Van school wisselen?

We zitten met een dilemma.

Mijn man en ik hebben allebei steeds meer het gevoel dat de keuze voor Merijn zijn huidige school niet de juiste is geweest.

De school heeft een nogal strenge Christelijke identiteit, geen probleem, is bewuste keuze geweest. Echter hier op school wordt het wel heel sterk meegenomen in alledaagse dingen. God is overal in verwerkt lijkt wel, meerdere keren bidden, met kinderboekenweek wordt er zelfs een bijbels boek behandeld ipv een leuk kinderboek :roll:

Vanaf groep 5 moeten de kinderen ook bijv. Psalmen leren e.d.

Op zich wisten we dat en dachten we, ach…

Maar in de dagelijkse dingen merken we heel duidelijk dat ons gevoel niet klopt bij de sfeer op school.



Ik ben best betrokken bij de school in de zin van helpen met dingen. Heb ook goede contacten/vriendinnen in de OR zitten, dus krijg best wel een en ander mee over de bijv. onderlinge gedemotiveerde instelling van veel juffen. Die sfeer merk je ook duidelijk op school. Weinig enthousiasme,

De school bruist niet. Weinig leuke dingen die worden georganiseerd, buiten de kerkelijke dingen zoals bijbelprojecten, kerst, pasen om.



Nu ben ik zelf steeds meer in contact met een groepje moeders waarmee ik sport waarvan de kinderen op een RK school zitten vlakbij de school van Merijn.

Die school wisten wij het bestaan niet van af, bij de keuze voor zijn huidige school. We zijn verhuisd naar huidige woonplaats. Hadden gekozen voor een school vlakbij huis. In mei kregen we te horen dat die school binnen 2 jaar dicht zou gaan, dus via vriendin bij huidige school terecht gekomen, omdat we niet wilden dat Merijn na 2 jaar kleuteren weer naar nieuwe school zou moeten die ook nog eens een stuk verder weg zou zijn…



Nu toch op punt van twijfel of we hem toch moeten laten overstappen…



De oud penningmeester van huidige school heeft zijn oudste nog wel op Merijn zijn huidige school, maar heeft de jongste na de herfstvakantie over gedaan naar die andere school omdat de huidige school niet genoeg begeleiding kon geven op bepaalde gebieden (heeft achterstandje) en die heeft gisteren een lang gesprek gehad met mijn man. Die vertelde dat de school waar onze aandacht nu naar uitgaat zo veel meer positief in het leven staan. En dat is ook het gevoel dat ik krijg van die moeders van mijn sportclubje.

Onze juf van de dansles is door de weeks ook juf op die andere school en die gaf ook al aan dat het nu nog wel zou kunnen om van school te wisselen. Hoe ouder hoe moeilijk… Met het oog op het feit dat Xander na de zomer ook naar school zal gaan hebben we nu toch het punt bereikt met wat te doen??



Ik zou graag horen hoe jullie gevoel hier bij is, dus voor juffen, moeders met kinderen in zelfde fase of ouder??

Als je kind makkelijk contact legt en over het algemeen weinig moeite met veranderende situaties heeft dan zou het wat dat betrefd mogelijk moeten zijn.



hij zit in groep 1 of 2?



Je grootste struikelblok word natuurlijk een groter struikelblok naarmate hij ouder word.



Ik zou alleen niet afgaan op vriendinnen.

Ga zelf kijken, lees de schoolgids.

Kijk eventueel op de website, sommige scholen houden daar goed bij welke activiteiten er geweest zijn.

Neem je zoon ook mee om te kijken hoe hij het daar vind.

Altijd lastig.



Wanneer je gevoel bij een school niet goed is, dan is het wellicht verstandig om te wisselen. Ik zou echter niet op verhalen van andere ouders afgaan. Soms hebben scholen opeens een naam heel slecht te zijn, of juist geweldig. En via de tamtam gaat dat dan een heel dorp door, mensen gaan allemaal massaal op zo’n leuke/goede school af…terwijl het soms gewoon net zo is als op andere scholen.



Ik denk dat je best kan wisselen wanneer het gevoel niet goed is, maar vraag je ook af hoe je kind tegenover school staat. Het is voor kinderen namelijk echt ingrijpend om te wisselen, dus wanneer hij het er fijn heeft zou ik toch nog eens nadenken.



En ALS je dan beslist hebt, ga dan zelf op meerdere scholen kijken en sfeer proeven, en ga niet op verhalen van anderen af, want die zijn niet altijd betrouwbaar. Jij moet je ergens goed voelen, en je kind ook. En dat kan op een heel andere school zijn als waar de buurvrouw zich fijn voelt.



Sterkte met beslissen.

Ik zou een keer gaan kijken. Wel alleen, je zoontje oeft niet te weten dat jullie twijfelen. Mocht je toch beslissen te blijven dan hoeft hij de onrust van misschien verkassen natuurlijk niet mee te krijgen.



Maar het is febr. de opendagen zitten er aan te komen, ik zou gewoon kijken en dan verder denken!

Ik zou ook eens gaan kijken bij die school. en misschien ook wle bij andere scholen.



het is na de zomervakantie wel het moment om over te stappen naar een andere school.

De oudste naar groep 3 en de jongste naar groep 1.



Ik zou het wel echt dan doen, en niet nog een jaar wachten.

nee dat zeker niet. DAn zou het nog dit jaar zijn (bijv na 1 mei, dan hebben we nog bijna 3 maanden school) of na de zomervakantie.



We hebben een afspraak voor 10 maart in de middag. Merijn zit dan op school en gaan dan even samen kijken. net ook de schoolgids gelezen, die lag al in de brievenbus vanmiddag.



Merijn heeft geen idee natuurlijk, voor hem is deze school het enige dat hij kent uiteraard en heeft het naar zijn zin.

Ik denk alleen dat we zijn schooltijd elders nog leuker kunnen maken dan wat hij nu ervaart.



Op zijn huidige school wordt weinig ruimte gegeven aan creatieve, expressieve dingen als dans, zang etc.

Buiten de kerstliederen met kerstviering en de musical van groep 8 gebeurt er weinig terwijl Merijn juist erg graag zingt en danst etc.

Op die andere school wordt daar veel meer aan gedaan.



Op huidige school hebben ze geen kerstdiners, voorleesontbijt en dat soort dingen, juist de speciale dingen die mij nog goed bij staan van mmijn eigen schooltijd. Dat vind ik een gemis.



maar goed… eens kijken hoe hun lesmethode is etc… en dan maar eens bezien wat we doen…

Kon je deze site al Jet?



http://www.onderwijsinspectie.nl/



Kan je kijken hoe een school presteert, is misschien wel handig voor als je een keuze moet gaan maken.

Ik zou zeggen doen. Ik vind na de kleuterschool overstappen nog wel een moment.





Ik heb lasse na twee dagen van een school afgehaald toen bleek dat hij op de school van onze 1e keuze ineens alsnog terecht kon en ik vond dit toen al een ding - dus kan me wel vorostellen dat het niet makkelijk ligt.



Je moet hoe dan ook door een zure appel en ja hij zal bepaalde vriendjes missen ed. Maar dat is nu even vervelend maar hij krijgt er de komende jaren wel een leukere schooltijd voor terug.

@mamma van sharondenise wrote:

Kon je deze site al Jet?



http://www.onderwijsinspectie.nl/



Kan je kijken hoe een school presteert, is misschien wel handig voor als je een keuze moet gaan maken.




thanks… beide scholen hebben een groen + en staan onder basistoezicht, dus geen reden tot zorg daar

Je kunt eens kijken of de oudercie. of medezeggenschapsraad je mening deelt, om zo je invloed op je huidige school uit te oefenen.



Dan voor jezelf een keuze maken; je hebt natuurlijk niet voor niets voor deze school gekozen? of was dat omdat het dichtbij was (wat overigens ook een goede reden is hoor).



Wat voor een kindje belangrijk is, is volgens mij of hij zijn klasgenoten ook na schooltijd kan zien. Dus als de andere school aan de andere kant van de stad is, dan lijkt mij dat niet leuk(er).



maar goed… inderdaad spreekt de school mij niet erg aan zoals je erover schrijft.



En wisseling van school; ach… volgens mij is een kind veeeeeeeeel flexibeler dan wij (denken). Wij gaan binnenkort verhuizen naar een andere plaats dus is wisselen van school een “must”. Tot nu toe kijkt Wessel er best wel naar uit.

Ik zou zeggen volg je gevoel.

Wij hebben net gewisseld van school en dat was de beste keus ever.

Nu waren er bij ons ook wel erge dingen aan de hand. Maar het kan dus wel heel goed zijn.

Rondkijken en afspraak maken zou ik zeggen. Bij meerdere scholen zodat je de sfeer zelf kan proeven, ook vragen of je in de klas mag kijken.

Dat gaf bij ons de doorslag toen we zagen hoe er om gegaan werd met de kinderen en hoe lief en zorgzaam de juffen waren enzo…



Riven is nu trouwens 4 en half en de overstap ging heel goed verder.

Wij hebben Laura na groep 1 over laten stappen naar een andere school.

Ik vond dat toen echt een hele moeilijke beslissing, en we hebben er behoorlijk wat nachten over moeten slapen.

Op de oude school had Laura het erg naar haar zin, het was ook een hele leuke en gezellige school met veel extra activiteiten (juist de dingen die jij mist zeg maar, die deden ze erg goed).



Maar het lesprogramma vond ik erg ongestructureerd en Laura kreeg absoluut niet de uitdaging die ze nodig had. Het was allemaal wel heel erg van “we zien het wel, zolang het maar gezellig is�, voor ons gevoel zat er niet echt een plan achter.



Daarbij vonden we ook de groepsindeling niet goed voor haar sociale ontwikkeling - ze was bijna de oudste in een hele jonge groep, en aangezien Laura toch al wat dominant is, en wat sneller dan gemiddeld, speelde ze echt een beetje de baas over de andere kinderen, en kreeg ze erg weinig tegengas. Wij wilden haar liever tussen meer ‘ontwikkelingsgelijken’ plaatsen.



Tot zover in het kort even onze redenen om over te willen stappen.

We hebben hier overigens ook uitgebreid over gesproken op de oude school toen, maar ze zagen ons probleem niet zo (de juf wel, maar de coördinatrice niet) en wilden ook niet meedenken over oplossingen.


Vantevoren had ik gedacht dat de overstap niet zo moeilijk zou zijn voor Laura. Ze is heel sociaal en extravert, en ik had echt verwacht dat ze binnen een paar weken wel gewend zou zijn.

Maar dat viel achteraf gezien een beetje tegen. We zijn nu een half jaar verder, en eigenlijk heb ik pas de laatste maand het gevoel dat ze echt weer haar plekje gevonden heeft in de groep. Ze heeft weer wat vriendinnetjes die komen spelen, en ik was echt zo opgelucht toen ze ook werd uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje, echt even de bevestiging dat het wel goed is gekomen nu.

De voorgaande maanden waren gewoon best moeilijk voor Laura, ze was al haar vrienden kwijt, kwam op een wat strengere school met wat meer regels waar ze zich aan moest houden, en in haar huidige klas zitten een paar pittige dominante meiden (net als zijzelf) waar het best mee botste af en toe (dat was ze gewoon nog niet gewend).



We hebben dus regelmatig onze twijfels gehad of we er wel goed aan gedaan hadden.

Wijzelf hebben wel een veel beter gevoel over de nieuwe school, maar ja, als je dan je kind zo verdrietig ziet, dan is dat toch wel heftig.

Pas nu het met Laura echt beter gaat, ben ik echt blij met onze keuze. Je moet nog jaren vooruit met zo’n school en als je gewoon niet op 1 lijn zit, of er geen goed gevoel bij hebt, dan is dat heel erg lastig.

Natuurlijk wil een kind het liefst in een vertrouwde omgeving blijven, zeker als hij het naar zijn zin heeft. Maar ja, een kind kan de gevolgen op lange termijn nog niet overzien, dus soms moet je als ouder beslissingen nemen waarvan je weet dat het even moeilijk gaat worden, maar dat het uiteindelijk beter is voor je kind.



Overigens is geen enkele school perfect natuurlijk, op elke school zijn wel dingen waarvan je denkt ‘dat zou beter kunnen’. Maar over de hoofdlijnen (of de dingen die jij als ouder belangrijk vindt) moet je als ouder wel een goed gevoel kunnen hebben.

En dat heb je nu heel duidelijk niet, als ik het verhaal zo lees.



Ik zou dus zeker de nieuwe school die jullie op het oog hebben eens bezoeken en een gesprek aanvragen, en misschien nog wel bij andere scholen ook, zodat je goed kunt vergelijken.



En als je overstapt, dan zou ik het zo snel mogelijk doen, liefst nog voor de zomervakantie, anders is het na de zomer wel een hele grote overgang: nieuwe juf, nieuw lokaal, naar groep 3 ipv kleutergroep, en dan ook nog nieuwe kinderen. Het scheelt al heel veel als hij de kinderen al een beetje kent, denk ik.

(wij zijn pas na de zomervakantie overgestapt, maar achteraf gezien had ik dat liever eerder gedaan – alle kinderen waren na de zomer zo blij om hun vriendjes en vriendinnetjes weer te zien na de lange vakantie, en daar stond Laura echt een beetje verloren tussen op de eerste dag)



Succes met je keuze!

ik vind je in je OP overkomen alsof je er eigenlijk al uit bent…ik zou er iig denk ik wel uit zijn in jouw situatie :angel:

Basisschool is zo’n belangrijk iets. Als jij je als ouder gewoon echt niet lekker voelt bij de manier waarop school met belangrijke zaken omgaat, als jij het gevoel hebt dat docenten niet gemotiveerd zijn, dat de basisschooltijd zoveel meer zou kunnen zijn dan dit, ja dan zou ik dat een bijzonder goede reden vinden om serieus naar andere opties te kijken. Zéker gezien de leeftijd van je kinderen. De ene heeft nog 80% van zijn schoolcarriere daar voor de boeg, de ander nog 100%. Liever nu wisselen, inclusief eventueel moeilijke tijd voor je oudste, dan nog meer dan 8 jaar je niet lekker voelen bij de school waar je kinderen op zitten.



succes met sfeer proeven!

Ik zou het doen.

Jaden is vorig jaar van school gewisseld. In april, dus nog halverwege het jaar. Hij was toen 5.

Wij hadden een goed gevoel bij zijn eerste school, maar dat sloeg snel om. Ook had Jaden het zelf ook niet naar zijn zin.

In april hebben we heb dus over laten stappen naar de school naast ons huis.

Dit was voor zowel hem als voor ons een verademing :thumbup: .

Bij Jaden ging het aanpassen heel makkelijk…

Als je gaat wisselen (en volgens mij ben je daar eigenlijk al over uit), dan zou ik het voor de grote vakantie doen, want groep 3 is erg heftig in het begin voor veel kinderen. Een nieuwe school, klas en vreemde kinderen kan dan net teveel zijn.



Ik hoop dat je bezoek aan de school je veel duidelijkheid geeft.

toevallig sprak ik vandaag een moeder uit de klas van mijn zoontje (groep 3) zij zijn na de zomer gekomen van een andere school en het valt haar erg tegen.

De school is heel leuk en gaat goed maar sociaal moet hij echt zijn plekje nog wel vinden hoewel het toch wel een erg sociaal kind is. Hij wordt ook wel geaccepteerd en gevraagd maar zij merkt als buitenstaander dat er vanuit de kleuterklassen toch wel al bepaalde dingen vanzelfsprekend zijn(vriendjes e.d.) waar hij echt nog in moet groeien.

Ik zou dus echt bedenken dat het dan wel weer even duurt voor je goed in een groep zit. Ik zeg meestal tegen ouders die nieuw komen (maar dat is dan wel in hogere groepen) dat het meestal een jaar duurt voor het kind echt gewend en gesetteld is.

Wellicht vergemakkelijkt het hier wel dat hij nu met diezelfde school samenkomt op de BSO. Dus hij kent verschillende kindjes al van daar en ook wat buurkindjes van mijn ouders zitten er op school.

En zijn vriendje van de zwemles, waar hij as we speak aan het spelen is, zit daar nu ook in groep 2…

Ik ben er nog niet uit… eerst maar eens kijken

@preggie wrote:

Je kunt eens kijken of de oudercie. of medezeggenschapsraad je mening deelt, om zo je invloed op je huidige school uit te oefenen.


Goede vriendin via wie we in contact kwamen met huidige school zit in OR en ook weer wat moeders van merijn zijn vriendjes. heb al eens tussen neus en lippen door laten vallen dat de sfeer zo zwaarmoedig is op school. Maar dat voelden zij niet zo.
Zij zijn allen ook best actief in de kerk dus zij zullen er om die reden denk ik anders in staan.
Maar zij mopperen wel om het hardst tijdens een avondje borrelen op verjaardag of tijdens het sçhilderen op school over hoe moeilijk het is als OR om iets gedaan te krijgen van school of de juffen.
Dus die hoop heb ik ook opgegeven.

@preggie wrote:

Dan voor jezelf een keuze maken; je hebt natuurlijk niet voor niets voor deze school gekozen? of was dat omdat het dichtbij was (wat overigens ook een goede reden is hoor).


We zijn verhuisd naar huidige woonplaats. Hadden gekozen voor een school vlakbij huis. In mei kregen we te horen dat die school binnen 2 jaar dicht zou gaan, dus via vriendin bij huidige school terecht gekomen, omdat we niet wilden dat Merijn na 2 jaar kleuteren weer naar nieuwe school zou moeten, 12 minuten fietsen, met een gevaarlijk kruispunt om over te steken. Dus zijn gaan kijken toen op deze school, vrienden waren tevreden dus ok doe maar. Merijn moest na de vakantie starten en het was toen inmiddels bijna juni dus bijna zomervakantie.

@preggie wrote:

Wat voor een kindje belangrijk is, is volgens mij of hij zijn klasgenoten ook na schooltijd kan zien. Dus als de andere school aan de andere kant van de stad is, dan lijkt mij dat niet leuk(er).


Huidige school is dus niet een school in onze wijk. De school waar onze aandacht nu naar uit gaat ligt er net iets achter. Dus qua afstand geen verschil. Wat vriendjes betreft heeft ie die nu ook niet in de buurt wonen om op straat mee te spelen.
Dus wordt er echt afgesproken om kindje mee naar huiste nemen of andersom

Overigens is mijn gevoel dat als we besluit nemen om over te stappen, we denk ik voorkeur geven om na de meivakantie nog in te stappen.

Dan heeft ie nog bijna gehele maand mei, juni en bijna hele maand juli om te wennen en dan in september begint ie in groep 3.

heeft ie toch al bijna 3 maanden kunnen wennen

yep, lijkt me een goed idee…

en ja… via de reguliere wegen lijkt het ook een dichte deur of dikke muur.



Volgens mij gewoon gaan wisselen en je zoon “meenemen” in je besluit.

misschien eens gewoon een keer kijken op de nieuwe school, zonder idee van “dit is je nieuwe school”.