Uitdrijving

Voor de dames die een 2de kindje hebben of meer.



Ben eens benieuwd of de uitdrijving, het persen minder lang duurde dan bij het 1ste kindje.En deed het persen minder pijn ?

En ging de bevalling van een 2de makkelijker ?

Hi Romata,



Voor mij moeilijk om te vergelijken, want mijn eerste bevalling was een stuitbevalling en de tweede een “normale” bevalling.

Maar de tweede is wel veel sneller gegaan.



Het persen duurde bij de eerste 43 minuten.

Bij de tweede 13 minuten.



Dus sneller ja.

Ik vond het persen bij de tweede overigens wel pijnlijker als bij de eerste. Maar dat komt omdat je bij een stuitbevalling geen “staand hoofdje” hebt en dat bij een normale bevalling wel hebt…(au)

bij de eerste heb ik 5 kwartier geperst. en bij de tweede 4 minuten.



vond het de 2e keer wel pijnlijker. vooral het staan van het hoofdje. maar dat kan ook komen omdat ik bij de eerste een knip en dus verdoving heb gehad.



de weeen vond ik bij de 2e wel veeeeeeeeeel minder pijnlijk.

Vond de eerste al niet pijnlijk, was tijdens de bevalling juist alleen maar verbaasd dat het géén pijn deed. Het persen was een klein half uurtje, maar heel relaxt. (Totaal 4 uur)



De tweede ging ook snel, maar daar vond ik de laatste weeén toch gevoelig. Heb toen nog gedacht: 'goh, dit wist ik niet meer van de eerste keer, maar toen was het ook niet zo gevoelig?" Bleek de volgende al een perswee te zijn, terwijl ik er nog niet eens goed voor lag (Die ik dus gelanceerd toen ik op mijn rug kon draaien :wink: ) (totaal 2 uur)



De derde was ik heel allert op alles wat ik voelde, omdat het gewoon heel snel kon gaan. Toen heb ik bij het minste of geringste de vk gebeld, dat ik volgens mij weeën had… Ik zou douchen terwijl zij deze kant op kwam, en toen ze er was wisten we niet wat te doen: ik liep nog zo vrolijk rond, geen teken van bevallen… Toch maar getoucheerd, en weer op 7 cm… Toen ik na een half uurtje op bed ging liggen, omdat ik het niet vertrouwde vanwege drukgevoel, is hij ook weer snel geboren. Dit keer wel wat minder snel dan de tweede, omdat ik geen goede weeën had. Pas toen ik actief kon meepersen (wat heel raar is zonder weeën, én de wetenschap dat je andere zo gelanceerd is door je lichaam) was hij er binnen 6 minuten…



Ik vond er wel verschil inzitten: bij de 2e en 3e was de weg toch al een keer vrij gemaakt, en ben ik niks uitgescheurd oid. Bij de eerste had ik een zogenaamd schaafwondje, ontstaan toen het hoofdje (bijna) stond…

Hier wel… Bij Aniek had ik een aanloop met af en aan weeen van 3 dagen. Toen braken de vliezen en heb ik 17,5 uur gedaan over de bevalling vanaf dat punt waarvan 70 minuten persen.



Bij Peter was de hele bevalling 3,5 uur waarvan 3 minuten persen en bij Michel was de bevalling ook 3,5 uur waarvan 1 minuut persen :shifty:

Mijn eerste bevalling is voor mij traumatisch verlopen incl. vacuüm en jump op mijn buik van een verpleegkundige. Het persen duurde zeker 1,5 uur en het kind moest er uit.



Omdat het voor mij vreselijk is geweest en met name de manier waarop ik behandeld ben had ik voor de tweede een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen (i.v.m. angst en moeilijke bevalling).

(ik was onverwacht heel snel weer zwanger en was en psychisch zeker nog niet aan toe).



Maar ik kan nu zeggen dankzij de tweede bevalling die zo snel ging dat ik onverwacht toch thuis ben bevallen waarbij de vk net op tijd was, heeft alles goed gemaakt. Ik ben namelijk binnen drie uur bevallen vanaf de eerste pijntjes en het persen duurde maar 15 min. Ik heb mijn eerste ervaring eigenlijk daardoor pas verwerkt.

Bij de eerste waren mijn vliezen gebroken, en vervolgens gebeurde er helemaal niets . Na 48 uur ingeleid, en zelfs dat ging niet echt snel. Onder verdoving van ruggeprik en mbv vacuumpomp is ze uiteindelijk geboren . 13 uur duurde de hele bevalling .

Ik had steeds het idee dat het bij de tweede ook nooit vanzelf zou gaan , niets was minder waar.

Bij de tweede verloor ik 's ochtends wat bloed. Had wat krampjes . Die verdwenen weer , maar kwamen rond 13.00 weer terug. Steeds wat heviger maar wist ik veel dat dat weeen waren. Voelde allemaal veel rustiger dan bij de geboorte van de eerste. De buurvrouw was nog op de koffie en die zei op een gegeven moment dat het toch wel regelmatig was, en dat ik de verloskundige maar moest bellen. Ik had toen al 8 cm ontsluiting. Met de vk in de auto naar het zh , heel relaxed. Daar onder de douche gezet en vliezen gebroken, en daarna werd het even pas echt heftig. Heel snel daarna al persdrang (had ik ook nog nooit zo gevoeld) Maar het ging allemaal zo snel. Ik denk 5 x geperst . Ik had echt niet in de gaten dat het allemaal gebeurde. 3 uur later gingen we naar huis met een baby. Ik had echt het gevoel dat ik naar de bakker was geweest om een broodje te halen. Ik moest het daarna allemaal flink verwerken en herbeleven .

Ik vond het bij beide niet heel pijnlijk, staan van het hoofdje vond ik ook niet pijnlijk.

eerste 5 minuten geperst, 2e 1 minuut.

De eerste bevalling was een drama en duurde in totaal 20 uur waarvan 1.5 uur persen en uiteindelijk met de vaccum werd ingegrepen.



Zag ontzettend op tegen de tweede bevalling…maar wat een verschil.

Om 1 uur 's nachts braken mijn vliezen. Om half 4 de eerste echte wee, en om half 8 was T.ygo geboren. De uitdrijving duurde ditmaal slechts 15 min.

Vond het niet prettig en wel wat pijnlijk maar echt prima te doen. Die ontsluitingsweeen storm vond ik veel erger.

Eerste is na een uur persen uiteindelijk een spoedsectio geworden vanwege AAA ligging, tweede na 20 minuutjes en een knipje. Tweede lag dan ook wèl goed…

Hier de eerste keer 1,5 uur geperst, de tweede keer een kwartiertje. Het deed veel minder pijn! Het staan van het hoofdje vond ik niet pijnlijk maar geweldig, vooral omdat je dan weet dat het kindje er écht bijna is. :inlove:

Bij de eerste heb ik 2 uur en een kwartier geperst :? toen is hij uiteindelijk met knip en vacuum gehaald, hij bleek een sterrenkijkertje.



Bij de tweede werd er gezegd dat die er wel binnen een kwartier zou zijn maar dat werd ook nog 3 kwartier. Omdat ik toen al uitging van dat kwartiertje viel het me eigenlijk nog vies tegen.

Ik zou me gewoon op het ergste voorbereiden, dan kan het alleen maar meevallen. :mrgreen:

@Roos wrote:

Bij de eerste heb ik 2 uur en een kwartier geperst :? toen is hij uiteindelijk met knip en vacuum gehaald, hij bleek een sterrenkijkertje.


Bij de eerste ook 2 uur bezig geweest met persen en ook een sterrenkijkertje :lol: :lol: :lol:
Toen eindelijk knip gehad en toen kwam ze.

Bij de tweede zo`n half uurtje geperst.
Deze bevalling vanaf de eerste wee waarvan je zegt pfffffffffffffieuwwwww heftig tot aan het bevallen zelf duurde al met al anderhalf uur :dance: :dance: :dance:

Bij de eerste 59 minuten geperst (en knip), de tweede werd in de eerste perswee geboren! (klein scheurtje). De tweede keer was het dus een stuk beter :mrgreen:

Bij de eerste duurden de persweeen bijna 1,5 uur, en bij de 2de 7 minuten, nogal een verschil dus!

Bij de eerste durde de uitdrijving ruim 1 1/2 uur en de tweede binnen 8 minuten.

Pijnlijker mmmm beide keren au aua au toen het hoofdje stond.

Dat duurde bij me dochterje (de tweede) wel 3-4 min want de volgende wee liet op zich wachten. Pff dacht ik brand stond daar beneden :oops:

ow wat fijn dit topic!

Ik kom net van de vk af en na een goed gesprek hebben we geconcludeerd dat ik het staan van het hoofdje erg traumatisch ervaren heb. Zij vertelde me ook dat dat bij een 2e vaak niet meer zo lang is.

Wat heerlijk die verhalen, dat geeft me wel wat lucht!

Ik hou dit topic in de gaten!

Ik vond het staan van het hoofdje ook helemaal niet pijnlijk. Terwijl het wel een minuut of 5 heeft geduurd, moest namelijk op een perswee wachten.

Ik was dolblij toen het hoofdje stond, want ik wist dat er na 1 a 2 persweeen mijn dochtertje geboren zou worden :inlove:



Maar ook door jullie verhalen te lezen ben ik opeens een heel stuk minder bang om weer te bevallen :smiley:



Ik vond de persweeen namelijk een ware hel, en nu ik lees dat sommige echt veel minder lang moesten persen ben ik toch wel een beetje opgelucht.

Inderdaad een heel hoopvol topic dit :mrgreen: ben benieuwd hoe ik het er een 2e keer vanaf ga brengen :shifty:

bij de eerste had ik 33 minuten geperst…



bij de tweede 1 minuut…het was meer een lancering :mrgreen: