Twijfel over zkh/thuis bevalling

Ik twijfel over ‘waar’ te bevallen.

Ik wilden graag thuis bevallen, nog steeds wel hoor, maar er zijn nadelen voor mij aan verbonden.

2 Daarvan zijn : Ik woon 3 hoog, zonder lift. Trappen zijn breed genoeg (dat wéér wel).

Ik weet niet hoe de VK hier in staat, met deze locatie.

En ik heb bij Riley lang gewacht op mijn placenta, OK werd al klaar gemaakt, maar GYN gaf het nog 1 kans, en heeft met veel pijn (en moeite) de placenta er uit getrokken :oops: .

Riley is geboren via de vacuum, en een knip. Ik weet niet of de VK dit ook doet?

Ik heb 16nov een afspraak (gelukkig), en kan deze vragen ook stellen, maar toch vraag ik me af , hoe jullie hier in zouden staan?

Bij Riley ben ik via medische indicatie in het ziekenhuis bevallen, ivm medicatie voor epilepsie.

Deze medicijnen slik ik niet meer, en ik ben ‘aanvals vrij’ zoals het genoemd word.

Lastig, maar als de placenta zolang op zich heeft laten wachten weet ik niet of ik het risico zou durven nemen bij een 2e om thuis te bevallen.

De pomp is volgens mij alleen in het zkh, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik zeg altijd liever safe dan sorrie…

Maar dan heb ik nou ook niet echt een voorbeeld ideaal bevalling gehad :mrgreen:

:think: lastig he.

Bij merel heeft de placenta er ook ruim een uur overgedaan en een flinke duw van de gyn op mijn buik heeft hem losgemaakt, bij Jorre was hij er spontaan in 10 min. Dus het kan nu voor jou ook het geval zijn.

Verder denk ik dat je geheel je eigen gevoel moet volgen en het gesprek met de VK open moet houden, je niet vastpinnen op thuis of zkh.

Ik ben 2x bevallen onder medische indicatie (hoge bloeddruk -> medicatie) en tot nu toe indactievrij, maar kies toch voor het ziekenhuis.

Gewoon een stukje (extra) veiligheid terwijl de andere twee zonder knippen en scheuren zijn geboren.

Bekijk het gedurende je zwangerschap het gaat tenslotte om jou, maar ook de gezondheid van je kindje :-* :-*

Lastig meis, ik weet wel dat veel verloskundigen liever hebben dat je op de “begane grond” bevalt.

Ik woon in een eengezinswoning maar mijn vk wil dus ook liever niet dat ik boven beval. Juist voor het geval je met de ambulance mee zou moeten.

Ik zou het toch met je vk overleggen.

Gezien je voorgeschiedenis zou ik denk ik toch voor het zekere, ofwel het ziekenhuis gaan :think:

Een tang of vaccuum verlossing doet de VK niet thuis. En met je verhaal over de placenta erbij zou ik je niet aanraden om thuis te bevallen. Alles kan gewoon goed gaan natuurlijk, maar ik moet er zelf echt niet aan denken om bevallend en al alsnog richting ziekenhuis te moeten gaan.

Nou zeg ik wel eerlijk dat ik niet echt fan ben van de thuisbevallingen gezien alle onderzoeken van tegenwoordig. Dat zal echter niet iedereen hier met mij eens zijn. Ik adviseer je in ieder geval om alle voors en tegens door te nemen met je VK, zodat je een afgewogen keuze maakt.

Succes :-*

Ik woon ook drie hoog zonder lift (wel met smalle trappen), maar mag absoluut niet thuis bevallen, vanwege het brancard/ambulance verhaal. Moet ik zeggen dat ik het ook zo niet zou willen, maar ik zou het uberhaupt niet willen… VK heeft trouwens tegen mij al gezegd dat ik niet thuis mag bevallen.

Tja, ik heb drie zeer goede thuis bevallingen gehad, en moest er juist niet aan denken om tijdens een bevalling naar het ziekenhuis te gaan, en erna ook weer naar huis…

Ik heb wel twee keer een spuit gehad om de placenta los te doen laten, maar weet niet of ze dit altijd doen: kan het me niet heugen bij de eerste namelijk.

EN de trap, dat is echt aan je vk, maar ik dacht zelf dat dit dan eigelijk niet kon?

Ik zou het niet aandurven in jou situatie om thuis te bevallen.

Pomp is alleen in het zkh… (ervaring mee :wink:)

hier ook 3 hoog zonder lift… smalle trappen, zou wel kunnen met brancard denk ik, maar wel lastig… maar mocht gewoon thuis hoor van de Vk, geen probleem… Als er echt een probleem was, kon het altijd nog via het raam :shock: 1e is dus ook hier geboren, 2e in ziekenhuis doordat meneer in vruchtwater had gepoept, dus al vrij snel naar ziekenhuis…

Maar; alsnog zou ik eerder door de bijna niet vanzelf komende placenta er denk niet voor kiezen thuis te bevallen… En dat terwijl ik echt voor thuis bevallen ben juist, vond het in het ziekenhuis echt vreselijk!

ik zou het vooral heel duidelijk met je vk overleggen. Heb je dezelfde als de vorige keer? Dan kan ze vast ook vertellen of je nu bv evenveel kans hebt dat je placenta lang op zich laat wachten, of dat de kansen weer gelijk zijn met alle andere vrouwen.

Of je lokatie goed is, volgens mij is het per verloskundigepraktijk verschillend welke regels ze precies hanteren. Ook dat lijkt me dus iets dat je het beste even bij je vk kan voorleggen :thumbup:

vacuum kan een vk niet thuis doen, een knip wel. Maar ook hier weer de vraag: zijn er aanwijzingen dat je daar deze bevalling weer aan moet denken?

(mijn eerste bevalling ging ongeveer alles mis wat mis kon gaan, uiteindelijk in zh 2 uur mét vacuum geperst, totaal ruptuur en andere ellende. Maar dat kwam door de ligging van kindje (sterrenkijkertje) en door een kapotte pomp (juhj…). Beide oorzaken liggen niet bij mij zelf dus, en er is voor mij (volgens mijn vk dus) geen enkele reden om aan te nemen dat ik nu weer een zelfde bevalling zou krijgen. Of iig niet meer reden dan bij welke andere zwangere vrouw ook. Ik weet dus niet wat bij jou de reden van de vacuum was, dat lijkt me nogal essentieel bij je overweging)

Snap zowiezo niet dat de gyn je geen medische indicatie geeft voor die placenta…

Maar het is toch zo als je onder controle staat bij de gyn dat je automatisch in het ZH bevalt?

Hier is dat volgens mij wel hoor.

Als je bij de gyn loopt wel ja. En mijn nicht heeft ook bij beide kinderen haar placenta operatief moeten laten verwijderen, weet niet of dit toeval is geweest…

verloskundige mag geen pomp gebruiken.

Kaya is ook met de vacuum getrokken (en daarnaast drukten 2 verpleegkundigen op mijn buik omdat ze er met spoed uit moest) en daarna kwam de placenta ook niet, die heeft de gyn er ook uitgetrokken ook met een verloskundige die op mijn buik drukte. Mijn placenta kwam uiteindleijk 3 kwartier na de bevalling en heb bijna een liter bloed verloren.

Ik mag niet meer thuis bevallen, in iedergeval het werd mij sterk afgeraden. Nou heb ik geen keuze want ik sta onder controle van de gyn.

Ik zou het idd maar even navragen hoe de vk er in staat.

weet je ik zou de optie gewoon open houden

( zoals ik )

Ik zou graag thuis willen bevallen. Maar door mede mijn overgwicht willen ze aankijken of ik dan wel in in het ZH beval of thuis.

Mij maakt het opzich niet zoveel uit. Zodra het moment daar is zie ik het vanzelf wel. Feit blijft dat je de eerste cm’s toch thuis moet opvangen…

en weet je niks is zeker. Ga je ervan uit dat je thuis wilt bevallen, moet je straks hals over kop naar het ZH. Of vica versa.

Een ook mijn placenta heeft vrij lang geduurd en vrij veel bloed verloren.

En ook hier 2 spuiten gehad, O.K stond klaar en mijn infuus wilde ze net inbrengen.

Maar hier geen medische indicatie gehad hoor… Wie zegt dat ik bij de volgende weer zo “bevalt” :wink:

@miranda79 wrote:

Als je bij de gyn loopt wel ja. En mijn nicht heeft ook bij beide kinderen haar placenta operatief moeten laten verwijderen, weet niet of dit toeval is geweest…

Bij mij is bij de eerste ook operatief de placenta verwijderd en ik had ook nog eens veel bloed verloren, kreeg een transfusie en dat was dus juist mijn medische indicatie bij de tweede…

Als er een mogelijke complicatie kan onstaan dan zou ik voor het ziekenhuis gaan denk ik en geen risico willen nemen. maar misschien is mijn mening ook wel erg gekleurd door mijn eigen bevalling, dat is voor mij echt een medisch gebeuren geweest omdat er veel complicaties waren.

Ik sta niet onder behandeling bij de gynaecoloog, maar ben gewoon bij de verloskundige.

Waar ik bij Riley met 25 weken zwangerschap weg ‘moest’ omdat ik naar de gynaecoloog moest. (ivm epilepsie en daarna bijna vroeggeboorte).

De placenta is ook niet operatief verwijderd. Maar had zo gekund.

Verloskundige kunnen wel mijn dossier opvragen of inkijken voor hoe mijn zwangerschap + bevalling is gelopen onderleiding van gynaecoloog.

Ik heb namelijk bewust gekozen voor het geboorte centrum van het ziekenhuis.

Overigens Fiep, inderdaad zou ik na kunnen gaan waarom, maar bij mij was er geen vacuum kapot (lijkt me rot zeg.)

Riley lag ook in de normale houding. En de knip, was omdat Riley behoorlijk groot was, en ik zelf erg klein… en het dus allemaal net aan (of juist niet daarom de knip) paste…

Kaya, vergelijkbaar, bijna 1ltr bloed verloren, ik heb nog een zout oplossing (volgens mij uit mijn hoofd) gehad, en moest 1 nacht blijven omdat ik erg wankel was en bleek. Anders mocht ik eerder (die avond) naar huis omdat ik begin van de middag bevallen ben.

Overigens heb ik destijds begrepen ALS ik in het ziekenhuis wil bevallen weer, mag ik vanaf wee 1 komen, Omdat ik om half 5 weeen kreeg, en (half 4 gebroken vliezen), en ik voor een eerste vrij snel met de cm omhoog ging. (Had om half 11 VO).

En bedenk me ook, dat ik geen pers weeen had… en weeen opwekkers heb gekregen.

Denk dat ik zelf er bijna wel uit ben, nu kijken of het via medische basis kan of poliknisch…

@Sweet-Love wrote:

Ik woon 3 hoog, zonder lift.

om die reden mocht ik niet eens thuisbevallen. Mocht ik met VO niet in staat meer kunnen zijn om zelf de trap af te kunnen lopen als ik naar zh moest, dan zou de brandweer me moeten komen halen met een lift om met van t balkon naar begane grond te krijgen. Vk zei dat ambulancebroeders namelijk niet 3 hoog met een brancard zouden gaan tillen. (weet niet of dat echt waar is, maar ken iemand bij de vrijwillige brandweer hier, en die heeft t dus heel vaak meegemaakt dat hij daadwerkelijk bevallende vrouwen moest tillen met zn brandweerliftje :shock: ) Daar had ik dus zelf al echt geen zin in!

@Mell wrote:

@Sweet-Love wrote:
Ik woon 3 hoog, zonder lift.

om die reden mocht ik niet eens thuisbevallen. Mocht ik met VO niet in staat meer kunnen zijn om zelf de trap af te kunnen lopen als ik naar zh moest, dan zou de brandweer me moeten komen halen met een lift om met van t balkon naar begane grond te krijgen. Vk zei dat ambulancebroeders namelijk niet 3 hoog met een brancard zouden gaan tillen. (weet niet of dat echt waar is, maar ken iemand bij de vrijwillige brandweer hier, en die heeft t dus heel vaak meegemaakt dat hij daadwerkelijk bevallende vrouwen moest tillen met zn brandweerliftje :shock: ) Daar had ik dus zelf al echt geen zin in!

wat ik me dan afvraag is krijg je dan een MI?

ik ben bij Lys dus in het ZH bevallen met MI, was heftig, weeenstorm, knip, kiwipomp.

Bij Esma wilde ik daarom ook ZH, maar kreeg geen MI, uiteindelijk werd het wel een MI, want mevrouw had in het water gepoept.

Géén idee of dit nu medische basis word, maar ik beval in het ziekenhuis 8)

Ik ehm… ja paste voor een hoogwerker achter mijn huis die mijn woonkamer ramen er uit komen halen :lol: