verbouwing badkamer

Wij willen van het voorjaar onze badkamer gaan verbouwen.

Alles er uit en helemaal nieuw.



Nu hebben we een prijsopgaaf laten maken en kwamen we op ongeveer 1000 euro per m2.

Dit is excl materiaal. Dit lijkt ons wel heel erg veel geld.



Mijn vraag is dus waar we ongeveer rekening mee moeten gaan houden.

En anders doen we het lekker zelf :wink:



Liefs Marieke

Wij hebben het helemaal zelf gedaan…(heb een erg handige vader gelukkig). Alles eruit gesloopt, berg met leidingen verlegd, muurtjes gemetseld…Alleen de tegels hebben we laten zetten, omdat we twee verschillende tegels in verschillende diktes gebruikt hebben. Tegelzetter was een bekende van een bekende…Ook voor een prikkie gelukkig!



Die 1000 euro per vierkante meter lijken mij ook wel heel erg hoog! Ik zou gewoon nog meer offertes aanvragen als ik jou was. Besluiten om het helemaal zelf te doen kan altijd nog! (kan je wel aanraden om ervoor te zorgen dat je dan ergens een nooddouche ter beschikking hebt…Wij hebben toen op zolder, waar ook de wasmachineaansluiting zit, een nooddouche gemaakt van de oude douchebak, douchedeur en speciaal daarvoor geschikte platen van de bouwmarkt)

eh…



na de nodige verbouwingen en met buren te hebben gekletst die net als wij allemaal de badkamer casco hadden laten leveren en dus zelf hebben (laten) gedaan (doen)

Is de gemiddelde prijs voor een badkamer al gauw tussen de 8 en 10.000 euro.



Wij hebben hem helemaal zelf gedaan, dus eigenhandig alle tegeltjes opgeplakt en vrij luxe sanitair gekocht en wij waren 4200 euro kwijt.



-bad (200)

-douchebak (100)

-Toilet en inbouwreservoir (400)

-wastafelmeubel van ikea (500)

-douchedeur (500)

-kranen voor wastafel, douche en bad (600)

-rainshower glijstang (300)

-materiaal kosten voor leidingen en riolering (250)

-kimband en impregneer voor wanden en vloer, extra bescherming bij lekkages (200)

-tegels voor wand en vloer a 30 euro per m2 (niet de goedkoopste, maar ook niet heel duur, gewoon wat we mooi vonden in een restpartijen handel) (800)

-tegellijm, voegmiddel en sanitairkit (250)

-afwerking (wc borstel, prullenbak, plankjes, luxaflex, wc rol houder en lampen) 150 euro maar dan komt er veel bij ikea weg.



4200 euro dus en dan praat je alleen over materialen.



We zijn er eigenhandig een maand mee bezig geweest, het ziet er prachtig uit maar vind het wel bere veel en bere precies werk.

Vooral het tegelen.

En de voorbereidingen, schoonzus en zwager zijn bv kimband en wandimpregneer vergeten en die hebben nu na 5 jaar heel wat tegels die los laten en ook plekken met vocht achter de tegels.

Dus laat je vooraf goed informeren en zoek info op wat je allemaal moet doen om de basis goed te krijgen.



Bij een badkamerboer betaal je ook de arbeidskosten en die zijn gewoon hoog…

Ze zeggen niet voor niets dat de badkamer en de keuken de duurste ruimtes zijn van het huis.



De badkamer moet aan allerlei technische eisen voldoen (bijvoorbeeld: alle metalen oppervlaktes moeten met elkaar verbonden zijn. ) dus als je nog een echte ouderwetse badkamer hebt, zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn. Alles eruit betekend dan echt alles eruit!



Tegels eruit, nieuwe leidingen, zowel stroom als water, nieuwe lichtpunten, noem het maar.



Mocht je het zelf willen doen: bedenk wel dat er een heleboel "onzichtbaar"werk gedaan moet worden! (even technisch: de NEN1010, 701… de "eisen"zeg maar)



De zone indeling (IP) is ook belangrijk, wel of geen aardlekschakelaar, waar wil je welk soort lamp, wel of geen (scheer)stopcontact…



Je ziet dat er bij een badkamer plaatsen veel komt kijken, dus als je niet zeker weet wat je gaat doen, is het verstandiger om het uit te besteden…



Zo, een boel info… ik hoop dat je er wat aan hebt…En dat je begrijpt waarom het vaak zo duur is…

Bij veel badkamertoko’s kun je er voor kiezen om zelf mee te helpen… Als je handig bent is dat een grote kostenbesparing…

Ook zelf alles eruit slopen scheelt in kosten…het afvoeren, daar zou je afspraken over kunnen maken…soms is het voordeliger om het uit te besteden, soms niet…



Maar 1000 euro per m2 vind ik nogal wat hoor…

We weten dat het erg veel geld gaat kosten en hebben dan ook rekening gehouden met ongeveer 8000/9000 euro voor de complete badkamer.



Maar als we dan dus uit moeten gaan van 1000 euro per m2 excl. komt onze badkamer op alleen arbeidsloon al op 7000 euro.

Dat vinden wij echt veel te veel geld.



We willen het leidingwerk enz wel laten uitbesteden maar het tegelen enz. willen we zelf gaan doen.

Terwijl juist in het leidingwerk veel winst valt te maken.



Tegenwoordig heb je flexibele waterleiding die goed te gebruiken is voor de amateur en met knelkoppelingen kom je een heel eind.



Ruud had het nog nooit gedaan, maar het lukte prima.

Klusfolders erbij, het juiste gereedschap enz.



Door oververmoeidheid hebben we op een gegeven moment 1 waterleiding naar zolder laten doortrekken en 2 loze leidingen naar de keuken, ze waren 30 minuten bezig en wij waren maar liefst 500 euro armer. :shock:

Als je een beetje handig bent, is het goed te doen hoor… wel even rekening houden met je materialen… die hele grote (supermooie :inlove: ) tegels met de rechte hoeken moet je echt niet zelf gaan tegelen…



Wij hebben ons sanitair (duravit Phillippe Starck serie) bij de groothandel kunnen kopen, maar ook op internet kun je een adres vinden met heeeeeeeeel geschikte prijzen. PB me even als je de link wilt. Dan heb je merkspullen voor bouwmarktprijzen. Bij de groothandel was het nog net wat voordeliger, maar anders hadden we onze spullen hier gehaald! Je kunt er vrijblijvend een offerte aanvragen, dus dan kun je zelf oordelen!



Wij hebben dus kwalitatief goed materiaal, maar veel goedkoper dan de badkamenier. :thumbup:



Oja, nog een tip: neem ook absoluut kwaliteit voor materialen waar je niet zo makkelijk meer bijkunt… bijvoorbeeld de inbouwspoelunit van het toilet… leidingwerk onder het bad niet meteen dichttegelen… eerst zeker weten dat de koppelingen 100% dicht zijn.



Veel succes hoor! het is leuk om te doen! Ik heb samen met mijn vader de wanden betegeld, het resultaat is super, nog elke dag heel blij mee dat we het zelf hebben gedaan trots haha…



groetjes, hazze

Mn partner heeft de badkamer zelf gedaan, ik weet niet meer wat het gekost heeft, maar heb m gemaild, dus dat komt later wel…(hij heeft gemaild, bij elkaar was het 3800euro voor 6m2 badkamer, hetzelfde wat wij hebben voor 6000euro en dan zonder dat wij onze handen vuil moeten maken is niet echt slecht) . Gelukkig is mn partner wel electromonteur van oorsprong, leidingwerken etc schrikt hem ook niet af. Hij heeft zelfs zelf de combiketel gehangen en de stoppenkast veranderd (moest wel gekeurd worden en werd goedgekeurd), en de keuken geplaatst. Het is alleen best te doen. Hier een paar foto’s.

Nog een paar (wij zijn niet trots :liar: :mrgreen: )

Badkamer is een duur grapje, maar het ligt ook aan de keuzes die je maakt!!





Wij hebben een nieuwbouwhuis, dus hebben geen problemen gehad met leidingen verleggen. (we hebben de badkamer ingetekend op waar de standaard leidingen al zaten)





Wij hebben gekozen voor dure tegels. (vloer 75 per m2, muur 45 per m2 en klein muurtje 165 per m2) We hebben een grote badkamer dus de tegels waren een flinke kostenpost.



Verder hebben we een designbadmeubel gekozen, maar dan het showmodel, dit scheelde ons 700 euro!!!



Kranen hebben we wel weer dure…vind ik (170 per stuk)



Glazen duur was ook al bijna 800 euro…(had ook goedkoper gekunt)



Toilet juist weer een aanbieding van 200 euro compleet.





Tegelen hebben we laten doen, dit heeft ons 1500 euro gekost.







Waar ik wel spijt van heb is dat we geen geld uit hebben gegeven aan vloerverwarming…tis echt vreselijk koud.

Er moet zowiezo nog een verwarming in, want die paste niet…



Hier wat foto’'s. Hebben een extra ruime douchehouk met zitplateau. Geen bad, houden wij niet van













hey mooie badkamers :thumbup:



@Minniemouse: die tegeltjes achter jullie hangtoilet, hebben wij als vloertegel gebruikt! :smiley: Mooi zijn ze he…

Wij hebben het vorig jaar ook zelf gedaan.

Gelukkig ben ik getrouwd met een bouwvakker, en hebben we alles zelf gedaan…

Maar, het leidingwerk is vreselijk duur (koper) en moeilijk voor iemand zonder ervaring aan elkaar te solderen.

Daar komen de afwerkingsvloeren overheen, en als er onder de vloer iets naderhand misgaat moet alles er weer uit.

Het overdenken waard.



Zo gaat het ook met leidingwerk in het plafond, en de muren.



Ook de plafonds,wij hebben een zogenaamd agnes plafond, is niet goedkoop maar blijft langer mooi, en is nat af te nemen dus bij uitstek geschikt voor een badkamer.



Verder kan je bij groothandels ook vragen of ze een sales depot hebben.

Je kan daar heel mooie sets (plieger) kopen die uit de collectie zijn maar nieuw in doos en afgeprijsd.



Zoals hier al genoemd kan je ook een gedeelte laten doen, en een gedeelte zelf doen.



Ik zal eens kijken of ik nog foto’s heb…

@hazze wrote:

hey mooie badkamers :thumbup:



@Minniemouse: die tegeltjes achter jullie hangtoilet, hebben wij als vloertegel gebruikt! :smiley: Mooi zijn ze he…






Die zijn gaaf he??? :mrgreen:



Ik heb flink moeten zeuren hoor voor dat muurtje…jeez die tegeltjes zijn niet te betalen joh…en jij dan je hele vloer ermee??? (heb je dan geen last van viezigheid in de voegen??? Werd ons afgeraden om teveel kleine tegeltjes te gebruiken!!

7000 euro arbeidsloon…



Dat is globaal 150 uur arbeid dat is 3,75 weken. Is jullie badkamer 50 m2 ofzo? :shock:



Ik zou nog maar even verder shoppen. Als ik alleen de avonduren reken kom ik nog niet eens aan zoveel uren voor onze vorige badkamer. En die was redelijk aan de maat met ruim 3x5 meter.



Badkamer zaken zijn net als keuken “paradijzen” als je minder dan 50% van de prijs af praat heb je het niet goed gedaan. 8)

Badkamer laten zetten is duur!



Mijn moeder heeft vorig jaar een Brugm*n badkamer gekocht, en die was 6000 euro.

Als ze hem wilde laten zetten door hun, kostte dat ook 6000 euro!

Hetzelfde bedrag als de badkamer zelf!

Ze heeft dus een handige zwager gevonden, die het voor haar heeft gedaan.



Maar Cell, leuk schema! :thumbup:

Wij willen een nieuwe badkamer en keuken, en jouw schema ziet er realistisch uit.



Wij willen dus voor 10.000 euro een keuken én badkamer.

6000 voor keuken, 4000 voor badkamer…

En volgens jouw schema is dat dus goed te doen.



Is 6000 voor een keuken realistisch… ?

@minniemouse wrote:

@hazze wrote:
hey mooie badkamers :thumbup:



@Minniemouse: die tegeltjes achter jullie hangtoilet, hebben wij als vloertegel gebruikt! :smiley: Mooi zijn ze he…






Die zijn gaaf he??? :mrgreen:



Ik heb flink moeten zeuren hoor voor dat muurtje…jeez die tegeltjes zijn niet te betalen joh…en jij dan je hele vloer ermee??? (heb je dan geen last van viezigheid in de voegen??? Werd ons afgeraden om teveel kleine tegeltjes te gebruiken!!




wij hebben ook even moeten slikken hoor, maar we waren er helemaal weg van toen we ze zagen… (en nog :drool: ). Eerst wilden we het niet doen vanwege de prijs, maar goed… we hoorden onszelf over de andere vloertegel zeggen: deze is ook wel mooi…

:doh: ook wel mooi, ook wel mooi? dat doen we dus toch maar niet… heb er nog geen dag spijt van gehad… :thumbup:

Geen last van vuil tussen de voegen hoor… mooi grijs voegje, wekelijks dweilen is voldoende! vloeroppervlak van onze badkamer is 1,80 * 3,10 … gelukkig gingen daar nog het bad en de douchebak vanaf haha… :shifty: :mrgreen:

jawel hoor, gewoon naar de keukenkampioen als ze 40% korting geven op de apparatuur en gratis montage aanbieden.



Wij hadden onze keuken nu voor 9000 euro… maar daar zit dan wel een inductieplaat bij van 2300 euro bruto en dan 1400 netto ofzo en 2 ovens en alle apparatuur van siemens.



Zouden we gewoon whirlpool of Atag ofzo hebben genomen en op gas koken dan kwamen we uit op 6600 euro.

Dus 7000 moet wel lukken.



Gewoon weten wat je wilt zodat je je niet van apropos laat brengen.

Op internet kun je al bekijken wat apparatuur kost en wij hebben ook gewoon gezegd toen hij met zijn eerste apparatuur raming kwam dat hij daarmee al 2000 euro boven internet zat en dat we dan ook gewoon 5 jaar garantie kregen.

Ook hadden we al een tekening van hoe we het wilden, hij hoefde ons dus geen dure lif lafjes aan te smeren.

Hoekcarroussel kasten zijn duur en vaak gauw gammel, gewoon een normale hoekplanken kast scheelde 2/3 van de prijs.

Ingefreesde handgrepen zijn ook rete mooi, maar kosten je gewoon 100 euro per greep.



Wij hebben een keurige roomwitte keuken met donkernoten opgedikt blad (wilde geen waterkering) en grohe kraan. Standaard mooie strakke rvs handgrepen en als we dus andere apparatuur hadden genomen was hij binnen jullie budget geweest.



Dus dat kan zeker.



Zou je bij je badkamer gewoon tegels bij Hornbach of karwei (die heeft mooie keus :thumbup: ) kopen dan kan je al terecht voor mooie tegels rond de 15 euro de vierkante meter.

Kranen en dergelijke hebben wij gewoon gekocht zodra ze in de aanbieding waren, hadden we dus al 4 maanden in huis.

Toilet idem.

Bad idem

En… schroom niet een leuke bouwmarkt uit te kiezen en over korting te praten.

Wij zijn naar Karwei gegaan en hebben aangegeven dat we de badkamer gingen doen en we een verwacht uitgave patroon hadden van 5000 euro of we indien we bij hen zoveel mogelijk kochten wat korting konden krijgen.

We kregen uiteindelijk een maand lang 10% korting op alles wat we kochten.



Dus vragen :thumbup: :wink:

heb ook nog wel fotogie van badkamer in aanbouw zijnde (moet hem nog in affe staat fotograveren, maar hee. binnenkort staat het hele huis op funda, kunnen jullie ook kijken :mrgreen: )



Inmiddels is de badkamer af, er zit een glazen deur in de douche en alles is nu strak getegeld en done :thumbup:

keuken