Verantwoord drinken en snacks mee naar school? welke pakjes?

nou, ik vind het op zich wel goed dat ze het aanbieden!



ik deel ook vaak een appeltje met zijn tweetjes… handig dat appelstukjessnijder van ikea. Kreeg in het begin nog wel eens fruit etc. terug. Dan konden ze dat niet zo snel op en was de pauze al weer voorbij.



En als ik ze iets wil laten proberen, idd, handig, gewoon op school meegeven, dan hebben ze al een b eetje minder keuze dan thuis om nee te zeggen he :mrgreen:

he hallo,



ik pak op dag x 2 flesjes van 0.5 liter water en die giet ik over in een maatbeker. Dan pak ik 2 soorten siroop van Karvan Sevitam maar het kan om het even welke soort zijn vind ik. (hier zijn we dol op de smaak citroen/druif)

Dan heb ik b.v. een flesje gele en rode limo in de koelkast staan.

Hij is net 6 en mag sinds kort zelf 's morgens bij het beneden komen zijn beker vullen uit 1 van de 2 flesjes.

Zijn ze op herhaal ik het en vaak maken we samen de limo( ik gebruik altijd een maatbeker de smaak is daardoor altijd hetzelfde, niet te zoet, niet te waterig).



Een aantal dingen maakt dit leuk:

zelf en samen kiezen (als de grote fles siroop is kiest hij bij het boodschappen 1 smaak en ik 1 smaak); zelf maken en het zelf inschenken. Het zelfstandig zijn en eigen keuzes lijken te hebben vind ik best belangrijk.



Hier ook wel af en toe een pakjesdag en ben benieuwd hoe dat gaat als ze groter zijn (na groep 3 gaan die nog een beker meenemen??)



Leuke andere ideeen zijn hier ook genoemd ga ik zeker iets mee doen in het kader van de lunchtrommel, bedankt.



Succes met het vullen van de bekers. (antwoord op je vraag m.i. is dus: geen pakjes, te duur/milieuvriendelijk/te ongezond)



Natas

Mijn zoon krijgt altijd thee mee naar school, en anders water en heel soms diksap. Hier mogen (liever) geen pakjes drinken mee.

Verder krijgt hij een boterham met boter (heel soms met ei, maar dat vindt hij eigelijk niet zo lekker) en een bakje met wortel/tomaat/komkommer en vaak een hand vol noten mee. Zoon zou eigelijk wat meer mogen hebben (heb gelijk ook een vraag voor een nieuw topic), bij hem moeten er kilo’s bij,maar hij vindt dit het lekkerste.

Heel soms krijgt hij op zijn lange schooldag een plak ontbijtkoek met boter mee, ik vind dit nog wel binnen de norm vallen, verder mogen koekjes/snoepjes hier op school niet.



Mijn jongste zit nog in de kleuterklas en krijgt fruit en thee van school, die hoef ik alleen broodjes mee te geven.

Is dat alles wat hij eet op een lange dag?

Ik vind het ook wel heeeel erg weinig eigenlijk.

Nou zegt dat ook niet alles want mijn oudste eet bergen eten weg en komt ook niet aan, maar toch.

Ik zou iig gaan voor broodbeleg, heel jammer dat hij enkel boter het lekkerst vindt, het. Is niet goed voor hem. Misschien room of geitenkaas met avocado? Pindakaas met banaan, of gevuld brood (wat ie maar lekker vindt).

zo eh, lune, heb je al een topic gestart: lekkere kinderlunch gerechten? :mrgreen:



pindakaas met banaan… ook apart… :mrgreen:

@Maxime wrote:

@konijn wrote:
ennuh of je kinderen blij maakt met punt paprika… :roll: We zijn met ouders en school overeen gekomen dat je kind wel moet proeven, immers het wordt verstrekt via de overheid, maar als het echt niet lekker gevonden wordt, dan mag eigen fruit gegeten worden. Maar geen koek, dat gaat zonder pardon weer mee terug naar huis!!

Nu hopen dat alle collega;s het ook daadwerkelijk gaan doen!



snap zelf neit dat ze iets laten proeven en daarnaast appels aanbieden, lang niet alle kleuters willen een hele appel, sommige hebben zat aan een halve. Ach… tja… degene die het bedacht hebben zullen sowieso wel enit in het onderwijs hebben gewerkt!




Op de basisschool van mijn meiden doen ze ook mee aan het project en daar vinden de kinderen de punt paprika net zo lekker als de rest van het fruit en de groenten. Alles wordt schoongemaakt, evt geschild en gesneden op een grote schaal per klas aangeboden en de kinderen mogen ervan pakken wat ze willen en over het algemeen gaat het schoon op.



Het wordt dus aangeboden naast het gewone pauzehapje wat ze zelf meebrengen en dat gaat prima.




ik doe dat ook hor, wie wil mag afpakken anders het andere meegebrachte fruit eten. Absoluut geen koekjes, in een hoge uitzondering mag er een sneetje brood meegeven worden.



De puntpaprika wordt maar door 3 kinderen van de 24 gegeten en ikzelf dan, ik snijd er eentje in stukjes om de kinderen toch wel weer opnieuw te laten proeven… en te durven. Hoop dat er aan het eind van de tien weken er meer kinderen puntpaprika eten.

Volgende week staat waspeen op het menu… Ehm… tja… om dan het goede voorbeeld te geven… ik vind dat zooo niet mijn smaak :oops:

@Snoesje wrote:

zo eh, lune, heb je al een topic gestart: lekkere kinderlunch gerechten? :mrgreen:



pindakaas met banaan… ook apart… :mrgreen:




Ken je dat niet? Ik dacht dat dat heel gewoon was,at ik vroeger thuis al (en ik kreeg echt niet aparte of erg gezonde dingen vroeger).



Konijn; geen worteltjes?! :lol:

Kan ik me voorstellen :wink:

Zonde van die puntpaprika’s! Hier zou het er prima ingaan.

we gooien ze niet weg hoor! er zijn er zoveel dat de kinderen die gewoon eme krijgen naar huis en thuis ook meegeproeft kan worden. Anders blijft het ook gewoon liggen op school end at is ook neit de bedoeling van groente en fruit!

ik vind het zeker een goed initiatief om zo kids meer te laten proeven…



Ik merk al, dingen die ik niet lus, haal ik ook niet in huis… Vindt het dan zonde om het dan, als ze het niet lusten (meestal, haha) weg te gooien… Ik moet ook het goede voorbeeld geven en ook iets eten wat ik niet lekker vindt (zeg dat dan wel met groente hoor… haha denk je dat mama blij wordt van een bord rode kool, neuh, maar het is wel heel gezond, dus eet ik het wel op). Zo proberen ze toch wat dingen, nou, ik vind het niet lekker, maar ik eet het wel op zeggen ze dan…



hahaha nee, ik ken het niet zo omdat ik zelf geen pindakaas lust…

Zonde te horen dat wortels of paprika’s niet gegeten worden door kinderen.



Ik schrik daar toch altijd een beetje van.

Juist omdat deze groente van nature zoet is en veel kinderen houden natuurlijk van zoet.



Wij eten regelmatig een zak wortels met z’n allen op, ipv een snack rond 3 uur. Hier zijn ze het gewend om komkommer, wortels, paprika, tomaten, en allerlei soort fruit uit het vuistje te eten en ik vind het dus echt gek dat er blijkbaar heel veel kinderen zijn die dat niet doen.



Ik val vooral om dat heel veel kinderen he. Er zitten er altijd een paar tussen, maar zoveel… :shifty:

Wortels weet ik niet die staan dinsdag op program. Ik zal dapper laten zien dat ze.om te smullen zijn. De gedachte om ze.te.eten… Brrrr… Van jongs af aan is wortel echt.niet.mijn smaak… Maar goed.voorbeeld.doet.goed.volgen…

paprika en tomaat vind ik logisch dat niet veel kinderen rauw lekker vinden. ik eet het ook niet rauw. er zit een stofje in dat bij veel mensen irriteert in de mond, ik krijg er rode vlekken en zwelling van in mijn mond. zou dit ook zeker niet rauw geven aan mijn kinderen.



verder fruit, worteltje, komkommer, ja dat wel.



leuk zo’n initiatief op school :thumbup:

Bij lasse in de klas is lasse denk ik ook een van de weinige die veel rauwkostdingen lust. Zit ergens bij een traktatie iets van tomaat dan is hij de gelukkige krijger van een groot deel.



Jamie Oliver had een of ander project in een klas. Kinderen wisten allerlei symbolen ed van fast food maar allerlei soorten groenten konden ze niet benoemen. Kinderen van een jaar of 10. Hij was echt geschokt. Dit was in Engeland waar het op dat gebied wellicht nog slechter er voor staat dan hier, maar ik denk dat wij in ned ook aardig die kant op gaan.



Ik heb wel eens gehoord dat een kind iets best vaak (weet even niet meer hoeveel maar best veel) moet proeven voordat het er aan gewend is en het lekker gaat vinden. Dus na 1 keer zullen ze de paprika niet lekker vinden, geloof wel na 10 of 20 keer ofzo.



Ik denk dat vooral ouders zo veel mogelijk en zo vaak mogelijk moeten aanbieden. smaakt schijnt zich zelfs al te ontwikkelen tijdens de zwangerschap.

Ik heb zelf ook een lichte allergie voor tomaat - met name als het in een salade zit in combi met iets anders krijg ik een geirriteerde mond. Maar lasse lust er stapels van en rauwe paprika lusten ze hier ook graag.



Ze eten ook gerust samen een komkommer op.

Hier een kind dat ik niet blijer kan maken met paprika en komkommer in de trommel als ´fruithap´.

Maar ook een kind dat erg kieskeurig is qua groente en fruit. Toch krijgen ze dezelfde dingen van ons mee. Dus verschil in smaak is er gewoon ook al op jonge leeftijd. Maar we blijven wel alles aanbieden hier.