Vegetariër, pescotariër, flexitariër

Oké, ik sta een beetje voor een dilemma.



Al enige tijd zit ik er ernstig over te denken om vegetariër te ‘worden’.



Ik walg van de gedachte dat ik een dierenlijk moet eten, en dat dieren gedood worden om als hamlap te eindigen. Zo simpel is het eigenlijk.



Punt is alleen, ik heb 2 jonge kinderen, en een man die dat allemaal een beetje onzin vind.

Hij vind het nogal komisch zeg maar als wit wegtrek na een hap kip en moeite doe om het door te slikken, ‘Stel je niet aan’.



Dat ik dat gevoel heb is oké natuurlijk, maar het lijkt mij heel erg moeilijk om zo te leven terwijl je voor je gezin gewoon vlees op tafel zet.



Daarbij ben ik ook bang dat ik het ga missen. Ik bedoel, ik vind vlees niet viés. Ik vind het lekker (als ik niet zou weten dat het dood dier is), en het geeft variatie aan je maaltijd.



Nu las ik dat er bijvoorbeeld ook pescotariërs zijn, die eten geen vlees maar wel vis. Zo heb je ook een groep met bijvoorbeeld gevogelte.

Een flexitariër is iemand die nog geen 100% overtuigd vegetariër kan zijn en daarom mínder vlees eet.

Dat kan zijn door te wisselen met vleesvervangers of vlees gewoon weg te laten.



Ik vind het zo lastig…



Ik ben bang dat je in een restaurant niet kan slagen, niemand in beide familie’s is vegetariër en er worden regelmatig bbq’s en gourmet-avonden gehouden.

Ik weet dat dat stom klinkt, maar ik weet gewoon niet hoe ik dat aan moet pakken.



En vleesvervangers, is dat iets?



Ik heb al gezegd dat ik mijn man ga ‘foppen’ door hem dat voor te schotelen maar daar kreeg ik een ‘als je het maar laat’ voor terug…



Ik weet dat het idioot klinkt, je bent het of je bent het niet…

Maar misschien dat ik dan in het rijtje flexitariërs thuis hoor?

Dat ik het niet helemaal kan bannen, maar daar wel mijn best voor ga doen?





Moeilijk zeg…



Wie is hier vegetariër (of iets dat eindigt op -tariër :wink: ) en kan me wel wat advies/tips geven?

Anneke, ik ben nu al zo’n 18 jaar vegetarier ( geen vlees, geen vis ). In die tijd dat ik dat werd was er niet veel aan vervanging, maar nu heb je echt keuze genoeg.

Mijn man had nog nooit echt vegetarisch gegeten en stond er een beetje sceptisch tegenover, maar vindt bijna alles wat ik maak erg lekker. Sterker nog, hij eet nu maar 1 soms 2 keer per week vlees.

Je leert vanzelf hoe je lekker vegetarisch kan koken. Het kan heel makkelijk door een kant en klare burger te kopen ( AH heeft wat dat betreft wel lekkere dingen ), maar je kan je ook helemaal uitleven door zelf creatieve gerechten op tafel te zetten.

In mijn familie is niemand vegetarisch. Ze houden altijd wel rekening met mij, maar ik doe ook niet moeilijk. Ben ook wel tevreden met wat aardappels en groente voor een keer. BBQ, dat blijft altijd wel wat lastiger. Ik vind het ook vies als mijn vega spullen op de vlees bbq gaan, dus ik neem wel eens zo’n wegwerp bbq-tje mee naar anderen. Of ik eet dan alleen salades, stokbrood, dat soort dingen. In restaurants hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. Tegenwoordig heeft bijna elk restaurant tenminste wel 1 vegetarisch gerecht op de kaart staan. Als je naar de Italiaan gaat heb je helemaal volop keuze ( vooral gerechten met kaas ).

Die ene keer in de week dat mijn man en zoontje wel vlees of vis eten dan maak ik iets met aardappels en groenten, zodat ik voor mezelf een vega schijf kan bakken. Je hebt dan alleen een extra pan voor de afwas, maar dat is de moeite niet :wink: . Verder eten we regelmatig quorn stukjes dat kun je gebruiken in de rijst e.d., lijkt wat op kip. Echt iedereen die hier dat eet vindt het lekker. Gehakt in de pasta vervang ik door vega-gehakt, ook erg lekker. en verder eten we vaak dingen met kaas.



Succes met het maken van je keuze, het hoeft echt niet lastig te zijn om vegetarisch eten in te passen in je gezin.

haha nou door jou stukje ben ik er zo juist achter komen dat ik in de categorie flexitariër val :lol: nog nooit van gehoord, maar dit ben ik al sinds mijn 17e :wink:



Persoonlijk zal ik je zeggen, meid wat kan het jou intereseren in welke catergorie je moet vallen en wat mensen dan evt niet zullen denken??

Je hoeft je zelf toch gewoon niet tot vegatarier te benoemen?

Zeg gewoon dat vlees je wat tegenstaat en het daarom niet zovaak eet.

Probleem opgelost en in een restaurant kun je gewoon mee eten



Ik als “flexitarier” haha wat een woord, eet denk ik maar 2 keer per week vlees of een heel iniminie stukje.

Als ik uit eten ga kijk ik gewoon wat ik lekker vindt, soms eet ik iets vegataries en soms gewoon lekker iets van de “normale” kaart.

Ik heb hier nog nooit rare reacties opgehad en er zijn tegenwoordig veel mensen die niet elke dag vlees willen eten.



Echter heb ik wel een princiepe en dat is dat ik alleen een volw. koe,varken of kip eet. oja en vis eet ik.

Overig vlees eet ik dus echt niet hoe oud of jong ook, dus geen lam,big,kuiken,ree,haas,wild,kangaroe etc etc…



Als ik jou was zou ik me er dus niet zo druk overmaken hoor en lekker een paar keer het vlees laten staan en dan kiezen voor evt vis of een vleesvervanger, maar zelfs daar heb ik niet altijd trek ik dus laat ik vlees helemaal achterwegen.

hoi, ik ben vegetarier. maar een totaal andere situatie dan jij, want ik ben vegetarisch opgevoed. Weet dus niet wat ik mis, ben niet anders gewend, heb vele vega mensen om mij heen, en dat neemt een heleboel van de de dilemma’s waar jij nu mee zit, weg.

Voor mijzelf is het geen enkele kunst om vegetarier te zijn, enige uitzondering is als ik op reis ben . En soms word ik er een beetje moe van dat ik bij etentjes bij mensen die niks met vegetarisme te maken hebben, altijd even de lastpak moet uithangen. Maar anno 2009 is het nog maar zelden een probleem, het is zo ontzettend ingeburgerd. Iedereen kan naar de ah rennen voor een vleesvervanger en daarmee zijn een heleboel situaties heel makkelijk opgelost.

Maar kan me voorstellen dat het in jouw geval, als enige thuis en als in enige in je omgeving, dat het best pittig zou zijn.



Misschien is het idd een idee om te beginnen met mínderen. Een paar dagen per week vega en dan voornamelijk als je ergens anders bent, gewoon wel vlees eten.

Maar ik weet niet of je nou vooral vegetarier wilt worden omdat je letterlijk bijna moet kokhalzen als je het eet (want dan is een paar dagen per week wél vlees eten ook al geen pretje lijkt me) of omdat je niet achter de vleesindustrie staat en daar dus niet jouw steentje aan wil bijdragen (en dan is parttime vegetarier zijn een prima oplossing omdat je dan iig mínder bijdraagt).



Vleesvervangers, hmmmm. Ik denk dat je als vleeseter vooral niet de vleesvervangers moet proberen die letterlijk vlees proberen te imiteren, juist omdat het dan zo concreet vergeleken wordt en je wslk wel zult proeven dat het niet echt is…

Ik heb zelf niet zoveel met vleesvervangers, ben er niet echt mee opgegroeid (niet met het uitgebreide assortiment zoals de appie dat nu heeft bv, wel met tofu en tempeh (en seitan :sick: )), en vind het niet nodig vlees altijd zo rechtstreeks te vervangen. Maar nano is er dol op, en voor soms (paar keer per week) is het wel lekker.


Ik weet dat het idioot klinkt, je bent het of je bent het niet..

Nee hoor, er zijn heeel veel tussenwegen tussen wel en niet vega zijn. Parttime vegetariers zijn bv ontzettend in. Maar ook mensen die helemaal geen vlees eten, heb je in verschillende gradaties (de lacto vegetatier bv (wel ei, geen zuivel), de ovo-lacto (wel ei en zuivel)vegetarier, de veganist natuurlijk).
Iedereen kiest zelf waar haar grenzen liggen, daar is echt geen vast stramien voor (zo heb ik een tijd geen ei gegeten, ben ik in oeganda bij gebrek aan betere vleesverangers weer mee begonnen. ben in mijn pubertijd heel strikt geweest met kaas met dierlijk stremsel, e stoffen die van dieren afkomen enz enz. ben ik in de loop van de tijd weer wat soepeler in geworden).
Sommige mensen maken opmerkingen als: maar je trapt soms ook een mier dood.... Tja, in India heb je een groepering die met bezempjes voro zich uit vegen, en met mondkapje voor mond (dat ze geen vliegjes per ongeluk inslikken). Ik vind dat niet leefbaar. Iedereen kiest een vorm die hij of zij leefbaar vindt, en doet dat wat hij/zij er voorover heeft om iets met haar principes te doen. Dus als dat voor jou 1 x per week vega eten is, is dat prima. Als dat voor jou betekent dat je liever helemaal geen vlees eet, en de daarbij komende nadelen voor lief wil nemen, is dat natuurlijk ook goed.

Succes met overwegen! (En het hoeft hoe dan ook niet allemaal in 1 x he! )

@fiep klophout wrote:



Ik denk dat je als vleeseter vooral niet de vleesvervangers moet proberen die letterlijk vlees proberen te imiteren,




O die zijn zooooo goor :sick: :sick: :sick: . In het verleden zijn familieleden wel eens met van die vega knakworsten ed aan komen zetten, gatver :sick: :sick:

@Vlinder83 wrote:

@fiep klophout wrote:


Ik denk dat je als vleeseter vooral niet de vleesvervangers moet proberen die letterlijk vlees proberen te imiteren,




O die zijn zooooo goor :sick: :sick: :sick: . In het verleden zijn familieleden wel eens met van die vega knakworsten ed aan komen zetten, gatver :sick: :sick:


ow dat zijn nou de enige die hier wel echt in de smaak vallen! Als iemand van ons (zusjes) na lange tijd terug komt uit buitenland, staan wij altijd met vega knakworstjes klaar op schiphol (en een boterham met kaas).
Had laatst een frikandel oid, jesuz, wat was die vreselijk droog en smerig... :hand:

Wij eten hoofdzakelijk vegetarisch. Zelfs Noah eet vegetarische worstjes en vega gehakt. Maar we zijn niet zo strikt dat alle producten dier-vrij moeten zijn.



Er zijn talloze dingen waar je vlees voor kunt vervangen. Ik vind Quorn het lekkerst als kip-vervanger. (Wij eten geen verse kip meer vanwege de industrie. De enkele keer dat we het wel hebben is het een hele dure (£8 voor een kip van zo’n 400 gram) free range mais gevoerde yoohoo ik heb buitengeleefd kippetje). Rundvlees eten we al maanden niet meer. Ik eet nog wel soms varkensvlees :oops: omdat ik dat zo lekker vind. :oops:

Verder grote champignons, bonen,noten, aubergine, courgette, en knolraap/kholrabi doen het prima in een roerbak of stoofpot ipv rundvlees.



Als ik jou was zou ik het gewoon een keer proberen. Duik in een Vegetarisch kookboek, of kijk Fiep lief aan voor een omnivoor acceptable maar vegetarisch vriendelijk recept.

Mijn schoonmoeder eet vegetarisch, dit deed ze ook al toen de kinderen nog thuis woonden.

Bij veel gerechten waar het vlees doorheen ‘hoort’, bakt ze dat apart en voegt ze het pas aan tafel toe, nadat ze eerst voor zichzelf heeft opgeschept.

Bedankt voor jullie antwoorden!



Mijn man lag net helemaal in een deuk toen ik vertelde dat ik ermee wilde beginnen, maar toen ik uitlegde waarom ook alweer precies gaf hij aan dat ik eens met zijn collega en vrouw moest praten omdat die vegetarisch waren.



Wat ik denk ik ga doen is gewoon langzaamaan beginnen.

Niet in 1 keer alles tegelijk want dat lijkt me alleen maar moeilijk.



En ik heb er ook vrede mee als het inderdaad blijft hangen op ‘parttime’ vegetariër.

Want als mijn gevoel zegt dat dat oké is, dan ga ik het me niet moeilijker maken omdat ik mezelf in een hokje wil stoppen.

Ik creeër mijn eigen hokje wel… :wink:



Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.

Ga ook eens kijken voor lekkere recepten.

Maar denk dat ik vooral bij mij eigen recepten blijf, en die dan aanpas of inderdaad een stukje vegavlees voor mezelf in de pan gooi.



Dragon, ik ben hetzelfde als jij, ik eet ook alleen kip, varken en koe, en alleen volwassen dieren. Geen wild, etc.

hihihihi flexitarier? nou ja dat ben ik dus ook! :stuck_out_tongue:

Niet elke dag vlees, maar hier wel een vriend die af en toe kan brommen “vrouw!! ik moet vleesch!” Ook onzin natuurlijk :stuck_out_tongue:

Ik lust erg graag vlees, dat is wel een probleem. Dat maakt het vind ik moeilijker om vegetarisch te zijn dan wanneer je er letterlijk van over je nek gaat. Maar ik ben het ook niet eens met de varkensflats en de kippen in mini behuizing enzo.

Daarom doe ik het op de glijdende-schaal-manier: steeds minder vlees eten.



Ik ben hier al tijden geleden begonnen met porties verkleinen; ik koop een kilo gehakt en verdeel deze in porties van 150 gr en vries die in. 1 portie gehakt is voor een maaltijd voor 2 volwassenen, maar als er iemand komt eten doe ik er niet meer in. Zo zit je al op 75 gr pp p dag in plaats van hele grote hoeveelheden.

Om het niet op te laten vallen ben ik met porties van 250 gr begonnen en nu zit ik dus al op 150; dat scheelt al meer dan 1/3e van onze vleesconsumptie!! Mijn vriend bromde laatst wel dat hij vond dat er wat meer in het gerecht mocht. Maar toen ik m vroeg of het zo niet smaakte was er eigenlijk geen probleem.

Het is ook wel gewoonte om vlees te eten: vorige week had ik bami gemaakt maar toen ben ik zelfs helemaal vergeten er gehakt in te doen!!! En wanneer kwam ik daar achter? Toen iedereen het al op had!! Niet gemist dus, dus volgende keer ook niet nodig!

Daarnaast kocht ik al veel vlees bij de bio-slager, maar dit jaar moest ik bezuinigen om mijn ex-man te kunnen betalen dus haal ik het maar gewoon weer bij de C1000… Volgend jaar wil ik weer naar de bio-slager.

Waarom dan zo bezuinigd en niet alles vegetarisch gedaan gekocht? nou om die carnivoor vriend van mij en mezelf ook natuurlijk :slight_smile:

Daarnaast eten we elke week wel een keer brood/soep/omelet of een combinatie van die 3. En een keer vis. En nog 1 a 2 iets anders vegetarisch.



Als je vega gerechten recepten wilt, hieronder twee van mijn favo’s:



helemaal in het seizoen: Spruitjestaart!!

Nodig:

  • springvorm of ovenschaal
  • bladerdeeg
  • spruitjes
  • pijnboompitten, pompoenpitten of zonnebloempitten
  • eieren
  • gekookte aardappels
  • peper
  • zout
  • nootmuskaat
  • brie of kaas
  • olijfolie



    Verwarm de oven voor (200 graden). Pak een ovenschaal of springvorm of wat je handig vindt. Bedek de bodem en de zijkanten met bladerdeeg. Zorg dat de naadjes goed aansluiten.

    Kook de aardappels en de spruitjes. Snijd de gekookte spruitjes doormidden en strooi er wat nootmuskaat over. Kluts de eieren, voeg er peper en zout aan toe.

    Prak de aardappels (niet te fijn) en meng het eiermengsel en grof doorheen. Doe hier de halve spruitjes doorheen.

    Bak dit geheel op totdat het ei iets gestold is. Doe deze vulling in je vorm. Bedek je spruitjestaart met een topping naar keuze: bladerdeeg, goudse kaas of brie. Brie is het lekkerst! :stuck_out_tongue:

    Doe in de oven voor een kwartiertje en het smullen kan beginnen!



    [hr]

    Snelle spitskool schotel - 2 pers



    Nodig:
  • zout
  • peper
  • schepje suiker
  • 3 eieren
  • 250 gram gesneden spitskool
  • uitje
  • knoflookteentje
  • olijfolie



    Snipper het ui en de knoflook en fruit dit in de olijfolie. Doe de gesneden spitskool in de pan en roerbak dit een aantal minuten. Kluts de eieren en voeg peper en zout toe. Doe dit mengsel bij de spitskool en blijf het geheel door roerbakken. Het gerecht is klaar als de spitskool nog een beetje knapperig en het ei gestold is. Voeg wat suiker toe om het geheel iets zoeter te maken, dat is lekker maar het hoeft niet.

    Gebakken aardappeltjes zijn er lekker bij, maar het kan ook heel goed zonder verder iets erbij.

@Vlinder83 wrote:

Anneke, ik ben nu al zo’n 18 jaar vegetarier ( geen vlees, geen vis ). In die tijd dat ik dat werd was er niet veel aan vervanging, maar nu heb je echt keuze genoeg.

Mijn man had nog nooit echt vegetarisch gegeten en stond er een beetje sceptisch tegenover, maar vindt bijna alles wat ik maak erg lekker. Sterker nog, hij eet nu maar 1 soms 2 keer per week vlees.

Je leert vanzelf hoe je lekker vegetarisch kan koken. Het kan heel makkelijk door een kant en klare burger te kopen ( AH heeft wat dat betreft wel lekkere dingen ), maar je kan je ook helemaal uitleven door zelf creatieve gerechten op tafel te zetten.

In mijn familie is niemand vegetarisch. Ze houden altijd wel rekening met mij, maar ik doe ook niet moeilijk. Ben ook wel tevreden met wat aardappels en groente voor een keer. BBQ, dat blijft altijd wel wat lastiger. Ik vind het ook vies als mijn vega spullen op de vlees bbq gaan, dus ik neem wel eens zo’n wegwerp bbq-tje mee naar anderen. Of ik eet dan alleen salades, stokbrood, dat soort dingen. In restaurants hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. Tegenwoordig heeft bijna elk restaurant tenminste wel 1 vegetarisch gerecht op de kaart staan. Als je naar de Italiaan gaat heb je helemaal volop keuze ( vooral gerechten met kaas ).

Die ene keer in de week dat mijn man en zoontje wel vlees of vis eten dan maak ik iets met aardappels en groenten, zodat ik voor mezelf een vega schijf kan bakken. Je hebt dan alleen een extra pan voor de afwas, maar dat is de moeite niet :wink: . Verder eten we regelmatig quorn stukjes dat kun je gebruiken in de rijst e.d., lijkt wat op kip. Echt iedereen die hier dat eet vindt het lekker. Gehakt in de pasta vervang ik door vega-gehakt, ook erg lekker. en verder eten we vaak dingen met kaas.



Succes met het maken van je keuze, het hoeft echt niet lastig te zijn om vegetarisch eten in te passen in je gezin.
het zou mijn stukje tekst kunnen zijn, ware het niet dat ik nu ong 14 jaar vegeratisch eet i.p.v. 18 jaar

De rest van het gezin eet gewoon vlees, vis, maar ook vegetaisch als het zo uitkomt

Ik eet geen rood vlees, geen lams- en kalfsvlees en geen vis. Voor mijn man ben ik een “moeilijke” eter, want hij is gek op vlees en vis.

Als we uit eten gaan, neem ik vaak een vegetarisch gerecht, erg lekker vaak :thumbup:



Ik lees hier graag mee voor tips e.d. voor het eten.



Quorn gaat op mijn lijstje, eens kijken of dat te eten is. Ooit eens zo’n vegetarische burger gekocht :sick: :sick: :sick:



Maar zijn er nog voedingsadviezen? Meer noten o.i.d.? :think: Wil de kids (en hubbie 8) ) toch eens vegetarische gerechten voor gaan zetten… Maar ik heb 1 probleem… Ik kan niet koken. :oops: :mrgreen:

@Fietje wrote:

@Vlinder83 wrote:
Anneke, ik ben nu al zo’n 18 jaar vegetarier ( geen vlees, geen vis ). In die tijd dat ik dat werd was er niet veel aan vervanging, maar nu heb je echt keuze genoeg.

Mijn man had nog nooit echt vegetarisch gegeten en stond er een beetje sceptisch tegenover, maar vindt bijna alles wat ik maak erg lekker. Sterker nog, hij eet nu maar 1 soms 2 keer per week vlees.

Je leert vanzelf hoe je lekker vegetarisch kan koken. Het kan heel makkelijk door een kant en klare burger te kopen ( AH heeft wat dat betreft wel lekkere dingen ), maar je kan je ook helemaal uitleven door zelf creatieve gerechten op tafel te zetten.

In mijn familie is niemand vegetarisch. Ze houden altijd wel rekening met mij, maar ik doe ook niet moeilijk. Ben ook wel tevreden met wat aardappels en groente voor een keer. BBQ, dat blijft altijd wel wat lastiger. Ik vind het ook vies als mijn vega spullen op de vlees bbq gaan, dus ik neem wel eens zo’n wegwerp bbq-tje mee naar anderen. Of ik eet dan alleen salades, stokbrood, dat soort dingen. In restaurants hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. Tegenwoordig heeft bijna elk restaurant tenminste wel 1 vegetarisch gerecht op de kaart staan. Als je naar de Italiaan gaat heb je helemaal volop keuze ( vooral gerechten met kaas ).

Die ene keer in de week dat mijn man en zoontje wel vlees of vis eten dan maak ik iets met aardappels en groenten, zodat ik voor mezelf een vega schijf kan bakken. Je hebt dan alleen een extra pan voor de afwas, maar dat is de moeite niet :wink: . Verder eten we regelmatig quorn stukjes dat kun je gebruiken in de rijst e.d., lijkt wat op kip. Echt iedereen die hier dat eet vindt het lekker. Gehakt in de pasta vervang ik door vega-gehakt, ook erg lekker. en verder eten we vaak dingen met kaas.



Succes met het maken van je keuze, het hoeft echt niet lastig te zijn om vegetarisch eten in te passen in je gezin.
het zou mijn stukje tekst kunnen zijn, ware het niet dat ik nu ong 14 jaar vegeratisch eet i.p.v. 18 jaar

De rest van het gezin eet gewoon vlees, vis, maar ook vegetaisch als het zo uitkomt




Zou ook mijn tekst kunnen zijn. Ik eet nu ong 20 jaar vegetarisch. Ik vond het vroeger wel lekker om vlees te eten. Maar als je er over na gaat denken (dood dier), dan is het niet zo moeilijk vind ik. Gelukkig eet mijn man ook vegetarisch (hij is vega opgevoed). Ik zou het niet lekker vinden al dat vlees in mijn pannen. Mijn kinderen eten ook vegetarisch. Ik zie eigenlijk ook niet in waarom je ze vlees zou moeten geven :think: . Wat ze later zelf willen doen dat moeten ze zelf weten.



Wij eten wel zuivel, kaas en ei.

@Becca wrote:





Maar zijn er nog voedingsadviezen? Meer noten o.i.d.? :think: Wil de kids (en hubbie 8) ) toch eens vegetarische gerechten voor gaan zetten… Maar ik heb 1 probleem… Ik kan niet koken. :oops: :mrgreen:




juist ja, meer noten, volkoren producten gebruiken (dus volkoren rijst, pasta enz enz), peulvruchten, gedroogde vruchten, appelstroop, meer zuivelproducten.



Je maakt het jezelf gemakkelijk door voor vleesvervangers te kiezen, omdat die gefabriceerd zijn om de voedingswaarden die in vlees zitten te vervangen. Maar je hebt het niet nodig, als je maar weet welke voedingsstoffen je mist als je geen vlees eet (ijzer, eiwitten, zink) en als je maar weet waar je die uit kunt halen (zie producten die ik net noemde).

Wij zijn dan ook flexitariërs :smiley: . Ik ben van jongs af aan al niet echt een vleeseter, vooral niet als er nog bot aan zit (kippenvleugeltjes/-poten, spareribs :sick: ). Mijn man wilde op een gegeven moment ook minder vlees eten. Zijn broertje werd vegetariër en vertelde waarom, toen ging mijn man daar ook over nadenken, maar volledig vegetarisch lukt niet omdat we sommige dingen gewoon lekker vinden.

Mijn schoonmoeder kookt vegetarisch voor zichzelf en mijn zwager en mijn schoonvader wil gewoon elke dag vlees eten. Afgelopen zondag heb ik zelfs nog balletjes met risotto gefrituurd :mrgreen: :drool:

Zij heeft ook meerdere kookboeken gekocht, zodat ze redelijk wat afwisseling hebben.



Ik heb zelf die vega gerulde gehakt weleens gekocht, maar dat vonden wij echt niet lekker, ook niet alle worstjes zijn lekker. Wat ik meestal koop zijn kaasburgers van Maaslander, groenteburgers, satéburgers o.i.d.

Anneke, goede vraag… ik zit al een tijdje met hetzelfde idee in mn hoofd…

Hier alleen vis en soms een balletje gehakt of halal frikandel…

Dan denk ik, dat moet ik toch kunnen weglaten… maar ik zou het denk ik, wel missen… gek he…

Ik ga morgen op mn gemak het hele topic nog eens doorlezen… ik overweeg ook serieus om geen vlees meer te eten… maar de stap werkelijk nemen… lijkt zo definitief… :roll:

Wij willen ook gaan minderen met vlees en het vlees dat we dan nog wel eten halen we bij de biologische slager die echt scharrelvlees verkoopt. We eten nu eigenlijk alles behalve varkensvlees en ook bij orgaanvlees e.d. gaan we een blokje om.

We gaan weer meer vis eten en ik ben op zoek naar gerechten met noten en kaas e.d. Tofu, tempeh e.d komt er echter niet in. Dat heb ik al veel te veel gegeten toen ik nog in China werkte. Te vies voor woorden vind ik dat spul :sick:



De omschakeling vind ik wel moeilijk, juist in deze maanden; dat vind ik echt de maanden van rookworst, uitgebakken spekjes, stoofschotels met rundvlees e.d. Ik vrees dat ik eigenlijk veel te veel bourgondier ben en opgegroeid met het idee dat een stuk vlees de maaltijd compleet maakt.

haha weet je ik moet jou vreselijk bedanken vandaag :mrgreen: want dankzij jou heb ik vanavond voor het eerst gewonnen met scrabbel :dance: :mrgreen: en wel met het wordt flexitariër haha :mrgreen:

Vriendlief zei dat het niet kon want dat bestond niet, dus deze topic laten zien, nog niet geloven natuurlijk :roll: maar na google kon hij er toch niet meer omheen :mrgreen:



Hij zei nog wel heel droog "nou omschrijving lijk wel precies op jou :mrgreen: "

Dus na jaren weer ik eindelijk eens wat ik ben :wink:

@fiep klophout wrote:

@Becca wrote:




Maar zijn er nog voedingsadviezen? Meer noten o.i.d.? :think: Wil de kids (en hubbie 8) ) toch eens vegetarische gerechten voor gaan zetten… Maar ik heb 1 probleem… Ik kan niet koken. :oops: :mrgreen:




juist ja, meer noten, volkoren producten gebruiken (dus volkoren rijst, pasta enz enz), peulvruchten, gedroogde vruchten, appelstroop, meer zuivelproducten.



Je maakt het jezelf gemakkelijk door voor vleesvervangers te kiezen, omdat die gefabriceerd zijn om de voedingswaarden die in vlees zitten te vervangen. Maar je hebt het niet nodig, als je maar weet welke voedingsstoffen je mist als je geen vlees eet (ijzer, eiwitten, zink) en als je maar weet waar je die uit kunt halen (zie producten die ik net noemde).




Hartstikke bedankt voor je uitleg! Ik ga me er zeker in verdiepen.



Hahah Dragon! :mrgreen: Na al die jaren … haha



Ik eet het trouwens vaak niet, omdat ik het gewoon niet lekker vind… Maar hubbie stond niet negatief tegenover een ,af en toe, vlees vrije dag :dance:

hoi hoi,



Mijn moeder is vegetariër, ook toen wij nog heel klein waren. Zij kookte dan ook altijd iets aparts voor zichzelf ipv vlees… Ik ben in totaal 2 jaar vegetariër geweest (ook geen vis), maar ben toch weer vlees en vis gaan eten. nu ben ik dus flexitariër. Ik eet thuis af en toe kip, maar als we uit gaan, eet ik altijd vis of vega.



Hubbie vond het maar lastig dat ik vega was en bij hem heb ik er nooit een stukje vleesvervanger in gekregen…



succes!