van borstvoeding naar flesvoeding al na een paar weken?

@Lieke wrote:



Goh, zijn Vera Lynn, Ryan en Thomas alle drie kindjes van jou? Ik weet niet wat ik moet zeggen… :cry:

Je zult dan nu wel extra genieten van je kleintje he!?




Nee hoor, het zijn drie prachtige Engeltjes van moeders van dit forum, die helaas hun schatjes moeten missen… Als je eenmaal zelf zo’n groot wonder heb mogen meemaken, dan voel je ook die pijn, vandaar dat ik nog steeds aan ze denk… Én des te meer geniet van mijn eigen mannetje, die overigens al 14 maanden borstvoeding krijgt, terwijl ik in het begin ook bijna wilde opgeven… Dus… je weet maar nooit hoe jij er straks tegenover staat! :mrgreen:

Ja, inderdaad, je beseft dan steeds meer hoe gelukkig je mag zijn met een gezond kindje he!? Ik was al bang dat jij zelf al 3 keer zo’n groot verlies had meegemaakt!



Ja, wie weet, geef ik ook nog heel lang bv! :lol:



Fietje, wat een schattige foto trouwens van jouw beebje! Leuk pakje van Anna! :inlove: Voor als je dit nog leest…

beslissing genomen heeft om over te gaan op fv al na een paar weekjes.

Helaas wegens omstandigheden (veel stress doordat mijn kundje in het ZH verbleef) is de borstvoeding na 5 weken erg terug gelopen, na 6 weken had ik helemaal te weinig en zijn we overgestapt naar KV

Heb je er spijt van gekregen?

Ik had graag doorgevoed met BV

Ben je er juist blij om?

Ik moet zeggen dat ik het kolven helemaal niet mis!!Dat geklier dat je een half uur met een gigantisch vervelend geluid boven zit in het niets te staren...

Reageerde de baby er goed op of kwam het hele ritme weer in de war?
Of hoe heb je de overstap aangepakt?

Ik heb het zo aangepakt dat ik steeds minder BV gaf, dus niet aprubt stoppen met bv en overgaan op KV maar rustig afbouwen BV en opbouwen van KV, Mijn kindje heeft totaal geen problemen gehad met het acsepteren van de KV en het ritme bleef ook hetzelfde...
Wel kreeg hij last van krampjes maar door venkelwater is dat ook veel beter....



xx
famke

Dankjewel Famke!



Ik heb een tijdje geleden gekolfd en net Veerle de afgekolfde melk gegeven en dat ging heel goed!! Jippie!! Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel ze dan moet drinken, maar ik had in ieder geval 90 cc afgekolfd en dat heeft ze helemaal opgedronken! Ik hoop maar dat het genoeg is, maar het leek wel veel vond ik zelf… :?: Ik :pray: het maar…

Ik had nu een elektrische kolf van iemand kunnen lenen, maar die deed auwie!!! behoorlijk… kon de stand ook niet lager zetten… En de andere borst heb ik met de handkolf van medela afgekolfd en dat was een stuk prettiger moet ik zeggen!

Nou, ik ben weer een ervaring rijker! Dankjewel voor het advies en ik ga op deze weg weer door! Ik weet nu in ieder geval dat dat kolven wel oké is.



Groetjes van Lieke!! :smiley:

goed om te horen lieke, ben nog even komen kijken op kok om te kijken hoe het je vergaan is.



over de hoeveelheid:



stel Veerle is 4 kilo, dan doe je dat maal 150 cc =600 cc.

dit deel je door het aantal voedingen dat ze per dag krijgt, bijvoorbeeld 7 = 86 cc per flesje.



een flesje drinkt vaak makkelijker dan de borst, dus ze zal sneller iets meer drinken, maar bv is niet belastend voor de nietjes, dus dat maakt niet uit.



Ik hoop dat dit je gerust steld, volgens mij heb je het perfect gedaan!!



Fietje

Hoi,



Ik bedacht gisteren tijdens het voeden nog een tip tegen het lekken. Als je je kindje aan de ene kant aanlegt en je krijgt een toeschietreflex (dus als de melk begint te stromen) druk je met je boven- of onderarm even de tepel van de andere borst dicht om lekken te voorkomen. Na een paar weken “leerde” mijn borsten zo om niet tegelijk te gaan stromen, misschien kun je het jouw borsten ook leren. Bovendien is het een subtiel gebaar, dat bijna niemand doorheeft, je houdt gewoon even je arm tegen je lijf.



Succes ermee.

Bedankt Fren, ik zal het eens proberen… Maar ik dacht juist dat als je erop zou drukken, je het juist opwekte zeg maar…



Ik heb trouwens het idee dat het lekken nu opeens een stuk minder is… Dan ga ik weer twijfelen of ik nog wel genoeg melk heb… Het is me wat…

Ook de toeschietreflex lijkt me minder, ik heb haar nu al een paar voedingen niet meer nat gespoten, :lol: , maar het kan denk ik ook zo zijn dat de melkhoeveelheid nu gewoon goed aangepast is aan de behoefte he!? Ik hoop het maar! :wink:



Groetjes van Lieke!!!

Mbt het doorlekken; daar heeft inderdaad niet iedereen last van. Ik had het de eerste 2 maanden, daarna was de borstvoeding goed ingeregeld en had ik er geen last meer van. Ik was heel blij met lilypadz (http://www.liliypadz.nl), dat zijn compressen van silicone die je afspoelt en dan weer gebruikt. Ze zijn vrijwel onzichtbaar en ze geven tegendruk op je tepel waardoor de melk niet toeschiet.

Openbaar voeden; je kunt natuurlijk ook in het pashokje voeden ipv kolven! Mijn ervaring is dat het alleen maar makkelijker wordt om weg te gaan/voeden/kolven als je kindje wat ouder wordt.

Dankjewel Lara,



Ik ga meteen op de site kijken!! :smiley:

Heb de lillypadz ook gebruikt en ik vond ze erg prettig. Als je naar de stad gaat en kleren wil passen is het ook fijn omdat ze goed op hun plek blijven zitten en omdatje er niks van ziet.

@Lieke wrote:

Word het wel minder op den duur dat doorlekken? Volgens mij heeft niet eens iedereen daar last van he!?




als ik je verhaal zo lees, heb ik de indruk dat je het lekken het meest lastige vind.

heb je goede compressen???

ik heb van die lily-pads gekocht… geen natte boel in je bh enzo… maar een siliconen-“compres” die gewoon de gangetjes afsluit.

natuurlijk moet je dan wel op een gegeven moment gaan kolven, maar je loopt niet met natte kleren.



Tsja… ik zou echt gaan voor de bv.

vergis je niet in kv… ook dat is een heel gedoe hoor… als je weg wilt gaan…



succes…

Ik geef vanaf minuut 1 al flesvoeding ana Anoek en ik moet zeggen dat ik vreemd genoeg nog nooit lekkende borsten gehad heb :roll: Hubbie had voor mij zoogcompressen gehaald net na de bevalling, maar de verpakking zit nog dicht :thumbup:

@preggie wrote:

@Lieke wrote:


vergis je niet in kv… ook dat is een heel gedoe hoor… als je weg wilt gaan…



succes…




waarom is dat een heel gedoe :?: :shifty: snap het niet zo goed…

Flessen meenemen

Poeder meenemen

Water meenemen

Water op temperatuur zien te krijgen

Fles aanmaken

Eventueel weer af laten koelen…

Kind ligt te gillen van de honger…

Een bv-moeder is op dat moment alweer klaar met voeden… :wink: Dus daarom: ook een gedoe…

Ik geef fv… en ik vind het een heel gedoe hoor als je weggaat… Precies wat yolanda zegt: Mijn luiertas zit al vol met spul voor t eten alleen, Kaylee begint te huilen, eer de fles klaar is is t krijsen… Als je t dan per ongeluk net wat te lang hebt opgewarmd moet het weer onder de kraan om af te koelen. Neuh, voor t gemak zou ik t niet doen.

ik vind het wel meevallen…maar dat is persoonlijk…

ikben wel na 15 min klaar met eten geven :wink: kind tevreden en slaapt lekker :wink:

ach ja iedereen is anders

Hoi,

Paschal: ik ben met 10 min klaar met eten geven!!! Dus dat is nog korter,hihihiihhihi… :wink: En mijn (.)(.) hebben nog niet 1 keer gelekt, nou ja 1x snachts 3 druppesl ofzo dus dat wil niks zeggen over bv geven of kv geven… En mijn zus geeft kv en daar spuit het de borsten uit…



Enne Lieke: probeer vol te houden hoor meid… Ze zeggen dat het makkelijker wordt… En die twijfels zijn normaal, heb ik ook zal ik maar toegeven.hiihihihihhi…



Groetjes babylover

@babylover wrote:

Hoi,

Paschal: ik ben met 10 min klaar met eten geven!!! Dus dat is nog korter,hihihiihhihi… :wink: En mijn (.)(.) hebben nog niet 1 keer gelekt, nou ja 1x snachts 3 druppesl ofzo dus dat wil niks zeggen over bv geven of kv geven… En mijn zus geeft kv en daar spuit het de borsten uit…



Enne Lieke: probeer vol te houden hoor meid… Ze zeggen dat het makkelijker wordt… En die twijfels zijn normaal, heb ik ook zal ik maar toegeven.hiihihihihhi…



Groetjes babylover




Oh oke, ik lees bij de maart mama’s weleens dat jullie erg lang bezig zijn met eten geven…tenminste dat had ik begrepen. Ach ja iedereen zijn eigen ding hoor. Ik vind FV erg handig. Ieder moet doen wat zij goed vind en graga doet hoor. Ik kijk alleen naar mezelf en vind het voor MIJ/ONS nog steeds de beste keuze en heb er geen spijt van. Bij een eventuele volgende doe ik het weer zo. Maar ik moet zeggen en dat heb ik al eerder gezegd: alle respect voor borstvoedende moeders :clap: Ik zie om me heen ook genoeg dat het best heel zwaar is :-*

Ik geef MM in een flesje en heb een godsgruwelijke hekel aan die dingen. Het gesleep met voeding inderdaad, dat het niet meteen klaar is, niet meteen op temperatuur is, dat ik er 's nachts uit moet om eten te geven, dat geëxperimenteer met flessen en spenen om er één te vinden waar ze wel fijn mee drinken kan :evil: . BV kan ook lastige kanten hebben (het doorlekken idd), maar ik zou toch echt liever live voeden. Zodra het kan, gaat Lara uit bekers drinken :smiley: .



O ja, ik doe een kwartier over fles, exclusief de pauzes die ik moet inlassen omdat ze even genoeg heeft gehad, zich verslikt, of moet boeren van de lucht die ze binnenkrijgt door het gulzige drinken.



Dat jij niet hebt doorgelekt komt doordat je vanaf dag 1 KV hebt gegeven. Dan komt je voeding vaak helemaal nie top gang. Omdat Lara niet bij mij dronk, kwam mijn voeding de eerste dagen ook niet op gang. Als ik niet was gaan kolven, had ik geen druppel gehad.

@Paschal75 wrote:

ik vind het wel meevallen…maar dat is persoonlijk…

ikben wel na 15 min klaar met eten geven :wink: kind tevreden en slaapt lekker :wink:

ach ja iedereen is anders




Same here,

heb totaal geen problemen met flesvoeding en weggaan.