Toen ik Jinthe vandaag uit het KDV haalde, zat ze in de kinderstoel. De leidster zei dat ze vanaf zes maanden kort in de kinderstoel mochten. Thuis zit ze nog niet in de kinderstoel, sterker nog; we hebben er nog niet eens één in huis. Ze kan ook nog niet goed zelfstandig zitten, dus ik vond/vind het nog een beetje te vroeg.
Ik vroeg me af vanaf wanneer het ‘goed’ is om een kindje in de kinderstoel te zetten (met de rugleuning rechtop - kan ook niet in ligstand of wat dan ook)? Kan het kwaad als ze nu zo nu en dan eens in de kinderstoel zit? Iemand die dit weet?
ik werk zelf op een kinderdagverblijf, Wij zetten kinderen pas in een kinderstoel als ze zelf kunnnen GAAN zitten. Ik vind persoonlijk 6 maanden dus te vroeg!
Ik vind 6 maanden ook wel erg vroeg hoor. ze morgen er pas in als ze zelf kunnen gaan zitten.
Dus ik zou er wat van zeggen.
Ik heb net ook al het eea op internet gelezen en daar staat ook overal ‘vanaf dat ze goed zelfstandig kunnen zitten’, wat mijn gevoel ook al zei dus. 'k ga donderdag aangeven dat ik liever niet wil dat ze nu al in de kinderstoel zit.
mmmm zelf GAAN zitten… dan zou onze knul van 1 jaar nog niet in de kinderstoel mogen :think:
Ja het is een luie donder
Maar hij kan wel heel goed zitten en van zit naar lig etc etc, maar terug doet die niet hoor!
Aangezien onze oudste 2 ook zo waren… toen ook maar eens gevraagd op het CB en als ze stevig kunnen zitten dan mogen ze in kinderstoel. Dat is vaak gelukkig wel iets eerder als dat ze gaan zitten.
hier op het dagverblijf had ik het er ook over met een leidster, toen ze een ukkie ff in de kinderstoel zetten! ze zetten de kindjes die nog niet zelf gaan zitten, maar wel goed zitten, wel in de kinderstoel, maar op de grond spelen gaan ze gewoon op de buik! het is gewoon handiger voor hun, leek mij!
overigens, lieten ze het ventje niet langers als 10 min zitten, want dan mogen de kinderen die het drinken ophebben al weer gaan spelen!
Luuk zit ook nog niet in de kinderstoel. Hij kan wel redelijk blijven zitten als je hem neerzet…maar dat duurt altijd maar even, hij wil zo snel mogelijk op z’n buik liggen om te tijgeren. Tja, waarom zou je stil gaan zitten als je vooruit kan komen he? :roll: Ws duurt het ook nog wel ff voordat hij zelf gaat zitten…ik ga straks wel beginnen met beetje oefenen in de kinderstoel omdat hij volgens mij wel sterk genoeg is… Volgens mij kun je zelf het beste aanvoelen wat je kind wel of niet kan…maar 6 maanden lijkt me idd wel wat vroeg. Hier doen ze het iig niet op het kdv!
Bij het CB zeiden ze tegen mij ook, als ze goed zelf kunnen zitten. Ongeveer met 8/9 maanden (per inidividu verschillend natuurlijk). Maar ik vind dat een KDV rekening moet houden met hoe de ouders het doen. Als een moeder haar eigen kind met 6 maanden in een stoel zet vind ik het wat anders dan dat een instelling het doet terwijl het thuis niet gebeurt.
F. kan al een poos zelfstandig zitten. Zelf gaan zitten kan ze nog niet maar dat zal vandaag of morgen wel gebeuren, ze is er erg druk mee bezig. F. zette ik met 6 maanden wel in de kinderstoel, zij gaf aan niet meer te willen liggen maar echt te willen zitten zodat ze alles goed kon zien.
Ik vraag mij af hoe jullie dan het fruithapje en groente hapje geven?? En hoe doen de moeders het waarvan de kinderen a la rapley aangeboden krijgen??
Ikzelf combineer het en ze krijgt alles in de kinderstoel.
@missmelody wrote:
F. kan al een poos zelfstandig zitten. Zelf gaan zitten kan ze nog niet maar dat zal vandaag of morgen wel gebeuren, ze is er erg druk mee bezig. F. zette ik met 6 maanden wel in de kinderstoel, zij gaf aan niet meer te willen liggen maar echt te willen zitten zodat ze alles goed kon zien.
Ik vraag mij af hoe jullie dan het fruithapje en groente hapje geven?? En hoe doen de moeders het waarvan de kinderen a la rapley aangeboden krijgen??
Ikzelf combineer het en ze krijgt alles in de kinderstoel.
Precies wat ik dacht: Hier krijgt Kaeyen a la Rapley, dus vanaf 6 maanden ging hij in de kinderstoel, en at met ons mee. Moet er niet aan denken hem op schoot te nemen, terwijl ik ook nog 2 andere kids moet helpen met opscheppen of snijden. Kaeyen zit (en zat) altijd goed erin, en we deden het in het begin zeker niet te lang. Hij kon nog niet zelfstandig zitten, maar in de stoel dus wel. (op schoot ook, maar dan liet hij zich ook we naar achter of opzij vallen)
Misschien maakt het uit hoe je kindje zit, want ik zie ook regelmatig kinderen die echt als een plumpudding zitten: die kan je nog niet in een stoel zetten nee. Maar hier zaten ze alledrie stevig en rechtop, maar dus wél met ondersteuning mocht dat nodig zijn…
zowel jasper als annan gingen rond 6 maanden in de kinderstoel.
ze konden met steun goed zitten, en los maar even. mar ik vond het goed rechtop kunnen eten belangrijker.
een maaltijd hoefde niet lang te duren… (rapley)
Imme zat al met een maand of 5 in de kinderstoel. Eventjes en ik deed er een opgerolde handdoek nog tussen. Ik wisselde de kinderstoel af met de wipstoel.
Ik werk ook op een kinderdag verblijf en hier mogen de kinderen in de stoel als zelf kunnen zitten. Anita, dan hebben jullie dus alleen kindjes in de stoel zitten vanaf een maand of 9/10??
Imme zit heel erg goed, maar kan absoluut nog niet zelfstandig GAAN zitten.
Dat zie ik de eerst komende tijd ook nog niet gebeuren.
Ik zou er wel wat van zeggen op het kdv.
Morris (net 6 maanden) zit ook sinds kort in de stoel. Wel helemaal ingepakt met een zitverkleiner en een handdoek voor hem, maar die was eigenlijk na twee keer zitten al niet meer nodig omdat hij toen al niet meer naar voren ging hangen. Hij zat daarvoor in de wipstoel erbij, maar daar bleef hij niet meer in zitten en gooide zich steeds voorover. Gevolg: overal zat eten en hij maaide alles van tafel af. Nu hij in de stoel zit, is hij een stuk rustiger en eet veel beter. Maar hij zit ook maar echt max 10 minuten per keer, dan gaat hij weer in de wipstoel, box of op het kleed.
Ik denk niet dat zo zeer het punt is wanneer ze in de eetstoel gaan, als wel dat de ouders dat besluiten en niet het KDV. Ik denk dat J ook wel in een eetstoel kan, maar ik zou ook not amused zijn als dat zonder overleg even gedaan word.
hier ging floris met 4 maand in de kinderstoel in de 5 puntsgordel. maar dat zal per kindje verschillend zijn…het is maar net hoe sterk ze al zijn
Hier tussen 4 en 6 maanden, af en toe met een opgerolde handdoek.
Wij hadden zo een ouderwetse, die er af kon halen en tafel neer kon zetten, zat geen gordel op.
Ga dus nooit gewoon even op die tafel zitten, ik ben er door heen gezakt
Daarna in de kinderstoel van Bambino, daar zit hij erg goed in. Hij kan niet zelfstandig naar zit gaan, maar wel zitten kan hij als de beste.
Denk dat het aan de sterkte van het kind ligt, Riley kon al stevig zitten, en tegen de leuning staan van de bank, terwijl andere kindjes dat later doen.
Hier ging Liv met 4,5 maand in de kinderstoel. Maar heel eventjes, maar ze kon toen al echt goed zitten in de stoel met verkleiner. En ze vond het prachtig. Sinds ze 6 maanden is zit ze langer in de stoel. Tot een half uur ofzo. Ze kan nog niet zelfstandig gaan zitten. Maar kan al wel goed los ziten zonder om te vallen.
Ik begreep idd van het kdv dan zij het pas doen als een kindje zelfstandig kan gaan zitten. Ik schrok, dacht alweer dat ik het fout had gedaan :think: Maar ahg, liv vind het leuk. En ik ben begonnen met bijvoeden a la rapley. Dan moet ze ook rechtop zitten!
xx
als leidster KDV…
als de kindjes ZELF kunnen gaan zitten, dan pas mogen ze in een kinderstoel en dan echt opbouwen beginnen met max. 5 min
dus als ouder zou ik de leidsters aanspreken dat je dit niet wilt, dat het pas mag als je kleintje ZELF kan gaan zitten.
hier gaat de kleine ook al in de kindestoel, niet lang hoor. Max 15 minuutjes per dag. Maar mn meissie kan ook al goed zitten met steun.
In het geval van kdv zal ik het ook niet zo leuk vinden als ze je dochter zomaar in de stoel zetten, terwijl ze dat thuis nog niet eens mag. Maar even aankaarten dus
Ik heb het op het KDV nagevraagd. Ze kijken hoe een kind bv. op schoot zit. Als ze stevig genoeg zitten en met de hele romp bewegen/draaien, dan mogen ze vanaf 6 maanden kort in de kinderstoel om te oefenen.
We gaan binnenkort zelf ook maar eens een kinderstoel kopen, dan kan ze er thuis ook zo nu en dan eens even in.