Turnen of Danceballet

Ik heb net rondgebeld voor Anne. Anne zit al vanaf 12 weken oud op zwemles, na de zomervakantie gaat ze alleen zwemmen en ben ik er niet meer bij. We wilde haar nog een hobby laten doen en we kwamen uit op turnen of danceballet. Beide zitten bij ons op loopafstand. Vanaf gaan we kijken bij het turnen en zaterdag heeft ze daar een proefles. Woensdag gaat ze danceballet doen en daar heeft ze 3 gratis proeflessen. Ik ben echt benieuwd wat ze het leukst zal vinden.



Hebben jullie een idee of ik op deze leeftijd al van haar eigen beslissing kan uitgaan? Ze heeft maar 1 proefles turnen en 3 lessen ballet.



En, wat lijkt jullie leuker? Raar misschien dat ik het vraag, maar ik kom er zelf niet uit. Anne danst graag, maar doet vaak een soort turnvormen tussen het dansen door, dus ik heb echt geen idee.



Lijkt me wel leuk om haar bezig te zien, al mag ik bij het dansen niet kijken, alleen de laatste 15 minuten.



HELP :mrgreen: :oops:

geen tip wel een vraag…



ALLEEN zwemmen? hoe zit dat? :think:

Ik vind haar nog wel erg jong om ergens alleen heen te laten gaan om te sporten. En keuzes maken op die leeftijd is ook wel moeilijk voor haar lijkt me. Indy is pas met 4 1/2 gaan turnen, eerder vond ik haar echt te jong.



Maargoed, dat was je vraag niet :wink: Succes met kiezen!

@jacsansil wrote:

geen tip wel een vraag…



ALLEEN zwemmen? hoe zit dat? :think:




Ik ben nu nog met Anne is het water, na de zomervakantie ben ik niet meer in het water erbij en gaat de groep waar ze nu in zit ‘alleen’. Dat zijn 8 kinderen op 1 zweminstructeur en dan gaan ze echt goed aan de slag met schoolslag enzo (kurkjes wel om). Ik kan in de kantine via een groot scherm meekijken.



In de balletgroep zit een vriendinnetje van Anne’s peuterspeelzaal (die danst daar al vanaf 2.5jaar). Bij het turnen (in die groep) kent ze niemand. Maar Anne is een heel makkelijk kind in dat opzicht en die boeit het niet of ik er wel of niet bij ben. Natuurlijk ga ik in de tussentijd niet naar huis, maar blijf bij het turnen kijken via de kantine en bij het dansen blijf ik wel achter de deur staan en het laatste kwartier dus kijken. Beide sporten zijn vanaf 3 jaar, dus vroeg lijkt het me niet, vooral omdat ze nu veel optrekt met kindjes die en op het turnen en het dansen zitten en ze daarvan al dingen geleerd heeft en het leuk lijkt te vinden.

Beide zijn ook erkend en bekend in hun tak, dus professioneel. Daardoor ben ik ook niet echt bang dat er iets mis zou gaan.



O ja, het moet niet, het mag. Dus als ze beide niet leuk lijkt te vinden is het ook prima dan wachten we.

@Fleur1 wrote:

Ik vind haar nog wel erg jong om ergens alleen heen te laten gaan om te sporten. En keuzes maken op die leeftijd is ook wel moeilijk voor haar lijkt me. Indy is pas met 4 1/2 gaan turnen, eerder vond ik haar echt te jong.



Maargoed, dat was je vraag niet :wink: Succes met kiezen!




BTW dit is niet naar bedoeld, maar waarom zou ze te jong zijn om ergens te gaan sporten? Baby s worden al naar kdv gebracht, daar is het ook niet 1 op 1. Het sporten is een uurtje en ik ben in de gelegenheid aanwezig…dus ik zie niet zo goed wat je bedoeld.

denk dat ik wel snap wat er bedoeld word , ook ik vind het allemaal wel een beetje boel veel voor een humpie van nog geen drie :think:

en alleen zwemmen vind ik eerlijk gezegd echt te dol…

de meeste kinderen gaan pas op zwemles vanaf 4 jaar en dan is dat al echt genoeg laat staan een moppie van nog geen drie en die dan ook nog iets erbij "moet"omdat haar moeder dat zo leuk vind…



kinderen van die leeftijd kunnen gewoon daarin nog niet meebeslissen daar zijn ze veel te klein voor hoe wijs ze ook lijken…

@jacsansil wrote:

denk dat ik wel snap wat er bedoeld word , ook ik vind het allemaal wel een beetje boel veel voor een humpie van nog geen drie :think:

en alleen zwemmen vind ik eerlijk gezegd echt te dol…

de meeste kinderen gaan pas op zwemles vanaf 4 jaar en dan is dat al echt genoeg laat staan een moppie van nog geen drie en die dan ook nog iets erbij "moet"omdat haar moeder dat zo leuk vind…



kinderen van die leeftijd kunnen gewoon daarin nog niet meebeslissen daar zijn ze veel te klein voor hoe wijs ze ook lijken…




Wat belachelijk om hier te suggereren dat ze moet omdat haar moeder dat zo leuk vind. Spijt me dat ik hier ook eens iets cshrijf. Kunnen jullie echt nergens positief over zijn?



Dat zwemmen is echt geen uitzondering hoor. Anne is begonnen met babyzwemmen en zo gaat ze gewoon verder, er is zelfs een meisje van de zwemclub van 3 jaar dat haar a b en c diploma al heeft. Ik vind het pas belachelijk dat ouders hun kinderen mee nemen naar een zwembad of op vakantie in de zee zwemmen zonder dat een kind watervrij is geworden op een verantwoorde manier!



Dus een humpie mag wel 5 dagen per week naar de kinderopvang, maar mag niet met dingen bezig zijn die zijzelf leuk vind? Ik heb de tijd en het geld om mijn kind leuke dingen te laten doen en haar niet in de opvang te dumpen. Blijkbaar zitten jullie alleen in die sferen en komen jullie niet in contact met de vele mensen die hun kinderen wel op zwemmen of andere hobby’s doen. Daarnaast heb ik hier een meid in huis die haar tijd ver voor is en uitdagingen moet hebben, daar zijn we iedere dag mee bezig en als zij wilt dansen of een koprol wilt leren dan mag ze dat.

meis mijn kinderen zijn gewoon lekker thuis die hebben nog nooit een opvang van binnen gezien dussuh… dat kan je in mijn geval totaal buiten beschouwing laten :naughty:



ik zeg alleen dat ik het allemaal nogal veel vind , in mijn ogen moet een kind kind blijven en niet van alles “moeten”

het spelen ravotten enz enz is al intensief genoeg .

hoe ga je dat straks dan toch allemaal doen als ze naar de basisschool gaat , vind jij dan dat ze ook met al haar buitenschoolse activiteiten door “moet” gaan?

ik oordeel niet ik zeg gewoon wat ik er van vind evenals dat ik het ook niet mee ens ben dat kinderen zovaak naar de opvang gaan ben ik het ook niet mee ens dat kinderen op zo’n jonge leeftijd al vanalles buiten huis moeten gaan doen.

en dan vind ik kinderopvang trouwens ook een totaal andere discussie omdat er soms echt geen andere mogelijkheid is.



en je voorbeeld over kinderen mee naar het zwembad zonder dat ze watervrij zijn elke ouder is daar bij!

zoniet dan ben je gewoon een belabbert slechte ouder, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er iemand is die zijn kind die nog geen zwemdiploma heeft of nog maar net zijn /haar kind alleen laat zwemmen.

Bij Anne is een gediplomeerde zweminstructrice erbij en nog iemand aan de kant en in de andere baan nog een zweminstructeur met zijn wat gevorderde kinderen.



Anne mag hobby s uitproberen en nee ik vind 2 hobby s niet teveel naast al het andere. Anne speelt en ravot hier naar hartelust, kan knutselen en muziekmaken en ga maar door. We gaan naar kinderboerderijen, speeltuinen en noem maar op. Als zij iets niet wilt doen wordt ze niet gedwongen, als zij iets wel wilt doen wordt dat gemotiveerd tot bepaalde hoogte. Als ik zou merken dat haar iets teveel wordt, of niet aanstaat of wat dan ook ben ik daar om haar iets niet te laten doen, bv door te stoppen met een hobby.



En mijn vraag (wat eigenlijk nieteens echt een vraag was, anders had ik m wel bij vragen gesteld) gaat niet om of jullie haar te jong of wat dan ook vinden, maar wat voor sport andere kinderen misschien doen en hoe dat bevalt. Daarnaast VOND ik het gewoon erg leuk om hier te zeggen dat ze proeflessen gaat doen om te zien of ze er iets leuk van vind. Maar goed, ik zal mijn dingen wel voor me houden. Ik zal het wel fout geformuleerd hebben in mn enthousiasme en zal er met mensen over praten waarvan de kinderen dit doen.

wat is danceballet???



turnen vind ik zelf niet een leuk iets voor de hele kleintjes…



dansen vind ik wel leuk…

@colle wrote:

wat is danceballet???



turnen vind ik zelf niet een leuk iets voor de hele kleintjes…



dansen vind ik wel leuk…




Danceballet is een soort up tempo van ballet. Ze beginnen als ze zo klein zijn lekker te dansen op k3 enzo, en hoe langer ze bezig zijn hoe meer techniek bij het dansen komt kijken, gezien vanuit ballet. Blijkt dat Nance les heeft gehad van de oprichtster van deze dansschool.



Anne’s turnproefles is vervroegd en ze mocht vandaag meedoen aangezien ze de komende zaterdagen ook op kamp gaan. Ze mag volgende week maandag en als het meezit de week daarop ook nog gratis meedoen. Dan heeft ze van beide 3 lessen gehad. Zij vond het turnen erg leuk (dat nu nog meer een uitgebreide gym is). Ze hebben over elkaars benen gesprongen in een kring, en over elkaar gestapt. ook hebben ze op zo n lange luchtmat gerent, gehuppeld, gehinkeld en koprol geoefend. Daarna nog met de ringen iets gedaan. Anne heeft mij niet zien zitten, heel de tijd is ze lekker bezig geweest en ze was helemaal enthousiast. Nu de rest van de lessen afwachten, dan is het nieuwe ervanaf.



(voor het danceballet zie: http://www.dededanceballet.nl en voor het turnen zie: http://www.tonido-valkenswaard.nl)

Misschien een beetje off-topic, maar kleine kindjes mogen toch nog liever geen koprollen maken? Toen ik een klas jongste kleuters had mocht ik ze dat nog niet aanleren. Hun hoofd is in verhouding erg groot vergeleken met hun romp en daardoor zou de druk en de hoek hoofd/nek te groot worden.



Persoonlijk lijkt dansen me wat leuker en vrijer voor zulke kleine meisjes. Turnen zie ik meer als een evt. vervolg daar op als ze er zelf om vraagt. (Ik vind turnen er vaak een beetje geforceerd uit zien en lijkt me vrij belastend voor je lijf)

Ik kan niks vinden op internet dat het slecht zou zijn, kan wel vinden dat veel kinderen het niet kunnen doordat ze stijf geworden zijn door niet te sporten. Maar het is iets om over na te denken en ik zal het navragen bij de kinderfysio hier tegenover.



Dalijk zwemmen en morgen gaat ze een proefles dansen, ik ben benieuwd. Waarschijnlijk gaat het net als gister: meteen aan alle kindjes vragen hoe ze heten en lekker kletsen.



Toen Anne gister naar bed ging heeft ze nog een paar koprollen op bed gemaakt, blijkbaar vond ze het toch erg leuk, vanmorgen had ze het er ook nog over. We zullen zien.

Wat een discussie zeg :shock: mama van Anne,als jij denkt dat jou meisje het leuk vind,gewoon lekker doen hoor!!!

Jowena vind dansen erg leuk dus dat dansballet klinkt erg leuk :thumbup:



Voor de peutertjes gaan ze heus geen zware dingen doen,ik snap echt niet waar deze discussie over gaat.

Mijn nichtje van 9 zit op turnen en daar hebben ze speciale peutergym,ik denk dat mama van anne ook zoiets bedoelt,ze gaan heus niet meteen salto’s doen :roll:



Ik zou Jowena er ook op doen als zei het leuk zou vinden en haar kennende zou ze het echt super vinden zoiets.



Ga eens naar die proeflessen dan zie je vanzelf wel of ze het leuk vind!!!

En over de koprollen,Jowena doet dat al sinds ze 14 maanden was,moet ik haar dat dan verbieden :think: cb heeft er nooit iets van gezegt.

En over dat moeten,ik denk dat als mama van Anne ziet dat het teveel is of dat Anne niet wilt haar heus niet gaat dwingen,ik denk echt niet dat ze MOET van haar mama.



Wat is het verschil tussen thuis 1 uur druk spelen in de tuin of naar de dansballet en daar leuk dansen met kindjes :think:

Voor de peuters verzinnen ze echt geen zware dingen hoor bij turnen of dansballet.

@prinsjeJason wrote:

En over dat moeten,ik denk dat als mama van Anne ziet dat het teveel is of dat Anne niet wilt haar heus niet gaat dwingen,ik denk echt niet dat ze MOET van haar mama.



Wat is het verschil tussen thuis 1 uur druk spelen in de tuin of naar de dansballet en daar leuk dansen met kindjes :think:

Voor de peuters verzinnen ze echt geen zware dingen hoor bij turnen of dansballet.




Dank je wel, was al bang dat niemand me begreep :wink:



Natuurlijk is inderdaad alles op de leeftijd aangepast, ze gaat met turnen lekker speels met haar lichaam om en moteriek oefeningen doen, daarnaast een klein beetje pre turn oefeningen zoals de koprol of de koprol aan de ringen.



Het dansen kan ik nog niet heel veel over zeggen omdat ik er zelf nog niet ben geweest, maar van de ouders waar de kinderen daar zitten hoor ik ook alleen maar leuke geluiden en ze hoeft echt nog niet op spitzen te lopen, maar lekker haar kontje te wiebelen op oa djumbo en k3.



Geloof maar dat er goed gezorgd wordt voor ons meisje en dat ze tot niks gedwongen wordt.

@mama van anne wrote:

Hebben jullie een idee of ik op deze leeftijd al van haar eigen beslissing kan uitgaan? Ze heeft maar 1 proefles turnen en 3 lessen ballet.



En, wat lijkt jullie leuker? Raar misschien dat ik het vraag, maar ik kom er zelf niet uit. Anne danst graag, maar doet vaak een soort turnvormen tussen het dansen door, dus ik heb echt geen idee.



ik denk niet dat je op haar eigen beslissing kan afgaan. Daarvoor vind ik ze op deze leeftijd nog echt te jong. Ze baseren hun eigen mening (vond je het leuk?) misschien op hele andere dingen dan de dingen die er toe doen (bijv. de kleur van de mat was roze en dat is mooi :inlove: ) En ik denk dat je je keuze misschien ook meer kunt baseren op de daadwerkelijke groep waar ze straks in komt. Tenminste, zo werkt het bij mij wel. Een hobby voor je kind is leuk, maar het gaat toch ook om welke kinderen ze daar ziet, of het klikt tussen de leidster, de andere ouders enz.
Het zou leuk zijn om aan zo'n hobby wat leuke contacten over te houden.

Ik heb met Teun een tijdje ouder en kind-gym gedaan. Op zich hardstikke leuk, maar na 4 lessen nam de leidster afscheid en kwam er een nieuwe....en die vond ik echt niks :silenced: geen interesse in de kinderen en totale chaos :naughty: daar kwam bij dat ik toen een beetje met Stijn zat (toen een paar weken oud :inlove: ) , die moest een voeding net onder de gym-tijd...tja, toen ben ik gestopt.

Gister is Anne wezen dansen en het is hier wel duidelijk. Toen ik mee mocht kijken was het meteen: mama ik wil niet dansen ik wil turnen. Ze heeft de les ook niet uitgedanst, ze was er klaar mee. Thuisgekomen begon ze de koprol te doen en heeft ze niks meer van het dansen laten zien. Maandag heeft ze weer een proefles turnen, dus ik ben benieuwd.



Ik denk dat het turnen haar meer trekt omdat het een uur lang lekker bezig zijn is, met het dansen was ze lekker los en toen moesten ze gaan zitten voor uitleg enzo, tja en die van ons heeft geen zitvlees :mrgreen: .



Dus ik denk dat ze haar keuze wel gemaakt heeft.

leuk :mrgreen:



toch goed dat je beide proeflessen hebt afgewacht voor je de keuze ging maken.



hopelijk blijft ze het leuk vinden :thumbup: