Vakanties

Geen idee of dit hier juist staat…

Ik zie overal vragen over vakanties voorbij komen en vraag mij eigenlijk af of het “op vakantie gaan” erg is veranderd sinds er kindje(s) zijn.

Wij zijn best wel van het meerdere keren per jaar weg, stedentripjes, weekendjes maar ook de grenzen over. Nou snap ik dat het financieel zoiezo duurder wordt (al is vliegen onder de 2 geloof ik nog gratis…). Maar wat veranderd er nog meer, of juist niet.

Is het veranderd, zo ja hoe dan? En wat was de grootste verrandering? En wat doen jullie nog precies hetzelfde als toen jullie met z’n 2-en waren?

leuke vraag!

ik moet er even over nadenken. mijn vakanties naar oeganda zijn niet zo heel anders dan hoe ik voorheen reisde, behalve dan dat ik iets meer beren op de weg zie voor ik vertrek :mrgreen: Ik reis nog steeds low-low budget, zonder dingen te veel te plannen.

De beleving is wel totaal anders, omdat je opeens naast je eigen indrukken als bonus ook de indrukken van je kind mee krijgt. En omdat je als je met een kind reist op een andere manier contact maakt met andere mensen.

de ‘gewone’ vakanties zijn wat meer veranderd. Ik zou zonder kinderen op een tripje naar de waddeneilanden na, niet zo snel in eigen land op vakantie gaan. Met kinderen blijkt dat we eigenlijk niet veel meer nodig hebben dan een fijne kleine camping in het groen en dat dat prima in nederland kan (mits het weer meewerkt).

het cliches van ‘als de kinderen het maar leuk hebben, vermaken de ouders zich ook wel’ gaat hier ook op. Maar dan kies ik wel een accomodatie waar ik het zelf ook fijn vind. Ik ga niet op een grote schreeuwerige camping staan, enkel vanwege de kinderen (los van dat ik denk dat kinderen zich net zo goed vermaken op een kleine camping).

Ik hield nooit van stedentripjes, maar dat lijkt me wel iets wat er met kinderen toch wel heel anders uit ziet. slenteren door de stad, daar zijn de meeste kinderen niet echt dol op. En dreinende en jengelende kinderen, daar zijn de meeste ouders dan weer niet dol op…

er zijn ook nog wel een paar reizen die ik vast al lang had gemaakt als ik geen kinderen had. Zo wil ik heel graag een keer naar marokko. En hoewel ik het niet als onmogelijk zie om die reis met kinderen te maken, is het wel een hogere drempel dan zonder kinderen.

Hangt van de leeftijd van het kind af.

We zijn afgelopen dit jaar naar Frankrijk geweest en het was een hele omschakeling. Op tijd naar bed, niet overal naartoe kunnen gaan en ook niet ‘‘even’’ met z’n tweetjes weg. Ondanks dit allemaal wel hele rustige vakantie gehad. Dat wel!

Bij ons is het wel echt erg veranderd. Voorheen ging ik op fietsvakantie en zat dan zeker 8 uur op de fiets, echt over je eigen grenzen heen gaan eigenlijk. Nou dat is met kinderen natuurlijk echt geen optie :wink: Fietsvakantie met kinderen beviel niet heel goed, de lol (ver komen) was er voor mij wel af. Wij kiezen nu dus ook vaak voor een kleine groene camping. Beetje vuurtjes stoken, wandelen. Dat gaat dan wel weer heel goed met onze kinderen gelukkig dus een wandelvakantie ooit eens lijkt me ook leuk. Maar over een paar jaartjes kunnen ze ook wel hele dagen fietsen naar een leuke verre bestemming :smiley:

En de kosten… tja, ik zou graag met de kinderen naar marokko gaan, of andere ver weg bestemmingen. Rondtrekken en zo’n land ontdekken zie ik helemaal zitten hoor, volgen smij zouden zij dat ook leuk vinden. Alleen ligt dat helaas boven budget.

wij gaan minder, vind er geen lol aan om met een kleintje o pvakantie te gaan. Je moet rekening houden met slaapjes en ritmes ed. NEeh… straks als ze groter zijn gaan we weer. Nu af en toe een weekendje

Hier zal het ook gaan veranderen. Wij zijn van de weekendjes weg, dat vinden we leuker dan 1 volle week op vakantie gaan.

Maar in een hotel met een baby zie ik nog niet zo zitten. Misschien als ze wat groter zijn.

Wel hebben we afgesproken om samen elke herftsvakantie een weekendje weg te gaan. Of we dat daadwerkelijk gaan doen is nog maar de vraag :lol: :oops:

Maar vliegen onder de 2 jaar gratis gaat niet meer op hoorde ik pas van iemand. Kinderen onder 1 of 2 jaar krijgen 10 % korting en de rest al volle mik. Of dat bij elke vliegmaatschappij zo gaat weet ik niet.

Hier gewoon nog op vakantie met de kids.

Deze zomer zijn we 2 weken met z’n vieren naar Italie geweest.

De jaren daarvoor waren we in de zomervakanties in de Ardennen (lekker dichtbij) en in de herfstvakanties naar Turkije/Tunesie ed.

Ik vind het niet minder leuk met of zonder kids, maar als we een weekje naar NY of Dubai gaan nemen we ze gewoon niet mee.

Ik ben net met mijn moeder 16 dagen in Zuid-Afrika geweest.

En over 2 jaar willen we samen naar Vietnam.

Verder wil ik gaan sparen voor een jongerenreis van Djoser naar Peru. Da’s pas over 3-4 jaar, want ik vind persoonlijk dat dat een mooie leeftijd is om zo’n verre reis met kids te maken.

Fijn reacties!! :D.

Ja manlief is niet zo van het kamperen… Dus dat wordt zoiezo niets. Een stacaravan op een camping dat vind hij dan wel weer leuk… En ik hou van de zon dus camperen in nederland is niet echt een van mijn eerste keuzes :wink:

Zo’n kinderen/jongeren reis van idd Djoser of Fox spreekt mij ook erg aan. Maar dan moeten ze inderdaad wel iets ouder zijn ;-).

Stedentripjes plannen we dan (als we ooit een kindje hebben :wink: ) hopelijk eens per jaar en dan kindjes uit logeren bij opa en oma. Want inderdaad de stad rondbanjeren met kids lijkt me niet ideaal…

#Fiep: OEGANDA!!! HOe cool, maar is dat te doen?? Wij zijn dit jaar in Kenia geweest en ik zie mezelf nou niet echt met een kleuter op safari gaan … Welke beren zie je dan?? (jou man/vriend komt daar vandaan toch :oops: … Of haal ik nu iemand door elkaar :think:

hier is het vooral verandert sinds we leerplichtige kinderen hebben…

Nu zit je vast aan die vakanties en daar hangt dan vaak automatisch een groter prijskaartje aan, ook als je van low budget houdt zal low iets minder low zijn.

En voorheen gingen we nog weleens tussendoor een midweek of langweekend weg… dat doen we nu vrijwel nooit meer.

Een lang weekend betaal je dan voor bijna de helft meer tijd als dat je er kan zijn en midweken kan dus alleen maar in een schoolvakantie en dus achterlijk duur (tot ze leerplichtig waren kon je lastminute nog weleens een 6 persoons luxe huisje voor 99 euro vinden…).

Willen we volgend jaar wel 1x doen trouwens in voorjaar of herfstvakantie, maar of dat een beetje te betalen is moet nog blijken of het doorgaat of niet.

wij gaan minder, vind er geen lol aan om met een kleintje o pvakantie te gaan. Je moet rekening houden met slaapjes en ritmes ed.

maar dat moet je thuis ook :angel:

at TS: ja idd mijn vrined komt uit/woont in oeganda. Of het te doen is? Tja, ik reis sinds mijn oudste 6 mnd is af en toe daarheen en ík vind het goed te doen. Maaaar dat komt voornamelijk door mijn instelling denk ik. Ik heb gewoon niet heel veel nodig, en voor mijn kinderen ook niet. Dus als we op een matrasje op de grond moeten slapen, dan vind ik dat geen probleem. En als er geen douche is, dan wassen we ons wel gewoon met een kannetje water. Kan me voorstellen dat anderen daarvan gruwelen, al helemaal met kids.
Ik moet wel zeggen dat als mijn kinderen geen wortels zouden hebben daar, ik zeker niet zo jong al met ze naar oeganda zou gaan. Dan zou ik een land uitzoeken zonder malaria, en met betere gezondheidszorg. de beren op de weg hebben ook daar mee te maken, en met hoe mijn kinderen dat gaan doen met slapen terwijl het vreselijk warm is, geen autostoeltjes beschikbaar, wat als mensen ze daar heel brutaal vinden (want daar worden kinderen echt monddood gemaakt, dus de mensen staan echt met de oren te klapperen bij wat nano allemaal vraagt en denkt en zegt)..

Over safari, ik heb met n voor het eerst een safari gedaan toen ie 3 was. was best heel spannend en leuk maar voor een kind hoef je dat niet te doen, die kan dieren veel beter bekijken in de dierentuin :wink: (ik vraag net aan nano: kun je je die safari nog herinneren. Eerst was het antwoord 'nee', toen: oh ja, daar hebben ze geen hekken om de dieren staan want daar hebben ze in afrika geen geld voor' :mrgreen: :mrgreen: )

@mamaMarije wrote:

En voorheen gingen we nog weleens tussendoor een midweek of langweekend weg… dat doen we nu vrijwel nooit meer.

Een lang weekend betaal je dan voor bijna de helft meer tijd als dat je er kan zijn en midweken kan dus alleen maar in een schoolvakantie en dus achterlijk duur (tot ze leerplichtig waren kon je lastminute nog weleens een 6 persoons luxe huisje voor 99 euro vinden…).

Willen we volgend jaar wel 1x doen trouwens in voorjaar of herfstvakantie, maar of dat een beetje te betalen is moet nog blijken of het doorgaat of niet.

oooh dat ja. Zoo jammer. Ik kijk regelmatig maar wij moeten ook nog een auto huren dus dan is het al gauw veel te duur. Zeker deze tijd van het jaar heb ik altijd z’n zin in zo’n fijn huisje met een open haard en een bad, zwembad erin. Maar het is gewoon niet te betalen voor ons.

oooh dat ja. Zoo jammer. Ik kijk regelmatig maar wij moeten ook nog een auto huren dus dan is het al gauw veel te duur. Zeker deze tijd van het jaar heb ik altijd z'n zin in zo'n fijn huisje met een open haard en een bad, zwembad erin. Maar het is gewoon niet te betalen voor ons.

vakantieveilingen is echt de uitkomst!!

De eerste 2 jaar nadat onze zoon geboren was hebben we ons niet aangepast. Gewoon mee kamperen, ons niet krampachtig aan slaapjes en ritme houden, hij ging gewoon mee uit eten en overal mee naar toe. Toen hij 1,5 was hebben we soms wel rekening gehouden met zijn dutjes, omdat hij anders een beetje vervelend werd, maar we passen ons niet helemaal aan hem aan.

Dit jaar was onze dochter 2 maanden oud toen we gingen, en ik wilde toen liever niet kamperen, al had ik achteraf wel spijt dat we het niet toch hebben gedaan. Maar dit jaar dus een huisje gehuurd, niet bepaald ons ding, maar wel lekker met zo’n kleintje. Dat was wel een aanpassing van ons. Maar komende jaren wordt het gewoon weer lekker kamperen denk ik :smiley:

Weekendjes weg deden we voor de kids er waren ook eens per jaar, nu ook, zonder kinderen. Maar ik merk wel dat ik het fijn vind om 's zondags weer terug te gaan, dan mis ik ze wel :oops:

@fiep klophout wrote:

wij gaan minder, vind er geen lol aan om met een kleintje o pvakantie te gaan. Je moet rekening houden met slaapjes en ritmes ed.

maar dat moet je thuis ook :angel:

at TS: ja idd mijn vrined komt uit/woont in oeganda. Of het te doen is? Tja, ik reis sinds mijn oudste 6 mnd is af en toe daarheen en ík vind het goed te doen. Maaaar dat komt voornamelijk door mijn instelling denk ik. Ik heb gewoon niet heel veel nodig, en voor mijn kinderen ook niet. Dus als we op een matrasje op de grond moeten slapen, dan vind ik dat geen probleem. En als er geen douche is, dan wassen we ons wel gewoon met een kannetje water. Kan me voorstellen dat anderen daarvan gruwelen, al helemaal met kids.

Ik moet wel zeggen dat als mijn kinderen geen wortels zouden hebben daar, ik zeker niet zo jong al met ze naar oeganda zou gaan. Dan zou ik een land uitzoeken zonder malaria, en met betere gezondheidszorg. de beren op de weg hebben ook daar mee te maken, en met hoe mijn kinderen dat gaan doen met slapen terwijl het vreselijk warm is, geen autostoeltjes beschikbaar, wat als mensen ze daar heel brutaal vinden (want daar worden kinderen echt monddood gemaakt, dus de mensen staan echt met de oren te klapperen bij wat nano allemaal vraagt en denkt en zegt)…

Over safari, ik heb met n voor het eerst een safari gedaan toen ie 3 was. was best heel spannend en leuk maar voor een kind hoef je dat niet te doen, die kan dieren veel beter bekijken in de dierentuin :wink: (ik vraag net aan nano: kun je je die safari nog herinneren. Eerst was het antwoord ‘nee’, toen: oh ja, daar hebben ze geen hekken om de dieren staan want daar hebben ze in afrika geen geld voor’ :mrgreen: :mrgreen: )

:lol: :lol: :lol: :lol: Die is goed!

Inderdaad, gezondheidszorg is daar toch net iets anders geregeld…

MAar die instelling lijkt me toch ook wel een soort van logisch. Het is Afrika niet *****Bora Bora :shifty:

Het was voor mij ook een cultuur shock toen we bij een tankstationboven een soort gat onze behoefte moesten doen maare… zo is dat nou eenmaal.

#Litllewonder, ik kan me wel voorstellen hoor dat het fijn is dat je dan zondag weer thuis bent ;-). En ook dat je met een 2 maanden oud kindje niet gaat kamperen. Ik zou met een kindje van 2 maanden eerder op Safari in Afrika gaan dan kamperen :shifty: (maar goed ik kan daar nu nog niet echt over oordelen :wink: ).

zelf ben ik een aprilkindje en er mijn eerste kampeerfoto’s zijn van mei :lol: .

Was ruim 1 maand oud en het was gewoon in Nederland.

Mijn broertje was zelfs nog iets jonger, maar die is van de zomer en foto’s lekker in Frankrijk.

Hier was de jongste dit jaar net een halfjaar toen we gingen kamperen en dat was prima te doen gelukkig :thumbup: (al hebben we een beetje ‘gesmokkeld’ met een voor opgezette tent dit jaar :wink: ).

Wij gaan nu niet meer naar het buitenland, we zien het beide niet zitten met zon kleintje, lang vliegen. Als Roan een jaar of 3 a 4 is ofzo dan ben je ook niet meer gebonden aan middagslaapjes dan zou ik wel weer willen vliegen, voor nu gaan we naar Landal wat ook best leuk is. :lol:

Wij gaan nu ook wel naar landal of centerparcs of iets van die strekking ;-). Elk jaar zoiezo weekendje met schoonfam maar ook samen hoor. Is lekker makkelijk ;-).

En dat is dus het enige waar ik mee zit, het lange reizen is dat te doen? Ik ken de horrorverhalen vandichtbij, huilende baby’s vluchten lang (zo’n 8 uur naar mombasa) maar ook die van kindjes/baby’s die heel de vlucht slapen…

Dus ja volgens mij ligt het ook een beetje aan het kindje :shifty: mja daar heb ik dus geen ervaring mee :mrgreen:

Ach ja, toen ik 11 was (broertje was toen 7) gingen we op fiets vakantie zo hups door heel nederland crossen dus alles is in principe wel mogelijk.

#Mamamarije, is toch heerlijk dat alles er al staat! wel knap hoor kamperen met zoveel en dan ook nog zo’n kleintje! Is wel leuk en gezellig zo’n camping als kind, er is altijd wel iemand om mee te spelen ook als snap je ze niet altijd, mijn eerste vakantie liefde was frans :inlove:. Maar een huisje/apartementje is ook wel weer lekker luxe… :shifty:

Wij kunnen Roan never nooit 4.5 stil laten zitten in een vliegtuig en ergens anders slapen dan in een bed doet ie niet, dan is ie niet te harden, weet ik nu al, dus daarom is voor ons vliegen op dit moment geen optie…

van ons kind (toen 15 maand) had niemand last in het vliegtuig van de Algarve terug naar Schiphol in elk geval :thumbup: .

Zelf zat ik minder gemakkelijk ruim 5 maand zwanger met die 15 maander op mijn schoot/buik EN het achterbuurmeisje dat wel de hele vlucht heeft gehuild :angel: .

Hier is er zeker wel wat veranderd, wij waren ook van de vliegvakanties en stedentrips.

We maken nog steeds 1 keer per jaar een stedentrip met zijn tweeen, maar vliegvakantie doen we de aankomende jaren (2 a 3 jaar denk ik ) niet meer.

Nu gaan we geregeld een midweekje weg, een huisje ergens in Nederland of Duitsland.

We genieten net zo maar het is wel anders.