Van 3 naar 4 kinderen.. groot verschil?

Even een vraagje aan mama’s met 4 of meer kindjes…



Wij hebben zelf 3 kindjes en overwegen al sinds de geboorte van de jongste een 4e kindje.



Ik vraag me af hoe dat met een vierde gaat, doe je dat er gewoon even bij? Hoe is dat financieel? En met ruimte in huis/tuin enz? Wat voor auto heb je dan nodig, wat is aan te raden, en hoe bevalt dat? Welke dingen wordt je dan bewust van? Hoe gaat het met drukte, is het goed te combineren met zaken als werk, hobby’s enz. Dus kortom hoe ervaarden jullie het verschil van 3 naar 4, zowel practisch, financieel, drukte en op andere gebieden?

Wij merken eigenlijk geen verschil. Alleen in de auto want we passen er niet meer in met z’n allen. Dus dat is het enige waar we nu rekening mee moeten houden: we kunnen alleen samen met de auto weg als er iemand anders ook meerijdt (familie) of als eentje er niet is/ niet mee wil.

hoe het gaat zijn in de praktijk met drukte enzo, kan ik niet zeggen.



Wel kan ik zeggen…



We hebben de luxe een ruim huis te bezitten met een zolderverdieping van bijna 65 vierkante meter. Daar hebben wij zelf een slaapkamer van 5x5 meter en op de rest van de zolder word een 2e badkamer gemaakt met douche, wc en wastafel en dat zal dan een badkamer zijn van ongeveer 6 vierkante meter. Er komt ook nog een klein kinderkamertje bij en deze is ruim 4 meter lang en 2 meter 20 breed met een extra grote nis waar de lengte 2,70 is zodat er makkelijk een 1 persoonbed kan staan.

Bij ons kan het dus goed.

Maar anders had ik gewoon 2 kinderen bij elkaar gelegd. Aniek en Peter zijn al zo vaak bij elkaar wezen slapen dat ik daar geen probleem zie.



Verder hebben wij een toyota Avensis verso gekocht, een 7seater met een 2e stoelen rij. We hebben dus 5 volwaardige stoelen achterin en daar kan iedereen dus makkelijk in.



logistiek gezien zie ik ook verder geen problemen. De oudste 2 gaan naar school dus in de praktijk heb ik er straks 2 het merendeel van de dag om me heen, dat heb ik al eerder ervaren, dus geen punt.

Ook lukt het me nu prima om in anderhalf uur (6.30 tot 8.00) de 2 oudsten te helpen met aankleden, Michel aan te kleden, iedereen te laten ontbijten en zelf te douchen. Hoef me zelden te haasten, zit altijd om 7.45 nog met een kop koffie bij de kinderen op de bank.

Dus een baby erbij zal ook wel lukken, Aniek zal dan ook weer wat ouder zijn, nog even dan heeft ze helemaal geen hulp meer nodig.



Financieel is voor iedereen anders. 4 kinderen bij een wat lager inkomen zal meer puzzelen zijn dan bij een hoger. Dus dat kun je alleen zelf bepalen.

Ik ben full-time thuis. Mijn man is van huis van 6 tot 18.00 en helpt me dan ook nog met het naar bed brengen van de kinderen.

Al het overige, huishouden, boodschappen, clubjes, afspraken enz komt op mij neer.

Financieel kan het makkelijk bij ons. Maar dat is bij anderen wellicht anders.



Ben heel benieuwd hoe het zal gaan na juli. Volgens mij is het verschil tussen 3 en 4 niet zo heel groot meer.



Oh, ik ben wel aan het kijken voor een bakfiets met electrische trapondersteuning. Onze oudste fietst door een verstoorde motoriek nog niet heel goed en het is nu vaak al schipperen als ik haar naar vriendinnetjes moet brengen. Dus dat is wel echt een extra investering die we doen.

Jeetje een zolderverdieping van 65m2 :shock: Zo groot is onze huiskamer niet eens! Dat is wel een groot voordeel!



Ik denk dat het verschil van 3 naar 4 ook niet meer zo groot is…



Zelf hebben wij een zeer ruime tussenwoning met een relatief kleine achtertuin. Wij hebben boven 3 slaapkamers, en een grote zolder. Op dit moment zijn wij aan het orrienteren om van deze zolder 2 kleine slaapkamers te maken (3,5m2 x 3m2). Daar komt wel het nodige bij kijken; dakisolatie, plaatsen van 3 dakramen, 2 wanden, 2 deuren en kozijnen, 2x radiator aanleggen enz.

Vanwege de kleine achtertuin +/- 6 bij 6 wat ik nu al krap vind vraag ik me af of het wel geschikt is. Wij wonen nu in een klein dorp, en ook zou ik dichter bij voorzieningen willen wonen. Voor ons is er nu ook de vraag of wij ons spaargeld in de verbouwing van de zolder willen steken of in een ander huis waarin alles al aanwezig is.



Wat auto betreft den ik dat het ook een dubbele rij stoelen wordt, maar volgens mij heb je dan niet veel bergruimte meer voor boodschappen e.d. toch?



Financieel is voor iedereen anders en natuurlijk ook wat je er voor over hebt, wat je wilt uitgeven en in hoeverre je tevreden bent met delen of alles wat minder luxe wilt doen. Ook mijn man werkt maar alleen. Is van 7.30 tot 17.30 van huis, maar haalt meestal de kinderen s’morgens uit bed, geet hen eten zodat ik de tijd heb om met de baby bezig te zijn. Hij stopt de oudere kinderen ook in bad (we hebben 1 badkamer met bad, wc en douche) en legt ze in bed. Wij doen afwisselend boodschappen.



Wat ik alleen wel heel duur vind is bijvoorbeeld zwemles (hier 60,00 per maand voor 1 uur in de week) en dat soort dingen, met een vierde zal sparen voor de kinderen voor later ook minder worden per kind. Wij hebben nu 3 meiden, dus kleding doorschuiven ed. gaat nu ze klein zijn nog. Ik hecht geen waarde aan merkkleding en dat soort dingen.

Ik heb zelf vriendinnen uit gezinnen van 4 kinderen, waar zij moesten delen enz. maar zij zeggen dat ze dat niet hadden willen hebben tegen een broer of zus minder. Bovendien kan ik altijd nog gaan werken.



Eigelijk zijn we er al een beetje uit en gaan we (tenzij er tegenslagen komen die we op dit moment niet kunnen over zien) over een jaar of iets langer voor een vierde.



Waar ik wel tegen op zie is de drukte en aandachtverdeling. Maar moet zeggen dat ik dat van 2 naar 3 ook niet zo heel veel verschil merk, behalve dan dat een baby sowieso wat intensiever is dan een wat ouder kind.



Ik ben benieuwd naar meer ervaringen!

Ik had er 1, mijn vriend 2…en samen hebben we er nu ook 1, dus om de week hebben we 4 kids, de andere week 2…Voor mij was de stap van 1 naar 3 (ook omdat die al groter waren en niet van mezelf) lastiger, dan nu van 3 naar 4…



We hebben een opel Zafira, en dat gaat goed, we passen er in en bagage ook (ook en dakkoffer) en een vriendinnetje kan ook nog mee indien nodig.

We hebben wel een groter huis gekocht, omdat we het belangrijk vinden dat ze allemaal een eigen kamer hebben (helaas ons andere huis nog niet verkocht)



In de praktijk en qua drukte is het verschil van 3 of 4 niet zo groot. Hier is het wel wennen omdat de oudste 3 6,9 en 11 zijn, en de kleinste dus nu net 10 maanden en je dus eigenlijk weer van vooraf aan begint.



En wat betreft financiën…heb eigenlijk geen idee. Pampers hakken erin, maar qua kleding en andere babydingen (autostoeltjes en maxi cosi) kunnen we terugvallen op wat we al hadden bewaard…

De zolder is zo groot omdat we een dwarskap hebben, we kunnen dus nagenoeg het hele vloeroppervlak gebruiken en ons huis is 12 meter bij 5,5 breed. Er gaat eigelijk niets af, er zijn wel schuine wanden, maar ik kan nog rechtopstaan en dan sta ik 40 cm uit de vloerrand.

Dus bedankt meneer de architect :mrgreen:



De auto valt erg mee, onze complete set achterstoelen kan eruit, dus we kunnen ook kiezen om bv maar 1 extra achterste stoel te plaatsen en dan heb je ineens veel ruimte extra.

Nu momenteel hebben we er ook maar 1 in, gewoon omdat een extra stoel handig is voor vriendinnetjes enzo. Maar kan mijn boodschappen prima kwijt.



Sparen voor de kinderen doen we eigelijk voornamelijk met de kinderbijslag, dat gaat elk kwartaal meteen op hun rekening. Van de lopende inkomsten sparen we niet voor hen.

Ook hier hakt zwemles erin, ik heb de oudsten nu beide op les en dat kost ons 75 euro per maand per kind. Tjakka.

Luiers gebruik ik pampers, Michel kan niet tegen iets anders. Maar ik heb ze nog nooit voor de volle mep gekocht, altijd aanbiedingen van 3 pakken voor 20 euro.

Verder ben ik wel gek op merkkleertjes, maar ik koop veel outlet en op marktplaats. Ook is het meer een aanvulling want we halen ook veel bij C&A en H&M en ik heb gemerkt dat ik steeds gerichter koop. Niet meer onzinnig de kast vol, maar voor elke 7 setjes handig onderling te combineren voor naar school en voor Peter 2 broeken extra omdat hij die slijt en voor aniek 2 mooie jurken en 2 rokjes.

Ze dragen het zelden echt allemaal en wat je niet hoeft aan te schaffen, scheelt weer geld.

Van de jongens schuiven we idd door, zo mogelijk.



Boodschappen doe ik bij Lidl en C1000. Lidl voor de maandvoorraad en C1000 voor de verse spullen en week benodigheden.

Per week kom ik toch niet verder dan rond de 90 a 110 euro voor ons allemaal inclusief luiers en wasmiddel.



Wij hebben nu wel de pech dat we alles al hadden weggedaan omdat we niet hadden gerekend op een 4e kindje. Maar het is verbazend hoe makkelijk we aan spullen zijn gekomen.

Een spiksplinter nieuwe maxi cosi citi, met de kaartjes ernog aan van vrienden die helaas een misgegane zwangershap hebben meegemaakt en nu gaan adopteren.

Een wiegje 2e hands overgenomen.

Een mooi wit ledikantje gewoon gekregen van vrienden.

De Box hadden we nog wel.

Commode van mijn moeder gekregen, moeten we enkelt schilderen.

2 dozen kleertjes, redelijk universeel ook al weer gehad.



Dus we komen er wel.

Het scheelt ook dat de kinderen het geweldig vinden dat er nog een kindje komt en Aniek wil ook graag helpen tegen die tijd.

Ik heb er echt zin in nu…

Hier 8 kinderen, 2 van mijn man, 6 van ons samen. De 2 oudsten wonen al jaren op zichzelf.

Op zich heb ik de overgang van 3 naar 4 kinderen niet als zo’n grote stap ervaren. Waren het niet dat ik de eerste 4 kinderen vrij kort op elkaar gekregen heb.

Toen mijn 4de geboren werd was mijn oudste 4 jaar en ging dus al naar school. En daar zat toch wel een beetje het venijn. Vanaf nu moest ineens alles op uur en tijd. En dat is met en een baby, en een dreumes en een peuter en en kleuter niet altijd even handig.

Maar ja eenmaal gewend aan het strakke schema draait dat ook weer wel.

Met de vierde krijg je wel met wat practische probleempjes van doen zoals vervoer. We hebben momenteel een renault espace voor 8 personen.

Zorg en werk combineren is bij 3kinderen niet veel anders dan bij 4 kinderen.

Financieel brengt een 4de natuurlijk zeker kosten met zich mee. Als baby nauwelijks merkbaar maar hoe groter ze worden hoe zwaarder dat zal doorwegen. (met neem ik aan de studie tijd als hoogtepunt).

Op dit moment hebben we zes slaapkamertjes. Maar we hebben het ook jaren met 3 gedaan. Niets mis mee als kinderen hun kamer moeten delen vind ik.

Wat betrefkt drukte brengt iedere baby even een hactisch tijd met zich mee. Totdat die na een maand of 5 zijn ritme gevonden heeft. En dan lijkt het een periode nauwelijks uit te maken 3 of 4. Tot dat ze beginnen aan allerlei clubjes, sport, zwemles , speelafspraken etc. Want dan is 4 kinderen gewoon nog meer van hot naar her dan 3 kinderen.

Wat betreft de aandachts verdeling daar moet je gewoon wat creatief in zijn. Probeer regelmatig bewust een kind apart mee te nemen. En dat hoeft helemaal niet een uitstapje naar een speeltuin , zwembad of wat dan ook zijn (daar gaan ze ook veel liever gezamelijk naar toe); maar een boodschap, samen een rondje fietsen, of gewoon samen badderen.

Jeetje 4 kinderen in 4 jaar tijd… petje af hoor…

Wat je zegt over het naar school gaan herken ik helemaal. Vanaf dat moment leef je de hele dag met de klok. Een hoop geregel als elk kind een eigen agenda heeft (voedingstijden, niet aansluitende tijden peuterspeelzaal).



Wat studietijd betreft, ik denk niet dat wij die volledig gaan vergoeden, maar gedeeltelijk. Er zijn goede studieleningen met een lage leningspercentage via de ibgroep beschikbaar die ze als ze eenmaal een hbo/uv studie hebben afgerond met veel gemak snel zelf kunnen aflossen. Bovendien is er altijd een redelijk risico dat ze halverwege met hun studie stoppen… wat heel veel studenten doen, dat vind ik dan ontzettend zonde van het geld.



Babyspullen/kleertjes e.d. heb ik eigenlijk allemaal al. Wel handig als het dan weer een meisje wordt, zoniet kunnen de roze dingen zoals hoezen/spuugdoekjes enz. ook de wasmachine in met blauwe textielverf :mrgreen:



Wat betreft hobby’s en vriendjes…

Ik vind 1 hobby per kind met een maximum budget sowieso voldoende.

Bij ons is woensdag middag altijd de speelmiddag. Dat zal zo blijven. Ik heb gewoon niet de tijd om tussen 15.15 en 17.00 op en neer te gaan rijden, en elke dag andere kinderen over de vloer te hebben… tenminste niet nu ze nog zo jong zijn, ik wil ook niet als oppas fungeren. Met 3-4 kunnen ze zich ook prima met elkaar vermaken. :slight_smile:



Over de auto… wij hebben 2 auto’s, 1 kleintje voor mijn man en een gezinsauto maar dat vind ik niet zo leuk en gezellig om met 2 auto’s te gaan rijden, er komt dan wel een grotere auto.



Kortom met wat creativiteit denk ik ook dat we een eind komen…

Inderdaad niets mis met een studie lening hoor. Maar de ervaring leert dat ze uiteindelijk toch van te weinig rond moeten komen en je ze dus op allerei andere manieren probeerd bij te spijkeren.

En geef ik bij de kleintjes nauwelijks iets uit aan kleding (krijg ontzettend veel). Bij de grotere is ook als je niet voor kleding kiest de kleding en schoenen een veel grotere kosten post.

En werkt de verwarming voor ons allemaal en kunnen we samen van de lamp profiteren. Het waterverbruik (ben je nu nog niet klaar met douchen) en energie verbruik (lap top, i pod, nitendo’s , gameboy’s, telefoon- geen stopcontact is meer vrij) neemt uiteindelijk toch gigantisch toe.

Dus dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Vaak wordt er gekeken naar de kosten van de allereerste jaren. Eignelijk zijn die verwaarloosbaar. Maar de echte kosten komen pas later.

Maar ook daarin is je levenstijl belangrijker dan je inkomen als het gaat of je rond komt of niet.

Hier mogen de kinderen wel iedere dag afspreken (in zoverre het met huun eigen trainingen uitkomt).

Als ze heel klein zijn hebben ze genoeg aan broertjes en zusjes, maar eenmaal op de biasisschool hebben ze hun eigen vriendjes en vriendinnetjes. En behalve het op en neer fietsen valt het ook reuze mee. De ene keer heb je misschien het huis vol, maar daarintegen zijn ze de andere keer weer bijna allemaal de hort op.

Clubjes/hobbies zit ik nu wel in dubio. Zo ie zo zie ik de zwemlessen los van de andere bezigheden. Hier zitten ze allemaal op atletiek en de jongste daarnaast nog op gym. De een na jongste volgt nu proeflessen op de muziek school en hij is laaiend enthousiast. Maar om hem nu te laten kiezen tussen muziek en sport voelt voor mezelf niet goed.

Ik vind sport gelangrijk en hij vind het erg leuk. Maar ik vind ook dat een kind zich muziekaal moet kunnen ontplooien indien die behoefte ontstaat.

Staat natuurlijk op zich los van het aantal kinderen. In zoverre dat het wel in je hoofd spelt van wat als ze alle zes strakjes en op sport en op muziek les willen.

Net als cell de kinderbijslag opzij zetten om te sparen dat lukt hier niet hoor. Ondanks dat we toch allebei werken.

Maar Baukje, jij hebt er dan ook 6 en ik straks 4 en dan houd het voor ons echt op. Ik stuur mijn man linea recta naar het ziekenhuis om zich een knoopje te laten aanmeten :shifty: Ik weet namelijk heel zeker dat ik klaar ben met moeder worden en kinderen krijgen, dat was ik eigelijk nu al, maar dit kindje wilde blijkbaar erg graag.

Als ik 6 kinderen zou hebben, dan zou ik de kinderbijslag denk ik hard nodig hebben om schoenen en kleding en dergelijke te betalen. Dat lukt nu nog prima van de lopende inkomsten.



Ook hier is wel nagedacht over de langte termijn en wij denken dat de kosten ook toenemen naarmate kinderen ouder worden en meer eigen wensen hebben.

Ik wilde vroeger ook graag kleedgeld en kreeg dat ook. Was 100 gulden per maand en dan hoefde ik daar geen schoenen of winterjas van te kopen.

Maar ik stel me dat dan voor x4 ofzo… en wowwww

Dat soort dingen gaat wel aantikken.

Maar goed, we zijn bewuste consumenten, kopen niet als het niet echt nodig is en ik ben ook niet iemand die een voedselvoorraad voor 6 maanden aanlegt om vervolgens een boel ongebruikt en over de datum weg te gooien.

Gewoon bewust en een beetje vooruit denken.



Kinderen moeten hier eerst zwemdiploma halen en daarna mogen ze op iets van een clubje.

Aniek wil graag op jazzballet en daar staat ze nu op de wachtlijst. Als ze 8 is mag ze gaan paardrijden, iets wat ze nog liever wil dan dansen. Maar vanwege haar bekken mag ze pas met 8, dus nu nog even niet.

Voordeel is wel dat opa paarden heeft, dus daar kunnen we wel wat voordeel behalen.

Peter wil nergens op, ik denk ook dat dit zo blijft, hij is een beetje anders.

Verder zullen we wel zien. Ik zat vroeger ook nergens op en ben er niet minder van geworden.



Ik denk dat het verschil tussen 3 of 4 kinderen niet heel extreem is. Ga je naar een nog groter gezin, dan zul je dat op den duur wel merken.

Bij ons is 4 ook echt wel de grens, met meer zouden wij de kinderen niet meer kunnen geven wat wij ze willen geven en dat vind ik toch wel een belangrijke overweging.

@Cell wrote:

Ook hier is wel nagedacht over de langte termijn en wij denken dat de kosten ook toenemen naarmate kinderen ouder worden en meer eigen wensen hebben.

Ik wilde vroeger ook graag kleedgeld en kreeg dat ook. Was 100 gulden per maand en dan hoefde ik daar geen schoenen of winterjas van te kopen.

Maar ik stel me dat dan voor x4 ofzo… en wowwww

Dat soort dingen gaat wel aantikken.




Als je elk kind 400 Euro per maand gaat geven is het niet meer te overzien inderdaad… Evenals beugels, boekengeld en andere bijzondere onkosten. Ik zie persoonlijk ook het meest op tegen zakgeld en kleedgeld in de pubertijd, zeker omdat ik straks sowieso 3 meiden heb. Toch denk ik dat overal een mouw aan te passen valt. Ze zullen dan wel niet de duurste merkkleding kunnen kopen, maar ook zeker niets te kort komen. Het is ook een beetje wie dan leeft die dan zorgt… je kunt niet alles van te voren incalculeren, maar dat is bij 1 of 2 kinderen ook niet, terwijl die met wat extra’s zelfs veel duurder kunnen zijn.



In ons geval zit er ook 2,5 en 3,5 jaar tussen, bij een eventuele vierde wil ik er ook minimaal 2,5 jaar tussen hebben. Op die manier komen niet alle duurste kosten op het zelfde moment of vlak na elkaar (zwemles, studiekosten enz). Als de jongste geboren wordt is de oudste al zeker 8. Zo is het denk ik ook beter te overzien dan dat je bijvoorbeeld in een keer 3 of 4 studerende kinderen hebt.

Hier nog eentje die hopelijk over een tijdje nog 1 keer zwanger mag worden en een kindje mag krijgen.

Want dat we het heel graag zouden willen daar zijn we hier inmiddels wel over uit… het moet ook allemaal nog maar lukken natuurlijk.



Toen de jongste geboren werd ging de oudste al naar school en dat was afentoe wel even sneu met slaapjes ed want meneer heeft dus op de eerste 5/6 week na nooit in de kinderwagen geslapen… maar met voeden enzo: ideaal de bv dat heb ik echt overal wel gedaan.

Dus ach een 4e wordt dan ook wel groot tussen schooltijden door qua slapen en eten (want ondanks dat ik niet van de schema’s ben zit de jongste inmiddels aardig in een strak ritme qua slapen).



Ruimte? Hier willen de oudste 2 nu al op 1 kamer, de middelste logeert nu al 2 week op de kamer van de oudste :mrgreen: dus die situatie gaan we formaliseren, we gaan wel intern verhuizen. Zij krijgen onze kamer en wij gaan naar de kamer van de oudste.

Hebben ze wel direct met hun verzoek potentieel kamerprobleem alvast opgelost :lol: er staat dan namelijk over een tijdje 1 kamer leeg op zolder.



Kosten… ja die zullen toch wel oplopen, zeker als ze wat groter worden. De oudste zit nu in kledingmaat 128 en dan gaan de prijzen toch weer omhoog en straks zal dat nog een keer gebeuren.



En ja kleedgeld en zakgeld aaaaaahhhhh, aan de andere kant… dat zijn vaste bedragen waar zij het dan ook mee moeten doen, dus dat weten we. Ga er voorlopig van uit dat ik over een paar jaar ook weer ga werken als de jongste ook op school/ in groep 2 zit, dus dan staan mijn inkomsten tegenover die extra kosten :thumbup:



We zullen het zien, ik verwacht de eerste jaren niet heel veel anders met een 4e kleintje erbij. Ja de auto, dat gaat niet passen :lol:

ELK kind 400 euro per maand… :shock: dat gaat bruintje niet trekken hoor :mrgreen:



omgerekend zou ik denk ik proberen zo’n 60 a 70 euro per kind te doen, dat gaat dan ten koste van de kinderbijslag nu… nu sparen wij dat voor hen, maar dat zou dan gewoon worden uitbetaald.

Ik vind zakgeld/kleedgeld wel belangrijk, maar als het niet kan dan houd het op, eten en de rekeningen betalen vinden wij nog belangrijker.

Ik wil absoluut mijn kinderen niet leren dat lenen, rood staan en kopen op afbetaling de normaalste zaak zijn van de wereld. Wil je iets kopen, dan spaar je ervoor. Schulden brengen je helemaal nergens, je graaft alleen maar een grote valkuil waar je jaren voor bezig bent er weer uit te komen.



Dus zal ze zeker geen 400 euro per maand gaan GEVEN… ook al zouden we dat over 10 jaar kunnen missen (wat ik niet denk) dan nog zouden ze daar echt wel wat voor moeten doen.

@Cell wrote:

ELK kind 400 euro per maand… :shock: dat gaat bruintje niet trekken hoor :mrgreen:



omgerekend zou ik denk ik proberen zo’n 60 a 70 euro per kind te doen, dat gaat dan ten koste van de kinderbijslag nu… nu sparen wij dat voor hen, maar dat zou dan gewoon worden uitbetaald.




Denk dat het een leesfout is geweest… er stond iets van 100 euro in de maand en dat x4… ja 4 kinderen, niet x4 per kind :lol:



Zoals ik het nu zie zal het hier ook ergens tussen de 50 en 75 euro per kind komen mits we dat kunnen trekken. Scheelt dat de kinderbijslag per kind dan ook iets hoger is als ze ouder zijn… maar het zal de kosten niet denken. En dat hoeft ook niet, wij kiezen voor die kids, maar het is wel verdomd handig dat het er is :thumbup:

Nee hihi het was een schrijffout van mij, ik bedoelde ook 4 x 100 Euro… :oops: :mrgreen: Dat vind ik ook veel!

hier tegenwoordig parttime 4. 2 van mij, en 2 meiden van mijn vriend die ze 50% van de tijd heeft.

Ik vind het pittig. Wat woonruimte betreft moeten we nog aanpassen, had het niet anders gekund dan een gezamelijke kamer voor een koppel, maar het kan, dus gaan we ook hier de zolder aanpassen. Verder is het een ruim huis dus een en ander past wel oke.

De auto zal moeten wachten tot we voldoende financien gespaard hebben, tot die tijd rijden we met 2 auto’s.



Kosten nu? De meiden schuiven kleding door, en voor het oudste meisje en jongste meisje hoeven we maar voor 50% kleding te zorgen. Wel ook jassen en schoenen enz.

Ik geef inderdaad ook niks om merken.

Boodschappen bij de aldi en c1000



de grootste moeilijkheden vind ik de ochtenden en de dagen dat je met 4 kids van en naar school op en neer rent.

Pfffff

Maar dan ben je er ook niet " ingegroeid"



Je bent in 1 klap van 2 naar 4 gegaan en dan ook nog eens niet geheel eigen kinderen.

Ik denk idd dat dit zwaarder zal aanvoelen dan wanneer het compleet eigen kinderen zijn.

Zeker als ze ook deels door mama worden opgevangen, je doet het nooit beide 100% hetzelfde en dat maakt het geregel, het gevoel en alles anders.



Succes hoor :-*

Klopt helemaal Cell,



Bij moeder zijn er geen andere kinderen of andere partners om mee rekening te houden, wat voor met name de oudste al een heel ander leven geeft, daarnaast is moeder vooral van de zachte lieve aanpak. Meisje van 6 loopt daar met grote stappen overheen, en moeder is ook niet zo van de uiterlijke verzorging.

Elke ochtend een schone onderbroek is bij de oudste dus geen routine, net als haren wassen, kammen en een staart maken, kleding is eveneens niet zo belangrijk, als het maar warm en gewassen is. (niet eens schoon, want vaak vol vlekken) hier moet ze in haar eigen bed slapen, bij mama slaapt ze in mama’s bed.

Kauwen met je mond dicht en niet brutaal zijn, allemaal dingen die enkel hier gelden. Maar ze moeten wel gelden, want waar 4 kids onder de 7 jaar wonen, kun je niet 2 verschillende sets regels hebben. Dat geeft dus veel strijd en onrust. Na een aantal dagen merk je wel dat ze meer went.

Toch vechten we niet alleen maar hoor, ik kreeg laatst zelfs zomaar een bosje bloemen van haar. (ze was met papa boodschappen gaan doen en bij de kassa zag ze de bloemen staan, en heeft toen gevraagd of ze die voor mij mocht meenemen :inlove: )



Mijn kinderen zijn wat minder van huis weg, maar mijn ex is ook meer op 1 lijn wat opvoeden betreft met mij. Plus dat hij ook een nieuwe partner heeft met 2 kids, dus mijn kids zijn bij beide ouders met 4.



Het zal wel wennen. :mrgreen:

Inkie hier dus naast onze 6 kinderen ook 2 kinderen van mijn man. inmiddels zijn ze al het huis uit hoor want ze zijn 26 en 24 jaar. en ze waren als wat ouder (9 en 7 jaar) toen ze ook gedeeltelijk bij bij kwamen.

Nu scheelden geloof ik de regels bij moeder en bij ons niet zo veel. Dat is natuurlijk handig. Maar je hebt ook gewoon huisregels. Want inderdaad je kunt geen verschil maken tussen de kinderen wat betreft regels.



Kleed geld krijgen ze hier niet. Vind het eignelijk niet te doen daar een passend bedrag voor te vinden want mijn uitgangs punt is niet meer geld aan kleding uit te geven dan echt nodig is. En met nu en dan een groeispurt zal dat het ene moment veel meer zijn dan het andere.

Zakgeld krijgen ze hier van begin af aan.

Verder werken de odudste twee van 15( gisteren jarig dus ik moet er nog even aan wennen) en 13 regelmatig bij de boer en de 15 jarige heeft nu de leeftijd dat hij een folderwijk mag nemen. Op die manier kunnen ze in hun eigen luxe wensen volzien. En of dat nu ipv een gewone spijkerbroek betekend zelf bijbetalen voor een veel te dure merkbroek of ze sparen voor een laptop-dat is aan hun zelf.

Nu hebben de kinderen hier weinig met merkkleding en op de middelbare school waar ze zitten is dat ook niet echt een ding.

@inkie wrote:

hier tegenwoordig parttime 4. 2 van mij, en 2 meiden van mijn vriend die ze 50% van de tijd heeft.

Ik vind het pittig. Wat woonruimte betreft moeten we nog aanpassen, had het niet anders gekund dan een gezamelijke kamer voor een koppel, maar het kan, dus gaan we ook hier de zolder aanpassen. Verder is het een ruim huis dus een en ander past wel oke.

De auto zal moeten wachten tot we voldoende financien gespaard hebben, tot die tijd rijden we met 2 auto’s.



Kosten nu? De meiden schuiven kleding door, en voor het oudste meisje en jongste meisje hoeven we maar voor 50% kleding te zorgen. Wel ook jassen en schoenen enz.

Ik geef inderdaad ook niks om merken.

Boodschappen bij de aldi en c1000



de grootste moeilijkheden vind ik de ochtenden en de dagen dat je met 4 kids van en naar school op en neer rent.

Pfffff




Snap heel goed dat je het pittig vindt! Hier in 1 klap van 1 naar 3…en nu 10 maanden terug nog 1 van ons samen…ook hier verschillen tussen hoe de oudste 2 het bij hun moeder hebben (lekker vrij, alles kan alles mag) en hoe we proberen om ze hier weer in het ‘gareel’ te krijgen.



Ik vind het behoorlijk frusterend af en toe, want ze zijn niet van mij, maar ik mag er wel voor zorgen…heb te maken met wat tussen mijn vriend en zijn ex wordt afgesproken, en daar formeel geen zegje in.



Soms zou ik willen dat ik er nooit aan was begonnen…maar dan had ik veel van wat ik nu heb ook niet…(lieve vriend, kleine uk, en de mogelijkheid om maar 2 dagen te werken in plaats van 4) en dus veel van de kids mee te beleven…maar zwaar…zeker!