Verantwoord drinken en snacks mee naar school? welke pakjes?

@blue_fairy wrote:

@Lune wrote:
@knipoogje1983 wrote:
ik ben altijd zo jaloers op de broodtrommeltjes van jou kinderen lune :mrgreen: :oops: je geeft ze altijd zulke lekkere dingen mee!

ik hoef daar namelijk niet mee aan te komen…

sophie eet namelijk alleen maar de standaard dingen :S kook/bak ik iets anders eet ze het echt niet :oops:




Dankje :slight_smile: Maar hier zijn het ook wel een beetje standaarddingen, misschien dat dat ook wel scheelt.

Overigens moeten ze ook niet alles hoor, met name 1 die proeft ook niet graag iets nieuws. Ik kreeg gister een onaangeroerde bosvruchtenpizza terug, en meneer had trek in een boterham… Tja, dan spreek ik dus wel af dat hij iig de helft even proeft en dat viel toch wel reuze mee dus heeft hij het helemaal opgegeten.




Heb je toevallig geen blog waarop je dit soort dingen post? De Lekkere Lunch van Lune! :slight_smile: Ik zou je volgen!




:lol:



Misschien kunnen we er hier wel een topic van maken, niet wat eten we vandaag, maar hoe lunchen we vandaag. Moet ik wel niet de enige zijn natuurlijk :wink:

Mijn dochter krijgt voor de ochtendpauze alleen fruit mee. Ze zegt wel eens dat andere kindjes een koek meekrijgen, maar die krijgt ze niet. De juffen bespreken ook altijd in de kring wat iedereen bij heeft en of iets gezond is of niet, vind ik wel heel goed. Drinken is een beker zeer verdunde Karvan Cevitam of gewoon een pakje pure appelsap zonder toegevoegde suikers.



Tussen de middag eet ze twee boterhammen met kaas, snijwaren en meestal 1 boterham met zoet. Ook krijgt ze nog wat extra’s in de vorm van rauwkost (komkommer, wortel e.d.) of een kinderreepje peperkoek. Drinken is meestal een pakje yoghurtdrank met zo min mogelijk suikers of melk.



Gelukkig lusten mijn kinderen graag rauwkost en fruit, vind ik ook handig als ze rond 5 uur honger krijgen en we nog een uurtje moeten wachten voor het eten, dan eten ze allebei een klein schaaltje rauwkost of wat fruit, hebben ze in ieder geval de vitaminen al binnen.

Rhodé heeft een continue rooster, dus die eet altijd ook haar lunch op school.



Ze krijgt als 10-uurtje fruit met een plak ontbijtkoek mee en een beker limonade.

Als lunch krijgt ze 2 boterhammen mee, en dan mag ze kiezen wat ze er op wil.

Vaak is dat kaas en de andere pindakaas. Prima! Als drinken krijgt ze een beker yogo mee.



Waarom wil je presé pakjes mee geven? Als je gewoon een beker limo meegeeft weet je toch precies wat ze krijgen, en het is nog goedkoper en beter voor het milieu ook :wink:

Ik heb een grote bekervoorraad hoor, en geef ze meestal hun bekers mee met zelf gevuld met melk



ik haal tegenwoordig ook veel optimel. Ze zijn dol op die smaken, kokosmelk, zelfs de chocomelk (ieeeuwww) en de limoensmaak. Dus die haal ik ipv yogodrink en zo



nu heb ik dan van chrystal clear smaakwater…



maar welk merk pakjes kopen jullie dan?



soms ontkom je er niet aan in de haast of eh, beperkte voorraad, dat ik toch maar even pakjes meeneem (of als we ergens onderweg zijn)…

dan is het weer handig om even geen vuile vaat mee terug te nemen.



De worteltjes vond zoonlief trouwens lekker. Dochterlief had ze gister niet op, weer meegegeven vandaag en even door de helft gesneden (de balletjes)… ze vertelde wel dat ze er een paar heeft geproefd, en wel lekker vond maar toch nog wat hard waren

volgens mij hebben ze ook aardig de komkommer op hun brood gegeten… weer een stapje verder…

zit even te kijken op kinder bmi’s… zoontje zit op 17.36 en 17.92 heb je overgewicht. Hij zit best op het randje…



werd overigens nog gebeld door een mevrouw van de GGD nav een schoolartsbezoekje een tijd geleden. Aardig dat ze even informeerde. en of ik zijn groei en gewicht nog in de gaten wilde houden, dan zou ze nog even een afspraak maken… kan geen kwaad lijkt me…

Waarom geef je niet gewoon water of thee mee?



Optimel is overigens helemaal niet goed voor kinderen, zoetstof kun je ze beter niet geven. Je wordt er dan wel niet dik van, maar gezond is het niet.

nou water vind ik nou ook niet echt gezellig om mee te geven… snap best dat dat kan… maar het moet ook wel even een ‘pauze momentje zijn’



bij mij thuis krijgen ze dan vaak, op hun vrije middag tenminste en in het weekend water en thee. En het is voor mij echt niet te doen om het uitgebreid te doen… zeker op mijn werkdagen, kids liggen vaak al wat later in bed (althans, zoonlief slaapt pas laat in en ben je toch mee bezig), dan probeer je toch nog wat op te ruimen wassen vaatwassen. Ben al blij dat ik een boterham kan smeren en s ochtends in mijn uppie ook…



neuh, ik hou het het liefst zo simpel mogelijk, maar wil idd wel proberen te varieeren. Tis soms zo haasten dat ik mijn eigen lunch en tussendoortjes gewoon vergeet… :wink:

Ik ervaar die vrij uitgebreide lunches juist als minder stressvol, ik trok gister bijv gewoon de vriezer open, mikte in elke trommel een kleine quiche, smeer er wat vers brood bij, fruit/rauwkost en je bent klaar. Kwartier werk voor vier pers.



Maar afgezien daarvan, wat is er ‘ongezellig’ aan water drinken…? Je vraagt om gezonde alternateiven omdat je kind tegen overgewicht hebben aan zit, maar dit is dan niet gezellig genoeg. Pauzeren kun je prima met water hoor :wink:

Ik zit eigenlijk met verbazing te lezen dat er crystal clear en optimel als “verantwoorde” drankjes worden genoemd voor de kinderen…



Zelf kies ik er dan liever voor ze een suikerhoudende ranja in beker, of een pakje appelsap zonder toegevoegde suiker mee te geven…



Acesulfaam-K, sucralose, aspartaam… allemaal zoetstoffen die in de zogenaamd verantwoorde drankjes zitten, mijn keuze zou het eerlijk gezegd niet zijn voor mijn kinderen.



Een beetje suiker op een dag is in mijn mening niet zo slecht als die kunstmatige zoetmakertjes eerlijk gezegd.

@mamy wrote:

Ik zit eigenlijk met verbazing te lezen dat er crystal clear en optimel als “verantwoorde” drankjes worden genoemd voor de kinderen…



Zelf kies ik er dan liever voor ze een suikerhoudende ranja in beker, of een pakje appelsap zonder toegevoegde suiker mee te geven…



Acesulfaam-K, sucralose, aspartaam… allemaal zoetstoffen die in de zogenaamd verantwoorde drankjes zitten, mijn keuze zou het eerlijk gezegd niet zijn voor mijn kinderen.



Een beetje suiker op een dag is in mijn mening niet zo slecht als die kunstmatige zoetmakertjes eerlijk gezegd.




Eens, al kies ik dus liever niet voor suiker in drankjes omdat ik dat echte sluipmoordenaars vind. Geef ze eerder wat lekkers in de middag.



Snoesje, ik denk dat je verantwoord eten en drinken en niet gezellig niet in een zin moet uitspreken.

Zeker niet omdat je kind blijkbaar op het randje zit.

Vet en suikervol eten en drinken is echt niet gezelliger. En water dus niet ‘ongezellig’…Als je dit zelf uitdraagt gaat je kind het overnemen.



Water is een prima drankje voor de lunch/tussendoortje.

Desnoods geef je (kruiden)thee wat vaak een goed smaakje heeft.

Hier nog een kind wat graag water drinkt. Als we op visite zijn en ze vragen wat hij wil drinken en onze zoon zegt Water. Dan is de standaard zin, O maar je mag ook wel wat anders hoor :roll:



Op school krijgt hij fruit, een meelkoekje en varierend een pakje drinken, water.

Ik geef gewoon een pakje wickey mee soms een ander pakje.

Ja er zit suiker in, maar dan eet ie gewoon een snoepje minder eigenlijk ook dagen dat er geen snoep of koek in huis is.

Hij drinkt thuis zat water.

Eten krijgt ie gewoon een snee brood mee. Soms met chocopasta soms met kaas. Ook wel s een stuk komkommer appel of tomaat.

Gelukkig is het een goede eter en als ik het over de gehele dag zie, krijgt ie niet teveel suikers of ongezonde dingen binnen.



Let gewoon op wat er de gehele dag gegeten word en wissel veel af.

Als het een moeilijke eter is dan zou ik met de schooltrommels niet moeilijk doen en meegeven wat ie lust, maar de groentes en fruit er thuis gewoon proberen in te krijgen.

Ze worden vast niet dik van het tussendoortje wat ze op school krijgen.

mmm… heb daar idd niet zo heel erg bij stil gestaan dat er in die andere dranken dan weer veel zoetstof zit… grrr…



irritant vind ik dat eigenlijk, dat je dan zo moet zoeken…



maar idd… aan de ene kant, ze eten bij mij eigenlijk helemaal geen snoep… ze vragen er niet naar. Af en toe een koekje, maar geen haribo toestanden of lollies weet ik het… dat is dan ook wel weer fijn, dus al met al, als ik het eens bekijk, ze krijgen gewoon hun fruit en groenten mee, brood en vleeswaren, ik geef ze tussen de middag eigenlijk al nooit zoet beleg of pindakaas… alleen in de ochtend…



maar idd, stond vandaag al te kijken op al die pakken en flessen etc. naar die zoetstoffen…



en ik denk dat ik al redelijk aan het afbouwen ben met al dat koek etc… het was standaard bijv. maar 1 fruitdag en sinds mijn dochter naar school is, geef ik ze elke dag (behalve bij papa) een fruitje mee… en morgen krijgen ze van papa altijd wel een koekje…



tenks

@Snoesje wrote:

nou water vind ik nou ook niet echt gezellig om mee te geven… snap best dat dat kan… maar het moet ook wel even een ‘pauze momentje zijn’



bij mij thuis krijgen ze dan vaak, op hun vrije middag tenminste en in het weekend water en thee. En het is voor mij echt niet te doen om het uitgebreid te doen… zeker op mijn werkdagen, kids liggen vaak al wat later in bed (althans, zoonlief slaapt pas laat in en ben je toch mee bezig), dan probeer je toch nog wat op te ruimen wassen vaatwassen. Ben al blij dat ik een boterham kan smeren en s ochtends in mijn uppie ook…



neuh, ik hou het het liefst zo simpel mogelijk, maar wil idd wel proberen te varieeren. Tis soms zo haasten dat ik mijn eigen lunch en tussendoortjes gewoon vergeet… :wink:




Is dit écht zo? Een pakje drinken vol met suikers in een schooltas doen, of een beker vullen met water… kost het écht zoveel meer moeite/tijd? Je kinderen zijn vrij groot, kunnen ze 's avonds niet zelf hun beker vullen en in de koelkast zetten voor de volgende dag?



Je zou ook kunnen overwegen in het weekend zelf een kan citroenlimonade te maken waar je dan een week mee doet. Zit dan wel suiker is, maar geen toegevoegde meuk, en in mijn ervaring vinden ze dat zelfgemaakte spul erg lekker. :slight_smile:

eh… mijn kids zijn 4 en 6, dat vind ik niet echt vrij groot. :wink:



Maar goed, ik denk dat het ook een kwestie van proberen is hoor! en op school heb ik vaak zoiets, dan hebben ze toch niets anders mee, dus moeten ze wel 8)



Maar die tipjes van luna vind ik ook wel heel leuk… en ik zal eens kijken…







weet je, ik heb ook net een scheiding achter de rug, contact met de vader gaat ook niet zo zo… daarbij met een kind bij een psycholoog, zelf moet ik in het gareel komen en merk ook nu pas dat het wat rustiger wordt allemaal. Maar ik heb best strijd gehad met 2 overdrukke kinderen die best last hadden van wat alles dat was gebeurd.



Misschien dat ik daarom ook de makkelijke weg heb gekozen. Ik ben ook best afgepeigerd na zo’n dag werken, kids halen brengen, nog koken… Probeer al best veel voor te bereiden voor de volgende dag, maar op een gegeven moment ben je alleen maar daarmee bezig en dan oh, al weer bedtijd… :? er is niemand anders die het voor je doet.



Kids vragen om het te doen is nog geen optie… ik ben nog veel te gestressed als mijn dochtertje aanbiedt met koken, maar dat gaat altijd mis (meer bij mij dan bij haar)… dus voorlopig laat ik het even zo tot er weer een deeltje meer rust is…



maar in ieder geval die tipjes over het zelf maken etc. vind ik wel fijn hoor…



ik zal trouwens ook weer eens vaker wat smoothies maken… dat deed ik vroeger met fruit… dat kreeg ik het niet bij ze naar binnen. Dan knalde ik vanalles aan fruit en een beetje water, sap of yoghurt in de blender en slurpen maar!

Oke, ik kan me voorstellen dat je voor de makkelijkste weg kiest, zoals je dat noemt. Ik denk dat het al heel goed is dat je bewuster bezig probeert te zijn met wat ze binnen krijgen. Hopelijk komt er snel meer rust in de tent bij jullie. :slight_smile:

hier gewoon een half bekertje ranja, meer dan genoeg. Nu we bezig zijn met gesubsidieerd schoolfruit hebben we ook nogmaals ouders de tip gegeven kinderen gewoon een bekertje ranja oid mee te geven en niet aan te komen met volle bidons met yoki wat bij ons veel heel veel gedronken wordt.



Tja… alleen zijn de ouders niet blij met het schoolfruit. het lijkt me heerlijk voor de ouders. Alleen voor ons als lk minder praktisch bij kleuters met veel wiebeltanden :roll:

Ja… en dan heb ik nog een gevalletje vader die in zijn weekenden ook niet verantwoord eh, bezig is… ene dag pannekoeken, snackbar, hoe vaak dat daar wel niet gebeurd…

ze slapen daar ook elke woensdag… vorige week hebben ze als avondeten… crackertjes met kaas gegeten… en gister alleen een bak yoghurt met appel en banaan…



daar zit dan ok, wel fruit in… maar hij roept, ja, bij mij eten ze geen groente en ik kan het allemaal weggooien…



maar eh, hallo, als je ze dan beloont met wat ze lekker vinden, vind ik he tniet zo gek als ze bij jou geen groenten eten… en ik kan het allemaal weer rechtbreien… Zaten zelfs samen bij de therapeut om afspraken te maken: op schooldagen groente… en op zaterdag dan wat lekkers.



maar goed, even een zijweggetje… ik ben dus niet alleen verantwoordelijk nog voor het welzijn van mijn kids… vecht tegen iemand die het ook niet zo nauw neemt…



----



maar dat lijkt me juist heerlijk idd als ouder zijnde om de kindjes schoolfruit te geven! goed initiatief…



eh, hahaha nee, harde appels en kids die wisselen…

ennuh of je kinderen blij maakt met punt paprika… :roll: We zijn met ouders en school overeen gekomen dat je kind wel moet proeven, immers het wordt verstrekt via de overheid, maar als het echt niet lekker gevonden wordt, dan mag eigen fruit gegeten worden. Maar geen koek, dat gaat zonder pardon weer mee terug naar huis!!

Nu hopen dat alle collega;s het ook daadwerkelijk gaan doen!



snap zelf neit dat ze iets laten proeven en daarnaast appels aanbieden, lang niet alle kleuters willen een hele appel, sommige hebben zat aan een halve. Ach… tja… degene die het bedacht hebben zullen sowieso wel enit in het onderwijs hebben gewerkt!

@konijn wrote:

ennuh of je kinderen blij maakt met punt paprika… :roll: We zijn met ouders en school overeen gekomen dat je kind wel moet proeven, immers het wordt verstrekt via de overheid, maar als het echt niet lekker gevonden wordt, dan mag eigen fruit gegeten worden. Maar geen koek, dat gaat zonder pardon weer mee terug naar huis!!

Nu hopen dat alle collega;s het ook daadwerkelijk gaan doen!



snap zelf neit dat ze iets laten proeven en daarnaast appels aanbieden, lang niet alle kleuters willen een hele appel, sommige hebben zat aan een halve. Ach… tja… degene die het bedacht hebben zullen sowieso wel enit in het onderwijs hebben gewerkt!




Op de basisschool van mijn meiden doen ze ook mee aan het project en daar vinden de kinderen de punt paprika net zo lekker als de rest van het fruit en de groenten. Alles wordt schoongemaakt, evt geschild en gesneden op een grote schaal per klas aangeboden en de kinderen mogen ervan pakken wat ze willen en over het algemeen gaat het schoon op.



Het wordt dus aangeboden naast het gewone pauzehapje wat ze zelf meebrengen en dat gaat prima.