Tweestrijd

Heb jullie meningen even nodig.



We zijn vrijdag naar een huis wezen kijken.



In een leuke buurt, een oude eengezinswoning uit 1895 met een hele grote voortuin. Vraagprijs 142.000 euro.



De makelaar gaf aan dat ze ergens in de 130.000 euro willen uitkomen.



Er is 1 maar



dit moet allemaal gebeuren


  • vloer eruit, vloerbalken vernieuwen
  • muren impregneren
  • nieuwe keuken erin en leidingen trekken
  • toilet verplaatsen en leidingen en riolering veranderen
  • trap veranderen (was veel te steil, dus wentel trap)
  • badkamer vernieuwen
  • dakkapel voor een extra kamer en voor de badkamer
  • zolder, er zat een gat in de muur naar buiten
  • optrekken vocht in de huiskamer vanuit de grond
  • nieuwe cv-ketel en leidingen
  • plafonds eruit, geen brandwerende tegels



    Verder zag het er goed uit en het zijn allemaal dingen die zijn te verhelpen. Maar we krijgen niet zo’n hoge hypotheek om dat allemaal te doen. Tenzij we het verspreiden over de jaren, maar dan zit ik over 5 jaar nog in de puinzooi.



    Oh ja, was maar 1 groep in de stoppenkast dus een nieuwe stoppenkast met meerdere groepen moest er ook nog in.



    Dit is wel een huis wat wij willen. Alleen er moet een hoop aan gebeuren.



    De ene kant zeg ik, doen. Aan de andere kant hangt het financiele plaatje.



    Daarbij komt, als wij het huis opknappen en we willen het later verkopen dan hebben we een enorme winst gemaakt.



    Dus HELP!!! :mrgreen:

Ik vind het nogal wat wat er aan moet gebeuren en als ik in jouw schoenen stond had ik het niet gedaan… ik heb dus ook niet kopen gestemd.



Aan de andere kant kun je idd heel veel dingen over de komende jaren verspreiden maar demeerderheid moet toch gelijk gebeuren…

Lange tijd verbouwen is misschien in het begin niet erg, maar gaat je op den duur toch zeker tegenstaan…

Als je de centen niet hebt dan zou ik gewoon wachten/verder kijken naar het huis wat wel wat meer naar jullie zin is en waar niet zoveel meer aan hoeft te gebeuren. Dit is wel een hele lijst en zoveel meer word je huis er nou ook niet méér van waard…



Ik zou zeggen; niet doen.

het is idd nogal wat wat er moet gebeuren.

stel je zelf de vraag of het allemaal ook echt haalbaar is zowel fynacieel als de grote last voor jou en je partner die er bij komt om alles te gaan verbouwen en op te knappen. denk je dat als het een jarenplan wordt dat je dit kan uit houden.



ik zou het dus nooit doen maar ja, ik weet ook dat ik het fynacieel niet zou kunnen maar ook zeker geestelijk niet. wij zijn afhankelijk van anderen mijn man kan niks.

De winst zou zijn als we het op zouden knappen zo rond de 60 a 70 duizend euro. De woning daarnaast staat nu te koop voor 210.

als je zelf denkt dat het haalbaar is en er zeker winst op kan maken zou ik het doen.

maar besef je wel dat het een jarenplan wordt als het fynacieel niet in 1x haalbaar is en wil je dat? ik denk dat dat de grootste zorg is of niet??

Ook hier niet kopen gestemd. Ik vind het nogal extreem wat er allemaal moet gebeuren. Ik bedoel, een nieuwe keuken of badkamer ala maar nieuwe balken, nieuwe vloeren, gat in muur :shock: nieuwe leidingen, riolering, enz. nee dit lijkt mij meer een bouwval waar nog voor 1000den euro’s aan verspijkerd moet worden. Het is dan nog maar af te vragen of je dit geld ook weer terug krijgt bij eventuele verkoop.

Ja dat is de grootste zorg ja. Hoelang gaat het verbouwen duren?



Kijk, de woonkamer moet gelijk, de stoppenkast moet gelijk, de trap en de keuken moeten gelijk. Dat zou dus wel in de hyp passen. Maar de 2de verdieping kan dan dus niet meer in de hyp.

besef je ook dat er tijdens het verbouwen vast nog onvoorziene zaken zal tegen kopen waar je niet op gerekend had.

He Debbie, ik ben helaas ervaringsdeskundige en kan maar 1 ding zeggen: oude huizen zijn kruizen, niet aan beginnen!

Je weet nog half niet wat voor ellende je tegen gaat komen als je aan het slopen begint, en hoe lief, schattig en mooi het huis ook lijkt, besef je wel dat je je met zo’n verbouwing een hoop stress, ellende en vooral TROEP op de hals haalt.



Daarnaast, je geeft aan dat de vloer eruit moet, en dat er vocht in de woonkamer komt vanuit de grond. Dan vraag ik me af hoe het met de palen is. Want als je vocht onder je huis hebt, is er grote kans dat je rotte palen hebt en dan ben je echt nog niet jarig (kost zeker 50.000 euro om nieuwe pulspalen onder je huis te laten slaan).



Hoe is de staat van het dak en van de gevels? Niet dat die geen spouw hebben (vroeger bouwden ze zonder spouw ertussen), dan moet de voorgevel gesloopt worden anders laat hij misschien vocht door.



Al met al zou ik het echt niet doen. Hoop dat je wat aan mijn mening hebt :mrgreen: :-* .

tja das wel een boel werk…maar als dit het huis is wat je wilt…dan zou ik nog even aan de rekentafel gaan zitten…



:think:



hoeveel kan je zelf doen…wat MOET je laten doen (bijv stoppenkast)…



in hoeverre kan je er al intrekken zonder al te veel rommel…

stappenplan opzetten…



de voors en tegens afstrepen dus…









dit moesten wij doen (nog doen)





* muren stucen

  • nieuwe keuken erin en leidingen trekken

    * toilet verplaatsen en leidingen en riolering veranderen
  • badkamer vernieuwen
  • dakopbouw voor extra 2 kamers

    * nieuwe cv-ketel en leidingen

    * begaande grond helemaal verbouwen tot garage

    * nieuwe keukenvloer

    * plafonds opnieuw witten (dus helemaal schoonkrabben…enzo…)

    * extra groepen in de stoppenkast
  • verwijderen van de gremlingtrapstoelen…
  • verwijderen van allerlei invalide-hulp-onderdelen in badkamer en toilet
  • hele muren opnieuw zetten…alle muren waren gescheurd!

    (nu weer…dus dat was onnodig werk)
  • diverse verwarming vernieuwd

    rood is al gedaan





    en dat hield ons niet tegen…

    maar goed hier twee rechterhanden in huis…en beide oudersstellen die hielpen…dus dat scheelt heel veel…(niet alleen in geld)



    dus hier zouden wij er voor gaan…denk ik

Wow meid ja dat is een lastige.



Er moet best heel wat aan gebeuren en over het algemeen komt vaak van het een het ander en valt het vaak tegen.



Ook de termijn van de verbouwing zal enorm zijn denk ik.



Denk dat je je vooral niet blind moet staren op hoe graag je het huis wil hebben, maar heel goed alles met elkaar op een rijtje moet gaan zetten.



Wat vooral erg belangrijk is in deze "heb je mensen om je heen die handig zijn?



Heel veel succes bij het maken van je keuze.

@Debbie & Lana wrote:

De winst zou zijn als we het op zouden knappen zo rond de 60 a 70 duizend euro. De woning daarnaast staat nu te koop voor 210.




Dat is nu en niet over een paar jaar…je kunt qua huizenprijzen e.d

nooit zover vooruit kijken. Voor hetzelfde geld stort de hele markt in. Nee daar zou ik niet teveel op gokken hoor. En als het te koop staat voor

210 wil dat niet zeggen dat ze dat er ook voor krijgen. Het zal best dik

onder de 2 ton uitkomen bij verkoop.

gezien wat je opnoemt zou ik zeggen niet doen, en je moet er ook de tijd voor hebben,



pascal75; dat zou ik niet zo zeggen, wij hebben zelf ook zo,n project gehad en hebben dus duidelijk wel veel winst gemaakt :wink:

en we hebben aardig wat tegenslagen gehad :doh:

maar moet er wel bijzeggen dat mijn man erg handig is.



als je het niet erg vindt om in de puinhoop te leven, maar wil je dat wel met kleine kinderen?





ik wens je heel veel succes met welke keuze jullie gaan maken, jullie moeten uiteindelijk toch zelf de keuze maken.



laat je nog evenweten wat het geworden is?

gr mel

Voor het lijstje dat jij opnoemt zit je al een hele flinke extra kostenpost. Voor een keuken ben je zo 8000 euro kwijt, badkamer een duizendje of 3, en dan de rest nog. Tel er zo ff 50.000 euro bij op en dan mag je nog hópen dat je geen andere gebreken tegenkomt.



De valkuil is echt dat mensen vaak TE krap budgetteren als het op verbouwen aan komt.



Ik kan je verder geen advies geven over wat je zou moeten doen. Ik zou het zelf aleen echt niet doen!



Succes met je beslissing!

Debbie hebben jullie een bouwkundig rapport laten maken?



Als de vloerbalken verrot zijn wil nog niet zeggen dat de palen ook verrot zijn hoor (en als dat zo is moet je ons bellen :wink: ).



Ik zou eens goed uitrekenen wat het je gaat kosten. Want als veel meteen moet kun je het niet allemaal zelf gaan doen (is niet handig).

Als het goed uit kan zou ik het doen.

Je kan op deze manier wel een mooi huis kopen en er ook nog een beetje een eigen draai aangeven. Helemaal opgeknapte huizen zijn altijd veeeel duurder.

Maar soms is de vraagprijs er gewoon niet na en dan houdt het op.



Ik zou bij een bouwbedrijf eens navragen wat je kwijt bent en dan beslissen.

Als je toch besluit om het te doen, zou ik overigens eerder iemand die echt verstand heeft van bouwen vragen om mee te kijken, dan iemand van Eigen Huis. Wij hebben daar bijna 300 euro voor betaald maar achteraf stelde die keuring helemaal niets voor, je kan er ook helemaal geen rechten aan ontlenen of zoiets.

moeilijk :lol:



als je echt zin hebt in al dat klussen en het financieel haalbaar is zou ik er voor gaan (ongeacht het aantal jaar)





wij hebben 1 1/2 jaar geleden dit huis gekocht iedereen zag een krot en ik een paleisje :lol: zelfs m’n eigen man zag het niet zitten hahahahaha



maar nu er steeds meer naar onze smaak is verandert ziet hij wat ik toen al zag :wink:



dus ja als het het huis van je dromen is en je het er allemaal echt voor over hebt zou ik ervoor gaan

en anders wachten op een huis waar niet zoveel aan hoeft te gebeuren



ik zou ook idd niet kijken naar hoeveel het waard zou kunnen worden dat is alleen leuk op korte termijn zoals op tv paar maanden klussen en dan verkopen :wink:

over jaren gezien klopt daar niet veel van want dan krijg je het ja die keuken of bad kamer is veroudert enzo :?

IK zou zeggen ga op jullie gevoel af. :slight_smile:

Doen als jullie zelf een boel kunnen doen en zo de kosten kunnen sparen.

niet doen als je alles moet uitbesteden.

Maar die beslissing is dus aan jullie :wink:

Verder heb ik er weinig verstand van.

Succes! :thumbup:

Ik ben die ene ´kopen´ stem… :angel:



Ik zou eerst alleen het hoognodige doen, later stapje voor de stapje de rest doen (bv. badkamer, keuken, dakkapel). Het belangrijkste is het huis, de plaats en de ruimte, de rest is luxe…In inderdaad een mooie investering als julie er tzt een hoop winst op kunnen maken!