van borstvoeding naar flesvoeding al na een paar weken?

Hai!



Ik heb een lieve dochter van bijna 4 weken en ik geef borstvoeding.

Ik vind het een heel geweldige ervaring en ik kan er ook vaak van genieten, maar toch blijf ik twijfelen of ik misschien over zal stappen op flesvoeding. Ik vind het namelijk een behoorlijk gedoe als ik er aan denk te moeten gaan kolven e.d. Ook de zoogcompressen/lekken ben ik een beetje moe… Van de ene kant vind ik het egoïstisch misschien van mezelf als ik zou stoppen… Kindje geniet er ook van!



Nu vraag ik me af of er iemand dezelfde twijfels heeft gehad en toch de beslissing genomen heeft om over te gaan op fv al na een paar weekjes. Heb je er spijt van gekregen?

Ben je er juist blij om?

Reageerde de baby er goed op of kwam het hele ritme weer in de war?

Of hoe heb je de overstap aangepakt?



Ik hoop op een aantal reacties! :slight_smile:



Bedankt alvast!

Hoi,



Ik ben na 6 weken overgestapt op flesvoeding. jochem kwam minimaal 12 x per dag voor een borstvoeding en sabbelde veel. Op aanraden van de kinderarts zijn we overgestapt op flesvoeding met verdikkingsmiddel ivm spugen. Ik ben van de ene op de andere dag overgestapt en heb geen problemen ondervonden. Wel nog een aantal dagen gekolft, maar ook niet veel. door de onrust was de borstvoeding al ver weg.



Als de voeding gewoon goed gaat, zou ik proberen om door te zetten. Het is inderdaad het beste voor het kind. Mocht je het kolven echt vervelend vinden dan zou je tzt ook kunnen kiezen voor een gedeelte borst en een gedeelte flesvoeding.



Suc´met je keuze.



groetjes Miriam

Bedankt Miriam, Over dat laatste heb ik ook al zitten denken… Of ik misschien wel 's avonds en 's morgens de borst zou kunnen geven ofzo…

Maar ik heb geen idee of dat werkt en of de borsten dat zo kunnen regelen…

Ik kan me voorstellen dat jij wel gestopt bent met 12 voedingen op een dag… Wat dat betreft mag ik niet klagen… :think:



Groetjes!

Ik ben na 2 dagen gestopt met bv voor persoonlijke redenen. En ik heb er best wel spijt van.



Ik zou als ik jou was gewoon proberen te kolven, en kijken hoe dat gaat en hoe je je er bij voelt.

Twaalf keer per dag willen drinken is voor een kindje van deze leeftijd heel erg normaal overigens… :wink: Op die manier komt de bv goed op gang…

@Lieke wrote:

Van de ene kant vind ik het egoïstisch misschien van mezelf als ik zou stoppen…




Hee Lieke, hoezo zou het egoïstisch zijn? Natuurlijk, borstvoeding is het allerbeste wat je je kind kunt geven… Maar het moet ook leuk zijn, je moet er écht van genieten! Nee hoor, ik vind het níet egoïstisch…





@Lieke wrote:
Heb je er spijt van gekregen?




Nee, ik heb er geen spijt van gekregen… Quentin kreeg werkelijk waar slagroom van mij, zo goed groeide hij! Maar op de flesvoeding groeide hij net zo hard… En hij is supertevreden, dus nee… Geen spijt! Wél had ik het -achteraf gezien- langer vol willen houden. Ik ben na 2,5 maand gaan afbouwen omdat ik het kolven niet zag zitten, en ik graag m’n lichaam weer terugwilde. Maar… Tranen met tuiten met alle voedingen die afgebouwd werden! Vooral de eerste en de laatste borstvoeding die eraf gingen, daar heb ik écht bij gejankt… De eerste keer dat m’n ex een fles gaf aan Quentin, ben ik hard huilend de kamer uitgerend… Een stukje loslaten, hè…



Ik wilde het zó afbouwen dat hij 's ochtends en 's avonds nog wél borstvoeding zou krijgen. Maar m’n productie liep sneller achteruit dan gedacht (te kort borstvoeding gegeven), dus dat lukte niet…




@Lieke wrote:
Ben je er juist blij om?




Ja en nee… Ja, omdat ik het gevoel had m’n lichaam weer terug te hebben. Soms werd ik gék van al die hormonen die door m’n lijf gierden! Toen ik gestopt was, had ik dat niet meer. Dát vond ik een verademing. Nee, omdat ik het graag tóch langer had willen geven. Maar dit is een achteraf-gevoel, zeg maar. Op dat moment had ik dat niet… Wél bij de allerlaatste borstvoeding die ik gaf, maar toen was het al te laat. Mócht ik ooit nog een kindje krijgen, dan ga ik zeker langer borstvoeding geven!





@Lieke wrote:
Reageerde de baby er goed op of kwam het hele ritme weer in de war?




Quentin reageerde er ontzettend goed op! Zijn ritme bleef hetzelfde, gelukkig… Al was dat niet zo, dan was het ook goed hoor. Maar hij heeft er géén last van gehad!





@Lieke wrote:
Of hoe heb je de overstap aangepakt?




Ik heb de overstap aangepakt volgens het schema van -ik geloof- Friso… Eerst de 3e, toen de 1e, toen de 4e, toen de 2e, en toen tenslotte de laatste… Tenminste, ik dacht dat dat het schema was… Het schijnt belangrijk te zijn om er een voeding tussen te laten zitten zodat de kleine er rustig aan kan wennen…



Heel veel succes in je beslissing! En voel je vooral niet schuldig…

ik voelde me erg gebonden met een kind aan de borst, en kolf nu vaak (wat me goed afgaat) een voeding, zodat hubbie die kan geven. Ik voel me weer mens, terwijl mij kindje toch mijn voeding krijgt.



leen of huur eens een kolf, zodat je kan kijken wat het is, het is mij namelijk 100% meegevallen…



Succes met je keuze!



Fietje

Heel erg bedankt voor de reacties die al gekomen zijn!

Jeetje Yvette bedankt, wat een uitgebreid antwoord! Thanks! :-* Ik kan me er heel goed mij voor in de plaats denken, dat ik ook zo zou kunnen reageren etc…

Ik heb dat ook een beetje van mijn eigen lichaam terug willen, gewoon weer de oude zijn. Maar misschien wil ik het wel te snel opgeven… Ik probeer denk ik maar eens die kolf weer eens uit, want ik merk dat ik dat maar blijf uitstellen en hoop dat het lekken misschien minder wordt…

Ik zie gewoon eerlijk gezegd ook op tegen het in openbaar voeden, want ik kan het echt nog niet discreet!!



Fietje? Jij geeft nog steeds borstvoeding dan? Is idd een idee, om vaker te kolven, zodat je niet steeds bv hoeft te geven… maarre… maken je borsten dan niet weer te veel aan? Zal wel niet he, want dat doe je dan ipv voeden.

@Lieke wrote:

Jeetje Yvette bedankt, wat een uitgebreid antwoord! Thanks! :-* Ik kan me er heel goed mij voor in de plaats denken, dat ik ook zo zou kunnen reageren etc…




:oops: … Graag gedaan, hoor! Er zit niet echt een stop op bij mij zeg maar… :wink:



@Lieke wrote:
Ik heb dat ook een beetje van mijn eigen lichaam terug willen, gewoon weer de oude zijn. Maar misschien wil ik het wel te snel opgeven… Ik probeer denk ik maar eens die kolf weer eens uit, want ik merk dat ik dat maar blijf uitstellen en hoop dat het lekken misschien minder wordt…

Ik zie gewoon eerlijk gezegd ook op tegen het in openbaar voeden, want ik kan het echt nog niet discreet!!




Probeer eerst die kolf uit, inderdaad… Misschien bevalt je dat wel hartstikke goed! Heb je toch iets meer vrijheid, kan je man ook eens een fles geven. Ik heb in m’n kraamweek al gekolfd en m’n ex de fles laten geven. Ik voelde me net een of andere melkkoe, maar da’s voor iedereen anders… :wink:



In het openbaar voeden heb ik ook nooit gedaan. Als we bij andere mensen waren, deed ik dat in de slaapkamer van de mensen of in een andere rustige ruimte. In de stad ofzo, dat heb ik nooit gedaan…



Probeer de kolf eens, misschien dat dat je sterkt in je beslissing! Succes! :-*

als ik ergens naar toe ga (bij oudres en vriendinnen geef ik gewoon de borst), neem ik vaak eens flesje mee met gekolfte voeding, zodat ik niet in het openbaar hoef te voeden. Ik kan dat ook niet echt discreet vindt ik.

Ik heb laatst tijdens een wat infomele vergadering anna meegenomen en met de fles gevoed. ging perfect, en het voeld e prima.



ik kolf inderdaad i.p.v. voeding, dus ik heb niet echt overproductie, al kolf ik `s nachts wel een keertje, terwijl anna geen nachtvoeding meer heeft, zodat ik wat reserve in de vriezer heb.





Ik hoop dat je een oplossing vindt die bij jullie past, wij drieen zijn veel gelukkiger nu wij onze oplossing hebben gevonden.

ik gebruikt trouwens de handkolf van avent, omdat ik een makkelijk overal kan gebruiken, ookal is er geen elektriciteit.



Fietje

Alweer bedankt! :wink: Wat is het forum toch fijn, want er komen echt veel dingen op je af he!?



Nog één vraagje als het kan: Jullie zeggen dat je nooit in het openbaar hebt gevoed, maarre… Ik ben wel eens langer als 3/4 uurtjes weg als ik naar de stad ga… Tenminst… voor de bevalling…

De stad is namelijk zeker 20 minuten rijden bij ons vandaan… Dan ga je toch behoorlijk doorlekken als je het langer uitstelt of niet?? :shock: :think:

ik heb wel eens in het openbaar (de stad) gevoed, maar doe het liever niet, omdat anna erg onrustig drinkt (waarschijnlijk omdat ik me er niet zo prettig bij voel)



Ik neem dan een gekolft fles je mee (warm, in een thermhouder), of kolf ergens in een toilet, paskamer o.i.d. af en geef het daarna direct. op deze manier kan ik 6 uur wegblijven.



maar ik moet er bij zeggen dat het kolven me dan ook zeer gemakkelijk af gaat, ben vaak in 5-10 minuutjes helemaal klaar



Fietje

@Lieke wrote:

De stad is namelijk zeker 20 minuten rijden bij ons vandaan… Dan ga je toch behoorlijk doorlekken als je het langer uitstelt of niet?? :shock: :think:




:lol: :lol: :lol:



… Sorry, ik zag je al helemaal lekkend door de stad struinen… :wink:



Maarreh… Je kunt het misschien eventueel zó plannen, dat je kolft voordat je de stad ingaat? Dan heb je wel een paar uurtjes om te struinen… :dance:

je ziet het. mogelijkheden te over, met een beetje creatieve planning… maar dat moet zowiezo met een kindje, anders kom je nergens meer toe.



Fietje

Dat is wel een goed idee ja, Fietje, in een paskamer te kolven… Dan zullen ze wel denken: Wat is die daar aan het doen, maar ja… dan denken ze maar… Op het toilet is dat hygiënisch genoeg eigenlijk??

Haha, het gaat nu eigenlijk helemaal niet meer om de vraag of ik overstap… Ik denk dat ik wel gewoon nog een tijd bv wil blijven geven, maar dat ik gewoon te onzeker over veel dingen ben of dingen nog niet weet…



Enne Yvette, mij niet uitlachen he!? :lol: haha… Ik zie het ook al voor me… Maar serieus; Ik ben vorige week in een dorpje verderop even een nieuwe broek en een nieuw shirtje gaan halen en ik had Veerle net thuis gevoed… Maarre… in het paskamertje merkte ik echt wel dat ik alweer aan het lekken was, misschien wel omdat ik me daarover al zorgen maakte of zo… Word het wel minder op den duur dat doorlekken? Volgens mij heeft niet eens iedereen daar last van he!?

Je hebt speciale zogcompressen van Jippies die (zeggen ze) een voeding kunnen opvangen. Volgens mij te koop bij de Prenatal. Daar zit hetzelfde in als in een luier, de melk wordt in een gel-laagje veranderd en lekt er niet uit. Terwijl de overige zoogcompressen van watten oid zijn en gaan lekken als je er op drukt (knijp maar eens in een volgelekt compres, wel boven de wasbak houden !!!)



Ik heb overigens in het begin ook moeite gehad met voeden in het openbaar, het is een kwestie van wennen. Vreemden zien vaak niet dat je aan het voeden bent hoor. Ga maar eens tegenover een spiegel zitten, je hebt gewoon een baby op schoot. Ik heb weleens meegemaakt dat ik mijn dochtertje van een maand of vijf op een bankje zat te voeden en een omaatje ging naast mij zitten en wilde even naar het kleintje kijken. Oma ineens een boei :oops: , maar mij maakt dat niks meer. Borsten zijn gemaakt om een baby eten te geven. Ik vind het altijd supervertederend :inlove: als ik ergens een mama een baby zie voeden en krijg soms de neiging om m´n duim op te steken :thumbup:



Laten we met z´n allen niet vergeten dat BV gewoon de norm is om je baby te voeden en het dus ook NORMaal is om je kindje overal te kunnen voeden waar het ook mogelijk is om een flesje te geven !



Succes met je beslissing, denk goed na voor je afbouwt want opbouwen is niet zo gemakkelijk. Geniet van elke voeding, zo´n hechte band met je kindje bouw je op geen enkele andere manier op.

Je hebt gelijk Fren, je hebt zo wel een heel hechte band!!

Ik heb idd af en toe die van Jippies, maar zijn wel wat prijzig, dus die gebruik ik als ik ergens heen ga of als er bezoek komt.

Het probleem met in het openbaar voeden is bij mij, dat als ik aan de ene kant voed, ik eerst aan de andere kant er een zoogcompres bij moet stoppen, om daar het doorlekken weer te voorkomen, dus dat gaat niet echt discreet, maar wie weet, leer ik het wel!

En inderdaad, opbouwen zal niet zomaar lukken…

Ik ga er weer voor, met goede moed!! Haha… De kolf is al uitgekookt en ik ga het dadelijk maar weer eens proberen!

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Lieve Lieke,



Ik kan weinig meer toevoegen aan de tips die je al hebt gekregen. Wel is het misschien een steun om te weten dat het bij borstvoeding 6 weken duurt voordat vraag en aanbod een beetje op elkaar zijn afgestemd. Zodra dit gebeurd, zul je al snel van het vervelende lekken af zijn. Dus het is zeker de moeite waard om het vol te houden.

Als je de borstvoeding nu volhoudt, kan het zijn dat je straks een combinatie kan geven, waarbij je 's ochtends en 's avonds nog wel borstvoeding geeft. Dan hoef je niet te kolven. Maar probeer het eerst eens uit, misschien valt het je allemaal wel mee!



En als je nou nog meer vragen hebt, kun je ze ook altijd op het BV gedeelte van dit forum stellen. Daar vind je een heleboel moeders die ook BV geven en je kunnen helpen met alles wat er nu op je af komt. Want borstvoeding geven lijkt zo natuurlijk, maar je kunt af en toe best een steuntje in de rug gebruiken!!



Liefs, Xanna :-*

Hai Xanna!!



Dankjewel voor het steuntje!! :wink: Zou idd heel fijn zijn als dat lekken dadelijk een stuk minder wordt, want daar voel ik me niet zo lekker bij!

Ik zal idd nu vaker op het bv-forum kijken!

Maar ik wilde even kijken of ik reacties kon krijgen van mensen, die overgestapt zijn op fv en of dat bevalt of niet etc.



Goh, zijn Vera Lynn, Ryan en Thomas alle drie kindjes van jou? Ik weet niet wat ik moet zeggen… :cry:

Je zult dan nu wel extra genieten van je kleintje he!?