Vegetariër, pescotariër, flexitariër

Haha Dragon :thumbup: :thumbup:



Vrijdag is bij ons frietjesdag, dus voor vanavond heb ik een kaassoufflé voor mezelf.

Frikandellen lust ik wel, maar eigenlijk vind ik dat het toppunt van ranzigheid omdat ik me wijs heb laten maken dat daar dus afvalvlees enzo in zit. Of hoofd, oog, etc… :sick:



Mijn goulashkroket ga ik wel even missen, maar die kaassoufflé zal ook wel smaken. :thumbup:



Moet zeggen dat ik met een kroket of een loempia (waar stukjes kip inzit) dan wel iets minder moeite heb om wél te blijven eten.



Die vleesvervangers, ik weet het niet zo… Denk dat het niet lekker is. Heb al even op de Valless site zitten neuzen en daar heb je inderdaad wel wat op staan.



Leuk om te lezen dat ik niet de enige in mijn soort ben. :wink:

Anneke, prima toch om het langzaam aan te doen, is al een :thumbup: voornemen toch. Dan vind je vanzelf uit wat lekker is en misschien maak je dan wel zulke lekkere dingen dat je man graag eens een keer mee eet. Voldoende voedingsstoffen haal je uit de producten die Fiep noemde of als je voor makkelijk wilt gaan haal je een vega product op bij de supermarkt.



Heb nog een makkelijk gerechtje voor je :wink: , valt altijd zeeeeeer in de smaak bij mijn vleesetende vrienden :lol: : falafel

Ik koop dan altijd een turks brood die ik eventjes in de oven doe( of pita broodjes ), (spicy)falafel balletjes van de AH bakken en dit tussen het brood doen. Dan kun je er nog tussen stoppen wat je lekker vindt ( sla, komkommer, tomaat, augurk, mais, gebakken ui met paprika, ed ). Ik leg altijd van alles in schaaltjes op tafel zodat mensen hun broodje kunnen vullen met wat ze lekker vinden. Ik maak er dan ook nog zelf tzaziki saus bij.



Misschien heb je nog wat aan deze site: http://www.vegatopia.com . Staat veel info en ook veel lekkere recepten.

Wow vlinder, dat klinkt lekker zeg :drool: :drool: :drool:

En ook erg gezond! Jammie!

Meteen eens kijken straks.

mijn man eet ook vegetarisch, maar ik vind dat dus niet zo lastig. Hij krijgt gewoon geen vlees & co. Eten we aardappels, vlees en groente, dan hij dus geen vlees, maar een extra schep groenten en aardappelen. Eten we macaroni, dan rul ik het gehakt in een aparte pan, en doe dat pas op het bord erbij.

Eiwitrijke vleesvervangers mag hij ook niet (hij heeft een dieet, waarom hij vegetarisch is), dus ik hoef niet speciaal op te letten of hij voldoende van het een of ander binnen krijgt. Hij laat regelmatig zijn vitamine en mineralenhuishouding prikken.



Heel lekker zijn bijvoorbeeld, champignons met een kruidenkaassausje en een pasta, je hebt de heerlijkste ovenschotels zonder vlees maar met kaas, ei oid…



Je hoeft jezelf natuurlijk niet meteen in een hokje te proppen, maar kan inderdaad gewoon soms vlees laten, als jij dat die dag wil…



snacks bij frietjes, beckers heeft bamihapjes zonder vlees, vietnamese loempia’s zijn zonder vlees soms, gewone loempia’s zonder vlees, groentekroketjes, inderdaad de kaaskroket, kortom overal is wel een redelijk ‘eenvoudige’ oplossing of eenvoudig alternatief voor.

Je moet soms een knopje omzetten, dat vlees de maaltijd compleet maakt, of dat het het hoofdbestand van de maaltijd is. Want dat is gewoon niet zo…



bbq-en met heerlijke groentesticks, foliepakketjes met lekkere dingen.

Gourmetten met veel groentjes, en smaakmakende sausjes en zaden/pitten, lekkere broodjes (bijvoorbeeld gekruid brood als smaak maker, of heerlijke geurige olie). Zelf een aardappelsalade maken met groentjes en goede kruiden,… jamm…



Ik eet doordat mijn man dus geen vlees mag, ook vaker zonder vlees, maar wij eten eigenlijk amper vleesvervangers (alleen bij anderen die dan denken goed te doen, of als wij broodje hamburger eten, dan eet mijn man een groenteburger… en die van appie bevallen hem het beste)



Smakelijk eten!

ik ben vegetarier maar eet wel vis en schaal-schelpdieren. Wist niet dat daar een naam voor was :lol:



mijn man is dus een echte carnivoor en lust geen vis :roll: dus dat is soms wel eens lastig. Oke, hij zal over 1x per maand zalm niet zo moeilijk doen :lol:



wat ik hier doe is de ene dag traditioneel aardappelen-vlees-groenten in diverse varianten. Met voor mijn man een grote portie vlees (hij eet, samen met de kinderen, echt een portie voor 2-3 personen :sick: ) Voor mezelf heb ik er dan een stukje vis bij, of een groentenomelet of een stukje vleesvervanger. De kinderen mogen dan altijd kiezen van wie ze wat willen. Teun gaat bijna altijd voor de vis of het vega-vlees, Stijn is juist van papa’s vlees.



de andere dag (en dat zijn er dan meestal twee) maak ik een vegetarisch gerecht. Rijst-bonen-granenprutje, of een pastagerecht of iets anders. Zeg maar alles wat niet hollands is. En dat maak ik dan zonder vlees, met heel af en toe dus vis of gamba’s ofzo, die mijn man dan ook eet.



Ik vind het vooral goed van tevoren nadenken over wat je die week gaat eten en hoe je een balans vindt tussen vlees/vegaburgers/vis en vegetarisch.

@Vlinder83 wrote:





Heb nog een makkelijk gerechtje voor je :wink: , valt altijd zeeeeeer in de smaak bij mijn vleesetende vrienden :lol: : falafel

Ik koop dan altijd een turks brood die ik eventjes in de oven doe( of pita broodjes ), (spicy)falafel balletjes van de AH bakken en dit tussen het brood doen. Dan kun je er nog tussen stoppen wat je lekker vindt ( sla, komkommer, tomaat, augurk, mais, gebakken ui met paprika, ed ). Ik leg altijd van alles in schaaltjes op tafel zodat mensen hun broodje kunnen vullen met wat ze lekker vinden. Ik maak er dan ook nog zelf tzaziki saus bij.

.




Deze heb ik meteen vandaag gemaakt. Hub was laat thuis, dus effe snel wat gehaald bij de supermarkt. Was hartstikke lekker :thumbup: :thumbup:

Kids waren ook enthousiast, hoewel de oudste de balletjes niet lekker vond.



Hub kwam thuis en zat het met smaak te eten.

“Vind je het lekker?”

Ja! Vooral dat vlees smaakt prima zo!





:angel:

Haha Becca! :mrgreen:



Bedankt vlinder83 voor de tip, klinkt inderdaad wel lekker. Tzaziki maak ik ook regelmatig, dus dat komt goed!



Ook voor de link, zal zo meteen even gaan kijken.



Fijn om al jullie (goede) ervaringen te lezen!



Heb ook wel zo’n idee, dat vlees de maatijd af maakt…

Alleen aardappels en groente lijkt me niks, voor een keer misschien, maar niet continu.

Ovenschotels vind ik sowieso altijd erg geslaagd, dus denk dat ik me daar eens op ga oriënteren.

Dat quorn, is dat een merknaam, of is dat een productnaam?



Want ik zie dat ze van Valess stukjes quorn hebben, maar er is ook een merknaam Quorn, die ook vegetarische stukjes heeft.

@Vlinder83 wrote:





Heb nog een makkelijk gerechtje voor je :wink: , valt altijd zeeeeeer in de smaak bij mijn vleesetende vrienden :lol: : falafel

Ik koop dan altijd een turks brood die ik eventjes in de oven doe( of pita broodjes ), (spicy)falafel balletjes van de AH bakken en dit tussen het brood doen. Dan kun je er nog tussen stoppen wat je lekker vindt ( sla, komkommer, tomaat, augurk, mais, gebakken ui met paprika, ed ). Ik leg altijd van alles in schaaltjes op tafel zodat mensen hun broodje kunnen vullen met wat ze lekker vinden. Ik maak er dan ook nog zelf tzaziki saus bij.



Misschien heb je nog wat aan deze site: http://www.vegatopia.com . Staat veel info en ook veel lekkere recepten.






Ben een boodschappen lijstje aan het maken voor komende week; de tzaziki eet je die er los bij, of gaat die ook in het broodje?

En hoeveel balletjes heb ik ongeveer nodig voor 3 personen, is 1 pak voldoende?

@Becca wrote:

@Vlinder83 wrote:




Ja! Vooral dat vlees smaakt prima zo!



:angel:




:lol: :lol:

Anneke, tzaziki doe ik ook tussen het brood inderdaad. Je kunt er elke saus tussen doen die je lekker vindt, we nemen ook wel eens knoflooksaus, maar vind toch die home made tzaziki het lekkerst. 1 pakje met ballen is net genoeg voor ik denk jullie 2 en 1 van de kinderen (?). In een pita broodje doe ik 3 ballen, die ik dan een beetje plat druk. Als we Turks brood hebben dan is het stuk brood groter dus gaan er iets meer ballen in.



Quorn stukjes van valess, die heb ik nog nooit gehad, wist ook niet dat ze er waren. Ik heb altijd die andere die je ook gezien hebt. Als je het in een wokgerecht o.i.d. wilt gebruiken kun je die blank gekleurd stukjes nemen. Ze hebben ook quorn met een gepaneerd kruidig laagjes erover, of voorgekruide stukjes in een sausje, maar die gebruik ik in andere gerechten.

@fiep klophout wrote:

Misschien is het idd een idee om te beginnen met mínderen. Een paar dagen per week vega en dan voornamelijk als je ergens anders bent, gewoon wel vlees eten.


Ik eet zo'n 3-4 keer per week vegetarisch, man eet vlees en de kids eten bewust van beide zodat ze ook alles leren te eten.
Ik eet bewust minder vlees maar zou nooit helemaal vegatarisch gaan want een biefstukje op zijn tijd kan ik niet missen :wink:

@wwb wrote:

mijn man eet ook vegetarisch, maar ik vind dat dus niet zo lastig. Hij krijgt gewoon geen vlees & co. Eten we aardappels, vlees en groente, dan hij dus geen vlees, maar een extra schep groenten en aardappelen. Eten we macaroni, dan rul ik het gehakt in een aparte pan, en doe dat pas op het bord erbij.


Jullie situatie is natuurlijk anders aangezien je man op dieet is. ~Maar ik vind dit eerlijk gezegd voor mensen dieniet om dietistische redenen vegetarier worden niet de beste tip. Om een gezonde voeding te houden kun je niet amper volstaan met het weglaten van vlees en iets meer groente erbij te pakken. Een paar keer per week is dat prima, maar een leven lang heeft je lijf echt wat meer nodig dan dat.
Op de basisschool was een vriendinnetje van mij die ook gene dode diertjes meer wilde eten. Een half jaar later kwamen de ouders helemaal ontzet bij mijn ouders aan. De schooldokter was helemaaal door het lint want het ging helemaal niet goed met haar. Bleek dat ze dat kind elke dag een gebakken eitje gaven ipv vlees, dat was het. Tja, daar kom je er, zeker met opgroeiende kinderen, niet mee.
Voor een gezond vegetarisch fulltime dieet moet je je echt wel wat bewuster zijn van de voedingsstoffen die je mist als je vlees, vis en gevogelte uit je dieet weg laat. En nogmaals: je hoeft ze niet heel concreet 1 op 1 te vervangen, doe ik ook maar bij uitzondering, maar dan moet je wel de andere ingredienten die je gebruikt aanpassen.

Ik zie het niet zo als een dilemma…maar ik ben dan ook al jaren vegetariër (geen vlees, vis en kip). Mijn man is dat niet, maar hij vindt het, gelukkig, geen probleem dat ik dat wel ben (net zo min als dat ik het geen probleem vind dat hij het niet is). Ons dochtertje zal wel vlees, vis en kip te eten krijgen (natuurlijk niet per se iedere avond, maar ze zal niet ‘vegetarisch opgevoed’ worden)…en als zij oud genoeg is, mag ze zelf beslissen wat ze doet. Nu is het bij ons wel dat mijn man vaak kookt, maar ik wil ook best vlees ed klaarmaken (mits het niet herkenbaar is als dier…), zolang ik het zelf maar niet hoef te eten.



Als je bang bent dat je het gaat missen, dan is het misschien een idee het gewoon wat minder vaak te eten? Of als je het mist, toch weer gewoon te gaan eten? Het is niet per se dat je deze beslissing maakt voor de rest van je leven, toch? Of je geeft het beestje gewoon geen naam (;)) en doet lekker waar je zelf zin in hebt…dan is het probleem ook opgelost?



En of vleesvervangers lekker zijn, is heel erg persoonsafhankelijk (net als dat met vlees, vis, enz. is ;))… Ik vind Valess bijvoorbeeld niet te eten… :silenced: Maar de meeste quorn producten vind ik wel lekker. Kwestie van uitproberen dus.

@Fietje wrote:

@Vlinder83 wrote:
Anneke, ik ben nu al zo’n 18 jaar vegetarier ( geen vlees, geen vis ). In die tijd dat ik dat werd was er niet veel aan vervanging, maar nu heb je echt keuze genoeg.

Mijn man had nog nooit echt vegetarisch gegeten en stond er een beetje sceptisch tegenover, maar vindt bijna alles wat ik maak erg lekker. Sterker nog, hij eet nu maar 1 soms 2 keer per week vlees.

Je leert vanzelf hoe je lekker vegetarisch kan koken. Het kan heel makkelijk door een kant en klare burger te kopen ( AH heeft wat dat betreft wel lekkere dingen ), maar je kan je ook helemaal uitleven door zelf creatieve gerechten op tafel te zetten.

In mijn familie is niemand vegetarisch. Ze houden altijd wel rekening met mij, maar ik doe ook niet moeilijk. Ben ook wel tevreden met wat aardappels en groente voor een keer. BBQ, dat blijft altijd wel wat lastiger. Ik vind het ook vies als mijn vega spullen op de vlees bbq gaan, dus ik neem wel eens zo’n wegwerp bbq-tje mee naar anderen. Of ik eet dan alleen salades, stokbrood, dat soort dingen. In restaurants hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. Tegenwoordig heeft bijna elk restaurant tenminste wel 1 vegetarisch gerecht op de kaart staan. Als je naar de Italiaan gaat heb je helemaal volop keuze ( vooral gerechten met kaas ).

Die ene keer in de week dat mijn man en zoontje wel vlees of vis eten dan maak ik iets met aardappels en groenten, zodat ik voor mezelf een vega schijf kan bakken. Je hebt dan alleen een extra pan voor de afwas, maar dat is de moeite niet :wink: . Verder eten we regelmatig quorn stukjes dat kun je gebruiken in de rijst e.d., lijkt wat op kip. Echt iedereen die hier dat eet vindt het lekker. Gehakt in de pasta vervang ik door vega-gehakt, ook erg lekker. en verder eten we vaak dingen met kaas.



Succes met het maken van je keuze, het hoeft echt niet lastig te zijn om vegetarisch eten in te passen in je gezin.
het zou mijn stukje tekst kunnen zijn, ware het niet dat ik nu ong 14 jaar vegeratisch eet i.p.v. 18 jaar

De rest van het gezin eet gewoon vlees, vis, maar ook vegetaisch als het zo uitkomt




Hier gaat het precies zo. Ik eet al 20 jaar vegetarisch, de rest van het gezin eet wel vlees/vis maar ik maak ook vaak gerechten waar geen vlees of vis aan te pas komt, pasta bijv… dat eten we dan met z’n’allen.

Geen enkel probleem :thumbup:

Dit topic heeft mij aan het denken gezet…ik ben GEEN vegetariër, maar heb wel bezwaren tegen het eten van bepaalde (jonge) dieren. Wij eten alleen rundvlees, varkensvlees en kip. Ik sta ook open voor het minder vlees eten.



Afgelopen maandag hebben wij voor het eerst in ons leven onze tanden gezet in een maisschnitzel van de Appie :mrgreen: . Smaakte prima en we zullen in de toekomst vaker het vlees een keertje laten staan.



Verder ben ik me eens gaan verdiepen in het leed dat kipfilet heet 8). Scharrelkipfilet is duurder dan gewone kipfilet, verschil is voor ons prima te betalen dus dat doen we dan ook. MAAR: biologische kipfilet kost bij de AH dus € 24,95 per kilo :shock: . En dat gaat me dus een beetje ver :oops:



Anywayzzz, we gaan hier eens kritisch kijken naar ons vleesverbruik.

Nou, ben al eventjes bezig inmiddels en gaat goed!



Mijn man wilde zelfs een hap van mijn Valless kaasfiletding.

En hij vond het -net als ik- wel oké.



Hij heeft nu met zijn collega zitten babbelen, had gezegd dat ik morgen fallafel ga maken, en nu kwam hij met allemaal recepten thuis.

Hij vind eigenlijk dat je geen aardappels, vlees(vervanger) en groente meer moet eten, maar schotels oid waar je het vlees uitlaat en bijvoorbeeld vervangt door noten, etc.



Ik uitgelegd dat ik dat expres niet deed zodat zij wel vlees konden eten (en ik niet teveel van mijn normale eetgewoontes wil afwijken), maar hij wil dus wel mee gaan doen. Ja echt…



Dus dat is wel heel grappig. :slight_smile:

:thumbup: :thumbup: zeg dat je man ineens niet meer zo negatief er tegenover staat!

@fiep klophout wrote:

hoi, ik ben vegetarier. maar een totaal andere situatie dan jij, want ik ben vegetarisch opgevoed.


Hé, ik ook! Ook vanaf je geboorte?



Ik zou gewoon eten wat je wilt en niet eten wat je niet wilt. Ik eet vegetarisch, mijn vriend eet twee of drie keer per week vlees / vis en onze dochter ongeveer 1x per week. Hij maakt de zalm, tonijn, gehakt of kipfilet er gewoon los bij. Geen extra werk dus en iedreen eten op maat.

Van al die vegaburgers vind ik 95% niet te eten trouwens. :sick: Ik doe wel vaker noten door het eten en eet kaas en ei en misschien wat vaker linzen of bonen.

Ik eet grotendeels vegetarisch, het enige dat ik eet is gehakt en kipfilet, en dat laatste alleen in stukjes door een gerecht of zo. Dat zijn de enige twee dingen die ik eet qua vlees, voor de rest alleen vegetarisch. Simpelweg omdat ik verder geen vlees lust :slight_smile: met een lap vlees op mijn bord doe je me echt geen plezier, ik lust geen vleeswaren op brood, enzovoort. Ik vind die vegaburgers van Valess en Apro Soja veel lekkerder dan vlees, ik hou wel van die smaak. (Ik lust b.v. ook geen gewone melk, ik drink alleen sojamelk), en eieren eet ik ook niet… dus ik ben een soort semi-veganist-maar-net-niet of zoiets :slight_smile: