Verantwoord drinken en snacks mee naar school? welke pakjes?

Ik weet niet of ik het hier goed plaats, maar ik ben benieuwd wat ik mijn kindjes het beste aan drinken kan meegeven naar school.



Mijn zoontje (6) heeft wel aanleg om een beetje dikker te zijn. JE ziet het gelukkig niet aan hem, maar we moeten er wel opletten.



Nu geef ik m al minder kaas op brood (hij is verslaafd) en als het kaas is, 30+. Gewone halfvolle melk… maar tijdens het kleine pauzehapje weet ik nooit wat ik ze kan meegeven



heb natuurlijk gewone pakjes, maar daar zit onwijs veel suiker in…

Daarom probeer ik meestal gewoon hun drinkbekers mee te geven met diksap, of gewoon sap uit een pak, aangelengd met water.



Maar wat is nu echt gezond voor ze (en wat nog lekker is) of welke pakjes zou ik kunnen kopen waar weinig suiker of calorieen in zit. Bij het voedingscentrum gaat het alleen over eten…



daar stellen ze ook voor om een omelet op hun boterham te doen, met paprikareepjes of geraspte wortel… ik denk dat er maar weinig kinderen zijn die warm worden van rauwkost… ik doe het immers ook niet.



Ik geef ze wel elke ochtend voor het pauze hapje fruit mee.



tja, en ik ben zelf weer aan het sonja bakkeren, dus het is gewoon met de pot mee eten… behalve als ze bij hun vader zijn, dan krijgen ze veel happen die beginnen met de letter P. :wink: terwijl hij er zelf ook over begint…



Dus ik was eens benieuwd, wat voor lekkers en verantwoord ik ze allemaal naar school kan meegeven.

als drinken is hier sinds een tijdje thee helemaal in. Hij kwam er zelf opeens mee, en sindsdien gaat er een thermoskannetje mee waar ie de twee pauzes uit drinkt. Helemaal fijn, want meteen van de limo af.


daar stellen ze ook voor om een omelet op hun boterham te doen, met paprikareepjes of geraspte wortel... ik denk dat er maar weinig kinderen zijn die warm worden van rauwkost...

nou die van mij wordt daar best wel warm van hoor! Plakjes komkommer en kaas, cherrytomaatjes en van die snackpaprikaatjes zijn hier echt welkome dingetjes in zijn trommeltje. Ik geef ook af en toe een bakje geroosterde sesamzaadjes mee, vindt ie ook echt een tractatie. Of een wrapje besmeerd met kruidenkaas of hutenkase of zo. pannekoekje als ik toevallig nog beslag over had. Gekookt eitje...dat soort dingen kom ik niet vaak toe (meestal is het toch gewoon fruit voor pauze 1 en 2 boterhammen voor pauze 2), maar als het erin zit, vindt ie het echt heel leuk.
Echt zonde dat toch het idee leeft dat je kinderen alleen blij kunt maken met koeken en snoepjes en zo.

edit:qua drinken heeft zonnatura van die kikkersap. Ik weet niet of het bedrof is, maar dat oogt een stuk gezonder dan wicky en consorten :wink:

In de zomer geef ik ze vaak gewoon water mee.



Maar nu krijgen ze aanlenglimonade. Iig iets met zo min mogelijk toegevoegde suikers.



Ze krijgen bijna nooit een pakje, maar als ze dat krijgen is het puur sap van de ah. Nog steeds veel suikers, maar het zijn geen toegevoegde suikers.



Hier krijgen ze gewoon rauwkost.

Ik geef ze regelmatig komkommer, tomaat en paprika mee.



Snoep en verpakte koekjes krijgen ze sowieso gewoon niet mee.



Ik geef ze wel vaak een pakje kleine (breek) crackers mee en dat vinden ze echt een feestje.

hier ook water of aanlengspul en dan ook zo min mogelijk suikers.

Qua drinken houden ze gelukkig niet van erg zoet, dus ik verdun het ook vele malen meer als de verhoudingen die op de fles staat.



Voor het eten om ongeveer 10 uur is het hier fruit of rauwkost. Komkommer vinden ze allebei erg lekker (en de jongste 2 ook, dus die krijgen het thuis ook wel op fruit’tijd’), de oudste vindt rauwe wortel heel erg lekker en de 2e houdt van rauwe paprika.

Soms maak ik dan wel eens groentepatat voor in het bakje… allemaal lange reepjes dus gewoon :wink: .



Op dinsdag blijven ze over en dan krijgen ze voor tussendemiddag 2 boterhammen mee en vandaag zit er een klein kinderontbijtkoekje bij in. Volgende keer misschien wel komkommer of halve appel etc etc. 2 boterhammen was heel lang genoeg, maar begint wat te krap te worden om het de middag op uit te zingen, maar vind 3 boterhammen direct wel heel veel, dus probeer het met half stuk fruit/ ontbijtkoekje/ rauwkost wat aan te vullen.

Voor de vakantie was dat genoeg.

Hier ook geen rauwkost/eireepjes e.d. liefhebbers.



Ze krijgen van mij voor de fruithap, fruit met een beker carvan cevitam of roosvicee (gewoon zelf aanlengen, dan kun je weinig gebruiken). Fruit is vaak geschilde appel of zo. Tussen de middag (continurooster) krijgen ze volkorenbrood met wat ze willen, vaak 1 hartig, 1 zoet. Dat kan dus worst, kaas, appelstroop, pindakaas, of pasta zijn. Daarbij krijgen ze een pakje melk. Ik ben absoluut niet voor pakjes, ivm afval, maar ze drinken erg graag melk bij het eten. Ik heb nog niet gevonden hoe ik dat het best kan doen.

Lijkt mij aardig gezond. Heel soms een plakje peperkoek, maar dat is echt tractatie dan.





Die zonnatura pakjes (dat zijn toch die kikkerpakjes?) gebruiken we vaak als we een dag weggaan en ik voorzie dat groenten erbij inschieten (ergens anders eten, dan wordt er altijd slecht gegeten). Zou moeten staan voor 1 ons groenten en 1 ons fruit.

Als het bedrog is dan ben ik daar mooi ingetrapt :mrgreen:

hier is het Kikkersap (Sappa! van zonnatura) zit fruit en groenten in, geen toegevoegde suikers of een pakje ongezoet sinasappelsap.

voor tussen de middag sojamelk (kma)



in een beker kun je sterk aangelengde diksap doen of in een thermosbeker (groene/rooibos) thee (niet echt kokend erin schenken anders blijft het te heet).

keuringdienst van waarde zou er wel een uitzending aan mogen besteden wmb, aan die sappa-pakjes. Maar dat doen ze natuurlijk alleen als de uitkomst schokkend is, dus ze hebben het vást al uitgezocht en toen bleek het écht veel gezonder :angel:

Vast :slight_smile:



Ik vind het helemaal leuk om mijn kinders een gezonde lunch mee te geven in hun goodbyn. Moet je eens googlen op afbeeldingen, dan kom je heel veel lekkere lunches tegen :smiley:



Hier zijn ze ook altijd blij met rauwkost hoor. Drinken geef ik soms mee, op school krijgen ze water en melk, soms krijgen ze dan ipv water sap of thee mee.

Gister hadden ze:

1e pauze: 1 boterham, kiwi en appel, bosvruchtenpizza (heel klein beetje volkorenpizzadeeg platrollen, besmeren met ricotta en een beetje honing, bosvruchten uit de vriezer erop en in de oven).

2e pauze:thermoskannetje met kommetje broccolisoep

broodje geitenkaas

Vandaag

1e pauze: 1 krentebolletje (iets kleiner zelf gebakken als die uit de winkel, maar wel volkoren dus vult goed), paprikareepjes en appel

2e pauze: 2 boterhammen en een mueslireep



Morgen krijgen ze iig een stuk pompoenbrood/cake achtig spul, dat heb ik nog in de vriezer. Ik maak altijd een redelijke voorraad en vries dat dan in, anders sta ik iedere avond in de keuken… En ze krijgen ook weleens gewoon brood mee hoor, maar heel vaak ook wel baksels met fruit/groente, dingen als wraps, quiche, omelet.

ik ben altijd zo jaloers op de broodtrommeltjes van jou kinderen lune :mrgreen: :oops: je geeft ze altijd zulke lekkere dingen mee!

ik hoef daar namelijk niet mee aan te komen…

sophie eet namelijk alleen maar de standaard dingen :S kook/bak ik iets anders eet ze het echt niet :oops:

Kinderen moeten minstens 10 keer iets proeven voor ze kunnen zeggen of ze het lekker vinden of niet… :wink:

@Madre wrote:

Kinderen moeten minstens 10 keer iets proeven voor ze kunnen zeggen of ze het lekker vinden of niet… :wink:




proeven moet ze altijd alles, en blijf ook alles aanbiede, maar ze eet het gewoon niet

@knipoogje1983 wrote:

ik ben altijd zo jaloers op de broodtrommeltjes van jou kinderen lune :mrgreen: :oops: je geeft ze altijd zulke lekkere dingen mee!

ik hoef daar namelijk niet mee aan te komen…

sophie eet namelijk alleen maar de standaard dingen :S kook/bak ik iets anders eet ze het echt niet :oops:




Dankje :slight_smile: Maar hier zijn het ook wel een beetje standaarddingen, misschien dat dat ook wel scheelt.

Overigens moeten ze ook niet alles hoor, met name 1 die proeft ook niet graag iets nieuws. Ik kreeg gister een onaangeroerde bosvruchtenpizza terug, en meneer had trek in een boterham… Tja, dan spreek ik dus wel af dat hij iig de helft even proeft en dat viel toch wel reuze mee dus heeft hij het helemaal opgegeten.

De combi kaas met plakjes komkommer is hier vaak favoriet. En lasse lust ook graag van die cherry tomaatjes of van die snoeptomaatjes of hoe je het ook noemen wil.



Maaruh ipv minder calorieen dan je nu doet, beweegt je zoontje wel genoeg?? Misschien is daar ook wat winst te behalen.



Ipv een koekje voor in een pauze wil lasse momenteel graag een paar soepstengels.



En verder zou ik vaders een paar voedingstips geven ofzo :shifty:



Gr Caroline

Hier altijd een beker ranja, boterham met meestal pasta of speculoospasta. Gewoon omdat dat gemakkelijk maken is.

Meestal geef ik I een sileconencupcakevormpje in haar trommeltje, met daarin iets extra’s varierend van snoeptomaatjes, komkommerschijfjes, rozijnen uit de grote zak, gepelde walnoten oid.

Ze krijgt ook wel eens een sneetje peperkoek erbij.



Iets van chocolade is hier op school not-done. Ook in de pauze’s niet. Gewoon fruit.

:shock: zijn sommige van jullie vrij overdag… haha wat een baksels… heerlijk :mrgreen:



Ik geef ze idd ook sterk aangelegde diksap mee en volk. boterhammen met 309+kaas of magere vleeswaren



had laatst lekkere franse gekookte worst… moest er 1 al niet (was even een dagje naar lille op en neer)



rauwkost eten ze bij mij ook niet… ik en vader eten het allebei niet… sla daarintegen zeker wel… borden vol, maar ze kijken er vol afgrijzen naar…



had laatst stiekem heeeel dun gesneden plakjes tomaat tussen de tosties gedaan… nou, je had mijn zoontje uit zijn dak moeten horen gaan… absurd gewoon…



Maar ik geef ze nu wel standaard in de eerste pauze wel fruit mee… vind het eigenlijk niet meer dan normaal… moet ook zeggen sinds ik dat doe, mijn voorraadkoekjes niet echt aangevuld hoeft te worden. En daarbij móeten ze het dan wel opeten, iets anders is niet in de buurt (tot ik hoorde dat mijn zoontje in groep 2 nog, haha zijn fruithapjes ruilde voor koekjes met een Pools jongetje… vond ik zo zielig, dacht ohhh die snapt er niets van en wordt zo zijn lekkere koekje weggekaapt…) :oops:



zodra ik ook maar iets experimenteer op brood, blijft het geheid in het broodtrommeltje achter.



maar goed, nu ik aan de sonja ben, zal ik ook eens kijken of ik iets meer aan rauwkost kan proberen… gewoon blijven volhouden…



bedankt voor jullie leuke reacites… keep them coming :mrgreen:

Volgens mij is diksap met flink wat water aangelengd toch niet zo slecht?

Maar je vraag is of je ook pakjes mee kunt geven, toch? Of lees ik nu verkeerd? Dan zou ik zeggen gewoon een pakje melk, dat lijkt me het eerlijkst wat er in een pakje te krijgen is.

Fruit in plaats van koek is al een heel goede verbetering hoor. Prima dus!

En verder de komkommer, tomaatjes, wortels regelmatig aan blijven bieden en zelf ook goed ´voorleven´, wie weet gaan ze het dan proeven en waarderen.

water in drink bekers

en fruit

en de oudste als hij een lange dag heeft ook 2 boterhamen met kaas/worst en soms pindakaas.



verder kan ik ze hier ook een plezier met komkommer doen of tomaat kai ook wel paprika elin minder



lune jouw eigen baksels klinken heel lekker

@Lune wrote:

@knipoogje1983 wrote:
ik ben altijd zo jaloers op de broodtrommeltjes van jou kinderen lune :mrgreen: :oops: je geeft ze altijd zulke lekkere dingen mee!

ik hoef daar namelijk niet mee aan te komen…

sophie eet namelijk alleen maar de standaard dingen :S kook/bak ik iets anders eet ze het echt niet :oops:




Dankje :slight_smile: Maar hier zijn het ook wel een beetje standaarddingen, misschien dat dat ook wel scheelt.

Overigens moeten ze ook niet alles hoor, met name 1 die proeft ook niet graag iets nieuws. Ik kreeg gister een onaangeroerde bosvruchtenpizza terug, en meneer had trek in een boterham… Tja, dan spreek ik dus wel af dat hij iig de helft even proeft en dat viel toch wel reuze mee dus heeft hij het helemaal opgegeten.




Heb je toevallig geen blog waarop je dit soort dingen post? De Lekkere Lunch van Lune! :slight_smile: Ik zou je volgen!

Ja, precies, als ik pakjes voor het eerste pauzehapje moet meegeven, wat voor sap kan ik dan het beste kiezen…



Ik heb nu wel bijv. pakken van chrystal clear gehaald, met 0 calorien en suiker, maar wel met smaakje…



maar pakjes, tja, pakjes wicky zijn bijv. echt retezoet en niet echt verantwoord (buurmeisje hoorde dat op het gezondheidscentrum… 1 pakje met daarnaast een stapel suikerklontjes :wink: )



Ik heb al indd groenvoer ingekocht… maar weet als ik het thuis aanbiedt, kan ik hoog en laag springen.



zoals vanavond ook, doen ze ineens allebei onwijs moeilijk over hun spinazie wat ze al 100 x hebben gegeten… ik kan er geen touw aan vastknopen…

Wat een leuke lekkere tips lees ik hier! Mijn dochter krijgt altijd al alleen fruit mee (en naar de overblijf brood), maar ik kan het nog wel veel leuker en aantrekkelijker maken.

Die recepten van Lune zijn ook echt iets voor mijn dochter, vooral die bosvruchtenpizza! Eens kijken of het mij ook lukt om dat eetbaar te maken :mrgreen: