Neu, het is vast niet vervelend. Maar wat is het nut? Het geeft geen beter beeld dan wat jij en juf al wisten toch?
Dat indelen en scores geven aan kinderen op die leeftijd staat me gewoon tegen. Want AA is natuurlijk beter dan BB, of CD… Terwijl ook weer iedere psycholoog weet dat kleuters testen een voorspellende waarde van bijna niks heeft. Ondertussen staan ouders wel te juichen bij AA of zich zorgen te maken bij CC, terwijl de EE kinderen er zo ook wel uitgehaald kunnen worden.
Ik plak gewoon liever geen cijfer op mijn kind, al helemaal geen cijfer dat misbruikt kan worden door scholen en politici voor allerlei doeleinden die geen enkel kindbelang dienen.
ach ja…
Ach weet je, ik maak me er gewoon niet druk om.
Ze beginnen op het cb al met testen. Oh, ze loopt nog niet, hmm de heupjes zijn niet gelijk, heeft ze nog steeds een tutje. Mènn hou op, schei uit
Alles wordt vergeleken met het “gemiddelde kind”. En ow jé als je afwijkt. :roll:
Gelukkig kijken ze bij Tim op school naar het kind zelf en zolang ze dat belang maar in de gaten houden, mogen ze testen wat ze willen.
ja ach, ik weet ik ook niet of ik dat nou echt zou verbieden… en dan zou Lara dat weer niet leuk vinden en ook mee willen doen en dan vind ik het toch weer goed.
Maar ik ben er wel op tegen, zeker omdat die testresultaten zo verkeerd gebruikt worden. Dus mijn instinctieve reactie is: ik wil het niet hebben…
Nou ja, ze doen het hier niet, dus dat is alweer iets waarvan ik me niet af hoef te vragen hoe principieel ik zijn wil 8) .
Over PGB en rugzak (officieel heet dat leerlinggebonden financiering, LGF): dat zijn twee verschillende dingen…?
pgb krijg je van de gemeente, zodat je aanpassingen kan doen thuis en op school, dat krijgen dus de ouders.
rugzakje is geld wat komt op de rekeing van de school, die samen met de ouders bepaald wat de extra hulp is voor je kind.
overigens zegt die citoscore niks. Ik zorg er nu al voor dat het vertekend is omdat ik weet wat er wordt gevraagd.
pgb is niet van de gemeente!
dacht altijdg emeente, maar idd… heb het opgezocht, tis van de overheid:
dit staat op de site:
Mensen kunnen met een persoonsgebonden budget (pgb) zelf de zorg regelen die zij door ziekte, handicap of ouderdom thuis nodig hebben. Zo kunnen zij de zorg kiezen die ze willen. Ze krijgen een geldbedrag waarvoor zij zelf zorg, hulp of begeleiding kunnen kopen.
@lena3 wrote:
ja ach, ik weet ik ook niet of ik dat nou echt zou verbieden… en dan zou Lara dat weer niet leuk vinden en ook mee willen doen en dan vind ik het toch weer goed.
Maar ik ben er wel op tegen, zeker omdat die testresultaten zo verkeerd gebruikt worden. Dus mijn instinctieve reactie is: ik wil het niet hebben…
Nou ja, ze doen het hier niet, dus dat is alweer iets waarvan ik me niet af hoef te vragen hoe principieel ik zijn wil 8) .
Die Cito scores worden idd verkeerd gebruikt. Ouders zijn vaak helemaal blij met een A-score (wat natuurlijk ook mag ), terwijl anderen in een dip schieten bij een C. Terwijl die scores, zeker op die leeftijd, nog zo enorm weinig zeggen. Ouders worden helemaal gek gemaakt op deze manier.
Hier nemen ze hem wel af, maar de kinderen hebben geen idee wat het is. Ze zien het als een leuk werkje. :mrgreen: De scores interesseren me eigenlijk niet zo veel. Inzet, werkhouding, doorzettingsvermogen, lekker in je vel zitten…die dingen zijn zoveel meer van waarde voor een goede ontwikkeling dan of je op een bepaald moment weet wat rood of groen is.
Van een pgb kun je ook geen aanpassingen doen. Dat moet je weer via de gemeente aanvragen (WMO). PGB is puur voor het kopen van zorg. Het is niet helemaal gestopt, maar de regels zijn wel aangescherpt. Zoals alles wat je aanvraagt.
Ik vind CITO geen onzin, mits het goed afgenomen en gebruikt wordt. Je kan er niet alles aan ophangen. Het is een indicatie in combinatie met wat de docenten verder zien. Mijn kinderen vinden cito’s erg leuk. Soms wordt er puur aan de hand van de cito beslissingen genomen en dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Onze jongste van 4 zit op de mytylschool en daar had ik na de citotoetsen een gesprek met het hele team. Dus docenten, fysiotherapeut, ergo, arts etc. En dan zie je dat de cito niet waterdicht is. Ze had op een bepaald onderdeel niet zo sterk gescoord waarop de fysio gelijk reageerde, want dat kan ze wel. In een ander soort contact waar er op een andere manier iets van haar gevraagd wordt presteert ze dus heel anders. Heel grappig en leerzaam om bij zo’n gesprek aanwezig te zijn.
wij hadden gister ook een gesprekje op school:
onze zoon is van januari en zit eigenlijk in een 0 klas. Gaat na de zomer naar groep 1. Volgens de observatie zit hij gewoon goed op leeftijd met wat uitschieters en een 2 tal aandachtspunten die we ook herkennen. Fijn om te zien dat hij op school zichzelf is!
maar toen werd bij de kinderen in groep 1 de cito afgenomen en was onze zoon boos dat hij dat niet mocht. Hij mocht het dus toch ook doen en tot de verbazing van de juf scoort hij op beide onderdelen een A. Dat hij dit allemaal kon en wist laat hij wel thuis zien en niet op school.
Nu aan ons de vraag gaat hij al door naar groep 2.
zo zie je maar dat een cito toch een ander beeld geeft, in dit geval voor ons alleen aanvullend zodat de juf nu weet dat ze hem best wat mag uitdagen want dat hij dat leuk vind. Maar hij blijft wel in groep 1 en niet versnellen want het uiteindelijke observatiebeeld vind ik toch belangrijker.
natas
Charity had 3 toetsjes
Taal
Rekenen
Ruimte en tijd
voor alle 3 had ze een A score
voor taal had ze 1 foutje
voor rekenen had ze 0 foutjes
voor ruinte en tijd had ze 2 foutjes
Ik was dus heel erg trots op haar :inlove:
Stein heeft voor alle3 de onderdelen een A+ :shock: