van ledikant naar peuterbed

Mijn zoontje van bijna 2 (zondag) is gisteren met slaazak en al uit z’n ledikant gevallen. Hij is dus niet meer veilig in z’n ledikant.



Ik heb 2 weken geleden een peuterbed gekocht en we zijn met z’n nieuwe kamer bezig.



Wie heeft er tips voor de overstap van ledikant naar peuterbed.

Hoe zorg ik dat hij blijft liggen?

Hoe ging het bij jullie?

Als Yeline overgaat over een paar maanden in een peuterbed dan zetten we er een veiligheidshekje ervoor dat ze er zo niet uit kan rollen.



ervaring ermee heb ik nog niet dat duurt nog ff :lol:

ik heb ook het idee dat tygo er steeds in en uit zal klimmen en zo niet aan zijn rust toe komt

dus ik lees ff mee!

Aniek is met 20 maanden overgegaan naar een groot bed. We hebben samen met haar d’r ledikant uit elkaar gehaald zodat ze zag dat hij weg was en hup in d’r nieuwe bed. Het was 1 avond flink doorzetten want ze wilde steeds in d’r ledikantje. Maar we zijn blijven troosten en zeggen dat ze zo een mooi en zacht nieuw bed had, Na een keer of 8/9 terug gaan ging ze slapen en daarna is het nooit meer een punt geweest.



Wel heeft ze nog steeds een slaapzak aan, daardoor komt ze er niet uit. Maar dat is later weer geherintroduceert omdat er nu noodgedwongen zaken op haar kamer staan waar ze niet aan mag komen.



In haar eigen kamer hebben we toen gewoon kasten aan de muur vastgemaakt, gezorgd dat er geen klim-materiaal stond (kratjes en krukken enzo) en op lades hebben we ladesperren gezet. Een hekje tegen het uitvallen en zo ging het prima. Ze kwam er wel uit en probeerde ook wel naar beneden te komen, maar dan bleef ik nog een poos boven en als ik haar dan hoorde dan hield ik de kruk dicht en vertelde door de deur heen dat ze in bed moest gaan.

Zelfs tijdelijk nog een haakje gebruikt. Maar eigelijk gaf ze het al snel op toen ze doorkreeg dat ze er echt niet uit mocht.



Het meteen leren heeft er voor gezorgd dat ze nu nog steeds aan ons vraagt of ze eruit mag. :inlove:

Daan, hier van de ene op de andere dag. Hoepakee, zo gelukt :mrgreen:

Kan je wel even foto’s mailen van de introductie. PB dan maar even.

Wij hebben het bed wel andersom gezet, zodat de hoge kant aan de uitvalkant is.

een opgerolde handdoek onder het hoeslaken als ‘rand’ deed hier echt wonderen! (nog steeds met dank aan Ingrid)

Das een goede tip! :thumbup: Ga ik onthouden!

Bart ligt nog steeds in het ledikant…maar eerdaags moet het er toch van komen vrees ik… :think: Wordt een beetje krap… 8)

't is een goedkope oplossing die nog hielp ook hier!

Sven is ook van de ene op de andere dag overgegaan naar een peuterbedje. Sliep daarvoor al heel lang niet meer in slaapzak. Wij leggen Sven echter altijd slapend weg. Hij valt op de arm in slaap en dan leg ik hem in bed. 's Morgens gaat het heel goed. Hij heeft nog steeds niet ontdekt dat hij nu zelf uit bed kan. Aan de ene kant van zijn bedje zit een klein hekje. Maar ik ga hem ook niet wijzer maken dan dat hij is :lol: Wel hebben wij idd klimgevaarlijke atributen weg gezet en de klink van de deur omhoog gezet.

Dat is ook wel een goede om de slaapzak te ontwennen, voor je overstapt naar een ander bed…Maar aan de andere kant ook weer niet (klimmen, lopen)…hmmmm…lastig ff goed over na denken dus! :think:



Maarre…ik las dat jullie Sven slapend naar bed brengen? Vind je dat niet lastig? Ik bedoel…Sven moet toch zelf in slaap kunnen vallen…anders zit je nog een paar jaar vast aan dit ritueel (denk aan nachtelijke spookpartijen…). Ik wil je dus alleen waarschuwen (voor zover nodig), wat je doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten. :wink:

Bedankt voor de tips.



Wij hebben geen hoge kant aan het bed (allen bij het hoofdeinde) dus die handdoek is een goed tip.

Met of zonder slaapzak zal hier niet zo uitmaken. Hij kan met slaapzak overal op en af klimmen. Hij rent er zelfs mee.



Ik ga vandaag proberen of hij er wil slapen. Het grootste probleem is denk ik dat hij erg gewoon niet in blijft liggen.

ik lees ook even mee.



Vraagje voor degene die al overgaan. Gaan jullie eerst over naar een peuterbed of gelijk naar een 1 persoonsbed?

Ik heb voor een peuterbed gekozen omdat die laag zijn. Nu kan een eenpersoonbed ook laag zijn maar ik zie Lucas nog niet echt tot z’n 12e ofzo laag bij de grond slapen. Hierna wil ik gewoon een ‘normaal’ bed met normale hoogte. Of een halfhoogslaper ofzo. Ik sprak pas iemand die nu (kind is 2) een halfhoogslaper heeft gekocht. Dat vindt ik eng.

@Danielle_M wrote:

Ik heb voor een peuterbed gekozen omdat die laag zijn. Nu kan een eenpersoonbed ook laag zijn maar ik zie Lucas nog niet echt tot z’n 12e ofzo laag bij de grond slapen. Hierna wil ik gewoon een ‘normaal’ bed met normale hoogte. Of een halfhoogslaper ofzo. Ik sprak pas iemand die nu (kind is 2) een halfhoogslaper heeft gekocht. Dat vindt ik eng.




Hier precies hetzelfde verhaal.



Daan, je kunt in diverse winkels zo’n hekje halen, die je onder het matras klemt, zodat Lucas er niet uit kan rollen.

Zo’n hekje vindt ik ook gevaarlijk. Want daar probeerd hij dan overheen te gaan en dan valt hij alsnog vanaf hoog (hoger).

Ik vindt de handdoel tip wel een goede, maar ik veracht niet echt dat hij eruit valt.

@Danielle_M wrote:

Zo’n hekje vindt ik ook gevaarlijk. Want daar probeerd hij dan overheen te gaan en dan valt hij alsnog vanaf hoog (hoger).

Ik vindt de handdoel tip wel een goede, maar ik veracht niet echt dat hij eruit valt.




Die hekjes zijn echt heel laag hoor. Ze houden alleen het rollen tegen.

Ga je de nacht voor z’n verjaardag het uitproberen? Riskant hoor.

Kort nachtje?

@Loekie wrote:



Maarre…ik las dat jullie Sven slapend naar bed brengen? Vind je dat niet lastig? Ik bedoel…Sven moet toch zelf in slaap kunnen vallen…anders zit je nog een paar jaar vast aan dit ritueel (denk aan nachtelijke spookpartijen…). Ik wil je dus alleen waarschuwen (voor zover nodig), wat je doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten. :wink:




I know, maar we hebben ons dit zelf “aangedaan” :angel: En ik vind het nog steeds heerlijk om 's avonds met dat kleine slapende lijfje op schoot te zitten. En het wegleggen is eigenlijk nooit een probleem, gelukkig. En als hij 's nachts wakker wordt is er eigenlijk altijd ook iets echt aan de hand. Maar goed, das allemaal offtopic.



Het hekje wat op dit bedje zit is denk ik zo’n tien cm hoog en daar kan hij zo overheen stappen. Sven is niet groot. Maar als hij een beentje over het hekje hangt kan hij al zowat aan de grond komen. Het is echt tegen het uit bed rollen.

hier hebben we gewoon het ledikant samen met hem uitelkaar gehaald en samen een nieuw bed en overtrek uitgezocht(hij was trouwens 21 maanden oud)

het is hier nooit geen probleem geweest , en ik denk dat alles bijelkaar hij er maar 1 keer uitgevallen is . daarna ging hij vanzelf wat dichter naar de muur toe liggen.



ik ben van mening dat hoe langer je het ledikant op de kamer houdt , hoe langer het duurt voor ze gewend zijn aan het grote bed…

goh, ik besef dat wij over een half jaartje of ietsje meer ook daar aan toe zijn. :shock: wat gaat de tijd snel. Ik denk dat ik gewoon een peuterbedje van de ikea haal. Hoe zit dat met die matrassen eigenlijk? ZIjn die zelfde formaat als van een ledikant? Ons zoontje slaapt altijd in een slaapzak, dit kan natuurlijk niet eeuwig. Ik vind het eng om een dekbed te gebruiken. Ik denk dat ik zeker daarmee wacht tot hij goed kan lopen enzo. Hebben jullie ook overgang van slaapzak naar dekbedje meegemaakt en hoe ging dat?

Danielle, hoe is het gegaan, is Lucas al over naar een groot bed?



Zodra onze boef uit het ledikant probeert te klimmen gaat hij ook over, eerder niet. Hier dus nog een ledikantje.