Vanishing twin en cyste

Vanmiddag een vroege echo gekregen i.v.m. bloedverlies.

Nu waren er twee vruchtzakken te zien, één intacte vruchtzak met een knipperlichtje :inlove: , en een lege vruchtzak zonder een embryo.

Het zou het bloedverlies verklaren en ik moet 22 oktober terug komen om te zien of de vruchtzak verdwijnt of dat er “tadaa” toch nog een kindje blijkt te zijn.

Verder is er een grote cyste gezien op mijn eierstok. De verloskundige gaf aan dat hij mogelijk bij 16 weken aangeprikt moet worden, als hij niet kleiner wordt omdat hij anders in de weg zit.

Heeft iemand van jullie ervaring met een vanishing twin?

Hoelang hield het bloedverlies bij jou aan? En hoe lang duurde het totdat de vruchtzak niet meer te zien was? Of was er plots toch na een tijdje nog een kindje te zien?

En wie heeft ervaring met een grote cyste, die aangeprikt moest worden? Hoe gaat zoiets in zijn werk?

Pff…zit met een hoop vragen! :?

Oh wat akelig voor jou! Een hele onzekerheid zo lijkt me.

Ik ken 2 personen die een vanishing twin hadden. Bij 1 kwam er geen bloedverlies en zou het vruchtje tot op het einde van de zws zichtbaar blijven en uiteindelijk in de vliezen van het goede kind opgenomen worden. De 2e persoon had wel bloedverlies en dat hield best wel een tijdje aan, ik weet helaas niet meer hoe lang dat was.

Veel sterkte!

Dank je Robin voor je reactie.

Het is wel opvallend dat mijn verloskundige zegt: dat zie je vaak hoor…terwijl het hier nou niet echt overspoelt met reacties…

Beetje valse geruststelling ofzo? Nou ja, ze bedoelde het vast goed

Mats was er een van 2 maar zij deelden de vruchtzak. En dit komt heel zelden voor.

Het had een zeer gecompliceerde zwangerschap kunnen worden ware het niet dat het 2de kindje met 6 wkn was gestopt met groeien.

Ik heb heel licht bloedverlies gehad. Maar het grootste deel is opgenomen door mijn lichaam. Bij een volgende echo was er al bijna niks meer van te zien.

Behoorlijke toename van het bloedverlies met stolsels nu vandaag ook.

Ik word er mega onzeker van: gaat dit nog wel stoppen, en hoe gaat het met het kindje?

Ik hoop maar dat mijn baarmoeder de lege vruchtzak aan het opruimen is, maar vraag me tegelijkertijd af of het wel zo selectief te werk kan gaan…

:think:

ik heb eigenlijk geen antwoorden voor je…

maar snap best dat het je heel onzeker maakt. daarom wil ik je ff een dikke :hug: komen geven. ik duim dat knipperlichtje “gewoon” mooi verder groeit.

:pray: :pray: :pray:

xxx

Gerda

ai, wat een onzeker situatie… :hug:

Ik hoop dat je lichaam het lege vruchtzakje aan het opruimen is en dat het andere mooi blijft zitten. Sterkte met deze onzekerheid! :-*

Heel veel sterkte :hug: :-

Hier heb ik het 2x meegemaakt, bij Y.eline heb ik een bloeding gehad en na de geboorte bleek na onderzoek van de placenta dat het met een tweeling zwangerschap is begonnen.

En de zwangerschap van Mick is met een tweeling begonnen. Met de 8 weken echo zagen we 2 kindjes, 1 (Mick) was duidelijk in beeld met hartslagje en het andere kindje lag wat meer verstopt in dezelfde vruchtzak en de gyn kon het niet helemaal in beeld brengen dus kregen te horen we kijken over 4 weken weer of het kindje gegroeit was. Helaas kregen we met de 12 weken echo te zien dat het andere kindje niet verder gegroeit was, er zat wel een soort vlies in de vruchtzak die hem in 2-en deelde maar aan de andere kant was geen vruchtje meer te zien. Mn lichaam heeft het kindje zelf opgenomen. Heb alleen met 18 weken een kleine bloeding gehad meer niet…

Toen mn moeder zwanger was van mij heeft ze veel bloedingen gehad en is ook een vruchtje verloren, dus er werd tegen haar gezegt dat ze een miskraam had gehad, maar ze geloofde er niks van ze voelde zich nog zo zwanger dus er moest nog wat zitten. Ik bleek dus er nog gewoon te zitten alleen het andere kindje heeft het niet gered…

Hoop echt dat je lichaam, alleen het andere vruchtje afstoot en je andere kleintje gewoon heel veilig in je buik zit :-

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Voor jullie ook niet makkelijk geweest.

Hier is het bloeden een heel stuk verminderd! En geen stolsels meer, wat bruin bloedverlies nog.

En voel me nog steeds zwanger.

We zullen maandag op de echo zien of het vruchtzakje nu verdwenen is en het andere vruchtzakje met ons kindje er nog vrolijk zit. Afwachten maar!

@Robin03 wrote:

Oh wat akelig voor jou! Een hele onzekerheid zo lijkt me.

Ik ken 2 personen die een vanishing twin hadden. Bij 1 kwam er geen bloedverlies en zou het vruchtje tot op het einde van de zws zichtbaar blijven en uiteindelijk in de vliezen van het goede kind opgenomen worden. De 2e persoon had wel bloedverlies en dat hield best wel een tijdje aan, ik weet helaas niet meer hoe lang dat was.

Veel sterkte!

Dat was hier ook het geval.

Floris was ook onderdeel van een VT. Het tweede vruchtje is doorgegroeid tot ongeveer 7 weken. Of beter gezegd had de vruchtzak die maat en het vruchtje is blijven steken op bijna 6 weken. Moet eerlijk zeggen dat ik geen druppeltje bloedverlies heb gehad, het tweede vruchtje ook niet ben verloren (zelfs met de 20 weken screening die ik bij 19 weken had nog gezien!) maar dit kan komen omdat ik aan de progestan zat als ondersteuning. Niet helemaal vergelijkbaar dus.

Floris is heel goed verder gegroeid zonder extra complicaties. En ze zeggen dat vanaf dat het hartje klopt het andere vruchtje het al heeeeel goed doet, de placenta keurig is ingegroeid/nesteld en er eigenlijk erg weinig risico is dat het helemaal verkeerd loopt. De extra risico’s zitten erin dat je baarmoeder geirriteerd raakt door het bloed dat zich vormt (een teken dat je andere vruchtje net voor het gaan kloppen van het hartje is gestopt dus niet al veeeeel vroeger) en je dus een soort milde weeën krijgt (je buik even extra verwennen met een lauwwarme kruik wil wel eens helpen de rust te bewaren) of doordat er een lichte ontstekingsreactie optreedt in je lijf (houd je temp even in de gaten misschien? Al is die standaard iets hoger dan gebruikelijk omdat je zwanger bent maar voel je je koortsig ondanks dat de thermometer het NIET aangeeft preventief een paracetamol kan echt geen kwaad!).

Ik kreeg geen extra bijzondere leefregels mee want tja die zijn er eigenlijk ook niet. Ben uiteraard zoals gebruikelijk met IVF veel opgevolgd middels echo’s. Dat stelde mij iig wel gerust dat alles met Floris (die toen nog geen Floris heette :lol: ) goed ging. Het enige dat ik zeker weet is dat het heeeeeel vaak goed afloopt met beebje 2. :-*

Na de bevalling ben ik overigens nog wel de tweede placenta tegengekomen in de kraamweek. Die kan vooral bij geen bloedverlies, wel progesteron gebruik nog blijven zitten.

Jee, spannend zeg…ik vind eigenlijk ook dat het best vaak voorkomt als je de reacties zo leest…tenslotte is er maar een heel kleine steekproef op Kok te vinden.

Mijn moeder bleek bij de bevalling één van twee te zijn, mijn oma had vroeg in de zwangerschap een bloeding gehad maar toen hadden ze allemaal nog geen hippe echo’s enzo :wink: Bij de bevalling bleek inderdaad aan de placenta zichtbaar dat er een tweede was geweest.

Succes vandaag, ik duim voor een goede afloop en dat met het andere kindje alles goed en gezond is!

succes vandaag :pray: :hug: :-*

Dank jullie wel! :-*

Ik ga vanmiddag, laat het nog wel even weten hoe het is gegaan!

Vanmiddag voor echo geweest.

Beebje was keurig op termijn gegroeid. Hartje is heel levendig aan het kloppen

:inlove: .

Máár tweede holte is flink groter geworden, zit ook nog vol met bloed.

Ook cyste was iets gegroeid.

Al met al: ik ga donderdagochtend naar de gyn., even horen wat hij er van vindt. De verloskundige had het nog nooit zo gezien…(erg geruststellend, maar niet heus).

Hier de echo. In de onderste holte zit beebje :inlove:

Bovenste holte is dus onrustig, lijkt met bloed gevuld :frowning:

Wat een mooi beebje zit er in de onderste! :inlove:

Even van wat ik weet van echo’s en holtes waar geen beebje (meer) inzit. De bovenste holte ziet er ‘onregelmatig’ uit. De rand is afwisselend wit (teken dat de zak ‘dubbel’ is als in 2 vliezen zoals gebruikelijk bij een gezonde zwangerschap maar ook grijzere randen. Daar is de holte zich ws al aan het afbreken. De vliezen hoeven niet door te gaan zodat de holte opgeruimd wordt door je lijf. Meestal ‘verschrompelt’ de holte naarmate de tijd vordert. :-* De onderste holte met mooi beebje erin ziet er uit alsof er echt een heeeel mooie witte rand rondom zit. :thumbup: Die witte rand is zeg maar het weefsel waaruit zich de vliezen hebben gevormd. Dezelfde die je dus na je bevalling zit aan de placenta vast. (heel technisch gezien schijnen het er 3 te zijn maar dat kan de gyn je vast beter uitleggen dan ik dat kan)

Hoe mooier wit de rand hoe steviger de vliezen. :thumbup: Binnenin de bovenste holte zie je ook grijze gebieden. Dat is meestal vocht en bloed vermengd. Dat is aan het oplossen. Hoe grijzer, hoe meer tinten grijs (euhm niet het boek dan… :wink: ) hoe meer mix er zit tussen vocht (het opruimmedium van je lijf) en bloed hoe meer je lijf dus bezig is met opruimen. Uiteindelijk zie je meestal dat de wanden (vliezen) van de holte naar elkaar toe gaan komen en het min of meer dus verschrompeld.

Ik vermoed (maar ik ben dus echt geen gyn en tik enkel uit eigen ervaring!!) dat er nog een stukje placenta aanwezig is van beebje dat het niet gered de placenta krijgt pas als laatste het seintje door dat er geen groeiende beeb meer is die voeding vraagt. Juist bij een VT komt dat signaaltje pas veeeel later door en kan de holte nog wat doorgroeien.

Weet zelf niet precies of het nu een goed teken is (beebje dat groeit is sterk!) of dat het een soort missertje is van moeder natuur…want de placenta zou zichzelf eigenlijk ‘gewoon’ moeten uitschakelen als er geen groeiende baby is.

Groot gelijk dat je samen met de VK een kijkje laat nemen door de gyn. Een VK is er voor reguliere, simpele, niet gecompliceerde doorgaande zwangerschappen of een simpele ongecompliceerde miskraam die ‘volgens het boekje’ verloopt en geen medisch ingrijpen nodig heeft. Hoop dan ook vooral dat je behalve dit onderzoek en misschien nog een vervolgecho geen verdere inmenging nodig hebt van de gyn. :-*

Thnx Rhiannon, wat je schrijft, is nèt wat ik even nodig heb :-*

Alsje, ik ben me wezenloos aan het zoeken op de schijven naar een plaatje van het prille begin van Floris…ik schijn nogal laks te zijn geweest met het inscannen van echoplaatjes… :oops:

Zal morgen kijken in het daglicht en met oudste naar school of ik het fysieke plaatje kan vinden van Floris en beebje 2 dat het dus ook niet gered heeft rondom dezelfde termijn.

Maar echt, je bent pas ‘echt’ gerust als je die rare eerste 12 weken voorbij bent en je dat totaalplaatje van een zwaaiende baby ziet op de echo. En het huisje van je groeiende beebje ziet er echt mooi uit dus de kans is heeeel groot dat je over een maand of 7 ‘moet’ gaan bevallen van een volgroeide baby. :wink: :thumbup: Laat je trouwens ook nooit overrompelen door een gyn, die willen nooit garanties geven (deels terecht natuurlijk) maar zijn vaak pessimistischer dan nodig is. Vertrouw op de kleine, die op termijn groeit en niets tekort komt en waar het hartje heel stevig van klopt.

Heb trouwens wel een ‘mooi’ voorbeeld van de cystes die bij mij standaard ontstonden na de IVF door de overgebleven follikels die zich weer vulden met vocht. Bijna altijd waren ze rondom de 12 weken echo amper nog zichtbaar.

De onderste foto en dan links zie je de gevulde holtes duidelijk zitten.

Op de foto is wel heeeel erg duidelijk te zien de aanwezige vliezen rondom de baby (in dit geval de zwangerschap van Bregtje* en de echo is meen ik me te herinneren de 7 weken echo dus dat is een week eerder dan de jouwe) naarmate de zwangerschap vordert is het witte lijntje IN de holte steeds minder zichtbaar omdat het naar de buitenrand verplaatst.

Op de foto erboven zie je links naast de holte waar Bregtje* keurig in verder is gegroeid een witte streep…daar heeft heeeeel erg kort (tot ong 4,5 tot 5 weken) een tweede holte gezeten of daar ook echt een vruchtje in is gaan groeien weten we niet. Ikzelf heb altijd gedacht; wel ingenesteld maar geen vruchtje.