperigheid (en word daarom afgeraden bij autorijden en dergelijke) maar ik heb daar vrijwel geen last van

Nu zit ik in mijn tweede cyclus met dostinex en het schijnt gezien de tempcurve nog steeds goed te gaan

Veel succes jij ook

hey,

Ik ben vandaag bij de gyn. geweest. Alle hormoonwaarden waren prima alleen was bij mij ook de prolactinewaarde iets aan de hoge kant. Hoeveel weet ik niet want dit heeft de gyn. niet verteld. Omdat ik altijd een eisprong heb en een vrij regelmatige cyclus ( tussen de 27-33 dagen) vertelde hij dat het niet zo heel erg was. Nu las ik dat een verhoogd prolactinewaarde ook acne kan veroorzaken. En laat ik daar nou net sinds anderhalf jaar ineens enorme last van hebben!!! Dat terwijl ik vroeger nooit acne heb gehad!! Nu begin ik me toch wel weer een ietsiepietsie zorgen te maken hierom, ook omdat ik las dat het wel verminderde vruchtbaarheid kan veroorzaken.

Ik zit er nu aan te denken om morgen even te bellen maar de gyn. heeft geen tel. spreekuur. Zou ik mijn vraag dan ook aan zijn assistente kunnen stellen? Want de volgende stap is namelijk een HGS foto en misschien is dat wel helemaal niet nodig als het aan die prolactine blijkt te liggen???

nou vandaag weer sinds lang naar gynaecoloog geweest;

uit bloedonderzoeken blijkt (wat ikzelf al vermoedde)

een te hoog prolactine Nu moet er eerst een MRI gemaakt worden

omdat er mogelijk een adenoom (goedaardig gezwel) bij de hypofyse zit die dit veroorzaakt Het prolactina is niet dratisch hoog, daar weer 0,58 de ondergrens is had ik eerst 1,2 en 2 mnd geleden 1,0

Zijn er meerdere dames hier die dit hebben gehad??

nou weer meer vraagtekens dan duidelijkheid…

op naar 18 aug de dag van de MRI

groetjes Anne

Hoi Nienke

Ik kom niet zo vaak meer hier langs, maar zie nu net dat je zwanger bent!

Gefeliciteerd hoor!

Aangezien ik ook een te hoog prolactine heb geeft dat de burger toch weer moed he? Ik ben sinds 1,5 maand weer aan de pil en in 2007 wil ik stoppen. Gebeurd er niks dan moet ik bloedprikken, het prolactine bleek de laatste keer slechts verhoogd te zijn en de hypofyse gaf op een MRI geen afwijkingen.

De kans is aanweizg dat ik weer spontaan ongesteld wordt. Indien dit niet gebeurd krijg ik medicijnen voorgeschreven. Wellicht ook dostinex, ik weet het niet. Meid ik zou zeggen geniet met volle teugen van je zwangerschap!

liefs, Anne

Hey allemaal,

Bij mij is verhoogd prolactine vastgesteld (0.67, ik weet niet welke eenheid en ook niet wat normaal is). In augustus bleek ik ook al zo’n waarde te hebben, maar toen is er niets aan gedaan! :shock:

Ik heb nu parlodel voorgeschreven gekregen (maar nog maar een minimaale dosering). Ik hoop dat het helpt.

Mijn cyclus is van de verhoogde prolactine in de war en ik heb al 2-3 keer een vroege miskraam gehad.

Iemand nog tips of info?

X Do

hoi Dominique

hoe gaat het met jou? heeft de parlodel geholpen??

Ik ben sinds deze week gestart met dostinex

ben er best wel duizelig van en heb veel hoofdpijn

maar ja hopelijk is t met t volgende tablet beter

is jouw cyclus inmiddels hersteld?

gr Anne

Hey dames, ik heb ook verhoogd prolactine gehad na het stoppen met de pil. De ene gyn wilde een mri laten doen, maar de volgende afspraak was ze ziek en kwam ik bij een ander die parlodel voorschreef en dat heeft erg goed geholpen: met 6 weken was ik zwanger. Na de bevalling heb ik een jaar bv gegeven, waardoor mijn prolactine gehalte hoog bleef natuurlijk. 3 maanden na het stoppen met de bv was het weer normaal. Dus je hoeft niet voor elke zwangerschap medicijnen te slikken om je prolactine gehalte omlaag te krijgen (in elk geval hoeft niet iedereen dat).

Kijk, dit soort succesverhalen hoor ik heel graag!!!

Ik ben vorige week vrijdag gestart, mijn prolactine stond toen op 1,1 en de eerste dagen was ik er wel even ziek van. Maar ik was ook erg verkouden dat heeft t misschien wel versterkt. Deze week gaat t veel beter. Ik hoop snel een eisprong te hebben zodat ik hopelijk snel zwanger geraak. Bedankt voor je reactie!!! Ik heb er dostinex voor gekregen en heb wel een MRI gehad maar daar kwam niks uit.

liefs Anne

Hoi Anne!

Hier nog een Dostinex-gebruikster. Ik heb afgelopen maandag m’n eerste pilletje ingenomen en tot nu toe eigenlijk geen last gelukkig! Moet wel zeggen dat ik heel blij ben na het lezen van dit topic, krijg er toch weer een beetje hoop door dat het allemaal wel mee zal vallen en dat het uiteindelijk dus zeker goed gaat komen!! Hoe is het nu met jou? Ik hoop dat ook bij ons de Dostinex doet wat het moet doen en dat de cyclus weer snel zal normaliseren!