twee juffie's op één klas?

Wij zijn ons aan het orriënteren op scholen, onze kleine is nu 13 maanden en op de scholen in de omgeving kunnen kinderen ingeschreven worden vanaf 1 jaar.

Ik kreeg een schoolgids en daar stond ook in welke juffies/meesters er voor welke klas staan.

Ik was verbaast hoeveel klassen er op verschillende dagen een andere juf hebben.



Toen ik op de basisschool zat had je gewoon een en dezelfde meester of juf in dat jaar en geen twee.

Dat komt denk ik ook dat vrouwen tegenwoordig veelal werken en dan vaak partime, vroeger in de jaren 70 was dat denk ik niet.



Wie heeft hier ervaring mee ?



Groetjes

Ons zoontje gaat sinds een paar weken naar school en hij heeft ook 2 juffen.

Dat was voor ons in de eerste instantie ook reden om onze wenkbrauwen op te trekken maar het werkt in de praktijk prima.

Op het kdv had hij overigens ook al verschillende leidsters op verschillende dagen.

Ik zie nu zelfs ook wel wat voordelen. Bijvoorbeeld als de ene juf ziek is springt de ander in. Maar ook bijvoorbeeld in de andere klas ( daar zit mijn zoontje dus niet in) heeft één van de juffen een ietwat irritante manier van praten, beetje zeurderig ( kan het niet goed uitleggen) maar ik zou in dat geval blij zijn dat mijn zoon haar niet de hele week zou hebben uit angst dat hij haar manier van praten over zou nemen.

Hij heeft nu 2 heel verschillende maar heel lieve juffen en ik denk dat het misschien niet eens verkeerd is om van 2 verschillende mensen te leren.

Jo heeft 3 juffen…2 vaste (beide part-time) en 1 vaste inval…maaaaar daarnaast elke keer een andere assistente…

Of als de 3 dames niet kunnen,dan valt een juf van de andere groep in…

De eerste keer dat Jo er mee geconfronteert werd was dat even moeilijk…maar na 2 weken was het heel normaal…ik heb 2 juffen en 1 als beide juffen een dagje vrij willen…



Hoorde pas op de PSZ dat ze daar de kids wijs stonden te maken dat ze een andere juf kregen die dag omdat hun vaste juf ziek was…(toen zacht tegen een moeder, dat die juf helemaal niet ziek was,maar gewoon vrij wilde zijn). Dan denk ik “waarom zou je daaaaar om liegen??” Kids mogen toch best weten dat de juf ook een keertje vrij mag zijn?? Toch niets raars aan?

Maar goed…zo gaan wij daar mee om…andere kids kunnen dat misschien niet plaatsen…



Ik vind het wel fijn…verschillende juffen…Jo past zich daar prima op aan. Maar nu zijn het ook wel 2 erg goede juffen!

De inval ook trouwens,maar die zien we niet heel vaak…



Nu zit Jo ook in een combiklas,dus buiten de verschillende juffen is het ‘lesprogramma’ ook voor ieder kind anders…ook heel normaal.

Jo vind het heel gewoon dat de helft van de klas soms andere dingen gaan doen dat hij moet doen…

Ik denk dat er in veel scholen part-time gewerkt word door de leerkrachten. Eigenlijk wel fijn dat dat kan…

Hier op school is het eigenlijk ook heel gewoon dat er partime (met name) juffen zijn. De 2 meesters (veels te weinig) die er zijn werken beiden fulltime.



Er is 1 kleuterjuf die fulltime werkt… en toevallig hebben onze beide kerels die in groep 1 (de oudste gehad, de middelste zit nu bij haar in de klas).

Vond en vind ik zelf wel fijn eigenlijk in groep 1, maar nu de oudste 2 juffen heeft in groep 2… zie ik daar ook wel de voordelen van en de leuke kanten. De juffen zijn erg op elkaar ingespeeld en overleggen heel veel, maar het zijn natuurlijk wel 2 verschillende vrouwen. Juffen benaderen dingen soms net even anders, is voor kinderen ook weer een leerervaring op zich.



Overigens had ik ‘vroeger’ ook al wel duo juffen… in de kleuterklassen niet, maar in de 1e, 2e en 3e klas wel. In de 3e klas (wat toen net groep 5 werd) waren het trouwens 2 leraren. Heb het nooit als vervelend ervaren.

goh, heb er nooit bij stilgestaan dat mensen dat een bezwaar/minpunt zouden vinden. Nano heeft ook twee juffen, en heb dat nog nooit als iets negatiefs ervaren. Hij had na 1 week al door dat bij elke juf een paar andere regels horen, en daar gaat ie prima mee om (laatst had ie ze bij een bijzondere gelegenheid alletwee tegelijk, en toen had ie in de kring meteen gevraagd: ‘maar hebben we vandaag dan ook twee regels?’ :smiley: ).



Ik verdenk zijn school er overigens van dat zij het ook daadwerkelijk als een pre zien; meerdere juffen op 1 klas. Want beide juffen van Nano staan op de andere dagen ook in anderer kleuterklassen. Soort omgekeerde Vrije School gedachte allicht (waarbij docenten vaak hele schoolcarriere met een klas mee gaan).

Laura heeft het eerste half jaar twee juffen gehad (nu niet meer). En het grappige was, de juf die wijzelf het leukst vonden en die ons gewoon het beste lag, daar had Laura juist het minste mee.



Zelf heb ik dat in mijn lagere schooltijd maar 1 jaar zo gehad, en toen hadden we de helft van de week een vrolijke enthousiaste sportieve juf waarbij de lessen erg gezellig waren, en de andere helft van de week een hele strenge juf, maar die kon juist wel heel goed en geduldig moeilijke dingen uitleggen. (voorzover ik me 30 jaar later nog kan herinneren)



Ieder heeft zijn kwaliteiten, ik vind het eigenlijk juist wel een voordeel om twee juffen te hebben.

Indy had vorig jaar in groep 3 ook 2 juffen. Dat is nooit een probleem voor haar geweest. Ze vond ze allebei erg lief en ze deden het ook allebei erg goed!

Th heeft dit jaar ook 2 vaste juffen.

Op ma. din. woe. juffie M en op do. en vr. juffie G.

Dat was in het begin erg wennen maar nu niet meer.

Er gaan ook geruchten dat juffie M. binnenkort gaat stoppen en dan juffie G. de klas overneemt.

Er is ook een inval kleuterjuf, maar die hebben we dit schooljaar nog niet gezien. Wij hebben het geluk hele gezonde juffen te hebben (en als juf G. ziek/afwezig is valt juf M. in en andersom).



update:
na de zomervakantie heeft Th weer 1 juf, de ma/di/woe juf (juf M dus) stopt er dan mee.

Luna heeft ook 2 juffen en dat gaat prima de ene werkt de ene helft van de week de andere de 2e helft en de woensdag wisselt om de week



ze hebben een vaste inval voor als ze allebei ziek of vrij zijn en een vaste assistent





op d’r vorige school had ze 1 vaste juf en als die ziek was hadden ze geen vaste inval zo had Luna een keer in een week tijd 7 verschillende gezichten voor de klas :thumbdown:

hier is alle inval tot nog toe (gelukkig nog niet heeeeel vaak nodig geweest) opgevangen door andere kleuterjuffen van de school zelf.



Op 2 na zijn de kleuterjuffen hier zelf uit de (kleine) kinderen en zijn ze redelijk flexibel als het gaat om ziekte van collega’s.



Bij de oudste dus een duo. De 1 nog wel jonge kinderen, de ander heeft ze het huis al uit. Toen de jongste juf ziek was hebben ze 2 weken volledig de andere juf gehad. Vond ik wel erg fijn dat ze op die manier het op wou vangen de oudere juf.

Bij de middelste in de klas (met dus 1 juf) is er nu 2x een inval juf geweest en dat was dus een juf van 1 van de andere kleutergroepen.



Voor de kinderen allemaal bekende gezichten en eigenlijk geen enkel probleem. Middelste was 2 week terug wel even verrast… hé waar is juf S. en waarom hebben we juf T.? Maar dan loopt hij zelf wel even heen om te vragen en is tevreden met het antwoord :lol: .

Ik had vroeger ook een juf, wel 8 jaar lang… 8)



Ik heb er absoluut geen problemen mee dat mijn zoon 2 juffen heeft.



Ook Mateo heeft er geen last van. Het is hem en de rest van de kinderen heel duidelijk wanneer wie komt en wat de regels (al trekken ze best wel goed een lijn) bij de verschillende juffen zijn.

meiden heel erg bedankt voor jullie reactie’s.

Gelukkig alleen maar positieve ervaringen, ik moets even aan het idee wennen want het is niet zoals het vroeger op onze school was, wij hadden een meester of een juf voor het hele jaar.



Ik wist niet dat het tegenwoordig vaak duo banen zijn, wel logisch omdat veel mense partime willen werken.

Ik heb er gewoon helemaal niet bij stil gestaan, ik heb vriendinen er eigenlijk ook nooit over gehoord die schoolgaande kinderen hebben.

Het is wel opvallend dat de school waar onze voorkeur naar uitgaat alleen maar juffie’s heeft tot de directie aan toe!



Nu zit hij voorlopig nog op het KDV en daar heeft hij ook meerdere juffie’s :stuck_out_tongue:



Ben wel benieuwd of er veel verdanderd is in het onderwijs in vergelijking dat wij nog op school zaten, ik hoop dat ons zoontje daar een mooie tijd zal hebben en er veel leuke herinneringen aan overhoud en natuurlijk dat hij een pienter mannetje zal worden.



Liefs Sylvia

wij hadden een meester of een juf voor het hele jaar.

En die was in mijn gedachten ook nooit ziek en altijd aanwezig.


Ben wel benieuwd of er veel verdanderd is in het onderwijs in vergelijking dat wij nog op school zaten

Mijn zoontje ging afgelopen week voor het eerst op schoolreisje.
Ik stond natuurlijk 's middags op de bus te wachten en ja hoor, daar kwam de bus de hoek om....maar zonder kinderen :shock: !
:lol: :lol: :lol:
Net als wij vroeger zaten ze onder de banken verstopt. En alle moeders natuurlijk helemaal opgelucht toen ze al BOE! roepend tevoorschijn kwamen
Ik werd er helemaal sentimenteel van :oops:
In dat opzicht dus niets veranderd in 30 jaar.

Is meteen overigens een tip om, als je die mogelijkheid hebt, er wel te staan als je zoon voor het eerst op schoolreisje is geweest.
Ik had 2 uurtjes vrij genomen omdat ik niet wilde dat hij na zo'n lange dag nog naar de BSO moest. Maar achteraf ben ik gewoon heel blij dat ik er stond toen hij stralend van onder de bank tevoorschijn kwam.

Aahhhhhhh wat lief !!!

Je zoontje natuurlijk maar jij ook Roos, schattig dat je bijna moest huilen :-*

Wat worden ze toch snel groot he :wink:

Ja echt hoor, de tijd vliegt. Voor je het weet gaat jouw knul ook naar school. Maar ook dat is weer een erg leuke tijd :smiley:

Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat lasse ook iets van twee juffen zou krijgen. Hij kon in eerste instantie op een andere school terecht en daar was op een bepaalde dagen ook een andere juf.



Maar op de school waar hij uiteindeiljk terecht is gekomen blijkt er maar 1 juf te zijn - wat me eerder verbaasde dan dat ik daar vanuit was gegaan.



Maar de andere kant van het verhaal is dat er neit echt een vaste oplossing lijkt voor als de juf ziek is. De moeder van een meisje uit zijn klas blijkt ook inval juf dus die wordt vaak opgetrommeld indien nodig.

Maar soms is het ook behelpen met een klas opsplitsen tot een oplossing zich aandient.



Geen idee of ze er een specifieke filosofie op nahouden waarom per groep maar 1 juf. Zal het eens vragen. HEt zijn natuurlijk wel bikkels die de hele week voor de klas staan 8)

Merijn heeft vanaf het begin 2 juffen. Heb er nooit bij stil gestaan dat men daar een probleem mee kon hebben. Heb er dus ook nooit bij nagedacht.

Nu is 1 van de 2 al een tijdje ziek en zijn er steeds 2 invaljuffen op de dagen dat de ene juf normaal werkt.

VOorheen was er nooit onrust, maar nu merk je wel dat er meer onrust is.

Vooral een jochie wat altijd heel strak gehouden moet worden door zijn gedrag, krijgt nu teveel vrijheid met alle gevolgen van dien.

De 2-eenheid van de juffen is verstoord en dat merk je :?

Mik heeft ook 2 juffen, vind de één “liever” dan de andere, maar heeft met beiden geen problemen oid.

ik werk zelf part-time als juf en zie eignelijk alleen maar voordelen!

2 weten meer als 1. je akn elkaar ondersteunen en tips geven…

thuis ben ik ook blij dat ik een partner heb die er af en toe eens anders tegen aan kijkt, ik hoop dus eigenlijk op 2 juffen!

of meesters, dat zou helemaal top zijn!

Op de school waar ik werk, zijn ook bijna allemaal duobanen. De meeste vrouwen werken gewoon niet meer fulltime, ook niet in het onderwijs. Het heeft natuurlijk best een paar nadelen,maar ook heel veel voordelen. En kinderen zijn er veeeeeeeeeeeel sneller aan gewend dan ouders. Die hebben ook, in tegenstelling tot wij vroeger, veel meer “moeders” op het kdv (de leidsters bedoel ik dan). En ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat het onderwijs heel erg veranderd is ten op zichte van 30 jaar geleden. Ik moet altijd een beetje lachen als mensen zich daar zo over verbazen. De hele maatschappij is 380 graden gedraaid en mensen verbazen zich er wel over dat het onderwijs veranderd is :mrgreen: