En nee, dan bedoel ik niet de vaat… :mrgreen:
Wij krijgen over 2 weken onze nieuwe keuken, inclusief vaatwasser.
Sinds ik niet meer thuis woon hebben manlief en ik eigenlijk nooit een vaatwasser gehad.
Het is dus even geleden.
Nu zie ik vaak de reclames over vaatwasblokjes en diamondglans ( :eh: ) enzo, en ik heb al voor het vak gestaan in de supermarkt, maar ik weet het echt niet…
Ik kan me van huis uit nog herinneren dat je verschillende vakjes had (zout, glansspoelmiddel, en het reinigingsmiddel), en dat als 1 van die 3 op was, er een lampje ging branden.
Dus als je zo’n alles in 1 ding gebruikt, dan blijven de overige vakjes leeg?
En welke maakt het beste schoon, ook niet onbelangrijk natuurlijk.
Dus, advies is welkom! 8)
Ik heb 4 in een blokjes…Alles in een 8)
Ik gebruik sun All-in-1
Jahaaa, maar welukúúúh dan? 8) :mrgreen:
Geen gekke piepjes, knipperende lampjes?
Maakt goed schoon?
hier:
- bmerk vaatwastabletten
- glasspoelmiddel eigen merk
- broxomatic ( zout voor de vaatwasser )
Ik keer in het half jaar laat ik hem leeg draaaien met een soort cleaner pakje zodat alles weer fris wordt en extra gereinigd
Geniet van je nieuwe keuken
Sun heb ik ook gezien ja. :thumbup:
Kreeg een tijdje terug ergens een proefverpakking aangeboden (geloof ook Sun of Dreft), en dat sloeg ik af omdat ik toch geen vaatwasser heb.
Dat was best wel stom, achteraf gezien.
De keuken was toen ook al besteld…
Hier ook lekker ouderwets:
eenvoudige vaatwastabletten eigen merk AH
broxomatic zout
eigen merk glansspoelmiddel
We hebben al van alles uitgebrobeerd aan tabletten, maar vind het weggegooid geld al dat alles in 1, het maakt mijns inziens niet beter schoon dan gewoon dan doe je al gek genoeg!
zout zou ik altijd wel doen, zelfs met een all in 1… meestal is water toch harder dan dat er zout in zo een blokje zit en je vaatwasser gebruikt wat het nodig heeft.
Broxomatic idd.
Verder gebruik ik ook toch extra glansspoel, ik krijg echt de kriebels van ruwe glazen :shifty:
Hier zijn we sinds de invoering van dreft tabs helemaal om, wat een fijn product is dat zeg, het wast super schoon en ruikt fris.
Dus hier alleen maar dreft citron tablets en dreft glansspoel.
:thumbup:
Ik heb een tijdje sun all-in-one gebruikt. Een tijdje dreft alles in één, maar vond het nooit echt helemaal fris en schoon (en vooral erg duur!).
Nu gebruik ik de simpelste tabletten van c1000, broxomatic zout en glansspoelmiddel van AH merk. Het maakt super schoon en scheelt toch in de kosten.
Hier gaat vanzelf het lampje branden als ik het zout of glansspoelmiddel bij moet vullen.
Maar scheelt het echt in de kosten als je alles los koopt? Ik koop nu ook vooral all-in-one omdat ik ze altijd in de aanbieding haal (dus 2=1 etc) en daardoor altijd dacht dat alles los duurder is :think: Maar ik heb het dus nooit nagerekend.
EN niet dat het alleen om de centjes gaat, maar ik vind onze glazen ook niet echt glanzed dus vandaar dat ik zit te twijfelen :shifty:
Nog best ingewikkeld zo’n afwasmachine…
Wij hebben ook een vw en ik baal zo vreselijk van het feit dat ik nu een keer in het half jaar nieuwe theeglazen kopen moet omdat ze zo erg beschadigd zijn door de glas porosie . Ik heb best dikke theeglazen van Xenos (volgens mij zijn dat de populairste, van 1,50 per stuk) en die worden echt vies en ruw van die vw… Ik heb ook al alles geprobeerd aan tabletten. Maar ik blijf maar ruwe en doffe glazen houden. Zoo jammer…
Glazen worden idd dof in de vaatwasser. Niets aan te doen dan heeeeeel goedkope glazen kopen en die om de zoveel tijd weg te gooien en nieuwe te kopen. Ik heb ook meestal die van Xenos, die gaan een jaar of 2 mee.
Blokjes zijn weggegooid geld. Ten eerste helpt de spoelglans’functie’ niet of nauwelijks. Ten tweede is los alles goedkoper. En ten derde is zo’n heel blokje veel te veel! Dat vaatwasspul is zo agressief! Half blokje is meer dan genoeg. Teveel poeder zorgt ervoor dat je glazen eerder dof worden.
Dus hoe minder poeder je gebruikt, hoe minder snel je glazen dof worden trouwens.
Ik koop altijd los poeder van eigenmerk met spoelglansmiddel en idd Broxomatic wat al eerder genoemd is. Je hebt aan een theelepeltje poeder wel genoeg, maar dan moet je je vaat wel eerst omspoelen voordat je het in de vaatwasser doet. Als je alle etensresten er gewoon op laat zitten, heb je -logisch- meer nodig. En hoe minder etensresten, hoe minder vet de machine wordt.
Verder laat ik 1x per maand de vaatwasser leeg draaien met een halve fles azijn in de machine (ik giet dus 0,5 liter gewone azijn in de machine) en ik het bakje doe ik wat soda. Dan laat ik 'm draaien op het heetste programma. Azijn ontkalkt, soda ontvet en desinfecteerd.
Dit doe ik trouwens ook 1x per maand met de wasmachine. En met de waterkoker (zonder soda, alleen de azijn. Geen last meer van vieze kalkvlokjes in je thee!).
Het goedkoop en stukken voordeliger dan al die schoonmaakpakketjes die je kunt kopen. En het werkt net zo goed.
Het enige dure wat ik voor de vaatwasser koop zijn van die deo-dingetjes. Dan ruikt de machine lekker fris!
Ik heb een Bosch en die doet het prima! Voor de rest zou ik niet weten wie de beste is. Je kunt ook kijken op http://www.kieskeurig.nl. Daar kun je ook recensies lezen van apparaten. Dat vind ik altijd heel fijn.
@Mama_jeanet wrote:
Ik gebruik sun All-in-1
Ik ook werkt :thumbup: lekker makkelijk, zelfs het papiertje wat om het blokje zit hoef je er niet af te halen :mrgreen:
@blue_fairy wrote:
Glazen worden idd dof in de vaatwasser. Niets aan te doen dan heeeeeel goedkope glazen kopen en die om de zoveel tijd weg te gooien en nieuwe te kopen. Ik heb ook meestal die van Xenos, die gaan een jaar of 2 mee.
Hier dus never nooit niet doffe glazen hoor!!! :naughty:
Mijn broer heeft een witgoedwinkel en raad AZIJN door je machines heen te zeerste af. Hij zegt dat het veel te agressief is en dat je er, met veelvuldig gebruik, de leidingen en dergelijke mee aantast. Ik koop dus gewoon van die machine reiniger en doe het daar eens in de zoveel tijd mee…
je moet ook geen schoonmaakazijn doen, maar gewone azijn. Ik sprak weer een kerel van de Harense Smid die het totaal geen probleem vond; vaatwasmiddelen zijn namelijk nog aggressiever en bijtender. Kijk maar op de verpakking; je mag ze niet eens met je handen aanraken!
@Paschal75 wrote:
@blue_fairy wrote:Glazen worden idd dof in de vaatwasser. Niets aan te doen dan heeeeeel goedkope glazen kopen en die om de zoveel tijd weg te gooien en nieuwe te kopen. Ik heb ook meestal die van Xenos, die gaan een jaar of 2 mee.
Hier dus never nooit niet doffe glazen hoor!!! :naughty:
Ik ook niet, en daar heb je dus niet de duurste producten voor nodig!
@eisblume wrote:
EN niet dat het alleen om de centjes gaat, maar ik vind onze glazen ook niet echt glanzed dus vandaar dat ik zit te twijfelen :shifty:
En als je nou eens glansmiddel er bij in doet? Dat helpt vast.
Sja, hij had het ook over gewone azijn, en raad het dus af. Haha… zo zie je maar.
Ik heb al werkelijk alle soorten vw middelen gebruikt en ik blijf doffe, beschadigde en poreuze glazen krijgen. En niet na 2 jaar. Ik heb net een half jaar geleden nieuwe glazen gekocht en ze zijn nu al niet meer om aan te zien!