van stuit...naar gewoon..naar dwarsligging...

Ons kleine meisje lag (zoals ik al vermoedde) met 30 weken in een stuit. Je kon haar bolletje goed voelen, en ik kreeg rake trappen naar beneden.

Met 31 weken lag ik in bed en voelde de baby helemaal draaien…eerst dwars (je had m’n buik moeten zien) en toen was het opeens weer stil…totdat ik flinke trappen in m’n ribben kreeg. Dus ik in de glorie, want dan lag ze goed!!!

Sindsdien draait ons meisje naar hartelust rond in m’n buik. Vannacht lag ze met haar hoofdje boven, en nu ligt ze volgens mij overdwars, en dit gaat zo de hele dag door.

Ze is geen kleintje volgens de vk, en m’n buik is wel iets groter als normaal, maar ik maak me zo’n zorgen over de navelstreng.

Rhodé had een erg korte navelstreng waardoor ze niet eens op m’n borst gelegd kon worden. Ze kwam tot aan m’n navel en toen moest Vanya eerst de navelstreng doorknippen voordat ze bij mij gelegd kon worden. Ook zat de navelstreng om haar nekje, en die zat echt heel strak (kan je zien op de video)

Het zegt natuurlijk niets over de navelstreng van dit kindje, maar ik maak me er echt zorgen over. Probeer me er niet druk over te maken, maar als ik merk dat ze weer aan het buitelen in dan hou ik toch wel extra in de gaten dat ze de tijd erna nog wel leeft :oops: .



Er zijn vast wel meiden die hier ervaring mee hebben toch? Hoe ging het bij jullie met de navelstreng?

ik heb ook zo’n draaikont in me buik, en ook ik maak me wel zorgen…wat als… kan het???

ik probeer er maar niet te veel bij stil te staan



anders vraag je toch gewoon even aan je vk, of dat ze misschien op een echo kunen kijken hoelang ongeveer de navelstreng is…



of zeg ik nu weer iets heel doms??? :oops:

Nee hoor, helemaal niet dom (anders ben ik het ook :wink: )

Bij de 20 weken echo hebben we het al gevraagd om het te bekijken, maar volgens die arts kan je niet zien hoe lang/kort een navelstreng is…

Maar ik vraag me wel af of ze het nu misschien wel kunnen zien, en of ze ook kunnen zien of het rond haar nekje zit ofzo :think:



Jij dus ook een draaikont :inlove: Krijg jij ook harde buiken als ze weer anders gaat liggen? En jij ben al wat verder…hoe gaat jouw vk/gyn ermee om? Hoelang laten ze dit ‘doorgaan’ (je kan het natuurlijk niet stoppen)

ze zeggen helemaal niks…ja dat het verdomd weinig gebeurd dat er bijv een knoop in komt :wall: maar ja dan nog hé :wink:



ik vind het wel fijn dat ze zich zo vermaakt in me buik, maar ik houd soms echt me hart vast…



en harde buiken krijg ik idd als ze ze weer lekker heeft gedraaid, of als ze al alleeen al bezig is met ballet oefeningen :inlove:



ik ga het gewoon maandag weer vragen :wink: bij de vk, heb dan toch een andere :silenced: :mrgreen:



en misschien kunnen ze met een 3 d echo wel zien hoe of wat…heb je die al gehad of laat je die nog doen???

zo konden ze wel zien dat de navelstreng “goed” was

Je bedoeld of de navelstreng 2 of 3 vaten heeft? Of bedoel je wat anders?



Het lijkt mij op dit moment ook onwaarschijnlijk dat ze er een knoop in draait, omdat ze nu natuurlijk een stuk groter is, maar ik ben bang dat het rond haar nekje komt of om iets anders heen waardoor het wordt afgekneld ofzo…

Het is sinds vanmorgen wat rustiger in m’n buik (waarschijnlijk erg moe van al dat koppeltje duikelen :wink: ) en volgens mij ligt ze met haar koppie naar beneden, maar helemaal zeker weet ik het echt niet. Soms voel ik overal schoppen en trappen, dus hoe ze dan ligt :think: :lol: ik weet het niet. (zou wel makkelijk en leuk zijn als je een klein luikje in je buik had he!?)



Ik ben benieuwd wat jou vk zegt maandag. Ik moet donderdag weer, maar ik weet dat ze je gewoon laten lopen tot de 35e week toch? Als ze het niet zeker weten hoe het kindje dan ligt krijg je een echo en kom je (als het niet goed ligt) onder behandeling van een gyn toch?

Hier ook zo’n draaikont…

Lag eerst goed, maar afgelopen maandag ook ineens dwars. Nu voel ik haar inderdaad ook lekker door m’n buik heen draaien :shock: .

Lekker onnozel als ik ben, had ik nog niet over de navelstreng nagedacht… ga ik de 31e dus ook maar even vragen.



:-* Heleen

@rhode wrote:



Ik ben benieuwd wat jou vk zegt maandag. Ik moet donderdag weer, maar ik weet dat ze je gewoon laten lopen tot de 35e week toch? Als ze het niet zeker weten hoe het kindje dan ligt krijg je een echo en kom je (als het niet goed ligt) onder behandeling van een gyn toch?




ik heb met 34 weken een echo gehad omdat ze dus in een stuit lag, maar ja 2 uur later bij de echo lag ze alweer andersom :? , nu heb ik over 2 weken (2 januari) weer een echo, en kijken ze hoe of wat!!!

ik laat het niet draaien…ik wil ook geen stuitbevalling…dus ik weet niet hoe het dan verder gaat, ik denk dat ik dan wel onder de gyn kom te staan ivm een keizersnede

@kimmetje23 wrote:

ik laat het niet draaien…ik wil ook geen stuitbevalling…dus ik weet niet hoe het dan verder gaat, ik denk dat ik dan wel onder de gyn kom te staan ivm een keizersnede




Hier net zo. Wij willen het absoluut niet laten draaien en ook geen bevalling, dus blijft er maar 1 ding over he…een keizersnee, en eerlijk gezegd zou ik daar als een blok tegenop zien. Dus ik hoooooop :pray: dat ons eigenwijsje :wink: lekker goed gaat liggen.

Weet jij hoe lang ze je door laten lopen op deze manier? Als je kiest voor en keizersnee is dat toch vaak met 38 weken? Dan heb ik nog maar 5,5 week :shifty: Is wel heel snel al hoor. (maar laten we niet op de zaken vooruit lopen :wink: )

@rhode wrote:

@kimmetje23 wrote:
ik laat het niet draaien…ik wil ook geen stuitbevalling…dus ik weet niet hoe het dan verder gaat, ik denk dat ik dan wel onder de gyn kom te staan ivm een keizersnede




Hier net zo. Wij willen het absoluut niet laten draaien en ook geen bevalling, dus blijft er maar 1 ding over he…een keizersnee, en eerlijk gezegd zou ik daar als een blok tegenop zien. Dus ik hoooooop :pray: dat ons eigenwijsje :wink: lekker goed gaat liggen.

Weet jij hoe lang ze je door laten lopen op deze manier? Als je kiest voor en keizersnee is dat toch vaak met 38 weken? Dan heb ik nog maar 5,5 week :shifty: Is wel heel snel al hoor. (maar laten we niet op de zaken vooruit lopen :wink: )




Mag ik vragen waarom jullie absoluut geen stuitbevalling zouden willen? Ik had zelf een stuitje, geprobeerd te draaien (zou ik trouwens niet nog een keer laten doen, achteraf zei de VK oja, als je minder leven voelt moet je bellen, de placenta kan loslaten door de draaing :shock: :evil: ik ben daar heel erg van geschrokken) maar ben wel natuurlijk bevallen en het ging hartstikke goed. Ik ben nauwlettend in de gaten gehouden en als de gyn maar even zou twijfelen zouden ze overgaan op een KS. Maar goed, ik vind wel dat je je hart moet volgen. Als een natuurlijke bevalling niet goed voelt/ je het niet aandurft, moet je het niet doen wat de omgeving ook zou zeggen (en geldt ook andersom). Maar, ik ben benieuwd waarom iemand voor ks of natuurlijke bevalling kiest, omdat wij ook voor die moeilijke keuze hebben gestaan.



Suzanne

bij mij licht die kleine eiglenlijk elke keer goed en ik heb ook beurse ribben dus ben niet bang voor een stuit maar mocht dat toch zo zijn zou ik zeker voor een natuurlijke bevalling gaan. ik heb zelf als verpleegkundige op verloskunde gerwerkt en bij enige twijfel ga je meteen voor een keizersnede. maar je moet er wel helemaal achter staan als je kiest voor een gewone bevalling want als je de hele tijd gespannen bent is dat ook niet fijn. en even in het ziekenhuis navragen of ze stuitbevallingen doen er zijn namelijk ziekenhuizen die dat niet doen door te weinig ervaringen jah dan heb je geen andere keuze natuurlijk.



succes verder ik hoop dat je kleintje zelf nog goed draait!! het kan nog!

De reden dat ik/wij geen gewone bevalling willen is omdat ik de risico’s te groot vind eigenlijk…



Rhodé had een ‘groot’ hoofd (37cm) en als ik er aan denk dat die dan als laatst moet :shifty: vind ik nogal link!

Tuurlijk word je goed in de gaten gehouden, maar als het niet goed gaat krijg je een spoedkeizersnee toch? Onder algehele narcose? Dat vind ik dan helemaaaaal niet fijn.



Inderdaad. Je moet je er goed bij voelen, en ik voel me helemaal niet goed bij draaien en een gewone bevalling. Wel heel fijn dat het bij jou goed is gegaan!

Hee, hier ook een stuitje. Ben nu 34 weken zwanger. De 27e kijkt mijn vk of ie gedraaid is. Zoniet dan worden we doorverwezen naar de gyn. Eerlijk gezegd zou het me verbazen als ie voor de tijd gedraaid is. Hij ligt zo lekker. Maar daarentegen denk ik dan ( heel naief) wel weer dat ie voor de bevalling zal gaan draaien… :mrgreen:

Ook wij kiezen er ,denken we nu, niet voor om een draaipoging te doen. Maar hebben jullie die moxatherapie nog overwogen, of er verhalen over gehoord?

Het klinkt mij wat zweverig, je kan tenslotte ook met je kleine teen bij een kaars gaan zitten notabene. Maar als het helpt…

En een keizersnee voor een stuitbevalling? Dat ligt vlgs mij helemaal aan het soort stuit. Maar volgens mij eindigt een stuitbevalling toch heel vaak in een keizersnee? Ik moet ook niet denken aan de risico’s. Dan heb ik hem liever gepland!

Hallo meiden,



Hier hebben wij ook een stuitbevalling gehad, en om eerlijk te zijn kan ik het iedereen aanraden! En het maakt echt niet uit hoe het in de stuit ligt.

Guus is eerst met zijn kont geboren. Ook ik werd nauwkeurig in de gaten gehouden! Mijn vriendin beviel ook van een stuit en die is eerst met zijn beentjes geboren. Je krijg bij de GYN de voor en nadelen te horen over een KS of natuurlijke bevalling en je krijgt er foldertjes over. Dat heeft mij over de streep geholpen om voor een natuurlijke bevalling te kiezen.



Maar ieder voor zich natuurlijk, daar heb ik totaal geen problemen mee.

Maar wilde toch mijn ervaring even vertellen.

@Shadi wrote:

Hallo meiden,



Hier hebben wij ook een stuitbevalling gehad, en om eerlijk te zijn kan ik het iedereen aanraden! En het maakt echt niet uit hoe het in de stuit ligt.

Guus is eerst met zijn kont geboren. Ook ik werd nauwkeurig in de gaten gehouden! Mijn vriendin beviel ook van een stuit en die is eerst met zijn beentjes geboren. Je krijg bij de GYN de voor en nadelen te horen over een KS of natuurlijke bevalling en je krijgt er foldertjes over. Dat heeft mij over de streep geholpen om voor een natuurlijke bevalling te kiezen.



Maar ieder voor zich natuurlijk, daar heb ik totaal geen problemen mee.

Maar wilde toch mijn ervaring even vertellen.




Vind ik ook fijn om te lezen!

Ik vind het juist heel knap en dapper eigenlijk dat jullie het aandrufden. Ik heb altijd van die vreselijke horror verhalen in m’n hoofd dat het kindje dan gaat ademen in de buik, en daardoor zuurstoftekort komt en zo dus verst.gehandicapt wordt (heb zelf met verst./lichaamlijk gehandicapten gewerkt en daar zaten er ook 2 bij die bij de bevalling zuurstoftekort hebben gehad)

En als je dat risico uit kan sluiten door een geplande keizersnee…tja…dan hoef ik niet lang na te denken.





Pipi:

Ik heb inderdaad ook gelezen over de moxatherapie, maar nog geen beslissing genomen of ik dat zou willen.

Ben benieuwd wat jij beslist.

Rhode,



tijdens de stuitbevalling komen ze niet aan je kindje, je moet het op eigen kracht doen tot de schoudertjes er uit zijn. Dan pas pakken ze het kindje vast en helpen ze je met het laatste stukje.

Komen ze er nu eerder aan dan krijgt je kindje een schrik effect en kan het inderdaad gaan ademen. Dat hebben ze in de loop der jaren ervaren, en inderdaad toen die tijd was het beter een KS te nemen. Maar nu na al die jaren gaat het echt beter.

Overleg het met je GYN, en die kan ook een heleboel uitleggen!



Succes!!!

Diane

@rhode wrote:

De reden dat ik/wij geen gewone bevalling willen is omdat ik de risico’s te groot vind eigenlijk…



Rhodé had een ‘groot’ hoofd (37cm) en als ik er aan denk dat die dan als laatst moet :shifty: vind ik nogal link!

Tuurlijk word je goed in de gaten gehouden, maar als het niet goed gaat krijg je een spoedkeizersnee toch? Onder algehele narcose? Dat vind ik dan helemaaaaal niet fijn.



Inderdaad. Je moet je er goed bij voelen, en ik voel me helemaal niet goed bij draaien en een gewone bevalling. Wel heel fijn dat het bij jou goed is gegaan!


Rhode, ik was ook bang dat als het toch een spoedks zou worden, dat het dan algehele narcose zou worden en dat je dan nix mee zou krijgen van de bevalling. Maar dat blijkt niet zo te zijn, zelfs als het een spoedks is, dan krijg je een ruggenprik :thumbup:

@Shadi wrote:

Rhode,



tijdens de stuitbevalling komen ze niet aan je kindje, je moet het op eigen kracht doen tot de schoudertjes er uit zijn. Dan pas pakken ze het kindje vast en helpen ze je met het laatste stukje.

Komen ze er nu eerder aan dan krijgt je kindje een schrik effect en kan het inderdaad gaan ademen. Dat hebben ze in de loop der jaren ervaren, en inderdaad toen die tijd was het beter een KS te nemen. Maar nu na al die jaren gaat het echt beter.

Overleg het met je GYN, en die kan ook een heleboel uitleggen!



Succes!!!

Diane




Klopt. Tijdens mn bevalling/ persen zijn ze ook niet aan Kelso of aan mij gekomen. Vond het daardoor ook een heel bijzondere ervaring, heb echt helemaal zelf gedaan. Mn man en ik hebben ons goed verdiept in de risico´s en het bleek dat het risico 2 keer zo groot is, maar je hebt het over 0,5% bij normale bevallingen en 1.0% bij stuitbevallingen. De risico is dus nog steeds heel klein. Maar goed. ik ben hier niet om ene promopraatje te houden voor stuitbevallingen, je moet je hart volgen. :-*

Ik ben ook drie keer op de natuurlijke weg bevallen van een stuitligger. ( die van mijn vertikken het om 9 maanden op kop te gaan hangen!)

viel me reuze mee. Wel heb ik bij de eerste een bekkenonderzoek gehad om te kijken of dat ruim genoeg was om een kindje door te laten.

Nu ik zwanger ben van nr. 4 ga ik er ook helemaal van uit dat het weer een stuitliggertje wordt. ( heb een afwijking in mijn baarmoeder)



Mijn derde lag zelfs een beetje dwars toen ze geboren moest worden. 2 verpleegkundigen hebben op mijn buik geduwd toen de vliezen werden gebroken, toen moest ze wel met haar kont eerst naar beneden, vond ze niet fijn, ik ook niet al dat geboks ik mijn buik tijdens persweeen. maar met 4 keer persen was madam er uit.



Ik heb het absoluut niet als vervelend ervaren. Daarbij, je neemt toch een extra risico met een keizersnee, het is en blijft een grote buikoperatie. Tenzij je niet anders kan zou ik pleiten voor een natuurlijke bevalling.



Succes met jullie beslissing hoe te gaan bevallen.

@kantjeboord wrote:



Daarbij, je neemt toch een extra risico met een keizersnee, het is en blijft een grote buikoperatie.


Ik neem liever het risico voor mezelf dan voor mijn kindje...

Vanaf 20w in stuit tot de laatste dag, dus geen ervaring met een draaiende baby, sorry... Mea is op 38w5d gehaald.

de reden dat ik geen stuitbevalling wil, is dat lucas en thomas allebij nou niet echt bepaald super terwereld zijn gekomen



lucas is met vacuum en tang geboren, en had dus hulp nodig…



thomas bleef met zijn schouders vast zitten achter mijn bekken, en moest dus flink geduwd worden op mijn buik om hem eruit te krijgen (heb vanaf 8 cm ontsluiting tot aan de geboorte 5 uur gedaan) en dat alleen omdat hij niet verder wilde ( kon ) zakken



vandaar dat ik met mijn man heb besloten mocht ons kindje niet draaien dan gaan we over op de ks…