Turbo zwemles of regulier?

We willen binnen niet al te lange tijd beginnen met zwemlessen voor onze meid. Ik heb informatie opgevraagd en nu twijfel ik wat te doen.

• Turbo-zwemles. Ze mag daar mee beginnen als ze vijf is, dus pas in maart. Drie keer in de week les. Het streven is om binnen een halfjaar het zwemdiploma te halen. Aan de ene kant ben je niet al te lang bezig, wat handig is omdat opa en oma aan open vaarwater wonen en het dus handig is als ze ruim voor de zomer van 2014 haar zwemdiploma heeft. Maar het lijkt me erg intensief voor zowel ons als onze meid. Is zoiets te doen in de praktijk?

• Regulier zwemonderwijs. Eén of twee keer in de week. Voordeel is dat we daar eerder mee mogen beginnen (als er geen wachtlijst is), maar je bent langer bezig. Ik zie er heel erg tegenop om minimaal 1,5 jaar op en neer naar het zwembad te moeten. Wat is jullie ervaring daarmee? Gaat je kindje één of twee keer in de week, hoeveel scheelt dat op termijn? Kan ze met twee keer per week een stuk eerder afzwemmen dan wanneer je maar één keer per week gaat?

Het moet ook bij je kind passen denk ik.

Ik heb voor regulier gekozen.

Zaterdag om half 9 ligt de oudste in het zwembad.

Hij is iemand die rustig aan dingen moet wennen en dus met zwemmen ook echt zijn tijd neemt.

Heb zelf voor een moment gekozen waarop hij verder geen andere dingen heeft.

Niet net van school oid.

Half 9 is natuurlijk wel vroeg, maar ik heb er mijn koffiemomentje van gemaakt.

Hier zijn we net begonnen met zwemles. Wij hebben gekozen voor 1x in de week 3 kwartier en we gaan er vanuit dat het idd in totaal 1,5 jaar zal duren. Wat ik gehoord heb is dat 2x in de week ongeveer een half jaar scheelt, dan zou het 1 jaar duren. Ligt denk ik ook wel aan de lengte van de lessen, je kind, enz. We hebben bewust gekozen voor pas zwemles met ruim 5. Ze had misschien iets eerder gekunt ( voor zichzelf ) maar niet toen ze net 4 was ( wat hier wel mag bij de vereniging ) Jesse zullen we wel met 4 al op zwemmen hebben, vooral omdat Elise dan ook nog op zwemles zit dus we zitten er dan toch al. Net zo makkelijk Jesse ook te laten zwemmen. ( en nu realiseer ik me dat dat gewoon over 1 heel jaar al is, jeetje…)

Hier ook 1 x in de week een half uur en daarna een uur, maar als ik had kunnen kiezen had ik voor turbo gekozen. Ik werd er helemaal stapel van om er steeds maar heen te moeten uitkleden/aankleden en weer terug.

Ik heb het zelf vroeger snel gedaan en dat was 4x in de week een uur zwemmen van 5 tot 6 (zoiets geloof ik) mijn C heb ik toen gedaan omdat het zo snel ging en we tijd over hadden.

Wij hebben ons ook ingeschreven voor 1 x per week. Zou 3 x per week veel te vaak vinden voor mijn meisje ivm met school.

Sneller kan ook betekenen dat je bv 1 x per week een uur doet maar in een kleinere groep. Hier gaan we volgend jaar als er plek is etc ivm wachtlijst hem naar een klein zwembadje doen waar max 10 kinderen in een groep zit.

Iets meer persoonlijke aandacht, iets minder drukte en dus wat meer rust voor zoonlief om ook echt dingen op te pikken. Heb jij niet zo’n mogelijkheid in de buurt?

Wij hebben gekozen voor 2 keer per week een half uur.

Er was ook een optie voor 1 keer per week een uur, en dat had eigenlijk mijn voorkeur, maar qua werkdagen was dat gewoon niet te combineren.

Dat was net op dagen dat ik moet werken.

Nu word hier wel beweerd dat 2 x per week meer bevorderlijk zou zijn met betrekking tot het halen van je diploma.

Wij zijn nu een jaar bezig en ik verwacht dat we zo rond eind februari/begin maart klaar zijn.

In het begin leek dat heel lang, maar er zitten ook vakanties e.d. tussen, dus eigenlijk valt het allemaal heel erg mee.

Ik zal wel blij zijn als het klaar is straks, maar op zich vind ik het niet echt een hele vervelende belemmering qua vrije tijd.

Om 08.00 op het voetbalveld op zaterdagochtend lijkt me erger. :wink:

hier ook gekozen voor de reguliere lessen. Ik ging met Jayden elke vrijdagmorgen al zwemmen, puppyles had hij toen. Hij heeft Puppy 1 en Puppy 2 gehaald. Heb hem toen hij 4 jaar was direct ingeschreven, en toen hij een maand 4 was mocht hij al beginnen!

Hij gaat 1 keer in de week 3 kwartier, vind ik lang zat. Is op donderdag om half 5…

Was eerst ook van plan om te wachten tot hij 5 is, maar hij vindt zwemmen zó leuk, en het puppyzwemmen ging ook zó goed, dat we hem maar meteen hebben opgegeven…

mijn zoon was 5,5 toen hij met een spoedcursus begon, iedere week 2 uur zwemmen achter elkaar.

Na 4,5 maand had hij a en b gehaald.

ik zou het zo weer doen, maar je kind moet het wel aankunnen

Rhiannon We zijn eigenlijk gebonden aan het zwembad hier. Even verderop is wel een zwemschool, die les geeft in kleinere groepen.

Maar vanwege hub’s diensten heb ik niet altijd een auto. En het is te ver om te fietsen.

Naar aanleiding van jullie reacties neig ik naar twee keer per week zwemmen, dus gewoon regulier zwemles. Als dat teveel is, eventueel terug naar één keer per week.

Onze meid heeft door het gedoe met mijn gezondheid en operaties niet vaak gezwommen. We hebben daardoor nooit op baby-of peuterzwemmen gekund, omdat ik het water niet in mocht. Ze vindt zwemmen wel erg leuk. In ondiep water is ze niet bang. Als het wat dieper wordt, wordt het minder. Ze durft er niet in te springen of met haar hoofd onder water. Ik twijfel daardoor of turbo-zwemles dan wel geschikt zou zijn. Het zal wat rustig opgebouwd moeten worden. Anders ben ik bang dat het alleen maar nadelig gaat werken. Er moet niet teveel druk op gezet worden.

Oooh als ze niet in het water durft te springen en niet echt in het diepe durft dan moet je volgens mij al niet gaan denken aan turbo zwemmen.

Volgens mij moet je dan gewoon regulier gaan doen hoor! dan kan ze rustig wennen aan alles en alles rustig opbouwen…

Jippie jij hebt dan hetzelfde als waar ik mee zit. Geen auto dus het moet echt op fietsafstand zijn. Hier gelukkig dus wel de optie kleinere groep en aangezien Casper ook echt niet met zijn hoofd onder water durft (terwijl we ook babyzwemmen hebben gedaan maar zelfs toen was hij al geen fan :wink: dus reken jezelf daar niet te hard op af want echt het geeft geen garanties!) ook rustig opbouwen.

Na verloop van tijd kun je altijd kijken hoe of wat en of het bij 2 x blijft of naar 1 x terug. Wie weet verrast ze je en vind ze het echt helemaal te gek en gaat ze als een speer. :-*

ik zou sowieso niet voor turbo zwemmen gaan, je kind moet dan echt wel een heel goede conditie hebben, of ouder zijn. Ik merk dat onze dochter na een half uur alleen maar banen zwemmen, bek en bek af is! ze redt het wel, maar als ze het nog een half uur moest doen, weet ik niet of ze de lataste minuten nog veilig daar lag te zwemmen.

Wij zwemmen twee keer half uur. Hoe lang je zwemt is afhankelijk van het zwembad en welke zwemmethode ze gebruiken. Hier is het ongeveer 8 maand tot een jaar voor a en dan nog 1 of twee maand voor b.

WIj zwemmen vanaf eind mei, en ze zwemt nu zonder kurk, wel als enige van de groep samen met twee 10 jarige meisjes.

Turbo zou ik dus niet adviseren… vooral gezien de omstandigheden. Maar ik ken je kind niet. Je zou ook twee maand ‘water’ wenning kunnen doen bij gewoon zwemles en dan alsnog turbo zwemmen.

Dan kun je beter reguliere zwemles doen. Het is heel belangrijk dat ze eerst goed watervrij worden gemaakt.

Rustig aan opstarten en niet teveel druk op de ketel.

Tim zwom 1 keer in de week op zaterdag en dan anderhalf uur.

Hij heeft anderhalf jaar gedaan over A en B.

Amy zwemt nu 2 keer in de week en dan drie kwartier per keer op

de maandag en woensdag.

Nu is Amy zowiezo wel wat pittiger, maar ik zie dat ze met 2 keer in de week veel sneller vooruitgang boekt dan Tim.

Ik verwacht dat zij met 1 jaar haar A diploma al wel zal hebben.

Dylan is met 4 jaar en 10 maanden begonnen met de zwemles, wij hebben gekozen voor een 30 weken cursus met A garantie, die garantie krijgen ze alleen als ze heel erg watervrij zijn en het qua conditie aankunnen.

Beide eisen was voor Dylan niet moeilijk, maar ik ken ook kindjes die het qua conditie niet aan zouden kunnen. Wij hebben wel bewust gekozen voor les op de zaterdag, zodat hij op school dagen dit er niet ook nog bij zou krijgen.

Ik heb niet zoveel met die snelle zwemlessen. Als je het probeert te zien als sport in plaats van als verplichting dan is het niet zo erg om 1 a 2 x in de week gedurende langere tijd naar een zwembad te moeten is mijn ervaring.

Ik ga nu al bijna 2 jaar 1 x in de week 3/4 uur naar het zwembad, de schoolvakanties niet . Gestart met 5 jaar, was al watervrij door baby/peuter zwemmen.

A is binnen, we zijn nu met B bezig, C is nog de vraag.

Mede doordat ik nooit heb gezucht (weleens vanbinnen hoor het zijn altijd onmogelijke tijden) vind hij het nog steeds erg leuk. En eigenlijk vind ik dat het belangrijkste.

Met het versnellen vind ik de druk op de kinderen soms wel heel hoog. Maar bij sommige kinderen past dat.

Kijk naar wat bij je gezin en je kind past.

Succes

Wij zijn nog niet begonnen en kunnen je dus niet van een goed advies voorzien.

Maar ik heb al wel twee dingen gelezen die ik heel waardevol vind.

Ten eerste hoor je van iedereen alleen maar gezucht als het over zwemles gaat. Maar als je het inderdaad als sport voor ze ziet, dan kijk je er veel positiever tegenaan. Die tip onthou ik zeker :thumbup: (Met dank aan Natas)

En de wachttijd wil ik ook niet als verloren tijd zien, maar als koffiemoment voor mijzelf. Hoe langer is erover nadenk, hoe meer ik er naar uit zie :thumbup: (Met dank aan Ollie)

ik zit met matteo op de cursus: leer zelf je kind zwemmen. Samen zwemmen we dan 3 kwartier! Onder leiding van een badjuf! er zijn ongeveer 8 of 9 kinderen met allemaal een ouder bij zich!

Hier kan dat ook op zondagochtend. Helaas geen optie wat mijn gezondheid betreft, omdat ik heel vaak het water niet in mag. En hub heeft regelmatig storingsdiensten op zondag, dus die is er in het weekend niet altijd.

Jippie wat vervelend dan ook dat je zelf het water niet in mag… :hug:

Probeer iig te doen waar je je zelf ook goed bij voelt, je hebt al zoveel te verduren gehad dus ik denk dat 1x in de week voor jou ook wel voldoende is.

Anders moet je ms 3 of 4x per week en dat vergt ook weer veel van jou… :-*

Ms kan je meisje het wel aan, maar kan jij dat wel aan?