Uitslag Cito toets kleuters

Ok. Ik heb de uitslag van Tim meegekregen ik snap er de ballen van :oops:

Ordenen Niveau A

Taal voor kleuters Niveau A

En dan staan er nog allemaal cijfers met toetsscore en schaalscore en score interval bij.

Snappen jullie het?

A 25% De 25% hoogst scorende leerlingen

B 25% De 25% leerlingen die net boven tot ruim boven het landelijk gemiddelde scoren

C 25% De 25% leerlingen die net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde scoren

D 15% De 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren

E 10% De 10% laagst scorende leerlingen

A is dus heel goed. :slight_smile:

Hier heeft R.uben een A+ voor taal :eh:. Is dat dan nog hoger dan een A?

Maar wat goed van Tim :dance: .

Wat denk je zelf? :stuck_out_tongue: (Ik vraag me trouwens wel af of het een officiële term van het Cito is…?)

Ik vind het trouwens wel stom dat scholen geen duidelijke uitleg aan ouders erbij geven… :thumbdown:

Ik heb na even googelen idd ontdekt dat het van A tot en met E gaat.

A+ komt er niet in voor. Maar dat zal dan een subjectief criterium van de juf zijn.

Maar twee A’s is dus super goed :inlove: :clap:

Wel stom idd dat ze geen uitleg erbij geven :roll:

A+ is niet subjectief hoor. Het wordt gebruikt voor de hoogst scorenden in de A-groep.

@Majel wrote:

A+ is niet subjectief hoor. Het wordt gebruikt voor de hoogst scorenden in de A-groep.

Ow ok. Dat kon ik op internet niet vinden.

Maar dus een dikke pluim voor R.uben :clap:

bij ons op school doen ze er altijd een uitleg bij voor de ouders, dan snappen ze ook wat het betekend :slight_smile:

@maantje wrote:

bij ons op school doen ze er altijd een uitleg bij voor de ouders, dan snappen ze ook wat het betekend :slight_smile:

Nou idd. Vanochtend allemaal ouders op school die er niks van snapten.

Was ik in ieder geval niet de enige :lol:

ook hier geen duidelijke uitleg.

Y. scoort ook op alles A

Ja, hier ook bij beide kids een dubbele A score in groep 2.

oudste gaat naar groep 6, maar haalt inmiddels geen A meer, zit vaak in de C score

jongste heeft dus A gehaald en juf gaf aan dat hij daarin met gemak erg hoog scoorde.

Gister tijdens het 10 minutengesprekje hoorden wij de score van onze dochter voor haar cito’s groep 2. De leraar noemde haar score ‘sky high’ 2 onderdelen 0 fouten en 1 onderdeel 1 fout.

Mijn oudste zoon (groep 2) heeft autisme en heeft een slechte cito score gehaald (C & D) ,ze hebben op zijn school de cito afgenomen zoals ze bij alle andere kinderen doen en nu weten we via het GGZ dat ze het bij hem, mede door zijn concentratieproblemen en zijn hoge IQ ze hem op een andere manier hadden moeten toetsen.

Ook omdat hij aan het einde van de toets alleen maar fouten had, en in het begin had hij alles goed…

Toch is hij over naar groep 3, en gaan we een rugzakje voor hem aanvragen zodat hij hier wat beter begeleidt in gaat worden.

Mijn 2e zoon (groep 1) is hoogbegaafd en daardoor heeft hij ook een citotoets op groep 2 niveau gehad en deze had hij foutloos gemaakt, 2 hele dikke A’s had hij. Maar omdat hij een ontzettend vroege leerling is (hij wordt in september 5) blijft hij tot de kerstvakantie in groep 2 en als hij het zo blijft doen dan mag hij in januari ook naar groep 3!

@Mama_jeanet wrote:

Toch is hij over naar groep 3, en gaan we een rugzakje voor hem aanvragen zodat hij hier wat beter begeleidt in gaat worden.

Per 1 juli is het PGB- budget op en kunnen er geen nieuwe rugzakjes meer worden verstrekt :wall: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2010/06/25/vanaf-1-juli-geen-nieuwe-pgb-s-meer-mogelijk.html

Ik zou me ook niet blind gaan staren op die cito’s. Zeker als ze wat minder goed zijn.

Vorig jaar had de oudste een C voor taal en een D voor ordenen en dat voor iemand die toen al kon lezen, beetje rekenen, klokkijken,… in groep 1. Hij zag gewoon het nut van die toetsen niet in. De juf wist toch wel dat hij het wist dus waarom zou hij dan zijn best doen. Afgezien van die cito-scores was het verder meer dan duidelijk dat hij naar groep 2 moest.

Bij ons op school hechten ze toch bij de kleuters niet veel belang aan die cito’s. Ze vinden het belangrijker om te kijken hoe het kind aan het schooljaar is begonnen en in welke mate hij wel of niet geevolueerd is.

@belle wrote:

@Mama_jeanet wrote:

Per 1 juli is het PGB- budget op en kunnen er geen nieuwe rugzakjes meer worden verstrekt :wall: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2010/06/25/vanaf-1-juli-geen-nieuwe-pgb-s-meer-mogelijk.html
Dat is niet zo, je kan wel rugzakjes aanvragen (we hebben vorige week de REC 4 cursus gehad bij het GGZ) de subsidie voor dit jaar is op maar vanaf volgend jaar is er via een ander fonds(?) wel weer wat beschikbaar :wink: )

@Mama_jeanet wrote:

@belle wrote:
@Mama_jeanet wrote:

Dat is niet zo, je kan wel rugzakjes aanvragen (we hebben vorige week de REC 4 cursus gehad bij het GGZ) de subsidie voor dit jaar is op maar vanaf volgend jaar is er via een ander fonds(?) wel weer wat beschikbaar :wink: )

Precies. Door die melding ontmoedigen ze ook veel mensen om nog een rugzakje aan te vragen en dat is ook wat ze in Den Haag willen. Bovendien is het zo dat als je nu toch niks krijgt, je wel al op de lijst staat voor het nieuwe jaar. Op een ander Forum werd het zo verwoord: het PGB is een open-einde-regeling en bij wet vastgelegd!!!

Natuurlijk proberen ze de mensen een rad voor ogen te draaien, waardoor deze niet eens een aanvraag doen.

Onze zoon wordt in augustus hergetest en als er dan een diagnose uitkomt dan gaan ook wij PGB of LGF aanvragen.

Thanks! Ga ik meteen doorgeven aan een vriendin met een kind met autisme.

jeetje… citotoets voor kleuters… Ik wist dat het bestond maar ik vind het zo naar :? . Hier doen ze hem geloof ik niet; althans, ik heb er niks over gehoord. Heeft het maar twee onderdelen dan?

Ik zou denk ik overwegen om te verbieden dat Lara eraan meedoet, is dat erg radicaal :lol: ? Wat levert het op eigenlijk aan informatie?

Nou, zo erg is het niet hoor. Het zijn twee toetselementen, maar ze pakken het heel speels en op kleuterniveau aan hoor.

Het geeft een beeld over de ontwikkeling van je kind. Maar het is natuurlijk tegelijkertijd een moment opname en je kind kan zijn dag niet hebben. Daarom kijken ze ook naar hoe een kind zich de rest van de tijd houdt.