Veilig leren lezen en toets, wie heeft ervaring of ook gehad

Gister kwam dtje voor het eerst met dit briefje van school…



Stond in grote letters Diploma …



Dus ik denk wat goed !



Kijk ik verder staat er…



Naam : D.uco, is heel moeilijk toetsbaar

Groep: 3 Datum: 22 sept.



Dit lees ik al : veilig en vlot kern 1



raar (staat een krul bij)

vaar (rondje om de v)

aap (rondje om de p en een krul erbij)

mes (staan wat puntjes onder de letters)

raam (staat een streep onder de aa en een krul er naast)



Staat daar onder geschreven : wil niet meer (met een streep er onder)







Juf stond nog aan de poort en heb ik het gevraagd waarom het er zo stond, kreeg ik als antwoord : hij heeft geen zin in toetsen en snapt alles nog niet en loopt achter want hij zou dat nu moeten kunnen enz… nu gaan we het nog even aankijken tot de herfst vakantie en dan gaan we kijken wat we gaan doen, binnenkort heb ik even overleg met de groep 1&2 juffen hoe hij het daar deed… gaat het nog zo moeten we maar even kijken of we hem niet terug doen naar groep 2…



en daar stond ik dan met mijn mond vol tanden vol emoties wat moet ik hier nu weer mee… daarna ben ik naar huis gefietst…





Ik heb er buikpijn van ik weet niet wat ik hier mee aanmoet… hij zit net 4 weken in groep 3… is dit een probleem of moet hij echt terug naar groep 2 en daarna weer naar groep 3 … help ik weet het allemaal niet meer :cry: :cry: :cry:

Nu denk ik weer moet ik wel meer gaan werken , of juist meer thuis blijven, moet ik hier thuis wel wat mee… wat doe ik verkeerd…



zat al met mijn nieuwe baan in mijn maag of ik dat we zou moeten gaan doen… krijg dit er ook nog bij… :cry:

vragen of hij wat taakjes mee naar huis kan krijgen dat je met hem kan oevenen?

weet nog dat ik op school zat mijn moeder van die boekjes kocht waarmee je kon leren schrijven … zeer spelenderwijs en vond dat altijd heel erg leuk

misschien is dat een idee?

zag dat de hema ook leuke leer spelletjes had

ik vind dat ze wel naar het kind moeten kijken want ieder kind is anders

tygo is niet een hele vlotte … eigenlijk precies mij

hij kan het wel maar hij is best onzeker en als hij het eenmaal door heeft dat hij het wel kan dan gaat hij als een trein

goh wat een herkenning :roll:



ik heb in november een kennismakings gesprek met de directeur van de basisschool waar ik hem wil inschrijven.

ga ook zeker mijn bevindingen bespreken en vragen of ze met dit soort dingen rekening willen houden.

ieder kind is gewoon anders en heeft een andere aanpak nodig vind ik persoonlijk

Allereerst een dikke knuffel voor jou en je mannetje :hug: Wat ontzettend slecht van de school en de juf om dit op deze manier te communiceren :twisted: :twisted: Ik heb zelf een groep 3 en ik vind het echt niet kunnen. Ik zou straks meteen een afspraak maken en vragen of de intern begeleider of leerlingzorgcoordinator erbij kan zijn omdat je erg geschrokken bent van deze mededeling. Is er bij de overgang van groep 3 sprake van een mogelijk probleem geweest?

Kijk, het kan natuurlijk best zijn dat jouw zoontje (?gaat toch om een jongetje?) het moeilijk vind op school en dat de juf niet goed weet hoe ze met hem om moet gaan. Maar dan moet ze met jullie om de tafel gaan om te kijken hoe hij het beste geholpen kan worden! Je mag me ook best pb-en als je wil, want ik kan hier echt heel boos om worden…

Ja die boekjes hebben wij hier ook en het schrijven kan hij netjes zegt juf maar het lezen dat is een drama blijkbaar



maar wij hebben gisteravond die andere woordjes gedaan en dan weet hij het wel (bijna alles dan sommige letters vind hij moeilijk)



en ik wil ook niet te veel thuis doen want dan wil hij straks helemaal niet meer







(het voelt dan gelijk weer dat ik heb gefaald slechte moeder/niet kunnen opvoeden… ik weet niet voelt gewoon **&^%$$#%^^& )

je hebt niet gefaalt als moeder hoor



maar een half uurtje voor het eten moet wel kunnen toch?

zo deed mijn moeder dat althans met ons

en bij opa en oma ging dat gewoon verder als we daar logeerden



uren zitten heeft natuurlijk geen zin en je moet natuurlijk niks forseren

maar het zou natuurlijk wel kunnen helpen

Dit is het blaadje wat ik kreeg



(met de rode pen geschreven enzo is door school gemaakt, die licht roze krulletjes (zie je bijna niet) bij die andere woordjes heb ik gedaan en met hem geoefend)

wat een ‘fijne’ manier van communiceren zeg :thumbdown:

Ik weet dat onze zoon de eerste toets idd ook gehad heeft, omdat juf het noemde tijdens de kennismakingsavond/voorlichtingsavond van groep 3. Onze zoon had er verder zelf niks over gemaakt, hij ziet het gewoon als een werkje en niet als een toets (gelukkig!).



Er werd toen ook gezegd dat er wel direct gekeken wordt of een kind potentieel al dreigt uit te vallen. Is het op het randje, dan gaat juf in de klas er extra mee aan de slag en zal het kind eens een keer wat mee naar huis krijgen… dit moest je dan vooral niet zien als straf of vervelend maar naar je kind brengen al ‘leuk we gaan samen lezen!’.



Mocht dit niet voldoende zijn dan zal er nog met IB’er erbij gekeken worden en een plan van aanpak komen en er aan gewerkt gaan worden met nog meer inzet.



In de klas van onze oudste 1 jochie dat idd laatst een leeskaart/boekje mee kreeg en dat is blijkbaar door juf als iets heeeeel speciaals gebracht, want hij was trots en de rest van de klas nog net niet jaloers :o .



Lijkt me toch allemaal iets vriendelijker als zoals jij het nu op je bord geschoven krijgt… zou zeker juf om een gesprek vragen op een rustig tijdstip en niet zo even aan de poort.

Wat vervelend dat ze het zo brengen Inge, kan me voorstellen dat je van slag bent. Hij moet natuurlijk ook wennen aan een nieuwe juffrouw en dan gelijk getoetst worden :hug:

Elk kind heeft zn eigen tempo hoor. Ik vind dat ze al veel eisen van hem!!



Ik zou nog een gesprekje aanvragen, zodat je rustig al je vragen kunt stellen, en niet zo in de wandelgang! Echt slecht zeg, op deze manier. :naughty:



Elk kind leert lezen, ik denk als er teveel druk op komt te staan dat het hem alleen maar tegen gaat staan.

Maar hij is al wel ruim 6, dus om nou weer groep 2 over te doen, de vraag is of dat goed is omdat hij dan op andere vlakken weer verder is en niet meer bij zn leeftijdgenootjes in de klas zit en vriendjes.



Veel succes, ik weet verder ook niet wat je zou kunnen doen :hug:

Maar mijn gevoel zegt dat je niet moet gaan pushen.

Zoals mamamarije het omschrijft zo gebeurd het hier ook, en dan zit onze jongste met 31 kindjes in een klas dus is het voor de juf best heavy maar alles wordt goed begeleid en een kindje zal echt niet zomaar teruggezet worden naar groep 2.



Ik vind het echt schandalig hoe de juf hier mee omgegaan is.



Bij oudste in de klas zitten ook 2 kindjes die wat moeite hebben en inderdaad die kregen extra werk mee maar dan wel op zo’n manier dat de andere het ook wilde hahahaha en dat vind ik dus een goede manier van omgaan met de kinderen EN ouders. Helaas loop ik nu tegen dingen aan op school vanwege de oudste ivm mogelijk hoogbegaafdheid maar dat is weer iets anders…



Je moet zeker niet aan jezelf twijfelen eerder aan de capaciteit van de juf en haar manier van communiceren want dit kan echt niet.



Ik zou een gesprek aangaan met de juf en mocht je bang zijn dat je emotie’s te hoog op lopen gewoon van te voren alles opschrijven en dat briefje meenemen.

(doe ik ook want als het om mijn kinderen gaat dan kan ik ook heel emotioneel worden en dan vergeet ik dingen te zeggen maar als ik ze opschrijf en dat briefje als hulp gebruik dan komt de boodschap wel over)

nee in groep 2 vind ik ook geen optie en hij is best goed in andere dingen… alleen sommige dingen duren wat langer



zo fiets hij ook nog niet zo erg lang zonder zijwielen ik denk nu vanaf april/mei dit jaar



maar rekenen en tellen kan hij als de beste



dingen bij elkaar optellen en aftrekken en heel veel tellen



sommetjes lost hij zo op



spelletjes en zo heeft hij zo door hij weet van heel veel dingen hoe het werkt… tv radio wii pc magnetron wasmachine noem het maar op hij weet hoe het aan moet en hoe het werkt ook al kan hij nog niet lezen



timmeren en knutselen met papa in de schuur de mooiste dingen maken met lego ook die boekjes die er bij zitten maakt hij zo en is zo klaar





stil zitten in de klas was ook nog niet zo goed en leide andere kinderen hier mee af…



ik heb ook op deze school gezeten en in 1998/1999 zat ik zelf bij deze juf in de klas in groep 8

gewoon zelf doorgaan met oefenen thuis! denk niet dat jij iets verkeerd doet, maar zoiets meegeven naar huis, dat kan niet.



OVerigens is dat diploma niet echt een toets maar een signalering of alles van dat blok beheerst wordt. ZOdra alles beheerst wordt kan je gewoon verder, anders is het verstnaidg om extra oefeningen eme naar huis te geven.

schandalig hoe de juf communiceert naar jou, zou zeker aan de bel trekken, si het niet bij de juf zelf, ook bij de directeur.



Als mij dochter dit mee zou krijgen, ik zou direct naar de directeur stappen dat ik dit een waardeloze manier van communiceren vind.

groep 3 is toch gewoon de 1e klas…?



dus komt hij vanuit de kleuterschool nu voor het eerst op school… dan vind ik het knap dat hij het al kan lezen hoor…



en zoals ik zie



leest hij vaar als Faar

aap als aab



raam… :think: ram ofzo…



vind dat ze tegenwoordig al veelste snel zijn.



anders gewoon thuis proberen te oefenen… en probeer niet te twijfelen over werk… hoeveel uur werk je nu dan? en hoeveel zou je willen werken?

ik werk nu alleen op zondag en dat verschilt maar ongeveer van 9 tot 2 a half 3 maar dit is van mei tmt september seizoen



wil er graag wat extra bij doen maar niet ten kost van m.arthijs…



dus opvang of mama veel weg in de uren dat hij wakker is enz…



nu heb ik wel werk aangenomen in de avond uren maar zit er al wel mee in mijn maag en weet eigenlijk nog niet zo goed heb het bel besproken met hub maar hij zegt moet je zelf weten



ik zou dan werken voor de winter 3 a 4 dagen in de week van 17.00 tot 01.00 en dan zou ik weg kunnen om 01.15 en in bed liggen rond 02.00 uur en om 7.30 gaat de wekker weer… weet niet of ik dat wel trek en zo

inge… dat is wel veel… hoop dat je dat trekt…

ik heb weer beetje hoop ik word net gebeld door ergens anders waar ik ook heb gesolliciteerd voor de avond uurtjes en weekend maar dat is contract 10 uur in de week en max tot 22.00 savonds en kan iets uitgebreid worden

doen…

Dat laatste klinkt veel beter.

Je mannetjes moeten ook nog iets aan je hebben he :hug:

Deze “toets” zijn, net zoals Konijn zegt, woordjes die kinderen na een aantal weken leesonderwijs moeten kunnen lezen. Maar natuurlijk zijn niet alle kinderen hetzelfde en kunnen sommige kinderen dit makkelijk en andere nog niet. Als juf moet je daar je lesprogramma op aanpassen. Maar als ik het zo bekijk is dat eigenlijk niet het probleem, maar vindt de juf het “lastig” dat hij nog niet toetsbaar is. Ik denk, maar het is gissen hoor, dat jouw mannetje nog erg wennen moet aan groep 3, aan het moeten werken op gezette tijden en dat de juf daar last van heeft :wink: Dit zegt naar mijn idee meer over de pedagogische kwaliteiten van de juf, dan over jouw zoontje. Ik zou vanmiddag of morgenvroeg even naar de leerkracht toe gaan en proberen zo rustig mogelijk te zeggen dat je geschrokken bent van wat ze gisteren zei en dat je graag een afspraak wil maken. Dat je je zoontje graag wil helpen, maar dat je dan eerst natuurlijk moet weten wat er aan de hand is. En als de juf hier niet mee accoord gaat, zou ik echt even naar de directeur gaan. De manier van communiceren vind ik echt slecht namelijk.

Ik ga morgen vroeg even naar de juf had echt vandaag even de puf niet en wou het allemaal even laten bezinken



wel heb ik op jullie aanraden wat ‘leuks’ voor thuis gehaald met dtje



hij ziet het als leuk spel…



maan roos vis letter doos…



er zit een boekje in met allemaal letters en daar kun je in het boekje woordjes mee maken en zelf woordjes maken… ook wat boekjes van de bieb…



hij is nu bezig met de woordjes uit de bieb boekjes te maken met de letters uit het doosje