van stuit...naar gewoon..naar dwarsligging...

Oh Rhode, gefeliciteerd! Hij/ zij zat je gewoon te plagen!



Ik ben gisteren bij de vk geweest. Uk ligt nog steeds in stuit en de vk denkt dat hij niet meer gaat draaien. Moet volgende week naar de gyn voor verdere details en echo en bespreken draaipoging.

Wij willen geen draaipoging omdat we het nogal een geweld vinden voor iets dat maar in de helft van de gevallen helpt. Daarbij is er nog ruimte in mijn buik en kan Uk zelf ook nog draaien ( alsie wil… :snooty: ) en omgekeerd ook terug kan draaien als hij al gedraaid wordt. Bovendien heb ik begrepen dat ze niet weten waar de navelstreng blijft…



In mijn omgeving zijn 3 mensen die een draaipoging hebben gehad en alle 3 zeggen ze: de volgende keer niet weer.

Maar goed, ik heb de argumenten van de gyn nog niet gehoord om het wel te doen. Misschien zijn die wel zo goed dat ik me nog bedenk…

ik weet het niet, maar ik denk dat de enigste reden is dat je dan geen ks hoeft



maar dat weet ik ook niet zeker of zo…



hier is beeb nog lekker van stuit naar dwars en van dwars naar hoofdligging…dus hier nog ruimte genoeg,



al heb ik wel het gevoel dat er aan het indalen gaat, want heb zo’n drukkend gevoel van onderen en voel ook elke keer getrappel beneden op mijn blaas

@kimmetje23 wrote:

ik weet het niet, maar ik denk dat de enigste reden is dat je dan geen ks hoeft


Dat hoeft ook niet perse als je geen draaipoging doet :wink:

De enige reden voor een draaipoging is denk ik dat je dan nog een kans hebt op een normale bevalling met minder risico.

Nog een hart onder de riem voor dames met een stuit :wink: :



Ik ben op 6 juli 2006 in 3,5 uur bevallen van een dochter, vaginaal en in stuit!

De vliezen braken spontaan, de weeen kwamen op gang en in no-time (1e keer inwendig onderzoek) zat ik op 6cm ontsluiting, (mijn man was pas net binnen op dat moment :lol: ). Ik heb de weeen goed op kiunnen vangen, niet echt als pijnlijk ervaren,en toen het wel pijnlijk werd, was de ontsluiting volledig en mocht ik na arriveren van de gyn gaan persen. Ze is geboren in 2 persweeen, dat duurde 4 minuten.

Omdat ik pre-eclampsie had, was ze dysmatuur (te klein voor de zwangerschapsduur), en ik dacht dat ik daarom een makkelijke bevalling had gehad. De gyn zei echter dat dat niet zo was, omdat haar hoofd wel normaal van grootte was (35 cm), en dat moet er immers toch uit, en nog wel als laatste ook! (ze zei dat het de volgende keer nog makkelijker zou gaan, al zou de baby het dubbele wegen :shock: -> onze dochter was slechts 4 pond).

Ik ben niet ingeknipt (de gyn stond wel al klaar met de schaar, maar het ging Zo snel dat ie geen kans kreeg), en had 2 hechtinkjes.

Voor een volgend kindje is mij trouwens weer een stuit voorspeld (afwijkende baarmoedervorm), maar ben nu 33 weken zwanger en deze kleine ligt nog elke keer met het hoofd keurig beneden. Ik wacht geduldig af, heb geen vrees meer voor een stuit bevalling.

Wat betreft het indalen: mijn dochter was niet ingedaald toen de bevalling begon. Haar hoofd zat ook steeds heel erg hoog. Ik moest zodoende wel blijven liggen, meteen na het breken van de vliezen.

Kijk! Dat zijn de berichten die ik graag wil lezen nu. Een vriendin van mij is ook heel snel bevallen met een stuiterkind. Het kán dus wel en daarom ga ik ook met die instelling verder. Maar nu is het alleen afwachten hoe Ukkie ligt en of een gewone bevalling uberhaupt mogelijk is. Dat is even afwachten.Maar hoe lag jouw kindje in stuit dan? Ik vond het verhaal van dat de beentjes eerst komen en ze dan het kind niet aan mogen raken totdat de schoudertjes er zijn eng klinken. Wat als ie nou per ongeluk het bed raakt, gaat ie ook ademen toch?

ja dat dacht ik ook al pipi :wink:

Sibel lag in onvolkomen stuit -. met de billen naar beneden en de benen omhoog. In de eerste perswee is haar lijfje compleet geboren, en zaten hoofd en voeten nog binnen :roll: . Ik hoorde de gyn zeggen : “En daar komt het hoofd, oh nee…nog niet”

En ik dacht: JAWEL!!!

En zette nog eens extra kracht en daar was ze!

Op het moment dat haar lijfje ‘stond’ is de gyn idd nergens aan gekomen. Achteraf zeiden ze ook dat ik het echt helemaal alleen gedaan heb, en zo voelt het ook. Een heel bijzondere ervaring (maar dat is ongetwijfeld elke bevalling).

In het ziekenhuis waar ik lag, werden volkomen stuiten (met de voeten eerst) niet vaginaal gedaan trouwens.

@Pippi wrote:

Ik vond het verhaal van dat de beentjes eerst komen en ze dan het kind niet aan mogen raken totdat de schoudertjes er zijn eng klinken. Wat als ie nou per ongeluk het bed raakt, gaat ie ook ademen toch?




Daarom maken ze bij een stuitbevalling een “dwarsbed”. het onderste gedeelte van het verlosbed wordt weggehaald en je benen liggen in steunen. Dan kan het kindje het bed dus niet raken, omdat je met je billen op het randje ligt.



Hier ook 3 snelle stuitbevallingen, de eerste duurde 7 uur, de 2e duurde 6 uur en de 3e duurde 2 uur vanaf het begin van de weeën tot de bevalling!

Laatste ging echt snel, kwam het ziekenhuis binnen om 05.00 uur en 05.20 uur was ze geboren. Echt turbo dus! :smiley:



(Mag in nu wel gelijk gaan met begin van de eerste wee! Hahahaha)

@Kiz wrote:



Voor een volgend kindje is mij trouwens weer een stuit voorspeld (afwijkende baarmoedervorm)




Hoe hebben ze dit onderzocht? Wat is dan het afwijkende?

Joost is ook in stuit geboren (op de natuurlijke manier) maar ze hebben mij nooit iets verteld over een afwijkende vorm van mijn baarmoeder. Ik heb er wel naar gevraagd, maar ze konden het niet verklaren waarom hij in stuit lag.

Ik ben dus benieuwd of er bij mij echt geen reden was of dat het misschien over het hoofd gezien is… (i.v.m. eventuele volgend kindje)



Voor alle meiden die hier schrijven:

Veel succes. Hopelijk draaien jullie beebjes met hun hoofdje naar beneden, maar voor degenen die ook zo’n eigenwijs ukkie hebben:

of het in stuit of met ks geboren wordt: de keuze die je maakt (of die voor je wordt gemaakt) is vaak echt de goede.

:-*

@ Pe, mijn baarmoeder is langer/smaller dan normaal. Al vrij vroeg in de zwangerschap ligt ie nogal hoog, en lijk ik langer zwanger dan ik ben. Ook nu geeft de buik een verdere zwangerschap aan, terwijl het kindje nu precies gemiddeld groeit.

Ik had bijvoorbeeld ook een vruchtwaterpunctie deze zwangerschap en die hebben ze in de bovenbuik gedaan, (omdat mijn baarmoeder dus halverwege de zwangerschap al zo hoog zat). Volgens mijn verloskundige is dat vrij uitzonderlijk.

Waarom de gyn destijds zei dat de stuit door de vorm was veroorzaakt en weer een stuit voorspelde weet ik niet. De kleine ligt deze keer steeds niet in stuit, en zelf heb ik ook niet het idee dat ie nog helemaal omdraait nu, maar ik zeg nooit nooit…

[quote="Kiz De kleine ligt deze keer steeds niet in stuit, en zelf heb ik ook niet het idee dat ie nog helemaal omdraait nu, maar ik zeg nooit nooit…[/quote]



dat heb ik nu met deze zwangerschap…telkens ligt ze in een volkomenstuit…en als ik dan weer eens op controle moet dan vind ons dametje het wel grappig om goed te gaan liggen :mrgreen: :inlove:

dat van die volkomenstuit hebben we gezien op de echo, daar lag ze met de voeten voor de uitgang



ik vraag me dan ook af, komen de voetjes dan als niet als er nog geen volledige ontsluiting is??? die hoefen natuurlijk niet door een “gat” van 10 cm…

Pippi, Kelso is binnen 6 uur geboren en lag helemaal dubbel geklapt (dus zn voetjes naast zn hoofd). Zn billen en ballen zijn als eerste geboren. Ik heb ook maar een paar persweeen gehad,volgens mij was hij binnen 10 minuten geboren.



Ik lag met mn benen in steunen en mn billen zaten op de rand van het bed, dus weinig kans dat zn billetjes het bed zouden raken :thumbup:

nou vanmiddag een echo gehad, en ons beebje ligt mooi met het koppie voor de uitgang :stuck_out_tongue: :dance:

Oh Kimmetje :dance: lekker meid :thumbup:

:dance: :dance: Yes Kimmetje!!! Fijn hoor!



Maare…als die kleine meid van jou nog zo vaak van ‘gedachte veranderd’ :wink: …houden ze je nu dan ook meer in de gaten wat dit betreft? Lijkt me wel natuurlijk, maar het lijkt mij voor jou zelf zo onzeker als ze toch telkens van positie veranderd.

Ga je trouwens in het ziekenhuis bevallen of thuis? En krijg je dan voor de zekerheid een echo als de bevalling zich aandient?





Hier ligt ons meisje nog steeds met haar koppie naar de uitgang. Heb het idee dat ze regelmatig dwars gaat liggen, maar niet meer met haar hoofdje naar boven…

Dus hier gaan we voor een thuisbevalling :dance: :pray:

ik hoef alleen tijdens de ween te bellen en te zeggen dat het misschien ook om een stuit kan gaan

Hee goed Kimmetje!

Ik ben 2 jan voor een echo naar de gyn geweest omdat Uk in stuit zou liggen. De gyn onderzocht de buik en dacht ook dat het een duidelijke stuit was, maar zou voor de zekerheid natuurlijk een echo maken. Wat blijkt? Uk heeft nooit in stuit gelegen, maar lag al die tijd goed. Wat de vk, de gyn, maar wij ook aanzagen voor het hoofdje bleek zijn kontje te zijn…Avonden heb ik op de bank gezeten in de veronderstelling dat het zijn hoofdje was en ik had al echt het idee dat ik een band opbouwde met Ukkie… Blijken het zijn billetjes te zijn!

Mijn man en ik hebben er nog steeds lol om!

Wel vragen wij ons nu af, als zijn kontje onder de ribbenboog ligt en zijn kopje in het bekken, hoe lang is het kind dan wel niet??? We zullen het binnen nu en vier weken zien!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: das wel grappig…ach wss vind de beeb het straks heel fijn als je dr over hem of haar billetjes aait :inlove: :inlove:



wel apart dat iedereen dus ook de gyn en vk dacht dat het om een stuit ging :shock: