Vaatwasser vraagje (wat erin doen?)

het is in ieder geval vervelend dat er nadelen kleven aan zo’n handig ding :slight_smile:

heeft een hekel aan afwassen

c1000 eigenmerk 3 in 1 :mrgreen:

Hier altijd Sun, gewoon zo’n grote bus met poeder. Ik vind het veel schoner worden dan met tabletten, het is veel goedkoper, en je hebt er minder van nodig. Voor mij ideaal.

Zout is niet overal in Nederland nodig. Ik gebruik het nooit, gaat gewoon prima. Glansspoelmiddel ook niet nodig hier.

Ik gebruik de goedkoopste blokjes die er zijn, glansspoelmiddel huismerk en Broxomatic.

Afgezien het feit dat de all-in-one blokjes me veel te duur zijn én ze net werken zoals ze zeggen, krijg ik de kriebels van de rode lampjes die gaan branden als m’n zout of gsm op zijn…

Mijn man zit ook in het witgoed en zegt dat het vooral héél belangrijk is de vw regelmatig op het heetste programma te laten draaien.

Hier gooi ik trouwens ook bij tijd en wijlen een halve fles azijn door de machine.

Van weer een andere iemand hoorde ik dat glazen dof worden door zetmeelresten. Spoel je aardappelpan goed uit voor je hem in de vw zet, dan blijven je glazen veel mooier.

@blue_fairy wrote:

het is in ieder geval vervelend dat er nadelen kleven aan zo’n handig ding :slight_smile:

nou ik heb de nadelen nog niet gevonden hoor na al die jaren....
Geen doffe glazen, Sun alles in 1 blokjes, géén glansspoelmiddel
en géén zout. Alles goed schoon en lekker fris. Wat wil je nou nog meer?

Peet, het klopt dat zetmeelresten je glazen ook dof maken. (Ook weer van mijn broer) dus dat doe ik ook steeds, en ook ik gebruik ls zout en glansspoel. En tóch baal ik van mijn glazen…

Hier ook doffe glazen, maar niet al mijn glazen worden dof, sommige soorten wel en andere (vaak van die glazen waar chocopasta inzat ofzo) dan weer helemaal niet. Dus het hangt echt af van glas tot glas, met wat geluk heb je glazen die niet dof worden…

Ik heb altijd de goedkoopste blokjes van Sun (niet all in one of powerball etc), en doe daar een HALF blokje van in de vaatwasser. Geen zout (zacht water bij ons) en glansspoel gebruik ik ook niet.

Vaat: altijd schoon en nooit doffe glazen ook! :thumbup:

Ik heb jaren eigen merk van de aldi gebruikt en ook sun (in de aanbieding). Tot mijn vaatwasser rare foutmeldingen ging geven die ik niet thuis kon brengen.

Nu gebruiken we calgonit met zo’n rood balletje. Niet die vloeibare variant, maar de samengeperste poedervariant… loopt even naar de kast om de variant te bekijken: all in one.

Ik moet zeggen dat ik aanbiedingen koop, dus of het 7 in 1 is, of all in one, het maakt me geen biet uit.

Sinds we calgonit gebruiken is die rare fout melding ook verdwenen.

Ook hebben we glans van sun, en broxomatic. Eens in de maand gooi ik zo’n reinigend zakje van sun in de wasser, en 1 x per week draai ik de vaat in het heetste progje (niet eens leeg)

Ook mijn glazen zijn niet dof of akelig ruw, maar ik denk dat het ook aan de soort glazen ligt.

Ik heb gewoon alles apart, en gebruik de blokjes en het glansspoelmiddel van de AH. Prima spul! Verder heb ik altijd een deo en de Calgonit protector erin. Die laatste houdt je glazen mooi, en het werkt echt!

O, nu weet ik het helemaal niet meer… :oops:

Had gehoopt dat iedereen zou zeggen DIE moet je hebben…

Maar je kan dus kiezen uit:

• Alleen een blokje
  • Alles apart (reiniging, glansmiddel en zout
  • Alles apart maar dan nog een blokje wat eigenlijk al alles in 1 is (blokje, glansmiddel en zout)

Hier in Brabant is het water very hard, dus zout heb ik sowieso nodig.

Bij vieze luchtjes en doffe glazen had ik eigenlijk nooit stil gestaan.

Is met de hand afwassen misschien toch handiger :lol:

We hebben trouwens een Siemens gekocht.

Ik heb de keuken uitgezocht, manlief de apparatuur. :angel: :mrgreen:

Ok kom ik ook, meestal gebruiken we hier de laatste tijd Dreft omdat het zo heerlijk ruikt :mrgreen:

Glansspoel idem ervan. Broxo zout.

Het water is hier bij ons echt knetterhard en dat is waar bij ons de glazen door slijten. Welk product we gebruiken maakt niets uit en hoeveel zout er ook inzit er is geen kruid tegen gewassen helaas.

Ik ga dus meestal voor mijn neus. Glansspoel is overigens niet alleen voor de ‘glans’ maar helpt vooral ook in hoe snel je vaat droogt na het wassen. Een reden waarom wij als de machine is uitgedraait hem open zetten.

Is ook nog eens goed voor de rubbers. Die maak ik eens per maand allemaal met de hand schoon, om de keer draaien reinig ik mijn filter en er gaan geen borden met restjes de machine in want daar kan ie door verstoppen en ik maak al genoeg schoon. :wink:

Ong 2 keer per jaar gaat er zo’n speciale machinereiniger in met een lege machine op de hoogste temperatuur om vetresten etc te verwijderen.

Ook wij hebben van die handige lampjes die waarschuwen als de hoeveelheid zout of glans te laag is.

Begin ook eerst met het doorlezen van de gebruiksaanwijzing. En tjek welke spullen er wel en niet in mogen van je servies etc. Ik ben overigens verzot op dingen als bloemenvazen in de machine wassen!

Sommig servies kan niet goed tegen heel hete temperaturen dus ook handig om je daarin in te lezen.

Wij hebben bv nog een servies met van die goudkleurige randjes erop en die gaat op extra lage temperatuur. Er zit ook een voorspoelfunctie op voor als je vaat langere tijd erin zit en die heb ik dus nog nooit gebruikt. Hoe minder etensresten er op je servies etc zit hoe minder last van geurtjes je hebt. :thumbup:

Alle pannen met anti-aanbaklaag doe ik er niet in! De laag raakt ervan aangetast want het schoonmaakmiddel (maakt niet uit welke soort, poeder of tabletten of duur of goedkoop) is erg agressief.

En verder, lekker genieten dat je straks alles zo de machine in kunt doen! Een glaasje extra pakken is hier nooit een probleem en koffie en theeaanslag zie ik nooit meer :dance:

Ow en een tip die ik ooit van een vriendin kreeg…zij had van die speciale lepeltjes voor de kleine die verkleurden als het eten te warm is…die dus ook nooit in de machine doen :angel: net als bepaalde dingen waar bv siliconenrandjes aanzitten (wij hebben hier speciale vershoudbakjes daarmee bv) want helaas raken die ook aangetast in de machine.

De vaatwastabletten/poeder is ook erg handig om een thermoskan mee schoon te maken. Ons koffiezet apparaat heeft die nl standaard en daar gooi ik eens in de zoveel tijd ook een tabletje in. Goed heet water zodat het allemaal goed oplost en heeeerlijk want hoef hem niet meer uit elkaar te schroeven om schoon te maken en veel te schrobben.

@Rhiannon wrote:

De vaatwastabletten/poeder is ook erg handig om een thermoskan mee schoon te maken.

Ook de friteuse word er heerlijk schoon van! :mrgreen:

Ga ik komende week ook eens proberen dan! :mrgreen:

@Rooike wrote:

@Rhiannon wrote:
De vaatwastabletten/poeder is ook erg handig om een thermoskan mee schoon te maken.

Ook de friteuse word er heerlijk schoon van! :mrgreen:

Haha ja dat doe ik ook altijd! Water in de friteuse, warm laten worden, tablet erbij. Nooit meer schrobben!!

mijn broertje (witgoedmonteur dus die zal het wel weten :angel: ) zegt dat los vaatwasmiddel/spoelglans en zout het beste is.

Zout bijvullen moet je doen als je direct daarna de machine aanzet (als dat zout een poosje in de kuip ligt brandt het gaten in het materiaal schijnt)!

En verder is het een goed idee dat als je tabletjes gebruikt die van de wasmachine er niet te dichtbij te bewaren; hij komt wel eens bij klanten die ineens een weigerachtige vaatwasser hebben met veel schuim erin, die hebben er dan dus wasmiddel ingestopt :wall:

Zelf gebruik ik spoelglans meestal gewoon van AH, zout dat Brox-weet ik veel en tabletten die in de aanbieding zijn; werkt prima!

@eisblume wrote:

Maar scheelt het echt in de kosten als je alles los koopt? Ik koop nu ook vooral all-in-one omdat ik ze altijd in de aanbieding haal (dus 2=1 etc) en daardoor altijd dacht dat alles los duurder is :think: Maar ik heb het dus nooit nagerekend.

in de pakken “classic” (dus niet alles in 1) zitten veel meer tabletten dan in de 3 of 4 in 1. En dat scheelt ook niet een paar tabletjes …

Bovendien kan je (besparingstip van mijn broertje :mrgreen: ) vaak ook best toe met 1/2 tablet; ding gewoon doormidden snijden, is vaak meer dan genoeg voor een schone vaat (of als je machine niet helemaal vol is of de vaat niet supervies)!

:lol: ga ik pas de andere reacties doorlezen; ik ben wat mosterd na de maaltijd geloof ik.

Maar… behalve dat je spenen enzo beter niet in de vaatwasser kan doen kan je er ook heel veel wel indoen; vieze afwaskwasten (ja ik snap dat je die nu acuut weg wilt gooien nu je een vw krijgt 8) maar die gebruik je heus nog wel eens), roosters van de afzuigkap (zijn bij mij helemaal van metaal oid dus dat gaat prima), thermosflessen en zo zijn er nog veel meer dingen die geweldig schoon worden in de vaatwasser!

Hier trouwens ook (nog) geen doffe glazen en we hebben het ding nu ruim 4 jaar (de glazen ook :angel: )

Haha, die neiging heb ik inderdaad. Weg ermee! :lol:

Maar ik heb hier ook nog ‘oude’ liggen, want is altijd makkelijk als je iets moet schrobben ofzo.

Iedereen bedankt voor de uitleg! :thumbup:

Ik ga nog maar eens in de winkel kijken, en ik ga denk ik beginnen met de losse middeltjes. Kan daarna eens de -all in one- proberen, en zo uitproberen wat het prettigst is.

Ook de tips was betreft het serviesgoed enzo, bedankt! Niet alles kan erin natuurlijk.

Wij hebben ook zo’n koffiekan met een thermoskan aan de binnenzijde, en die krijg ik nu altijd heel lastig schoon.

Dus die tip ga ik zeker ook uitproberen. :thumbup:

Oja, mag RVS erin?

Die koffiekan is dus van RVS, en ik heb vrij veel RVS spulletjes. Gebruik daar altijd speciaal spul voor om mee op te poetsen, maar kan ik het zonder roesten of vlekken in de vaatwasser doen?

In principe mag RVS er gewoon in…het enige wat ik gemerkt heb is dat het eigenlijk beter is het eruit te halen en ‘los’ op een theedoek te laten drogen of even droogwrijven. Er kunnen nl idd wat vlekjes opkomen varierend van donker/grijs tot roestige vlekjes.

Mijn koffiekan is bv helemaal RVS en die doe ik er nooit in. Maak de binnenkant met een tablet en heet water schoon en de buitenkant doe ik zelf wel met een doekje met speciale reiniger. :thumbup:

Mijn bestek wrijf ik vaak nog even na met de theedoek. Kleine moeite want heb het toch allemaal in handen voor het de lade weer ingaat.

Shop ze!